مادر و کودک

راه‌های افزایش وزن کودک

جالب است بدانید که در مواردی، افزایش وزن کودک مهم‌تر از قد کشیدن کودک است. اگر شما هم در جستجوی راهکار‌هایی برای افزایش وزن کودک در حال رشد و لاغر خود هستید؛ باید بدانید که به کالری و مواد مغذی غذا‌های مصرفی کودکتان توجه کنید. البته مراقب باشید که تنوع غذایی را رعایت کنید. اگر کودک شما هم زیاد غذا نمی‌خورد و اشتهای خوبی ندارد؛ مراقب باشید چون دریافت نکردن کالری کافی موجب لاغری بیش از حد می‌شود.
البته دریافت نکردن کالری کافی علاوه بر این که روی افزایش وزن کودک شما موثر است؛ می‌تواند عوارض جبران ناپذیری مانند مشکلات جدی در هنگام بلوغ، مراحل رشد، کوتاهی قد، کاهش هوش، قاعدگی زودرس، افت تحصیلی و… به همراه داشته باشد.

 

راه‌های افزایش وزن کودک یک ساله

اولین سال زندگی تاثیر زیادی بر رشد و افزایش وزن کودک دارد. افزایش وزن کودک در یک سالگی و رشد طبیعی کودک، از دغدغه‌های مهم مادران است. برای افزایش وزن کودک در یک سالگی کافیست که به تغذیه و خواب کودک خود توجه داشته باشید. جالب است بدانید که معمولا کودک در یک سالگی باید به وزن سه برابر زمان تولد خود برسد. البته توجه داشته باشید که به علت افزایش رشد قدی کودک در یک سالگی، ممکن است افزایش وزن کودک به چشم نیاید.

وزن طبیعی دختران در یک سالگی باید بین ۸ کیلو و ۲۵۰ گرم تا ۹ کیلو و ۷۰۰ گرم باشد. همچنین قد طبیعی دختران در یک سالگی باید بین ۷۲ سانتی‌متر تا ۷۵ سانتی‌متر باشد. وزن طبیعی پسران در یک سالگی باید بین ۸ کیلو تا ۱۰ کیلو و سیصد و هشتاد گرم باشد و قد آن‌ها نیز باید بین ۷۴ سانتیمتر تا ۷۷ سانتی‌متر باشد. اگر فرزند شما اشتهای طبیعی دارد و با نشاط و فعال است؛ احتمالا رشد طبیعی خود را طی می‌کند و نیازی به نگرانی نیست. اما اگر فرزند شما بیماری خاص ایا اختلال در رشد یا بی‌حالی و بی‌اشتهایی دارد؛ باید به متخصص مراجعه کنید.

 

راه‌های افزایش وزن کودک دو ساله

کودک شما در دو سالگی می‌تواند غذا بخورد و این کار باعث افزایش اشتها و اشتیاق کودک شما می‌شود. دو سالگی سنی است که کودک کم‌تر شیر می‌خورد و با بزرگ‌تر‌ها هم سفره می‌شود. برای افزایش وزن کودک در دو سالگی، شیر و تخم مرغ تاثیر بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید برای افزایش وزن کودک خود در دو سالگی، مواد غذایی همچون کره، پنیر، ماست کم چرب، شیر خشک‌های غنی شده، برنج، نان، ماکارونی، غلات غنی شده با آهن یا جو و گندم، میوه خشک و انواع میوه تازه، و مرغ، گوشت و ماهی، کره بادام زمینی، تخم مرغ، لوبیا و سبزیجات پخته شده را مورد استفاده قرار دهید.

پیشنهادی:  مکمل غذایی برای افزایش وزن کودکان

 

راه‌های افزایش وزن کودک سه ساله

در سن سه سالگی شما باید به صورت ویژه‌ای مراقب تناسب قد و وزن کودک خود باشید چرا که در صورت استفاده از برنامه غذایی نامناسب و غذا‌های ناسالم، کودک شما را دچار اضافه وزن می‌کند. دلایل زیادی از جمله علل ژنتیکی و برنامه غذایی و عادات نادرست غذایی، نداشتن فعالیت‌های ورزشی و بی‌تحرکی، وجود بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند موجب افزایش وزن کودک ۳ ساله شما شود.

اضافه وزن و چاقی در سن ۳ سالگی می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و استرس و افسردگی و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی و قند خون و بالا رفتن سطح چربی و مشکلات تنفسی، کبدی و… شود.

 

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک

در این این مبحث بهترین مولتی ویتامین به منظور افزایش وزن کودک به شما ما معرفی می‌کنیم:

شربت کیدی کر ویتابیوتیکس

این مولتی ویتامین که با طعم پرتقال است؛ برای کودکان زیر یک سال هم قابل استفاده بوده و البته این شربت هم برای کودکان هم نوجوانان و هم بزرگسالان کاربرد دارد. در این شربت ویتامین‌های ضروری برای وزن‌گیری و رشد وجود دارد. ویتامین‌های گروه B و زینک که از مهم‌ترین مواد مغذی اشتها ‌آور و موثر در وزن‌گیری هستند؛ در این محصول به مقدار کافی وجود دارد. همچنین این محصول باعث تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی و افزایش سلامت پوست و مو می‌شود.

 

معجون افزایش وزن کودک

معجون‌های مقوی و خوشمزه فراوانی برای افزایش وزن در کودکان وجود دارد که معمولا از مواد طبیعی و ارگانیک تهیه می‌شود و می‌توانند جایگزین مناسبی برای دارو‌های شیمیایی باشند. در ادامه شما را با سه معجون افزایش وزن کودک آشنا می‌کنیم:

معجون بادام و عسل

برای تهیه این مردم شما باید یک پیمانه بادام را حدود پنج تا شش ساعت در آب خیس کنید و با ۴ پیمانه آب در مخلوط کن بریزید. این ترکیب را حدود ۳ دقیقه مخلوط کنید. سپس از صافی رد کرده و به شیر بادام خود عسل اضافه کنید.

پیشنهادی:  بهترین مولتی ویتامین برای وزن گیری کودکان

شیک موز و خرما

شما باید دو عدد خرما و یک عدد موز و نصف یک پیمان شیر و پودر مغز پسته و بادام و گردو و مقداری بستنی را در مخلوط کن بریزید و ترکیب کنید. این معجون حدود ۱۳۰۰ کیلو کالری دارد و به عنوان میان وعده فوق‌العاده است.

اوتمیل یا بمب انرژی

برای تهیه اوتمیل شما باید نصف پیمانه جوی پخنه شده و له شده را با نصف پیمانه شیر نارگیل و نصف پیمانه آب سرد مخلوط کنید و روی گاز قرار دهید. صبر کنید تا مواد بجوشند و با هم دیگر ترکیب شوند. سپس با کره بادام زمینی و سیب رنده شده و دارچین تزئین کنید.

 

راه‌های افزایش وزن سریع کودک

شما می‌توانید برای افزایش وزن سریع کودک خود از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید. همچنین می‌توانید گوشت‌هایی با کالری بالا مثل بوقلمون چرخ شده و پای مرغ در غذا‌ها بیش‌تر استفاده کنید و مصرف محصولات لبنی پرچرب را مثل پنیر‌های رنده شده و ماست پرچرب را افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید از میوه‌های پرکالری مثل آووکادو و موز و گلابی بیش‌تر از سیب و پرتقال استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که تزئین کردن غذای کودک‌تان راهی فوق‌العاده برای افزایش اشتها و میل کودک است.

 

چه غذا‌هایی وزن کودک را بالا می‌برد

برای افزایش وزن کودک خود می‌توانید استفاده از مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی کودک خود بیش‌تر کنید:

  • شیر پر چرب یا ۲ درصد چربی
  • نیمرو
  • کره بادام زمینی
  • پنیر یا ماست
  • غلات با شیر پر چرب
  • میوه‌های خشک، آجیل و دانه‌ها
  • آب پرتقال

 

سخن پایانی

مشکلات روانی و جسمی کودک گاهی اختلالی مهم در وزن‌گیری کودک ایجاد می‌کنند و موجب کاهش وزن در کودک شما می‌شود. شما بهتر است برای افزایش وزن کودک و جلوگیری از از بیماری‌ها حتما به متخصص مراجعه کنید. متخصص عوامل مانع از افزایش وزن کودک را شناسایی می‌کند و راهکار‌هایی برای افزایش وزن کودک شما ارائه می‌دهد. مراقب مشکلات روحی فرزند خود باشید چرا که عواملی همچون اندوه، غم، استرس شدید و… می‌تواند از عوامل مهم جلوگیری از افزایش وزن کودک شما باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا