مادر و کودک

روش‌های از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن یک مرحله طبیعی در رشد کودک شما است که به صورت دادن تدریجی غذاهای دیگر به کودک در حین ادامه شیردهی است. از شیر گرفتن می‌تواند با بسیاری از احساسات ترکیبی همراه باشد. ممکن است از استقلال جدیدی که شما و فرزندتان می‌توانید لذت ببرید، هیجان زده شوید، و همراه با کمی غم و اندوه در حالی که کودک شما به مرحله دیگری از زندگی خود می‌رود و این کاملا طبیعی است.

 

چه زمانی کودک را از شیر بگیریم؟

اینکه چگونه کودکتان را از شیر بگیرید؛ کاملا به شما و فرزندتان وابسته است. سعی کنید تا حد امکان از نشانه‌های کودک خود پیروی کنید. اگر احساس می‌کنید که کودک شما به اندازه کافی غذا یا مایعات دیگر مصرف نمی‌کند؛ به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که شما و کودکتان آماده از شیر گرفتن هستید؛ موارد کمی وجود دارد که می‌تواند به مثبت‌تر شدن این تجربه برای هر دوی شما کمک کند.

 

بهترین زمان و روش از شیر گرفتن کودک

در حدود ۶ ماهگی، کودک شما برای سایر غذاها آماده می‌شود. آن‌ها همچنین برای تامین نیازهای غذایی رو به رشد خود به غذاهای دیگری نیز نیاز خواهند داشت. همانطور که کودک خود را با غذاهای جدید آشنا می‌کنید؛ تشویق می شوید که به شیر دادن ادامه دهید. از شیر گرفتن می‌تواند طبیعی (توسط کودک) یا برنامه ریزی شده (توسط مادر) باشد.

از شیر گرفتن طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شما شروع به پذیرش بیش‌تر و انواع مختلف غذاهای جامد می‌کند؛ در حالی که هنوز بر حسب نیاز شیر می‌خورد. با این نوع از شیر گرفتن، به نشانه های کودک خود نگاه می‌کنید و با سرعت او را از شیر می‌گیرید. نوزادانی که به طور طبیعی از شیر گرفته می‌شوند؛ معمولا بین ۲ تا ۴ ساله هستند.

از شیر گرفتن برنامه ریزی شده نیز زمانی اتفاق می‌افتد که مادر تصمیم می‌گیرد روند از شیر گرفتن را آغاز کند. از شیر گرفتن جزئی به معنای جایگزینی یک یا چند شیردهی با فنجان یا شیشه شیر و شیر دادن در زمان‌های دیگر است که توسط مادر رخ می‌دهد.

 

آموزش نحوه صحیح از شیر گرفتن کودک

اگر شما هم قصد دارید کودک خود را با شیوه‌ای صحیح از شیر بگیرید؛ کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱) تشخیص دهید که چه زمانی کودک شما آماده است تا شیردهی را متوقف کنید

کودک شما سرنخ‌هایی از آمادگی خود را برای از شیر گرفتن می‌دهد. به عنوان مثال، آن‌ها سر خود را در حالت عمودی نگه می‌دارند یا به آنچه می‌خورند؛ ابراز علاقه می‌کنند. علاوه بر این رفلکس فعال فشار زبان آن‌ها ناپدید می‌شود و ممکن است در جلسات معمول شیردهی بی تفاوت یا بداخلاق عمل کنند.

پیشنهادی:  اهمیت ویتامین D در کودکان چیست؟

۲) به آرامی شروع کنید

با آهسته حرکت کردن، شیر کم‌تری تولید خواهید کرد که شیر گرفتن را برای شما راحت‌تر می‌کند. همچنین شیر گرفتن را برای کودک شما خوشایندتر می‌کند. زیرا او به تدریج با کم شدن شدت شیر مادر و نوشیدن بیش‌تر از شیشه، سازگار می‌شود. حتی ممکن است از شروع یک دوره ورم پستان جلوگیری کنید که می‌تواند یک عفونت دردناک ناشی از گرفتگی مجاری باشد و می تواند در حین گرفتگی رخ دهد.

۳) آرامش عاطفی را فراهم کنید

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ عاشق تماس فیزیکی نزدیک با والدین خود هستند. بنابراین وقتی از شیر می‌گیرید؛ مهم است که از راه‌های دیگر آرامش را فراهم کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک به یک زمان باکیفیت را با فعالیت‌هایی مانند در آغوش گرفتن با هم در حین خواندن کتاب یا خواندن لالایی، پرسه زدن با هم در زمین بازی، یا ماساژ دادن پشت آن‌‌ها بگذرانید که آن‌ها را از نظر عاطفی تحریک می‌کند.

۴) با قطع شیردهی انتظار مقاومت داشته باشید

طبیعی است که نوزاد شما در مقابل از شیر گرفتن مقاومت کند. فقط بدانید که بعد از یک یا دو روز سوگواری برای از دست دادن سینه، اکثر بچه‌های کوچک، بدون مشکل شروع به خوردن غذاهای جامد و نوشیدن مایعات از شیشه می‌کنند. نوزادانی که در زمان گرسنگی، به اندازه کافی غذا می‌خورند؛ کاملا سالم هستند. مهم نیست چقدر دوست دارند تا از شیر شما تغذیه کنند.

۵) احساسات خود را درک کنید

کودک شما تنها کسی نیست که باید به این شرایط عادت کند. شما باید احساسات زیاد در این فرآیند را به خوبی درک کنید. برای مثال، برخی از والدین بدن خود را برمی‌گردانند. در حالی که برخی دیگر احساس طرد شدن می‌کنند که کودکشان از سینه آن‌ها تغذیه می‌کند. اگرچه ممکن است پس از قطع شیردهی، یک بار برای همیشه خوشحال باشید، اما این کاملا طبیعی است که در مورد بزرگ شدن کودک خود احساس دلتنگی کنید. بنابراین شما باید استقلال آن‌ها را بپذیرید، بدانید که از شیر گرفتن یک تجربه احساسی است و با مادران شیرده دیگری که می‌توانند ارتباط برقرار کنند؛ صحبت کنید.

 

فواید از شیر گرفتن کودک

تا زمانی که کودک غذای کمکی کافی دریافت می‌کند؛ شیردهی با شیر مادر بیش از یک سالگی هیچ اشکالی ندارد، اما بیش‌تر از آن ممکن است برای مادر و کودک مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین از شیر گرفتن کودک می‌تواند فوایدی نیز داشته باشد که در اینجا بیان می‌کنیم:

 

صرفه جویی در زمان

شیردهی به زمان و تلاش نیاز دارد. زمان یک فرد با ارزش است و آن‌هایی که فرزندان خردسال دارند؛ ممکن است با داشتن زمان کافی برای خواب، کار، سرگرمی ها و مراقبت از خود دست و پنجه نرم کنند. سایر گزینه‌های تغذیه مانند شیر خشک و تغذیه با بطری، می‌توانند راحت تر باشند.

پیشنهادی:  مولتی ویتامین های کودکان و تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن

 

رسیدگی به مسائل مربوط به محل کار

کار در خارج از خانه می‌تواند شیردهی را دشوار کند. به خصوص اگر فرد ساعت‌های طولانی کار کند. همچنین برخی از افراد ممکن است در محل کار برای ترک شیردهی با فشار مواجه شوند.

 

افزایش باروری

تغذیه با شیر مادر می‌تواند تخمک گذاری را سرکوب کند. اما احتمال این امر با بزرگ‌تر شدن کودک کاهش میابد. افرادی که قاعدگی آن‎ها برنگشته است و می‌خواهند باردار شوند؛ ممکن است نیاز به کاهش شیردهی داشته باشند.

 

چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم؟

در اینجا مواردی وجود دارد که به شما  کمک می‎کند که چگونه کودکتان را به شیشه شیر عادت دهید:

اطمینان حاصل کنید که بطری دمای مناسبی دارد

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند؛ می‌توانند به گرمی شیرشان توجه ویژه‌ای داشته باشند. بسیاری شیری را ترجیح می‌دهند که دمای بدن شما یا حمام حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. می‌توانید بطری را در یک کاسه آب داغ خیس کنید یا از گرمکن بطری استفاده کنید تا دمای آن بالا برود.

دور بایست

نوزاد می‌تواند بوی مادر خود را حتی از راه دور حس کند. بنابراین ممکن است بداند در نزدیکی شما قرار گرفته است. اگر کودک شما از خوردن شیشه شیر در نزدیکی شما امتناع کرد؛ سعی کنید در طول شیر خوردن به اتاق دیگری بروید.

مجبورش نکن

اولین باری که می‌خواهید به کودک شیشه شیر بدهید؛ نوک آن را به زور وارد دهان کودک نکنید. اگر کودک شما ناامید به نظر می‌رسد یا بعد از ۱۰ دقیقه چیزی نخورده است؛ توقف کرده و روز بعد دوباره امتحان کنید.

تغذیه سریع را امتحان کنید

این روش جریان شیر را کاهش می‌دهد تا شیردهی را تقلید کند و احتمال نوشیدن بیش از حد کودک را کاهش می‌دهد. از یک نوک سینه با جریان آهسته استفاده کنید. شیشه شیر را افقی نگه دارید، هر ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در طول شیردهی مکث کنید و مانند زمان شیردهی طرف را عوض کنید. هنگامی که کودکتان علائم سیری را نشان می‌دهد؛ از شیر دادن خودداری کنید که شامل دیگر مکیدن و دور شدن از شیشه شیر می‌شود.  با کودک خود پیوند برقرار کنید. با کودک خود صحبت کنید و به چشمان او نگاه کنید و به او کمک کنید تا احساس امنیت کند. شما حتی می‌توانید برای تماس پوست با پوست، پیراهن خود را در بیاورید. این کار به نوزادان کمک می‌کند تا آرامش داشته باشند و در عین حال هضم غذا را تحریک می‌کند.

 

کلام آخر

از شیر گرفتن کودک یک پروسه طولانی مدت است که نیاز به صبوری زیاد شما مادر عزیز دارد، بنابراین صبور بودن و صبر و حوصله زیاد را در درجه اول قرار دهید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا