پوست و زیبایی

روش های لایه برداری پوست صورت

سلول‌ های پوست رشد و تکثیر فراوانی دارند. این رشد و تکثیر تا آخر عمر ادامه خواهد داشت ولی با بالاتر رفتن سن کاهش پیدا خواهد کرد. با استفاده از لایه برداری پوست قادر خواهید بود سلول‌ ها را به ساخت سلول‌های جدید  وادار کرد. با ساخت سلول‌های تازه طراوت و شادابی پوست حفظ خواهد شد. برای این کار نیاز است سلول‌های قبلی حذف کردند تا سلول‌های تازه جای آن را بگیرد. در این مقاله به بررسی روش های لایه برداری صورت میپردازیم.

 

بررسی روش های لایه برداری پوست

با بالا رفتن سن احتیاج به لایه برداری صورت بالا میرود اما باید بدانید که در لایه برداری نباید زیاده روی نمایید به این دلیل که خود قادر خواهد بود موجب آسیب زیادتری به پوست گردد.

تکنیک های گوناگونی جهت لایه برداری یه به اصطلاح پیلینگ پوست در دسترس می باشد. ماسک‌ خانگی، شیمیایی ، کرم‌ لایه بردار، لیزر و میکرودرم از تکنیک های اصلی لایه برداری به شمار می روند که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

 

لایه برداری از طریق کیسه کشیدن

خوب است بدانید که کهن ترین تکنیک برای لایه برداری پوست، کیسه کشیدن میباشد.  فشاری که کیسه به پوست وارد می کند و زبری آن موجب به وجود آوردن خراش‌های خیلی کوچک بر لایه مرده پوست خواهد شد. از طریق کیسه و سفیداب لایه مرده روی پوست جدا میگردد و البته سفیداب موجب روشن‌تر شدن پوست خواهد شد.

عملکرد کیسه و سفیداب مثل عملکرد میکرودرم و اکسید آلومینیوم می باشد. کسانی که دارای پوست نرم و حساس میباشند، قادر خواهند بود به جای کیسه از لیف نرم جهت لایه برداری پوست صورت استفاده کنند.

 

لایه برداری با ماسک‌های خانگی

در صورتی که ترجیحتان این است که به جای استفاده از مواد شیمیایی ، ماسک‌های لایه بردار خانگی را تجربه کنید، در ادامه چند مورد از ماسک ‌های لایه بردار خانگی را برای شما خواهیم آورد:

 

لایه برداری با شکر و نمک

دانه‌ های ریز شکر و نمک دو مورد از لایه بردارهای خیلی موثر خانگی به شمار میروند. این دانه‌ها مثل یک اسکراب عمل می کنند و پوست صورت را لایه برداری می‌نمایند. شکر را قادر خواهید بود با عسل، آبلیمو یا گوجه فرنگی ترکیب نمایید.

جهت لایه برداری پوست با استفاده از نمک، از نمک دریایی استفاده کنید. نمک جهت لایه برداری پوست‌های حساس نباید مورد استفاده قرار گیرد.

 

لایه برداری با لیمو

لیمو نیز یک لایه بردار خانگی مشهور می‌باشد که قادر خواهد بود به تنهایی و یا در ترکیب با سایر مواد مانند عسل و حنا و روغن زیتون استفاده شود. ماسک تخم مرغ، گوجه فرنگی، موز و آلوئه ورا نیز از لایه بردارهای خیلی مشهور می باشند. این مواد به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر و یا در ترکیب با مواد لایه بردار دیگر استفاده میشوند.

پیشنهادی:  عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

 

کرم‌های لایه بردار یا ماسک‌ شیمیایی

مشهورترین ماده لایه بردار موجود در کرم‌های لایه بردار ، آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید هستند که مورد اول برای پوست‌های خشک و مورد دیگر برای پوست‌های چرب بیشتر استفاده دارد. این مواد لایه مرده پوست را جدا خواهند کرد و در مواردی کاربرد دارد که پوست تیره شده باشد.

جهت لایه برداری پوست، ماسک شیمیایی یا کرم لایه بردار را خیلی آرام روی پوستتان به شکل دورانی پخش نمایید. برای این کار قادرخواهید بود از انگشتان دست خود استفاده کنید یا از برس‌های نرم ویژه صورت استفاده نمایید. بعد از یک مدت ، صورتتان را با صابون و آب ولرم شست و شو دهید و آرام با یک حوله نرم خشک کنید.

 

کرم های لایه بردار داروخانه آنلاین یارافارما

 

لایه برداری با استفاده از لیزر

هنگامی که پوست دارای کک مک و لکه و جای جوش می باشد و به درمان‌ خانگی و شیمیایی پاسخ ندهد یا این که دلیل آنها ژنتیکی باشد باید به سراغ لیزر درمانی بروید. بسته به پوست و نوع مشکل پوستی از انواع گوناگون لیزر جهت رفع این ضایعات استفاده خواهد شد. البته طبیعتا هزینه لایه برداری پوست از طریق لیزر نسبت به روش‌های خانگی و شیمیایی بیشتر میباشد ولی توانایی‌های خیلی زیادتری نیز برای لایه برداری پوست دارد.

لیزر فرکشنال جهت لایه برداری پوست کاربرد فراوانی دارد. از طریق این لیزر، بخش های گوناگونی از لایه سلول‌های مرده پوست برداشته می‌شود و لایه‌های سالم اطراف سبب تحریک رشد  تکثیر سلول‌های تازه در روی پوست خواهد شد و به این شکل یک لایه جوان جای لایه قبلی را خواهد گرفت.

 

لایه برداری با  میکرودرم

در لایه برداری پوست با میکرودرم، پودری دارای کریستال‌های ریز اکسید آلومینیوم که ماده‌ای کم خطر میباشد از طریق دستگاه میکرودرم بر صورت پاشیده خواهد شد. این پودر خراش‌های کوچکی را در پوست ایجاد خواهد نمود. این خراش‌ها موجب جدا شدن سلول‌های مرده میگردند. سلول‌های مرده و اکسید آلومینیوم از طریق دستگاه میکرودرم مکش میگردد. خراش‌ها باعث تحریک کلاژن سازی و تولید سلول‌های جدید پوستی خواهد شد.

میکرودرم یکی از بهترین، مؤثرترین و پرطرفدارترین تکنیک های پاکسازی صورت به شمار می رود ‎. یکی از انواع این دستگاه‌ها میکرودرم خانگی است ‎ که با استفاده از سری الماسه و مکش، پوست مرده را از پوست پاکسازی می کند.

 

لایه برداری با اسکراب

لایه برداری با اسکراب، یکی از پرطرفدارترین تکنیک ها جهت خلاص شدن از سلول‌های مرده و پاکسازی پوست میباشد. البته در زمان استفاده حواستان باشد، به این دلیل که این‌ محصولات به دلیل ترکیباتی که دارند احتمال دارد باعث پارگی‌ یا تحریک پوست گردند و در مواردی منجر به آسیب جدی پوست بشوند.

اسکراب‌هایی که در تهیه آن از نمک یا شکر استفاده گردیده است، به سادگی قابل حل میباشند و در اصل به همین علت است که این اسکراب‌ها، تاثیر کمی بر پوست خواهند داشت. با این حال، باید خیلی آرام آ‌ن‌ها را استفاده کنید و بیش از یک دفعه در هفته از آن‌ها استفاده ننمایید. برای کسانی که پوست حساس یا خشک دارند، استفاده از این‌ اسکراب‌ها، مناسب نمیباشد.

 

فواید لایه‌ برداری پوست

بهبود بافت پوست

هنگامی که لایه‌ برداری انجام میدهید به‌آرامی سلول‌های مرده پوست را از لایه بیرونی آن جدا میکنید. لایه‌ برداری پوست موجب از بین رفتن پوست خشک و مرده خواهد شد. لایه ‌برداری پوست بازسازی سلولی را تحریک خواهد کرد، به همین علت همزمان که سلول‌های مرده را از نابود می کنید، فرایند لایه‌ برداری موجب رشد سلول‌های تازه می‌شود. این سلول‌های تازه زمانی که سلول‌های مرده کم میشوند به سطح پوست می آیند.

پیشنهادی:  مزایای پوست زیبا چیست؟

 

بهبود جذب رطوبت

لایه ‌برداری پوست باعث از بین رفتن پوست مرده می‌شود که سدی روی پوست می باشد. موقعی که این سد، برداشته میگردد محصولات مراقبت از پوست عملکرد عالی تری خواهند داشت به این دلیل که قادر خواهند بود در پوست نفوذ نمایند. این محصولات موقعی که پوست نرم است جذب آن خواهند شد چون دیگر سدی به اسم سلول‌های مرده پوست وجود نخواهند داشت.

 

لایه‌ برداری پوست منافذ پوست را باز می‌کند

هنگامی ‌که پوست انباشت شده سوراخ‌های پوست را می‌پوشاند، این سوراخ‌ها مسدود میگردند. در صورتی که انباشت بالای سوراخ باشد، آن موقع ضایعات پوست داخل سوراخ آن گیر می کند و جوش‌ های سرسیاه پیدا می‌شوند. لایه ‌برداری صحیح موجب از بین رفتن انباشت سلول‌های مرده و ضایعات خواهند شد و با این کار جوش‌ های سرسیاه کم میشوند.

 

پیشگیری از آکنه

پوستی که مستعد لک است و آکنه دارد معمولا ضخیم میباشد. موقعی که پوست چرب است و درنتیجه ضخیم، سوراخ‌ها با سلول‌های مرده پوست پوشیده خواهند شد و چربی در پوست گیر خواهد افتاد که نتیجه آن جوش زن پوست است. پوست مستعد لک از لایه‌برداری منظم سود میبرد. موقعی که انباشت پوست برداشته شود محصولات مراقبت از پوست که برای آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرند با سد سلول‌های مرده روبرو نمیشوند و در پوست نفوذ می نمایند.

 

لایه‌ برداری پوست گردش سلولی را بیش تر می کند

لایه ‌برداری به از بین رفتن انباشت سلول‌های مرده پوست و لکه‌های زبر کمک خواهد کرد و موجب بالا رفتن بازسازی سلول‌های پوستی جدید میشود. لایه‌ برداری پوست گردش سلولی را بالا میبرد که نتیجه آن پوست با طراوت، سالم و درخشان میباشد.

 

عوارض جانبی لایه برداری پوست صورت

لایه برداری های شیمیایی پوست موقعی که به دست متخصص پوست و زیبایی یا جراح زیبایی مجرب انجام میگیرد، ایمن خواهد بود. در لایه برداری سطحی ، عوارض جانبی کم ناشی از لایه برداری پوست مثل قرمزی، خارش و پوسته شدن اصولا یک یا دو روز بعد از اعمال درمان کم خواهد شد. عوارض جانبی لایه برداری عمقی اصولا بیشتر میباشد و زمان ریکاوری طولانی تر خواهد بود. عوارض جانبی جدی تر مثل عفونت و زخم شدگی نیز ممکن است. به ویژه در لایه برداری متوسط. با این وجود، موقعی که فرآیند توسط یک پزشک ماهر انجام گیرد، عوارض جانبی کمتر خواهد بود .

 

لایه‌ برداری لب

لایه‌برداری لب قادر خواهد بود به از بین رفتن بعضی از پوست‌های خشک و پوسته شده که بر لب جمع میگردد کمک نماید و به سرعت ، نرمی و لطافت لب را برگرداند.

 

تکنیک سریع جهت لایه برداری لب

یک ماده لایه‌ بردار (مانند شکر یا دارچین) و یک ماده نرم ‌کننده (مانند عسل، روغن زیتون) را انتخاب نمایید.

مواد را با هم مخلوط نموده تا به شکل خمیر دربیاید. بعد از آن این خمیر را به شکل دایره‌های کوچک در بیاورید و آرام روی لب‌هایتان بمالید.

خمیر را از روی لبتان پاک نمایید و یا آن را شست و شو دهید. بعد از آن کرم مرطوب کننده صورت و یا بالم لب استفاده نمایید.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا