مادر و کودک

سن و زمان دندان درآوردن نوزاد

دندان‌های شیری معمولا در حدود ۹ ماهگی در دهان ظاهر می‌شوند. اما زمان بندی آن می‌تواند بین ۳ تا ۱۲ ماهگی باشد. دندان درآوردن ممکن است برای برخی از نوزادان ناراحت کننده باشد و آنها را بدخلق و عصبی کند.

 

زمان دندان درآوردن نوزاد

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت؛ این است که رویش دندان برای همه نوزادان به طور همزمان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین اگر دندان‌های کودکتان در زمان‌های مختلف در می‌آیند؛ نگران نباشید. برخی از نوزادان از ۳ ماهگی دندان‌های آن‌ها شروع به رشد کردن می‌کند و همه‌ی ۲۰ دندان شیری (۱۰ دندان در فک بالا و ۱۰ دندان در پایین) معمولا تا زمانی که کودک شما ۳ ساله شود؛ رشد خواهند کرد.

 

علائم دندان درآوردن نوزاد

با رشد دندان‌های شیری و شکستن لثه‌ها، علائم دندان درآوردن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

بدخلقی

کوچولوی شما ممکن است کمی شلوغ تر به نظر برسد و بیش‌تر از حد معمول گریه کند.

 

خواب آشفته

دندان درد یا ناراحتی ممکن است باعث شود کودک شما در طول شب از خواب بیدار شود.

 

آبریزش

بیش‌تر نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند؛ هنگام دندان درآوردن، آب دهان آن‌ها سرازیر می‌شود. کارشناسان می‌گویند بزاق اضافی می‌تواند به تسکین لثه‌های حساس کمک کند.

 

جویدن وسایل

هنگامی که کودک شما در حال دندان درآوردن است؛ ممکن است اسباب بازی‌ها، حلقه دندان درآوردن یا حتی انگشتان خود را بجود تا فشاری که روی لثه‌هایش احساس می‌کند؛ کاهش یابد. جویدن چیزی سفت به ماساژ لثه‌ها و به کاهش هرگونه ناراحتی در هنگام رویش دندان کمک می‌کند.

 

لثه‌های دردناک و متورم

قسمتی از لثه که دندان از آن بیرون می‌آید؛ ممکن است حساس، قرمز و متورم باشد.

 

درجه حرارت پایین

در طول دندان درآوردن، دمای بدن کودک شما ممکن است کمی افزایش یابد. اما بعید است که دندان درآوردن باعث تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد شود. اگر کودک شما بسیار ناراحت به نظر می رسد یا دمای آن حداقل ۱۰۱ درجه (یا حداقل ۴/۱۰۰ درجه برای نوزاد زیر ۳ ماه) است؛ با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک خود تماس بگیرید که می‌تواند تعیین کند که چه چیزی باعث تب شده است.

پیشنهادی:  اهمیت استفاده از قطره آهن در کم خونی کودکان

بنابراین توجه کنید که دندان درآوردن معمولا با بیماری همراه نیست. بنابراین اگر علائمی مانند سرفه، بثورات پوستی، اسهال، استفراغ، تشنج یا تب بالا وجود دارد؛ تصور نکنید که کودک شما فقط دارد دندان در می‌آورد. پس اگر کودک شما این علائم را داشت؛ به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کنید که آیا به درمان نیاز دارد یا خیر.

گاهی اوقات ممکن است دندان بدون هیچ علامتی ظاهر شود. در حالی که در موارد دیگر، علائم دندان درآوردن ممکن است حدود سه تا چهار روز قبل از اینکه خود دندان قابل مشاهده باشد؛ شروع شود.

 

دندان درآوردن نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان رویش دندان می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در زمانی بین دومین و سومین تولد فرزندتان، کودک شما یک مجموعه کامل از ۲۰ دندان شیری خواهد داشت. این بدان معناست که کل دوره دندان درآوردن حدود دو سال طول می‌کشد. اگر کودک شما ناراحتی دندان درآوردن دارد؛ نگران نباشید، چون کاملا طبیعی است.

علائم رویش دندان معمولا در روزهای قبل از رویش دندان تجربه می‌شود. سپس درد آن کاهش میابد تا زمانی که یک دندان جدید شروع به در آمدن کند. در مورد دندان درآوردن، محدوده سنی می‌تواند بسیار گسترده باشد. اگرچه ممکن است دندان درآوردن بین ۶ تا ۱۲ ماهگی شروع شود. اما اولین دندان ممکن است در اوایل ۳ یا ۴ ماهگی یا تا اواخر ۱۴ ماهگی ظاهر شود. توجه داشته باشید که ژنتیک نیز ممکن است در زمان بندی نقش داشته باشد. البته اگر نگران دندان های کودک خود هستید یا در مورد مراقبت از دندان سوالی دارید؛ با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا دندانپزشک او صحبت کنید.

 

آیا کودک برای دندان در آوردن تب می‌کند؟

همانطور که در بالا نیز بیان کردیم؛ دندان درآوردن کودک ارتباط مستقیمی با تب خفیف دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که نوزاد شما تب بیش از حد همراه با علائم دیگری دارد؛ حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

پیشنهادی:  اهمیت استفاده مکمل قطره کودک فروگلوبین در کم خونی کودکان

 

روش‌های کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان

وقتی کودک شما در حال دندان درآوردن است؛ راحت نگه داشتن او می‌تواند یک چالش باشد. برخی از پیشنهادات برای کاهش درد دندان درآوردن عبارتند از:

  • دست‌های خود را بشویید و به آرامی لثه های کودک خود را بمالید.
  • به آرامی یک دستمال سرد تمیز یا پشت یک قاشق سرد را در امتداد لثه های کودک بکشید.
  • به نوزادتان چیزی سفت بدهید که بمکد.
  • برای بچه‌های بزرگ‌تر، برای مدتی به آن‌ها غذاهای نرم‌تر بدهید تا مجبور نباشند زیاد بجوند.

 

کلام آخر

آماده کردن فرزندانتان برای سلامت دهان و دندان زود شروع می‌شود. حتی قبل از اینکه دندان‌های شیری ظاهر شوند. والدین و سرپرستان باید دندان‌های نوزادان و کودکان خردسال را برای آن‌ها مسواک بزنند تا از تمیز شدن تمام سطوح اطمینان حاصل کنند. قبل از معرفی یک مسواک ممکن است بخواهید از یک دستمال تمیز و مرطوب یا پارچه برای تمیز کردن لثه‌های کودک خود استفاده کنید. هنگامی که چند دندان از بین رفت، می‌توانید از مسواک با سر کوچک و موهای نرم استفاده کنید.

هنگامی که کودک شما دو دندان را کنار هم لمس کرد؛ تمیز کردن بین این دندان ها را با نخ دندان شروع کنید. این اغلب زمانی شروع می‌شود که فرزند شما حدود ۲ سال دارد. همچنین دندانپزشک کودک شما می‌تواند تکنیک‌ها و مواردی را به شما نشان دهد که می‌تواند این روند را آسان تر کند.

می‌توانید دندان‌های فرزندتان را در خانه با بلند کردن لب بالا و پایین کشیدن لب پایینی برای مشاهده دندان‌های او بررسی کنید. اگر لکه‌های سفید، قهوه‌ای یا سیاه روی دندان‌ها می‌بینید که ساییده یا مسواک نمی‌شوند؛ بهتر است برای معاینه دندان‌ها با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگذارید. نکته آخر این است که مهم است که مراقبت از دندان کودک خود را به محض اینکه اولین دندان را درآورد؛ شروع کنید. این دندان‌های شیری قبل از جایگزینی با دندان‌های بالغ، باید چندین سال دوام بیاورند و ایجاد عادات بهداشتی خوب در اوایل به کودک شما کمک می‌کند تا در طول عمرش دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا