مادر و کودک

همه چیز درباره غذای کودک

همانگونه که می‌دانید غذای کودک در رشد و سلامتی کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. به دلیل اینکه کودک انرژی لازم برای حرکت و بازی و یادگیری خود را از غذا و تغذیه دریافت می‌کند؛ باید به به غذای کودک توجه ویژه‌ای داشت. توجه داشته باشید که غذای کودک در دو سال اول زندگی بیش‌ترین تاثیر را در تامین سلامت، رشد و تکامل فرد دارد و و توجه نداشتن به غذای کودک می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی را در سال‌های بعد به وجود بیاورد. البته تغذیه کودک از قبل از بارداری مادر باید برنامه‌ریزی شود و مادر با تغذیه مناسب، مراقبت از خود و سپس مراقبت‌های تغذیه‌ای در دوران بارداری، تغذیه کودک با شیر مادر و سپس با غذای کودک ادامه پیدا می‌کند.

چگونه کودک را به غذا خوردن تشویق کنیم

در ادامه دو راهکار کاربردی و ساده برای تشویق کودکان به غذا خوردن به شما ارائه می‌دهیم:

 

سعی کنید وعده غذایی را همراه با با فرزند خود میل کنید

توجه داشته باشید که غذا خوردن با خانواده دور یک سفره یا یک میز اهمیت بسیاری دارد. البته مراقب باشید که زمان صرف غذا با هم بحث و جدل نکنید.

 

شما می‌توانید در هنگام پختن غذا کودک خود کمک بگیرید

در هنگام پخت و پز غذای کودک می‌توانید فرزند خود را در مراحل مختلف پختن همراه کنید. شما می‌توانید حتی برای جلوگیری از استفاده از چاقو کار‌هایی مانند خرد کردن کلم بروکلی یا گل کلم که با دست انجام می‌شود را به فرزند خود بسپارید. حتی هنگامی که کودک شما کمی بزرگ‌تر شود؛ می‌توانید در هفته یک شب آشپزی کردن را به او بسپارید. این کار علاوه بر اینکه او را مسئولیت‌پذیر می‌کند؛ باعث می‌شود تا با اجزای غذای کودک آشنا بشود و اشتیاق و ترغیب بیش‌تری برای غذا خوردن پیدا کند.

 

نحوه شروع غذای کمکی کودک

غذای کودک تا پایان شش ماهگی فقط باید شیر مادر باشد و و در پایان شش ماهگی باید والدین کم کم غذا دادن به کودک خود را شروع کنند. اما اکثر مادر‌ها نگران رساندن مواد غذایی کافی به کودک خود هستند. برای تامین نیاز‌های غذای کودک شما، کافی است که در سوپ‌های کودک خود از برنج استفاده کنید و همچنین می‌توانید از فرنی در روز به اندازه یک تا سه قاشق مرباخوری شروع کنید و متناسب با میل و اشتهای کودک خود کم کم مقدار آن را افزایش دهید.

از هفته دوم می‌توانید شیر برنج کاملا پخته و له شده و حریر بادام را نیز به کودک بدهید. از هفته سوم شما می‌توانید انواع سبزی‌ها مثل جعفری، سیب زمینی، هویج، لوبیا سبز، گیشنیز و کدو را کم کم به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که بهتر است سبزی‌ها را تک به تک به سوپ اضافه کنید.
از هفته چهارم حتما گوشت را نیز به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید. شما می‌توانید از قطعات کوچک گوشت یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

پیشنهادی:  بهترین مولتی ویتامین برای وزن گیری کودکان

 

لیست غذای کمکی کودک

همانطور که گفته شد تا پایان شش ماهگی کودک فقط باید با شیر مادر تغذیه کند و از ماه هفتم می‌توانند غذای کودک علاوه بر شیر مادر سوپ یا آش و فرنی باشد. در ماه هشتم می‌توان انواع پوره‌ها را به به غذای کودک خود اضافه کرد و همچنین می‌توان عدس و ماش را به سوپ کودک اضافه کرد. در ماه نهم و دهم می‌توان به کودک کته با گوشت و میوه و خرما و حقوقات و بیسکوییت ساده نیز داد. در ماه یازدهم تا ماه بیست و چهارم می‌توان از غذای خانواده و شیر جوشیده و بستنی و پنیر پاستوریزه و انواع ماهی و انواع میوه و تخم مرغ آب پز نیز استفاده کرد.

 

راه‌های غذا دادن به کودک بد غذا

شما می‌توانید با راهکار‌های ساده و با خلاقیت خود، کودکان خود را به غذا خوردن تشویق و ترغیب کنید.
در مورد مواد غذایی تشکیل دهنده غذای کودک با او صحبت کنید و از فواید مواد غذایی برای او بگویید مانند اینکه « من درسوپ تو هویج میریزم تا از چشم‌های تو محافظت کند و چشمانت ضعیف نشوند.» همچنین شما می‌توانید در طبخ غذا خلاقیت به خرج دهید. مطمئنا خوردن غذایی مثل سیب زمینی آبپز برای کودک شما دلچسب نیست. ولی شما می‌توانید سیب زمینی را به شیوه‌های مختلف آماده کنید. مثلا سیب زمینی را به کوکو تبدیل کنید و مقداری پنیر پیتزا اضافه کنید تا مزه خاص و متفاوتی را پیدا کند.

 

لیست غذای کودک شش ماهه

برای غذای کودک در سن ۶ ماهگی می‌توانید از هویج پخته شده شیر مادر یا شیر خشک سیب زمینی پخته شده و پنیر پاستوریزه نرم، ماست، حبوبات پوره شده، سبزیجات پخته شده و خرد شده، گوشت و مرغ و میوه‌های برش خورده و له شده، نخود فرنگی و عدس و جو و بلغور استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی و شیرگاو تا سن یک سالگی و تخم مرغ، مرکبات، میگو، ادویه، نمک، توت فرنگی، کالباس، سوسیس، بادام زمینی، عسل، چیپس، پفک و شکلات برای کودک شش ماهه ممنوع هستند.

 

لیست غذای کودک یک ساله

شما می‌توانید در برنامه غذایی کودک یک ساله خود از انواع میوه‌ها مثل پرتقال و آووکادو و انواع توت‌ها و انبه و انگور، انواع سبزیجات و پروتئین‌ها استفاده کنید. البته مصرف ماهی ۲۸ گرم در روز برای کودکان یک تا دو سال بی‌خطر است. کلم به دلیل داشتن فیبر غذایی، پروتئین، ویتامین c، کربوهیدرات‌ها، ویتامین  B6 و ویتامین K نیز برای کودکان مفید است. البته در زمانه رویش دندان‌ها برای تسکین لثه کودکان نیز کاربرد دارد.

پیشنهادی:  سن و زمان دندان درآوردن نوزاد

 

لیست غذای کودک دو ساله

با توجه به اینکه کودک از سن ۲ سالگی می‌تواند به تنهایی غذا بخورد؛ باید مراقب نوع غذای کودک باشید. چرا که توانایی درست جویدن بعضی غذا‌ها را ندارد. کودک تا پایان دو سالگی نیاز به شیر مادر دارد. اما فقط ۳۰ درصد از کالری روز خود را از شیر مادر تامین می‌کند. ۷۰ درصد از کالری خود را از غذا‌های کمکی به دست می‌آورد. اگر در برنامه غذایی روزانه کودک خود از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های غیر اشباع گیاهی، فیبر، روغن زیتون، مغز‌ها، ویتامین‌ها و آب استفاده کنید؛ می‌توانید انرژی مورد نیاز کودکتان را تامین کنید. شما می‌توانید برای صبحانه از شیر، عسل و پنیر همراه آن استفاده کنید و برای ناهار کودک خود غذایی مثل سبزی پلو با ماهی یا عدس پلو با گوشت و برای شام هم کوکو سبزی، پوره سیب زمینی یا ماکارونی استفاده کنید.

 

لیست غذای کودک سه ساله‌

در سنین ۳ سالگی بهتر است در غذای کودک در وعده صبحانه از کره، خامه پرچرب، ارده و شیره استفاده شود. همچنین شما می‌توانید قلم گوسفند یا گاو را به‌خوبی بپزید و آب آن را همراه انواع سوپ، آش و خورشت به کودک بدهید. شما می‌توانید جوانه ماش یا جوانه گندم یا جوانه عدس را خشک کرده و پودر کنید. سپس پودر را به فرنی و سوپ کودک خود اضافه کنید. شما می‌توانید برای مقوی کردن غذای کودک خود یک تا دو قاشق کره آب شده به غذای کودک خود اضافه کنید. از زرده تخم مرغ در برنامه غذایی کودک خود غافل نشوید. به دلیل اهمیت زرده تخم مرغ، اگر کودک شما تمایلی به خوردن این ماده ندارد؛ می‌توانید زرده تخم مرغ را رنده کرده و به سوپ کودک خود اضافه کنید. به عنوان میان وعده می‌توانید سیب زمینی را آبپز کرده، خلال کنید و با روغن تفت دهید. حتی شما می‌توانید برای تهیه کته از آب گوشت استفاده کنید که باعث وزن‌گیری سریع کودک شما می‌شود. برای مصرف حبوبات شما باید حبوبات را از قبل خیس کنید و نفخ آن را بگیرید.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای غذا خوردن به کودک خود باج ندهید. مثلا از جمله‌ای مثل اینکه اگر غذایت را بخوری، تو را به پارک می‌برم یا اگر گریه نکنی برای تو پفک می‌خرم؛ به هیچ عنوان استفاده نکنید و توجه داشته باشید که ذائقه و اشتهای شما الگوی بسیار مهمی برای کودکتان است. سعی کنید خودتان نیز با غذا‌های سالم، طبیعی و صحیح آشتی کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر کودک شما پر جنب و جوش و پر تحرک است؛ مسلما به غذای بیش‌تر و کالری بیش‌تر نیاز دارد. پس به هیچ عنوان کودک خود را با کودک دیگر مقایسه نکنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا