پوست و زیبایی

چگونه پوست آفتاب سوخته را سفید کنیم + درمان آفتاب سوختگی

اگر پوست روشنی دارید یا زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذرانید، در معرض خطر آفتاب سوختگی هستید. و این سوال برایتان پیش میاد که چگونه پوست آفتاب سوخته را سفید کنیم و برای درمان آفتاب سوختگی پوست چه باید بکنیم؟

هیچ راه حل جادویی برای آفتاب سوختگی وجود ندارد، اما چندین روش وجود دارد که می توانید در طول بهبودی خود از آنها استفاده کنید. هر چه میزان سوختگی بیشتر باشد، دوره نقاهت طولانی‌تر است. در این مقاله به بررسی موثرترین روش ها برای کوتاه کردن دوره نقاهت و تسریع روند بهبودی می پردازیم.

 

چرا آفتاب پوست را سیاه می کند ؟

زمانی که شما پوست خود را در معرض آفتاب قرار می دهید، پوست آغاز به انجام خودکار یک مکانیسم دفاعی در قالب ساخت ملانین اضافی می نماید.

ملانین، رنگدانه ای در پوست ما میباشد که از طریق سلول های ملانوسیت ساخته میشود. هم اکنون، ملانین در پوست ما یافت میشود اما موقعی که در معرض آفتاب قرار میگیریم، تولید آن سرعت می گیرد و در نتیجه این مانور محافظتی ، محتوای ملانین زیاد می شود و پوست ما تیره تر خواهد شد.

اگرچه این اتفاق؛ یک فرایند عادی، سالم و ضروری جهت حفاظت از پوست می باشد اما  دارای یک ضعف جزئی نیز است. سلول های ملانوسیت قادر خواهند بود فقط مقدار کمی از ملانین را در یک مدت معین هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه UV بسازند.

به همین دلیل بعد از مدتی، شما تاثیر سوزش اشعه خورشید را حس می کنید. این همان آفتاب سوختگی میباشد که به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در نور آفتاب و کمبود ملانین یا عامل محافظتی، رخ خواهد داد.

 

درمان آفتاب سوختگی پوست (برای درمان پوست آفتاب سوخته چه باید کرد؟)

 

داروهای ضد التهاب

زمانی که حس کردید به آفتاب‌ سوختگی دچار شده‌اید، بهتر است از داروهای ضدالتهاب مثل آسپرین و ایبوپروفن استفاده نمایید. این داروها قرمزی که روی پوست ایجاد شده است را التیام می بخشد و به جلوگیری از به وجود آمدن آسیب‌های دائمی کمک خواهد کرد. باید این قرص‌ها ظرف ۲۴ ساعت پس از آفتاب‌سوختگی استفاده شوند.

کمپرس سرد

جهت خنک کردن پوست از کمپرس سرد و یا بسته‌های یخ استفاده نمایید؛ تا از این طریق درد آن را نیز کم کنید.

محصولات حاوی مواد تسکین دهنده

از پماد سوختگی و لوسیون‌هایی که دارای مواد تسکین دهنده مثل آلوئه‌ورا هستند استفاده نمایید تا پوست را مرطوب نگه داری کنید و امکان پوسته پوسته شدن آن را کم کنید. لوسیون را خیلی آرام روی پوست‌تان بمالید و چندین دفعه به اندازه احتیاج در طی شبانه ‌روز این کار را تکرار کنید.

لایه برداری پوست

پس از بهبود آفتاب‌سوختگی، پوست را لایه‌برداری نمایید، اگر پیش از بهبودی کامل این کار را کنید، این کار موجب تحریک پوست می‌شود و به آن صدمه وارد خواهد کرد. لایه‌بردارها موجب می‌شوند پوست مرده برداشته شده و پوست جدید و سالم‌تر جایگزین آن گردد .این عمل به برطرف شدن تیرگی آفتاب سوختگی نیز کمک خواهد کرد. اول پوست خود را شست و شو دهید، کمی لایه‌بردار روی آن مالیده و سپس خوب آبکشی کنید.

کرم ضد آفتاب

بیست دقیقه پیش از اینکه از خانه بیرون بروید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و یا بیش تر استفاده کنید. هر چند ساعت آن را تمدید کنید و در صورتی که به شنا رفتید دفعات استفاده از آن را افزایش دهید.

انجام این مرحله در طی زمان درمان پوست خیلی دارای اهمیت است. کرم ضد آفتاب مانع اثرگذاری اشعه فرابنفش خورشید (UV) بر پوست میگردد و این امکان را به آن خواهد داد تا فریاند بهتری را در طی دوره درمان طی گردد.

پیشنهادی:  راهنمای انتخاب بهترین بادی اسپلش زنانه و مردانه

 

درمان‌ سنتی آفتاب سوختگی پوست

در درمان آفتاب سوختگی ، شما باید جهت ترمیم پوست‌های آسیب دیده، زمان مورد نیاز به بدن خود بدهید. آفتاب سوختگی درجه اول بر لایه های خارجی پوست تاثیر می گذارد. پوست در چنین وضعیتی اصولا قرمز می گردند. پس از مدتی، قسمت های آسیب دیده پوسته پوسته می گردند و بعد از آن، پوست خود را ترمیم می کند. پوست نمی تواند خیلی زود خود را ترمیم نماید و محدودیت زمانی برای این امر وجود خواهد داشت. با این وجود، شما قادر خواهید بود با دنبال نمودن توصیه های زیر، روند بهبودی را سرعت ببخشید:

شما همچنین می توانید برای بهبود زخم های خود و سرعت بخشیدن به فرایند درمان، تکنیک های زیر را دنبال نمایید:

استفاده از یک داروی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن

استفاده از این داروها بلافاصله بعد از دیدن نشانه های آفتاب سوختگی، قادر خواهد بود به کم شدن التهاب و درد کمک نماید.

از مصرف تنباکو اجتناب نمایید

تحقیقات نشان داده است که مصرف سیگار یا مصرف دیگر صورت های تنباکو می تواند فرایند طبیعی درمان را مختل نماید. شاید ترک کردن تنباکو سخت باشد اما شما قادر خواهید بود با کمک یک متخصص به شیوه ای آسان، تنباکو را ترک نمایید.

از نور خورشید دور باشید

در صورتی که به آفتاب سوختگی دچار شدید، از قرار گرفتن در مقابل تابش  بیشتر خورشید خودداری نمایید. اشعه های فرابنفش قادر خواهند بود شدت آسیب های وارده را بیشتر کنند. در صورتی که مجبورید از خانه بیرون باشید، پوست آفتاب سوخته خود را بپوشانید و از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا دارای ماده ای به نام آلوئین است که منجر به کم شدن التهاب می شود. آلوئه ورا همچنین قادر خواهد بود با مرطوب نگه داشتن پوست، از پوسته پوسته شدن آن ممانعت نماید.

با آب خنک دوش بگیرید

دوش گرفتن با آب سرد جهت التیام پوست آفتاب سوخته خیلی موثر خواهد بود. بعد از حمام و خشک شدن پوست، اندکی کرم مرطوب کننده را بر روی پوستتان بمالید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده نمایید

کرم هیدروکورتیزون می تواند به رفع ورم و خارش پوست کمک نماید. از این کرم قادر خواهید بود برای کنترل عوارض جانبی استفاده نمایید. هیدروکورتیزون یک درصد در داروخانه ها بدون نسخه در دسترس میباشد اما جهت خرید دوز های بالاتر این کرم، به نسخه پزشک نیاز است.

 

راه های روشن شدن پوست آفتاب سوخته

 

لایه‌برداری پوست

با تیره شدن پوست خیلی زود به دنبال روشی جهت بازگرداندن پوست خود میباشیم، یکی از تکنیک های مفید برای سفید کردن پوست آفتاب سوخته این میباشد که پوست لایه‌برداری گردد. با لایه‌برداری از پوست، سلول‌های مرده‌ کاهش میابند و به مرور رنگ طبیعی ظاهر خواهد شد.

جهت لایه‌برداری می توانید از اسکراب پوست استفاده نمایید. برای اسکراب هم از اسکراب‌های خانگی و طبیعی می توان استفاده کرد و هم اسکراب‌هایی که در بازار وجود دارند.

خیار و ماست

همه از فواید خیار برای پوست و خاصیت‌های خیلی زیاد ماست برای پوست آگاه هستند، ترکیب این دو جهت درمان آفتاب سوختگی و سفید نمودن پوست آفتاب سوخته خیلی مفید میباشد و باعث درمان میگردد.

خیار و هم ماست دارای فواید ضدالتهابی می باشند و قرمزی و تیرگی پوست را کاهش خواهند داد و در نتیجه موجب روشن شدن آن خواهند شد. این ترکیب را حدود ۵ دقیقه بر بخش تیره و آفتاب سوخته قرار دهید.

شیر نارگیل و گوجه فرنگی

خوب است بدانید که گوجه فرنگی موجب از بین رفتن سلول‎های مرده پوست خواهد شد و شیر نارگیل نیز جهت روشن کردن آن مفید می باشد ترکیب این دو، موجب سفید شدن آفتاب سوختگی خواهد شد. تنها نیاز است ، ۲ قاشق از شیر نارگیل را با ۳ قاشق آب گوجه فرنگی را ترکیب کنید و چند لحظه منتظر بمانید و پس از آن پوستتان را شست و شو دهید.

پیشنهادی:  برای پوست سبزه چه رنگ مویی میاد؟

سیب زمینی

جهت سفید کردن پوست آفتاب سوخته قادر خواهید بود از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی همانطور که برای تیرگی زیر چشم مفید است، تیره شدن پوست در اثر آفتاب سوختگی را نیز برطرف خواهد کرد. جهت استفاده از سیب زمینی به عنوان درمان آفتاب سوختگی بهتر است آب سیب زمینی را به پوستتان بمالید.

 

راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی

پیشگیری همیشه مناسب ترین راه درمان است.

در قدم اول بهتر است از آفتاب‌سوختگی پوست جلوگیری نمایید. پوشیدن لباسی که از بخش های باز پوست در برابر آفتاب مراقبت کند و استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF برابر یا بیش تر از ۳۰ و تمدید و تکرار آن در هر ۲ تا ۳ ساعت یک دفعه، بهترین روش جلوگیری از آفتاب سوختگی و جلوگیری از ایجاد لک بر پوست است.

پوستی که به تازگی به آفتاب ‌سوختگی دچار شده  است احتمال دارد دچار هیپرپیگمانتاسیون (بروز لک بر پوست) و یا لک‌ پیری گردد. قادر خواهید بود با استفاده از محصول مناسب این لک‌ها را کم کنید و با استفاده از اقدامات محتاطانه از بروز آن جلوگیری نمود.

 

بهترین ماسک برای رفع آفتاب سوختگی صورت

 

آلوئه ورا

ژل درون برگ‌های آلوورا موجب کاهش درد و افزایش سرعت درمان می شود و پوست آفتاب سوخته را مرطوب خواهد کرد. با استفاده از قاشق ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا را جدا نموده و هم بزنید و به شکل یکدست درآورید.

بعد از آن ژل را بر پوست سوخته  خود قرار دهید. بعد از چند بار استفاده از این ماسک، متوجه تغییرات زیادی خواهید شد.

عسل

عسل دارای فواید  درمانی زیادی بوده و از آنتی بیوتیک‌‌ها بهتر عمل خواهد کرد. عسل می‌‌‌تواند تورم و التهاب را کم کند و درد را تسکین دهد. بنابراین، میشود از این ماده برای درمان موضعی پوست آفتاب سوخته، استفاده نمود.

جوی دوسر

می شود از بلغور جوی دوسر برای مقابله با تورم استفاده نمود. برای این کار، یک فنجان از بلغور جو را درون مخلوط کن بریزید و آن را پودر و یکدست نمایید .سپس، آن را با کمی آب ترکیب کرده و به محل‌‌های آفتاب سوخته بزنید.

 

درمان افتاب سوختگی صورت کودکان

آفتاب سوختگی در زمان کودکی به میزان زیادی خطر ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی را بالا خواهد برد. کسانی که به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می گردند، باید به شکل کاملا جدی آن را درمان کنند. در ادامه بعضی از ترکیبات و موادی را که به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک خواهند کرد، معرفی خواهیم کرد.

جوش‌ شیرین

جوش شیرین به دلیل ماهیت و طبیعت خود خیلی تسکین دهنده است و علاوه‌بر این، حس خارش در ارتباط با آفتاب سوختگی را خیلی کم می کند. در وان حمام یک فنجان جوش‌شیرین اضافه نمایید و در آب سرد خوب هم بزنید.

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل وان آب بمانید. پس از بیرون آمدن از حمام، با حوله به‌ آرامی خود را خشک نموده و بگذارید تا بدنتان خشک گردد.

بلغور جو

بلغور نیز به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک فراوانی خواهد کرد.  دارای فواید آرامش بخش می باشد که به پوست کمک خواهد کرد تا رطوبت طبیعی اش را حفظ نماید و سوزش را کم کند. جهت استفاده از بلغورجو در رفع آفتاب سوختگی   ۱ فنجان بلغورجو را در وان حمام آب سرد اضافه کنید.به مدت ۳۰ دقیقه در وان حمام بمانید.

آلوئه ‌ورا

یکی از مواد خیلی عالی جهت درمان آفتاب سوختگی، استفاده از ژل‌ آلوئه‌ورا میباشد. این ماده عوارضی برای کودکان نخواهد داشت و قادر خواهد بود به درمان این مشکل در کودکان خیلی کمک نماید. تنها نیاز است کمی از ژل آن را خارج کنید و در یخچال قرار دهید و مقداری از آن را بر پوست خود بگذارید. بهتر است این عمل را ۵ الی ۶ بار در روز انجام دهید تا اثر بیشتری مشاهده کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا