مادر و کودک

چگونه کودک را از پوشک بگیریم

یکی از‌مراحل مهم‌ از‌ زندگی کودکان، مرحله گرفتن از پوشک است. این روند باید به صورت کاملا اصولی و درست انجام شود. چنانچه که این روند به درستی انجام‌ نشود؛ ممکن است مشکلات متعددی برای کودک شما در آینده به وجود بیاورد. از جمله این عوارض و مشکلات می‌تواند شامل مثانه عصبی، بی اختیاری ادراری در سنین بالاتر یا عود عفونت ادراری باشد.

 

راه های از پوشک گرفتن کودک

در ادامه روش‌هایی که به شما کمک‌ می‌کند راحت‌تر کودک‌ خود را از پوشک بگیرید را بازگو‌ خواهیم‌ کرد.

 

۱-کودک را با لگن دستشویی آشنا کنید

وجود لگن دستشویی کودک به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر کودک خود را به استفاده از آن عادت دهید. برای آسان‌تر شدن این روند می‌توانید از کتاب‌هایی که با مضمون دستشویی در اختیار کودک قرار دهید و داستان آن را برای او تعریف کنید.

 

۲-در انتخاب زمان مناسب دقت کنید

انتخاب زمان‌ مناسب برای گرفتن کودک از پوشک بسیار مهم است. نباید بدای انجام این مهم‌ عجله کنید. بهتر است برای انجام این امر برنامه ریزی کنید. فضای پر استرسی نداشته باشید. معمولا آخر هفته‌ها برای انجام این کار بسیار مناسب است. اگر اتفاقی در خانواده شما افتاده است مانند فوت اقوام، جدایی والدین یا اضافه شدن فرزند جدید به خانواده، بهتر است این امر را به زمانی دیگر موکول کنید.

 

۳-به نشانه‌های آمادگی کودک توجه کنید 

پیش‌تر نیز علائم آمادگی کودک را بیان کردیم. اگر این علائم را در کودک خود دیدید؛ بدانید که کودک شما آمادگی جسمانی برای ترک‌ پوشک را دارد.

 

۴-لگن دستشویی را در جایی غیر از دستشویی قرار دهید.

گاهی‌اوقات ممکن است کودکان از رفتن به توالت امتناع کنند. دلیل این امتناع می‌تواند ترس از صدای سیفون، ترس از افتادن در داخل توالت یا زمین خوردن باشد. در این صورت بهتر است از لگن دستشویی سیار در حمام استفاده کنید. سپس می‌توانید کم کم لگن را به توالت منتقل کنید. حواستان باشد که روش‌های آموزشی واضح و مشخصی را در پیش بگیرید.

پیشنهادی:  اهمیت استفاده از قطره آهن در کم خونی کودکان

 

۶-از روش تشویق و جایزه استفاده کنید

چنانچه کودک در حین ترک پوشک دچار خود ادراری شد؛ به هیچ عنوان او را تنبیه یا سرزنش نکنید. کودک در حال یادگیری است. در صورتی که تنبیه انجام شود؛ ممکن است این روند نیز در بازه زمانی طولانی‌تری صورت بگیرد. گاهی اوقات این اتفاق در سنین بالاتر ۵ یا ۶ سالگی نیز اتفاق می‌افتد که امری طبیعی است.

 

۷-مسائل بهداشتی را به کودک آموزش دهید

به کودکان خود آموزش دهید که به هنگام خارج شدن از توالت باید دست‌های خود را با آب و صابون به مدت بیست ثانیه بشویند. می‌توانید از صابون‌های طرح دار یا رنگی استفاده کنید تا انگیزه کودک را افزایش دهید.

 

بهترین سن برای گرفتن کودک از پوشک

یکی از دغدغه‌های مهم‌ مادران این است که بدانند بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودکان‌ چه‌ زمانی‌ است. رشد جسمی یکی از عوامل‌ مهم‌ برای اقدام‌ به گرفتن‌ کودک از پوشک است. از آن جا که هر کودک با سرعت ویژه‌ای رشد می‌کند؛ سن از پوشک گرفتن کودک می‌تواند بسیار متفاوت از دیگر کودکان‌ همسن خود باشد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش زود هنگام یا خیلی دیر در زندگی کودک می‌تواند منجر به پسروی یا تاخیر شود و زمانبندی برای هر کودک متفاوت است.طبق نتایج مطالعات، بیش‌تر کودکان از نظر جسمانی و عاطفی در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی کاملا آماده برای آموزش توالت هستند. البته سن کودک تنها عامل برای گرفتن او از پوشک نیست. این عوامل عبارتند از:

  • ممکن است کودک پوشک خود را تا دو ساعت خشک نگه دارد.
  • کودک شما قادر به درآوردن شلوار و پوشیدن دوباره آن است.
  • فرزند شما توانایی حرکتی برای رساندن خود به توالت را دارد.
  • پوشک کودک شما هنگام بیدار شدن از خواب، خشک است.
  • بچه کوچک شما به نشستن روی توالت فرنگی تمایل نشان می‌دهد.
  • توانایی نشستن روی صندلی توالت فرنگی
  • امکان پیروی از دستورالعمل‌های ساده
  • درخواست کودک برای تعویض پوشک
  • علاقه به پوشیدن لباس زیر
  • حرکات منظم روده

 

زمان از پوشک گرفتن کودک پسر و دختر

همان طور که گفتیم پروسه از پوشک گرفتن کودک امری طولانی مدت و گاهی اوقات سخت است. در پوشک‌ گرفتن از کودک ‌تفاوت‌هایی بین دختران و پسران وجود دارد. معمولا دختران نسبت به پسرها، برای استفاده از توالت و ترک پوشک تمایل بیش‌تری از خود نشان‌ می‌دهند. البته این امر نیز درباره همه کودکان یکسان نیست. پس بهتر است انتظارات زیادی از فرزند خود نداشته باشید.

پیشنهادی:  روش‌های از شیر گرفتن کودک

 

چگونه نحوه استفاده از توالت را به کودکان آموزش دهیم؟

قبل از شروع اموزش نحوه استفاده از توالت باید چند صندلی توالت کودک تهیه کنید. گاهی اوقات کودکان نمی‌توانند ادرار یا مدفوع خود را نگه دارند. از این رو شما باید صندلی‌ها را در دسترس کودک قرار دهید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کند.

  • در مرحله اول باید اجازه دهید که کودک شما به هنگام رفتن شما به توالت حضور داشته باشد.
  • سپس از کودک بخواهید که سیفون را بکشد. در انجام این کار شما می‌توانید کمکشان کنید.
  • اگر صندلی توالت دارید اجازه بدید کودک با آن‌ آشنا شود.
  • به کودک بگویید که این صندلی متعلق به او می باشد.
  • برای آموزش استفاده از صندلی ابتدا باید با داشتن شلوار به او نحوه نشست را آموزش دهید. پس از این که‌ کودک‌ این مرحله را یاد گرفت‌ به او‌ بگویید که ابتدا باید شلوار خود را در بیاورد.‌

پس از این که کودک تمامی این مراحل را به خوبی یاد گرفت و انجام داد؛ می‌توانید نحوه استفاده از توالت را به کودک خود آموزش دهید. برای آموزش گام به گام این روند با ما همراه باشید.

۱) در ابتدا بهتر است برای کودک خود از شلوار های گشاد و راحت استفاده کنید. معمولا کودکان یک ساعت قبل از غذا خوردن نیاز به توالت دارند یا بعد از خوردن نوشیدنی های بزرگ ادرار می‌کنند. بهتر است کودک خود و رفتارهای او را بشناسید تا بهتر بتوانید نیازهای‌ او را رفع کنید. وقتی که کودک شما در توالت است؛ او را تنها نگذارید.

۲) برای این که کودک شما از آرامش‌ نسبی در توالت برخوردار شود؛ بهتر است با او صحبت‌ کنید یا داستان برای او تعریف کنید. اگر کودک شما ادرار نکرد باید بدانید که یادگیری این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. پس صبور باشید و او را تنبیه یا سرزنش نکنید. لازمه استفاده از توالت، گرفتن کودک  از پوشک و یادگیری استفاده از صندلی توالت کودک است.

 

جمع بندی

شما می‌توانید با آموزش درست، از پوشک گرفتن کودک را برای کودک به فرآیندی لذت بخش و کوتاه‌تر تبدیل کنید. برای این امر می‌توانید از ویدئوها، داستان‌های آموزشی و رنگ آمیزی کودکان مرتبط با این موضوع استفاده کنید. فراموش نکنید که آگاهی و آمادگی والدین برای انجام این امر، نصف قضیه پوشک گرفتن از کودک را شامل می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا