مکمل ها

آیا مشروبات الکلی در چاق شدن تاثیر دارد

همانطور که اشاره کردیم مصرف مشروبات الکلی بر روی سلامتی افراد تاثیر مستقیم میگذارد و این تاثیر تا حد بسیار زیادی منفی است زیرا خطر بیماری را افزایش می دهد و باعث به وجود آمدن چاقی در افراد می شود.

جذب الکل در بدن بیشتر از طریق اندام های گوارشی صورت می گیرد ، و می توان گفت تا حد بسیار زیادی از آن جذب بدن می شود

امروزه اکثر مردم دنیا گرفتار چاقی هستند و از تبعات آن رنج می برند ، چاقی باعث به وجود آمدن بیماری های مختلفی می گردد که از آنها می توان به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

 

عوامل مختلفی باعث چاقی می شوند که به برخی از آنها  اشاره می کنیم :

 

  • عوامل ژنتیکی  : چاقی پدر یا مادر می تواند بر روی شما تاثیر بگذارد ، اگر خاله و دایی یا عمه و عمو های چاقی دارید احتمال این که چاقی در خانواده شما ژنتیکی باشد زیاد است.
  •   سن افراد : با افزایش سن ، بدن دیگر مانند قبل مواد مغذی را جذب و مصرف نمی کند و تحرک بسیار پایین می آید که عامل چاقی است.
  •   جنسیت افراد مختلف
  • رژیم غذایی نادرست و نامناسب
  • بیماری
  • برخی دارو ها : برخی از دارو ها با افزایش اشتهای شما باعث چاقی می شوند.
  •   مشکلات روحی و روانی
  •   وضعیت اقتصادی
  •     مشروبات الکلی
  •     و غیره

همانطور که اشاره کردیم مصرف مشروبات الکلی بر روی سلامتی افراد تاثیر مستقیم میگذارد و این تاثیر تا حد بسیار زیادی منفی است زیرا خطر بیماری را افزایش می دهد و باعث به وجود آمدن چاقی در افراد می شود.

جذب الکل در بدن بیشتر از طریق اندام های گوارشی صورت می گیرد ، و می توان گفت تا حد بسیار زیادی از آن طریق جذب بدن می شود.

 

از بیماری هایی که مصرف مشروبات الکلی برای ما ایجاد می کند به چند مورد اشاره می کنیم :

 

  •     ایجاد مشکلات کبدی
  •     فعال شدن آنزیم های گوارشی  به صورت غیر طبیعی
  •     عدم تعادل در سطح قند خون بدن
  •     آسیب به سیستم عصبی مرکزی به خاطر کاهش جذب گلوکز
  •     جلوگیری از جذب مواد مغذی در روده ها
  •     تضعیف سیستم ایمنی بدن
  •     اختلال نعوظ در مردان
  •     احتمال ایجاد بیماری قلبی

 

ایجاد مشکلات کبدی :

 

کبد دومین عضو بزرگ بدن است به همین سبب مسِولیت های مهم و زیادی نیز بر عهده دارد ، تمام مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم باید از صافی کبد عبور کنند به عبارتی کبد مسئول گرفتن فاکتور های مضر است تا آنها را به صورت بی ضرر برای دفع به ارگان های دیگر بدن بفرستد حال اگر مشکلی برای این عضو از بدن به وجود آید فاکتور های مضر برای سلامتی دفع نمی شوند و می مانند و باعث چاقی بی مورد می گردد.

پیشنهادی:  با بیماری آفت دهان بیشتر آشنا شوید

کبد الکل را متابولیزه و پردازش می کند ، الکل باعث انباشته شدن چربی در کبد و  بروز کبد چرب می شود که در نهایت اگر کنترل و درمان نشود به نارسایی کبد می انجامد.

فعال شدن آنزیم های گوارشی  به صورت غیر طبیعی:

وقتی آنزیم های بدن به درستی عمل نکنند یا در کار آنها اختلال به وجود آید باعث می شود بدن چاق شود .

مصرف مشروبات الکلی با توقف چربی سوزی مناسب در بدن ، داشتن کالری بسیار بالا ، افزایش احساس گرسنگی وکاهش احساس سیری و غیره می تواند در بروز چاقی موثر باشد.

اما نکته ای که لازم به ذکر است این است که هنوز هم دلایل دقیق ایجاد چاقی به خاطر مصرف الکل مشخص نیست یعنی می تواند علل دیگری نیز داشته باشد.

 

جلوگیری از جذب مواد مغذی در روده ها :

 

جذب مشروبات الکلی در روده ها بسیار بالا است و در صورت مصرف اجازه جذب به مواد مغذی دیگر نمی دهد.

 

آیا مشروبات الکلی در چاق شدن تاثیر دارد ؟

 

در افرادی که مصرف بیش از حد مشروبات الکلی دارند به جرات می توان گفت که علت چاقی مصرف بی رویه الکل است اما طبق تحقیقات نمیتوان علت چاقی را برای افرادی که به طور محدود مشروبات الکلی مصرف می کنند به طور صد درصد به دلیل مصرف الکل دانست زیرا شاید عامل دیگری همچون ژنتیک یا برخی از دارو ها یا رژیم غذایی نادرست و غیره علت آن بوده باشد. در واقع تحقیقات به ما نشان می دهد که الگوی نوشیدن افراد بر روی توده بدنی آنها تاثیر گذار است.

این تحقیقات روی سی و هفت هزار نفر از افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کردند صورت گرفت ، آنها فهمیدند BMI یا همان شاخص توده بدنی با تعداد دفعات نوشیدن در روز ارتباط معناداری دارد ، نام این آزمایش NIAAA بود و نکته قابل توجه درمورد آن ، این است که تحقیقات روی افرادی انجام شد که فقط الکل مصرف می کردند و مواد مخدر مصرف نمی کردند.

طبق این تحقیقات مشخص شد افرادی که روزی یکبار یعنی حدودا سه تا هفت روز در هفته الکل مصرف می کنند اما مقدار آن کم است دارای کمترین BMI و آنها که گه گاه اما به مقدار زیاد در هر بار الکل مصرف می کنند دارای بیشترین BMI  هستند.

تحقیقات قبلی به صورت قطعی مصرف الکل را به افزایش وزن فرد مربوط نکرده اند . بررسی های دقیق و طولانی هم نتایج متفاوتی داشته اند.

بررسی های کوتاه مدت نیز نتوانسته این ارتباط با به صورت قطعی آشکار کند . ولی در این تحقیقات بیشتر افزایش وزن های مرتبط با نوشیدن الکل مربوط به مصرف زیاد آن بوده .

پیشنهادی:  تفاوت بین آلرژی و سرماخوردگی

 

از نظر دکتر برسلو نوشیدن الکل مربوط به دو مولفه است :

۱) تعداد روز های نوشیدن

۲) میزان نوشیدن در هر روز

درواقع تحقیقات قبلی میزان متوسط نوشیدن الکل را بررسی میکردند و این یعنی در این روش الگوی مصرف بررسی نمیشود و حجم متوسط مصرف میزان محدودی از مصرف الکل را نشان میدهد . در نتیجه متوسط حجم مصرفی احتمال دارد به طور کامل روابط مهم بین تعداد روز های نوشیدن و میزان نوشیدن در هر روز و نتیجه آن بر سلامتی مانند چاقی و غیره را به خوبی نشان ندهد.

 

تاثیر الکل بر اشتها :

 

مصرف مقدار زیاد الکل می تواند باعث تحریک اشتهای ما به خوردن شود زیرا الکل کالری بسیار زیادی دارد و معمولا با دیگران و در فضای اجتماعی خورده میشود به همین علت باعث افزایش زیاد اشتها می شود که در نهایت موجب بروز چاقی می شود.

این نکته را نباید از یاد برد که الکل کالری بسیار بالایی دارد ولی ارزش غذایی آن صفر است و هیچ فایده ای برای بدن ندارد.

گاهی برخی افراد مقدار بسیار زیادی الکل مصرف می کنند که به خاطر کالری بالای آن احساس سیری به آنها دست می دهد و باعث می شود در طول روز غذا نخورند به همین علت مواد مغذی مورد نیاز بدن به آنها نمی رسد و تنها کالری باعث چاقی بی مورد آنها می شود و بدن به مرور ضعیف می شود و انواع بیماری ها و سستی ، زوال عقل و غیره به سراغ آنها می آید.

مورد دیگری که باعث چاقی می شود افسردگی است که در اثر مصرف زیاد الکل به وجود می آید ، با هر بار مصرف الکل فعالیت های مغزی شما کاهش می یابد و موجب کاهش توانایی شما در راه رفتن ، تصمیم گیری و فراموشی می شود اینها به مرور باعث بروز مشکل افسردگی می شوند ، فرد افسرده به دلیل حس ناراحتی و سرخوردگی که در خود احساس می کند به مصرف بیشتر الکل روی می آورد تا ناراحتی خود را برای مدتی محدود فراموش کند و همانطور که گفتیم به علت کالری زیاد آن موجب بروز چاقی می شود.

 

حال اگر بخواهیم به طور قطعی بگوییم که آیا نوشیدن الکل باعث بروز چاقی در فرد شده یا چاقی فرد علت دیگری دارد باید دو سوال از او بپرسیم .

 

در صورتی که جواب این دو سوال مثبت باشد ، الکل علت بروز چاقی است .

  •     آیا بیش از حد در هنگام نوشیدن زیاده روی میکنید؟
  •     آیا به جای شراب لیکور و آبجو مصرف می کنید ؟

در نهایت باید گفت نوشیدن انواع شراب ، آبجو و غیره ضرر های بسیار زیادی برای بدن همه ما دارد و همانطور که دین اسلام برای ما مشخص کرده نوشیدن اینگونه نوشیدنی ها که باعث زایل شدن مغز ، انواع بیماری ها ، آسیب به سیستم عصبی ، فراموشی و غیره می شود حرام است و تا چهل روز دعا ها و عبادت های کسی که آنها را مصرف می کند باطل است و خداوند آن را نمی پذیرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا