پوست و زیبایی

اهمیت و زمان مناسب استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یکی از اصلی ترین و ضروری ترین کرم هایی است که هر خانم یا آقایی باید داشته باشد. حتی استفاده از ضد آفتاب برای کودکان نیز ضروری می باشد. در مورد استفاده از ضد آفتاب، اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. در ادامه می خواهیم یک سری اطلاعات درست در مورد استفاده صحیح از ضد آفتاب و زمان مناسب آن در اختیارتان قرار دهیم.

 

از خواص کرم ضد آفتاب چه میدانید؟ آیا می دانید استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب تا چه حد ضرورت دارد؟  کرم های ضد آفتاب یکی از مهمترین و ضروری ترین کرم هایی هستند که شما باید برای مراقبت و حفاظت از پوستتان از آن استفاده کنید. تقریبا می توان گفت تمام پزشکان و متخصصان زیبایی بر این باورند که اولین گام برای حفاظت از پوست، استفاده از یک ضد آفتاب مناسب است. آیا می دانید چه ضد آفتابی برای پوست شما مناسب است و چه زمانی باید از این کرم ضروری استفاده کنید؟ در ادامه قصد داریم تا شما را با اهمیت و زمان مناسب استفاده از کرم های ضد آفتاب آشنا کنیم.

 

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست ضرورت دارد؟

اولین و مهمترین اقدامی که شما می توانید در جهت حفاظت از پوست خود انجام دهید، استفاده از ضد آفتاب است. شاید تصور کنید این کرم فقط زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قرار است پوست شما در معرض آفتاب قرار بگیرد. اما لازم است تا بدانید استفاده از این کرم تا حدی ضرورت دارد که حتی شما باید در زمستان نیز از آن استفاده کنید.

نور خورشید دارای اشعه های بسیار مضر و خطرناک برای پوست است. طبق آمارهای اعلام شده، یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به سرطان پوست، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. در واقع این موضوع به این دلیل است که نور خورشید نوعی اشعه فرابنفش از خود ساطع می کند که این اشعه در آفتاب سوخته شدن پوست و پیری زودرس پوست نقش مهمی دارد. از این رو استفاده از کرم ضد آفتاب در هر شرایطی، چه تابستان و چه زمستان، ضرورت دارد و حتما باید از آن استفاده شود.

 

کرم ضد آفتاب

 

چرا باید در پاییز و زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از کرم ضد آفتاب، فقط مختص روزهای گرم تابستانی است و در زمستان ضرورتی ندارد. خوب است تا بدانید منظور از اشعه فرابنفش، حرارت نور خورشید نیست، بلکه خودِ نور خورشید است. فرقی ندارد که شما زیر آفتاب سوزان قرار بگیرید یا آفتاب ملایم؛ و یا حتی در هوای ابری قدم بزنید و نور ملایم خورشید به شما بتابد. در هر شرایطی استفاده از ضد آفتاب ضرورت دارد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید کرم ضد آفتاب مانند کرم مرطوب کننده باید جزو اصلی ترین کرم هایی باشد که شما استفاده می کنید. برای اینکه به درک بهتری برای استفاده از ضد آفتاب در فصول سرد سال برسید، بهتر است تا به موارد زیر توجه کنید:

  • وجود پرتوهای فرابنفش در هوای سرد: همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم، نور خورشید دارای پرتوی فرابنفش است که این پرتو برای سلامت پوست انسان به شدت مضر است. پرتوهای فرابنفش در هر ۱۲ ماه سال قدرت خود را حفظ می کنند؛ حتی در هوای ابری و سرد. بنابراین شما باید همیشه از ضد آفتاب مناسب برای پوستتان استفاده کنید تا از پوست خود در برابر این اشعه ها حفاظت کنید.
  • اشعه فرابنفش از پنجره هم عبور می کند: شاید بارها و بارها شنیده باشید که حتی در منزل نیز باید از ضد آفتاب استفاده کرد. آیا می دانید علت چیست؟ در واقع اشعه فرابنفش به قدری قوی است که می تواند از پشت شیشه پنجره نیز به پوست آسیب برساند. حال فرقی ندارد که شیشه پنجره منزل باشد یا شیشه خودرو. در هر صورت شما باید از ضد آفتاب مناسب برای حفاظت از پوستتان استفاده کنید.
  • هوای سرد و خشک برای پوست مضر است: همانطور که میدانید در ۶ ماه دوم سال، هوا بسیار سرد و خشک است. تقریبا همه ما در این فصول دچار خشکی های پوستی می شوید. آیا میدانید هوای سرد و خشک می تواند آسیب پذیری پوست را بیشتر کند؟ بنابراین با کوچکترین نور خورشید، پوست شما تحت تاثیر قرار می گیرد و آسیب می بیند.
پیشنهادی:  راهنمای انتخاب بهترین بادی اسپلش زنانه و مردانه

چگونه یک کرم ضد آفتاب مناسب پوستمان انتخاب کنیم؟

 

حال که متوجه ضرورت و اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام فصل های سال شدید، بهتر است تا اطلاعاتی در خصوص نحوه انتخاب یک ضد آفتاب مناسب برای پوستتان در اختیارتان قرار دهیم. برای خرید یک ضد آفتاب مناسب شما باید یک سری ویژگی ها را مورد بررسی قرار دهید. به موارد زیر توجه کنید:

  1. SPF: اصلی ترین ویژگی که یک کرم ضد آفتاب می تواند به واسطه آن از پوست محافظت کند، SPF آن است. SPF بیانگر این است که این کرم ضد آفتابی که شما خریداری کرده اید تا چه حد می تواند از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت کند. معمولا روی تمام کرم های ضد آفتاب اعدادی از قبیل ۱۵، ۳۰، ۵۰ و… درج شده است. اگر این اعداد را ضربدر ۱۰ کنید حاصل به دست آمده میزان محافظت کرم از پوست شما را مشخص می کند. به طور مثال SPF 30 اگر در ۱۰ ضرب شود، حاصل عدد ۳۰۰ است. این بدین معناست که این ضد آفتاب تا ۳۰۰ دقیقه از پوست شما در برابر نور خورشید و اشعه های مضر آن محافظت می کند. بنابراین هر چقدر این میزان بالاتر باشد، قدرت حفاظت کنندگی ضد آفتاب نیز بیشتر است.
  1. سازگاری با پوست: برای اینکه بتوانید یک کرم ضد آفتاب مناسب برای پوستتان تهیه کنید، باید در ابتدا جنس پوستتان را در نظر بگیرید. شما می توانید با توجه به چرب بودن یا خشک بودن پوستتان، از داروخانه آنلاین و یا داروخانه های فیزیکی یک کرم ضد آفتاب، سازگار با پوستتان سفارش دهید. این موضوع می تواند در تاثیرگذاری کرم، اهمیت ویژه ای داشته باشد.
  2. حجم ضد آفتاب: یک اصطلاح به خصوصی در مورد کرم های ضد آفتاب وجود دارد و آن هم این است که “ضد آفتاب را زود به زود و زیاد بزن.” بنابراین شما باید در استفاده از ضد آفتاب نهایت دست و دلبازی را به خرج دهید. پس سعی کنید ضد آفتابی تهیه کنید که حجم آن بالا باشد.
پیشنهادی:  عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

 

زمان مناسب و نحوه استفاده از ضد آفتاب

بهترین زمان برای استفاده از کرم ضد آفتاب ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. نه تنها صورت، بلکه تمام نواحی که قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرند را باید ضد آفتاب بزنید.  سعی کنید در زدن ضد آفتاب نهایت دست و دلبازی را به خرج دهید و هرگز پوست خود را با یک لایه نازک ضد آفتاب پوشش ندهید.

این سوال بسیاری از خانم هاست که چگونه هم ضد آفتاب استفاده کنیم و هم آرایش کنیم؟ تصور کنید از حمام بیرون آمده اید و قصد دارید تا آماده شوید و منزل را ترک کنید. تکلیف روتین پوستی شما چه می شود؟ در این حالت اولین کرمی که باید استفاده کنید، کرم مرطوب کننده است. بهتر است تا از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا کاملا جذب پوستتان شود. حالا نوبت به استفاده از ضد آفتاب می رسد. شما باید به صورت یک لایه ضخیم کرم ضد آفتاب بر روی پوستتان بمالید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا این کرم به خوبی جذب پوستتان شود. در این زمان می توانید بقیه کارهایتان مثل ارایش چشم را انجام دهید. زمانی که این مدت سپری شد، می توانید از کرم پودر مورد نظرتان استفاده کنید و آرایشتان را تکمیل کنید

بسیاری بر این باورند که استفاده از مرطوب کننده و کرم پودر، اثر کرم ضد آفتاب را از بین می برد. این باور کاملا غلط است. اگر شما زمان لازم برای جذب هر کدام از کرم های پوستی را بدهید، هیچ مشکلی برای پوست شما به وجود نمی آید. به این ترتیب شما هم می توانید آرایش کنید و هم در برابر آفتاب از پوستتان محافظت کنید.

بعضی از مرطوب کننده ها، حاوی کرم ضد آفتاب هستند. آیا در این صورت استفاده مجزا از کرم ضد آفتاب ضرورت دارد؟ بله! با این وجود باز هم شما باید از ضد آفتاب به صورت مجزا استفاده کنید. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هر چند SPF های بالا مدت طولانی تری از پوست شما حفاظت می کنند اما با این وجود شما باید هر ۲ ساعت ضد آفتاب خود را تمدید کنید تا از پوستتان به خوبی محافظت کرده باشید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا