مادر و کودک

رشد مو در کودکان به چه عواملی وابسته است؟

در این مقاله قرار است با رشد مو کودک و عوامل موثر بر روی آن آشنا شویم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید چه عواملی بر روی رشد مو کودکان تاثیر می گذارد. بیماری هایی که سبب ریزش مو می شوند نیز به صورت خلاصه در این مطلب بیان می شود. واقعیت این است که علت اصلی توقف رشد مو در کودکان بروز همین نوع بیماری ها است.

 

 

علل ریزش مو در کودکان

قبل از بررسی راهکارهای رشد مو باید بدانیم که چرا موهای کودکان دچار ریزش می شود؟

به طور کلی برای یک رشد موفق نیاز داریم که عوامل آسیب دهنده را از بین ببریم. دلایل زیر از رایج ترین علل ریزش مو در کودکان است، بهتر است قبل از درمان آن ها برای پیشگیری از این عوامل برنامه ریزی کنیم.

برخی از کرم های حلقوی میتوانند در کودکان سبب ریزش مو شوند. این بیماری در واقع نوعی قارچ سر است که در حالت های حاد تبدیل به طاسی سر کودکان می شود. برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری لازم است که بهداشت را رعایت کرده و وسیله های شخصی خود مثل حوله و شانه را با دیگران به اشتراک نگذاریم.

بیماری بعدی نتیجه استرس شدید در کودکان است، در این بیماری فولیکول های مو به مرحله استراحت وارد شده و دیگر رشد نمی کنند. مو در این حالت شکننده شده و کودک به ریزش شدیدی مبتلا می شود.

ریزش مو سکه ای نیز از دیگر عوامل رایج است، این مورد بیشتر ژنتیکی می باشد. با این وجود بهتر است که بهداشت را رعایت کرده و کودکان حتما از مولتی ویتامین های لازم استفاده نمایند.

دسته ای از عوامل ریزش مو به اختلالات روانشناختی مربوط است. تمامی این موارد به استرس شدید در بچه ها مربوط می شود. لازم است شرایط امن و راحتی برای کودکان خود ایجاد کنید تا به این بیماری های مختلف دچار نشوند. در این بیماری کودک موهای خود را کشیده و میکند، این عارضه ناشی از استرس شدید در بچه ها است. کمبودهای تغذیه ای و مشکلات هورمونی نیز در ریزش مو نقش پر رنگی دارند. دو مورد آخر را باید با کمک یک پزشک متخصص و در طی یک دوره دارو درمانی برطرف کنید. مکمل کودکان می تواند گزینه مناسبی برای درمان برخی از این بیماری ها باشد.

 

درمان ریزش مو در کودکان

در قدم بعدی لازم است با روش های درمانی ریزش مو آشنا شویم. در ابتدا شما باید علت اصلی بیماری را یافته و آن را درمان کنید. پس از طی این مرحله شما با استفاده کردن از شامپوها و صابون های ویژه و مکمل کودکان میتوانید به فرایند رشد مو کودک خود کمک کنید. قدم بعدی رعایت نکات زیر برای رشد بهتر موهای فرزند شما است.

پیشنهادی:  راه‌های افزایش وزن کودک

در هنگام شانه زدن موهای کودک خود سعی کنید از روش مناسبی برای این کار استفاده نمایید تا به بافت موهای او آسیبی وارد نکنید.

نکته بعدی مربوط به نحوه استحمام کودک شما است که در رشد مو تاثیر بسیار شگفتی دارد. تعداد دفعات استحمام کودک و نحوه آن تاثیر بسیار مطلوبی بر روی رشد موثر موهای فرزند شما دارد. عده ای تصور می کنند که استحمام هر روزه کودک برای سلامتی موهای او مفید است، اما این تصور اشتباه است و شما فقط چربی های مفید پوست سر کودک خود را از بین می برید. پس در همین نقطه این فرایند مخرب را متوقف کنید و به استحمام سه روز در هفته بسنده کنید. در این صورت احتمال رشد مو فرزند شما بسیار بالاتر خواهد رفت.

 

نکاتی در مورد رشد مو و راهکارهایی برای رشد بهتر

واقعیت این است که فرایند رشد مو بسیار پیچیده است و به آسانی نمیتوان مکانیزم آن را بررسی کرد. به همین جهت شما برای تجربه بهتر در این زمینه حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. خوب است در کنار داروهای تجویز شده و درمان های پزشک، از مکمل کودکان برای نتیجه گیری بهتر و سریع تر استفاده کنید.  حالا به نکات زیر برای یک تجربه رشد عالی دقت کنید.

در ابتدا خوب است یک روز و زمان معین را به صورت ثابت برای مراقبت از موهای کودک خود و استفاده از روغن ها و شامپوهای مناسب تعیین کنید. این مورد شاید از حیاتی ترین راهکارهای رشد مو در کودکان باشد.

روغن های گرم میتوانند کمک زیادی به رشد مو کودک شما کنند. پس لازم است که در بازه زمانی مناسبی از آن ها برای درمان مشکل کودک خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که نباید روغن های مورد استفاده گرمای زیادی داشته باشد. در این صورت ممکن است آسیب جدی تری به پوست و بافت مو وارد نمایند.

برطرف کردن کمبودهای تغذیه ای با مکمل کودکان نیز از منطقی ترین راه های کمک به فرزند شما است.

 

راهکارهای جالب برای کمک به رشد مو کودک

ماسک های بسیار خوبی را میتوانید برای رفع مشکل مو استفاده نمایید. این ماسک ها را باید در صورت ها و بازه های زمانی مناسبی استفاده نمایید. میتوانید جهت آشنایی بیشتر با سیستم عملکرد این ماسک ها برای رشد مو، از  نظر  یک پزشک مطلع شوید. ماسک انگور مورد تایید بیشتر پزشکان برای رفع مشکل مو می باشد.

ژل آلوئه ورا نیز برای رفع مشکل موخوره و ریزش مو و در ادامه رشد مو بسیار کاربردی است. امروزه بیشتر افراد برای تقویت موهای خود از خواص معجزه آسا آلوئه ورا بهره می برند.

پیشنهادی:  مکمل غذایی برای افزایش قد کودکان

روغن نارگیل نیز از عناصر بسیار مفید برای رشد مو است. شما میتوانید به سادگی از این روغن برای امور مختلفی استفاده نمایید. موهای شما برای تجربه یک رشد عالی به این نوع روغن ها نیاز بسیار زیادی دارد. بهترین راه این است که این روغن ها را با کمک یک فرد اگاه در حالت و اندازه مناسب استفاده نمایید.

روغن رزماری نیز از دیگر روغن هایی است که برای مو کودکان شما بسیار مفید است. استفاده مداوم از ۲ یا ۳ قطره روغن رزماری در بازه طولانی مدت میتواند اثر فوق العاده ای داشته باشد.

 

تغییرات لازم در ترکیبات رژیم غذایی کودک

استفاده از روش های بالا برای کمک به رشد مو بسیار مفید است. با این وجود به تنهایی نمیتوان این روش ها را برای یک رشد عالی مناسب و کافی دانست. به همین جهت شما باید تغذیه کودک خود را نیز تغییر دهید. در این صورت با استفاده از روش های یاد شده قادر خواهید بود که رشد بسیار عالی و مناسبی را در ادامه تجربه نمایید.اولین قدم این است که منابع تغذیه ای لازم برای رشد کودک را فراهم کنید. مو کودک شما فقط بخشی از اندام های خارجی اوست که به تغذیه مناسب نیاز دارد. در صورتی که نیاز واقعی او به مکمل های غذایی و ویتامین ها برطرف نشود، رشد مو محقق نخواهد شد.

 

ویتامین های لازم برای رشد مو کودک

استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین ای و ویتامین دی تاثیر بسیار فوق العاده ای بر روی رشد مو کودک شما خواهد داشت. به همین جهت ما در مکمل کودکان تمامی ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای فرزند شما قرار داده ایم. ویتامین آ نیز تاثیر مستقیمی بر روی مو فرزند شما دارد. خانواده ویتامین بی فرزندی به نام بیوتین دارد که تاثیر مستقیم و فوق العاده ای بر روی رشد مو کودک دارد. حضور این ویتامین در تغذیه کودک و مکمل های لازم برای او، میتواند نتایج فوق العاده ای برای شما ایجاد نماید. عناصر معدنی مهمی مثل آهن و روی نیز بر روی رشد قد و مو کودک شما تاثیر مستقیم دارد. بنابراین شما باید منابع غذایی این دو ماده مهم را در تغذیه روزانه او قرار دهید. در صورتی که فرزند شما منابع لازم این مواد معدنی را دریافت نمی کند، حتما باید  از مکمل کودکان جهت رفع این مورد استفاده کنید. با پیگیری موارد ذکر شده و اصلاح تغذیه کودک خود در نهایت میتوانید رشد مو معقول و مناسبی برای کودک خود ایجاد کنید. تاثیر این مکمل بر روی هر کودک بر اساس میزان نیاز و سن و آسیب های احتمالی موی او می باشد. بنابراین باید از این مکمل و روش های تکمیلی ذکر شده، انتظار معقولی داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا