مکمل هامکمل های غذایی

مصرف سلنیوم در کودکان موثر است؟

در این مطلب شما را با مکمل کودکان سلنیوم آشنا می کنیم. حتما تا به الان این واژه را زیاد شنیده اید. این مکمل غذایی زمانی اثر گذار است که فرد به کمبود شدید سلنیوم مبتلا شده باشد. بهتر است علایم این کمبود را قبل از استفاده از این مکمل یک بار با پزشک متخصص بررسی کنید.

 

 

سلنیوم چیست؟

حتما تا به الان نام سلنیوم را زیاد شنیده اید، در ابتدا برای شما مشخص می کنیم که این ماده چیست و چه وظایفی را در بدن کودکان و بزرگسالان برعهده دارد. این ماده به عنوان عنصری کمیاب و بسیار با ارزش شناخته می شود و بیشتر فرایندهای رایج در بدن انسان به کمک این ماده انجام می شود. وظایف رایج این عنصر بیشتر بر پایه حفاظت از بدن در برابر عوامل خارجی و عفونت ها می باشد. از دیگر وظایف مهم این ماده معدنی می توان به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد سرطان زا اشاره کرد. جالب است بدانید که سلنیوم به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک زیادی می کند. از دیگر وظایف مهم این ماده معدنی، نقش مهم آن در تولید مثل است. DNA سازنده بدن هر موجود زنده نیز به وجود این عنصر نیاز دارد. این ماده مهم دارای ارزش زیادی است و برای کودکان نیز بسیار مفید است.

 

مقدار مصرف روزانه سلنیوم برای کودکان

مقدار مصرف سلنیوم باید بر اساس سن و ویژگی های هر فرد تعیین شود. خانم های باردار و خانم های شیرده نسبت به سایر خانم های بالغ به میزان متفاوتی این عنصر را مورد استفاده قرار می دهند. از زمان تولد تا سن ۶ ماهگی میزان مصرف این ماده معدنی باید در حد ۱۵ میکروگرم باشد. از ۷ ماهگی تا یک سالگی این مقدار به ۲۰ میکروگرم خواهد رسید و تا ۳ سالگی ثابت باقی می ماند. کودکان تا سن ۸ سالگی به ۴۰ گرم ماده سلنیوم نیاز دارند. تا سن ۱۳ سالگی نیز این میزان به ۴۰ میکروگرم خواهد رسید. از ابتدای سنین نوجوانی تا ۱۸ سالگی میزان مصرف این ماده ۵۵ میکروگرم است. پس از این بازه زمانی میزان مصرف این ماده ثابت باقی می ماند. با این وجود لازم است ذکر شود که خانم های باردار و شیرده باید نسبتا سلنیوم بیشتری استفاده کنند.

 

عوارض مصرف بیش از حد سلنیوم

با وجود مفید بودن این ماده معدنی برای بدن، لازم است بدانید که استفاده بی قاعده از آن نیز می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد. پس لازم است که شما از مکمل کودکان سلنیوم به میزان مناسبی استفاده نمایید.

پیشنهادی:  چرا باید الکارنتین و امگا3 را با هم مصرف کنیم؟

کودکان شما ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد این مکمل به اسهال و تهوع، بوی بد دهان و عوارض دیگری از این قبیل دچار شوند. ممکن است مشکلات پوستی مثل بثورات و شکنندگی موها و ناخن ها در کودکان شما نیز ایجاد شود. ریزش مو و تغییر رنگ دندان ها از دیگر عوارض جدی است که مصرف بیش از اندازه  منابع سلنیوم ممکن است ایجاد کند. قطعا تجربه طعم آهن در دهان کودکان برای آن ها ناخوشایند است و سبب می شود که در آینده دیگر از منابع غنی این ماده معدنی استفاده نکنند. پس بهتر است که میزان مناسبی از مکمل ها و منابع غذایی حاوی این ماده را به آن ها بدهید.

 

منابع غذایی سرشار از سلنیوم

لازم است بررسی کنیم که چه منابع غذایی سرشار از سلنیوم هستند؟ منابعی مثل مرغ و ماهی و تخم مرغ به میزان زیادی این ماده معدنی را در دل خود جای داده اند. آجیل و لوبیا نیز این ماده معدنی را دارا می باشند. در موادی مثل انواع تخمه به راحتی می توانید این ماده معدنی را بیابید. نان گندم و برنج قهوه ای به همراه انواع ماکارونی های غنی شده دارای منابع غنی سلنیوم هستند. انواع گوشت ماکیان به نوعی منابع غنی این ماده معدنی محسوب می شوند. با این وجود بهترین گزینه برای تامین نیاز کودکان، مکمل کودکان است. این مکمل برای افرادی مفید است که از نظر تغذیه ای دچار مشکل هستند. برخی کودکان به علل مختلف نمی توانند همه غذاها را استفاده کنند. در این صورت مشکلات تغذیه ای مثل کمبود انواع ویتامین ها در بدن آن ها ایجاد می شود. با کمک مکمل کودکان قادر خواهید بود تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید. علاوه بر موارد ذکر شده در منابع دیگری مثل گردو و جگر سلنیوم زیادی ذخیره شده است. شما این ماده را در درون سیر و غذاهای دریایی نیز می توانید بیابید.

 

علایم کمبود سلنیوم در بدن

علایمی مثل ضعف عضلانی و دردهای شدید عضلانی می تواند از علایم رایج کمبود سلنیوم در بدن بزرگسالان و کودکان باشد. بی رنگی موها و پوست افراد نیز از دیگر علایم و رایح کمبود این ماده معدنی مهم هستند. سفید شدن ناخن ها نیز می تواند از دیگر علایم بسیار مهم کمبود این ماده معدنی باشد. اختلالات مربوط به جذب و دفع مواد غذایی نیز از سخت ترین علایم کمبود این ماده معدنی می باشد. به طوری که بیماران مبتلا به این عارضه همواره از مشکلاتی مثل یبوست و ورم معده رنج می برند. در کودکان نیز هر یک از این علایم می تواند هشدار دهنده ی کمبود ماده سلنیوم باشد. سیستم ایمنی ضعیف نیز ناشی از کمبود شدید مواد مغذی است که باید هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام شود. بهترین راه ، استفاده از مواد مغذی حاوی این ماده معدنی پر ارزش است. البته استفاده از مکمل کودکان نیز می تواند در این مورد بسیار مفید باشد. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع مکمل با پزشک متخصص تغذیه یا پزشک کودکان مشورت کنید. برخی از کودکان ممکن است نسبت به برخی مکمل های دارویی حساسیت داشته باشند. جالب است بدانید که کمبود این ماده معدنی به صورت غیر مستقیم می تواند سبب پرکاری تیروئید در بزرگسالان و کودکان شود. پس لازم است که نسبت به هر نوع از علائم کمبود سلنیوم حساس باشید تا به بیماری های پیچیده ای مبتلا نشوید.

پیشنهادی:  مکمل غذایی برای مردان

 

وظایف سلنیوم

سلنیوم عنصری است که وظایف مهمی در بدن کودکان و بزرگسالان ایفا می کند. این وظایف به شرح زیر هستند:

افزایش قدرت باروی در آقایان از مهم ترین وظایف این عنصر است. بالا رفتن مقاومت بدن در برابر سموم و اثر سمی فلزات نیز از دیگر وظایف بسیار مهم این عنصر است. کاهش خطر التهاب مفاصل و ابتلا به سرطان های پیشرفته نیز از دیگر فواید و وظایف این ماده استثنایی است. تمامی موارد ذکر شده در بین بزرگسالان و کودکان مشترک است. سیستم ایمنی بدن شما به کمک این ماده قدرت بسیار بالایی پیدا می کند. از این رو بالا رفتن قدرت ایمنی بدن در نهایت سبب می شود که کودکان و سالمندان بتوانند با کیفیت بیشتری به زندگی خود ادامه دهند. برای رسیدن به این شرایط مطلوب در نهایت باید به میزان مناسبی از این ماده غذایی استفاده کنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی نیز از دیگر وظایف بسیار مهم این ماده معدنی می باشد. کنترل غده تیروئید با استفاده مداوم از این ماده حفظ خواهد شد.

 

چه کسانی به مصرف مکمل سلنیوم نیاز دارند؟

چه کسانی باید از مکمل کودکان استفاده نمایند؟ کودکانی که از مشکلات شدید تغذیه ای رنج می برند، در ابتدای فهرست استفاده از این مکمل ها قرار می گیرند. جذب این ماده معدنی قدری مشکل است باید حتما به اندازه کافی از این ماده استفاده کنید تا مشکلات رایج شما در استفاده از این ماده معدنی برطرف شود. در برخی از موارد ممکن است که کودکان به بیماری های طولانی مدت دچار شده باشند و در همین راستا به کمبود شدید مواد معدنی نیز مبتلا شده باشند. در این حالت تنها راه رفع این مشکل، استفاده از مکمل های غذایی جایگزین می باشد. بهترین راه این است که این مکمل ها را با تجویز پزشک ، استفاده نمود. زیرا تعداد قرص های مکمل لازم برای یک نوزاد با یک فرد بالغ بسیار متفاوت است. این موارد حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. شما می توانید سوالات و مشکلات خود را در این مورد با کارشناسان و متخصصان ما نیز مطرح کنید.

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا