بیماری ها

بهترین قرص برای غضروف سازی زانو‌ها

در این مقاله قصد داریم غضروف زانو و علائم آسیب دیدگی آن را بررسی کرده و بهترین داروی غضروف ساز را معرفی کنیم. همچنین علت ضعیف شدن غضروف زانو را بررسی کرده و اطلاعات شما را در زمینه زمان مصرف قرص، عوارض آن و… افزایش می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و با شیوه‌های مختلف درمان این بیماری آشنا شوید.

 

غضروف زانو کجاست؟

غضروف مفصل زانو، در پشت استخوان کشکک واقع شده و در انتهای تحتانی استخوانی ران و انتهای فوقانی استخوان درشت نی قرار دارد. همچنین باعث حرکت استخوان‌ها روی هم شده و از سطح صاف و لغزنده‌ای برخوردار است. غضروف مفصل زانو از ساییده شدن استخوان‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری کرده و باعث کاهش اصطکاک بین سطوح استخوانی می‌شود.

 

علائم آسیب دیدگی غضروف زانو

آسیب دیدگی غضروف زانو با علائم زیادی همراه است. در ادامه به شایع‌ترین آن‌ها اشاره کرده و شما را برای درمان این بیماری راهنمایی می‌کنیم.

  • درد: درد به عنوان اولین نشانه برای تشخیص آسیب دیدگی غضروف شناخته می‌شود. این احساس در زمان راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و فعالیت‌های شدید رخ داده و ممکن است به دلیل آسیب دیدگی غضروف زانو باشد.
  • تورم: آسیب دیدگی غضروف زانو باعث ایجاد التهاب شده و با تورم همراه است.
  • قفل شدن زانو: قفل شدن زانو‌ها در زمان راه رفتن، ‌ایستادن و… ممکن است به دلیل آسیب دیدگی غضروف زانو باشد.
  • کاهش دامنه حرکتی: آسیب دیدگی غضروف، باعث کاهش دامنه حرکتی مفصل زانو شده و درد ایجاد می‌کند.
  • خالی کردن زانو: خالی کردن زانو، به دلیل آسیب دیدگی غضروف زانو رخ می‌دهد.
  • شنیدن صدای تق تق: شنیدن صدای تق تق به هنگام راه رفتن، حرکت دادن پا و… نمایانگر آسیب دیدگی زانو است.

 

علت ضعیف شدن غضروف زانو

در صورت صدمه به غضروف زانو، آسیب غضروفی ایجاد می‌شود. غضروف زانو در ترمیم آسیب‌های وارد شده، ناتوان بوده و ممکن است به دلایل مختلفی دچار آسیب شود. برای مثال با افزایش سن، تخریب غضروف در بیمار آغاز شده و احتمال آسیب دیدگی آن افزایش پیدا می‌کند. وزن و میزان فعالیت نیز نقش مهمی در ضعیف شدن غضروف زانو دارند. همچنین آسیب دیدگی کلی در رباط و عدم تحرک از دیگر عوامل آسیب دیدگی غضروف زانو هستند.

پیشنهادی:  واکسن آنفولانزا

 

انواع قرص‌های غضروف ساز زانو

معمولا پزشکان استفاده از قرص‌های غضروف ساز را در کنار درمان اصلی، پیشنهاد می‌کنند. در ادامه انواع قرص‌های غضروف ساز زانو را بررسی کرده و ویژگی‌های هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز

این قرص حاوی ترکیبات گلوکزامین، کندرویتین، کلاژن و MSM بوده و برای ترمیم غضروف‌های بدن بسیار مناسب است. همچنین به کاهش درد‌های مفصلی کمک کرده و برای پیشگیری از آرتروز تجویز می‌شود. خوردن این قرص برای بیماران مبتلا به آرتریت مناسب بوده و در درمان آن‌ها بسیار موثر است.

 

قرص کارتیژن فورت نیچرز اونلی

این قرص از ترکیبات بی‌نظیری برخوردار بوده و باعث بهبود سلامت استخوان و مفاصل می‌شود. همچنین به درمان آرتروز کمک کرده و از ساییدگی مفاصل پیشگیری می‌کند. قرص کارتیژن فورت نیچرز اونلی حاوی گلوکزامین بوده و برای کاهش درد مفاصل انتخاب بسیار مناسبی است.

 

قرص گلوکزامین پلاس‌ ام اس‌ ام شف

این قرص محصول کشور آمریکا بوده و در بهبود خشکی مفاصل بسیار موثر است. همچنین برای افراد مبتلا به آرتروز و پوکی استخوان پیشنهاد خوبی بوده و از ساییدگی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. این قرص بدون هرگونه مواد نگهدارنده و طعم دهنده مصنوعی بوده و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

 

عوارض قرص غضروف ساز

کاهش درد مفاصل و تزریق آمپول کورتون به صورت دو تا سه بار در سال مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما خرید مکمل و قرص‌های غضروف ساز تنها از مراکز معتبر پیشنهاد می‌شود. این قرص‌ها نباید از مراکز نامعتبر و ماهواره خریداری شوند و مصرف آن‌ها باید تحت نظر پزشک باشد.

 

بهترین داروی غضروف ساز زانو

قرص تریپل فلکس حاوی ترکیبات مختلفی از جمله گلوکزامین، کندرویتین و متیل سولفونیل متان بوده و غضروف ساز است. گلوکزامین در کاهش درد آرتروز موثر بوده و کندرویتین برای ساخت کلاژن و افزایش استحکام بافت مفصلی استفاده می‌شود. متیل سولفونیل متان نیز اثرات ضد التهابی بر مفاصل داشته و درد را کاهش می‌دهد.

 

انواع درمان‌های غضروف زانو

در ادامه انواع جراحی برای آسیب‌های موضعی غضروف را بررسی کرده و شما را برای انتخاب بهترین شیوه درمان راهنمایی می‌کنیم.

 

سوراخ کردن و ایجاد شکستگی‌های بسیار ظریف بر روی استخوانی با غضروف کنده شده

استخوان ران و ساق پا از سطوح استخوانی محکمی برخوردار بوده و سه تا چهار میلی‌متر غضروف مفصلی دارند. در صورت کنده شدن غضروف زانو، با ایجاد سوراخ و شکستگی به مغز استخوان راه پیدا کرده و بافتی شبیه غضروف ایجاد می‌کنند. این جراحی درد و ناراحتی فرد را تا حد قابل توجهی کاهش داده و به درمان بیمار کمک زیادی می‌کند.

 

کاشت غضروف (موزاییک کردن مفصل با غضروف)

در این شیوه، درمان بخش‌هایی از غضروف که تخت فشار کم‌تری است؛ برداشته شده و در قسمت‌های آسیب دیده قرار می‌گیرند.

پیشنهادی:  نکات مهم در مبارزه با ویروس کرونا

 

کشت غضروف (جراحی دو مرحله‌ای)

در مرحله اول پس از برداشتن غضروف کناره‌های مفصل، آن را کشت داده و به افزایش تعداد سلول‌ها کمک می‌کنند. در مرحله بعد، پس از چند هفته سلول‌های ساخته شده را در موضع خالی از غضروف قرار می‌دهند.

 

سایر روش‌ها

تزریق پی آر پی و استفاده از سلول‌های بنیادی نیز از دیگر روش‌ها برای درمان آسیب‌های درگیر‌کننده کل غضروف هستند.

 

قویترین غضروف ساز طبیعی

سن و رژیم غذایی از عوامل تاثیر‌گذار بر آسیب دیدگی غضروف زانو هستند. در ادامه شما را با مواد غذایی غضروف ساز آشنا کرده و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهیم.

 

لبنیات

ماست و کفیر باعث کاهش التهاب مفاصل شده و در حفظ سلامت غضروف‌ها نقش مهمی دارند. همچنین به دلیل کلسیم و پروبیوتیک‌های بالا غضروف ساز بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مثل آرتروز پیشنهاد می‌شوند.

 

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از بهترین غضروف ساز‌های طبیعی بوده و سرشار از هیالورونیک اسید است. این ماده طبیعی، روان‌کننده مفاصل بوده و برای محافظت و بازسازی غضروف بسیار مناسب است.

 

آب قلم

آب قلم به دلیل داشتن کلاژن و پروتئین‌های مناسب به حفظ سلامت مفاصل کمک کرده و یکی از بهترین مواد غذایی غضروف ساز است.

ماهی

این ماده غذایی در کاهش التهاب مفاصل موثر بوده و سرشار از امگا ۳، ویتامین D و کلسیم است.

 

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین بوده و در ترمیم و ساخت غضروف بسیار موثر است.

 

سبزیجات تیره

کاروتنوئید در سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، اسفناج و جعفری وجود داشته و می‌تواند در غضروف‌سازی موثر باشد. منیزیم و کلسیم موجود در سبزیجات تیره، خطر تخریب غضروف‌ها را کاهش داده و ویتامین K در حفظ سلامت مفاصل بسیار موثر است.

 

زمان مصرف قرص غضروف ساز

میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک مشخص شود و به طور کلی ۴ تا ۶ هفته زمان می‌برد تا تاثیرات مصرف دارو مشخص شود. همچنین زمان و میزان مصرف قرص‌های غضروف ساز با هم متفاوت است. برای مثال قرص تریپل فلکس نیازمند ۳ بار استفاده در روز بوده و مصرف آن باید در زنان باردار، شیرده، افراد مبتلا به دیابت و… تحت نظر پزشک و به صورت کنترل شده باشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله درمان‌های غضروف زانو را بررسی کرده و به تکمیل اطلاعات شما درباره زمان مصرف قرص غضروف ساز کمک کردیم. همچنین علائم این بیماری را شرح داده و شما را برای شناخت بهترین داروی غضروف ساز راهنمایی کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز هرگونه علائم، با مراجعه زودهنگام به پزشک، بیماری خود را در مراحل اولیه درمان کرده و از مصرف مواد غذایی غضروف ساز غافل نشوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا