مکمل هامکمل های بدنسازی

مکمل وی از چه چیزی ساخته می شود

بخاطر مواد تشکیل دهنده پروتئین وی میتوان آن را بهترین و کاملترین پروتئین دانست.این پروتئین مواد مغذی بسیاری را در خود دارد که برای بدنسازان و ورزشکار ها بسیار کاربردی و مفید است.

 

پروتئین وی چگونه ساخته می شود

وی از پروتئین‌های محلول در آب است که در هنگام تولید پنیر به دست می‌آید. درواقع شیر دو گروه پروتئین مهم را در خود جای داده است. گروه اول کازئین است که ۸۰ درصد پروتئین موجود در شیر را تشکیل داده و گروه دوم وی است که ۲۰ درصد حجم پروتئینی آن را به خود اختصاص داده است.سپس، کازئین و چربی شیر برای تولید پنیر جدا می شوند و آنچه باقی می ماند، پروتئین وی است.وی منبع غنی از آمینو اسیدهای ضروری میباشد.

بدن خود قادر به ساختن آمینو اسیدهای ضروری نمی باشد و باید روزانه از طریق غذا به بدن برسند . اسیدهای آمینه ضروری بلوک های سازنده عضلات ، پوست، ناخن و بافت های دیگر بدن می باشند. خالص ترین نوع وی، پروتئین وی ایزوله است که حاوی کمترین میزان چربی، لاکتوز و کلسترول و بالاترین میزان آمینو اسیدهای ضروری می باشد.

ولی وی ایزوله برای حرفه ای های رشته های ورزشی توصیه میشود چون برای ورزشکاران آماتور توجیه اقتصادی ندارد و گران است . این در حالی است که ارزش غذایی وی ایزوله کمی از وی معمولی بیشتر است ولی در قیمت اختلاف زیادی دارند. تحقیقات نشان میدهد که این مکمل عالی ترین نوع پروتئین و انتخاب بسیار خوب برای افراد در همه سنین می باشد.

 

پروتئین وی چیست؟

وی پروتئینی است که از آب جمع شده روی ماست یا پنیر به دست می‌آید و دارای دو پروتئین مهم کازئین (۸۰%) و پروتئین وی (۲۰%) است.
توجه کنید که پروتئین وی قبل و بعد از فرآوری دارای طعم و بوی بدی است. این پروتئین پس از فراوری‌های مکرر و طعم دار شدن به شکل پودر مکمل پروتئین وی وارد بازار می‌شود. این پروتئین در طعم‌های مختلف (توت فرنگی، وانیلی و شکلاتی) وجود دارد و پروتئینی زود هضم است.

این پروتئین به افزایش توده عضلانی، قدرت و استقامت بدن و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند. فرد بدنساز می‌تواند در دوره کات نیز از این پروتئین استفاده کند. علاوه بر این‌ها، پروتئین وی با تأثیر روی لنفوسیت‌های T تأثیر بسزایی در سیستم ایمنی بدن می گذارد.

 

انواع پروتئین وی

پروتئین وی با توجه کاربرد های متنوع اش آن در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه‌ میشود که در ادامه انواع پروتئین وی برای شما عزیزان شرح داده می‌شود:

پیشنهادی:  چرا باید از کرم ضد تعریق استفاده کنیم؟

پروتئین وی کنسانتره

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی هیدرولیزه

وی پروتئین میکرون پارتیکولار

 

طریقه و نحوه مصرف پروتئین وی

برای تهیه‌ی وی بدنسازی، کافیست که با دقت مراحل زیر را بخوانید و طبق دستور عمل کنید. البته دوز مناسب خودتان را باید با مشورت پزشک یا مربی‌تان به دست بیاورید.

موادلازم

یک اسکوپ پودر پروتئینی وی – ۳۰ گرم پروتئین
یک قاشق عسل یا دکستروز
یک و یک دوم لیوان شیر کم‌چرب
یک گرم کراتین مونوهیدرات (دلخواه)
یک گرم گلوتامین (اختیاری)
دستور تهیه

تمام مواد را در مخلوط‌ کن بریزید و ترکیب‌شان کنید.
نکته: در صورت دلخواه می‌توانید چند تکه یخ در آن بریزید یا این مواد را تغییر دهید؛ همچنین بعد از مصرف این شیک پروتئینی، صبحانه‌ی پروتئینی و کربوهیدرات مصرف کنید.

 

پروتئین وی چه تاثیری دارد

اگر ورزشکار باشید، این پروتئین خستگی شما را در جریان تمرین‌های سخت کمتر می‌کند و اگر فرد عادی با کمبود پروتئین بوده یا به دنبال کاهش وزن باشید هم می‌توانید از این پروتئین کمک بگیرید.
این مکمل کمبود پروتئین شما را جبران میکند البته این در صورتی است که در رژیم غذایی خود از گوشت و مواد پروتئینی کمتر استفاده کنید. ورزشکاران چون نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین دارند از این مکمل استفاده میکنند.
وی به‌طور کلی، پروتئین زود هضمی است اما اگر به فراورده‌های لبنی آلرژی داشته باشید یا اینکه به عدم تحمل لاکتوز دچار باشید، بعید است که بتوانید پروتئین وی کنسانتره را مصرف کنید و اگر حساسیت به لاکتوز دارید بهتر است پروتئین وی ایزوله مصرف نمایید.
پروتئین وی، زودجذب است و به فاصله کوتاهی از زمان مصرف، فوایدش را به بدن می‌رساند. این پروتئین اسید‌آمینه‌ای‌هایی را تولید می‌کند، که باعث رشد عضلات می‌شوند.

گذشته از این، مکمل پروتئین وی، به آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن کمک می‌کند که زمینه‌ساز رشد عضلات می‌شوند. برخی از محققان معتقدند مصرف وی در درازمدت، باعث کاهش فشار خون و قند خون شده و علائم استرس و افسردگی را هم کمتر می‌کند. به گفته آنها این پروتئین تراکم استخوان را بیشتر می‌کند.
این مکمل پروتئین، به شکل کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه شده تولید می‌شود. کنسانتره این پروتئین ارزان‌تر است و بیشتر از دیگر انواع آن پروتئین دارد. نوع ایزوله، لاکتوز و کلسترول کمتری دارد و اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، ممکن است مجاز به استفاده از این نوع وی باشید. این مکمل هیدرولیزه شده هم گرچه با کیفیت‌ترین نوع این پروتئین است، اما گران‌تر هم هست و ممکن است همه افراد امکان مصرف کردن آن را نداشته باشند.

پیشنهادی:  تاثیر مکمل آقایان در تندرستی و سبک زندگی

 

پروتئین وی چند درصد پروتئین دارد؟

پروتئین وی بسته به نوع آن بین ۳۰ تا ۹۵ درصد پروتئین دارد، معمولا بیشترین مقدار پروتئین در وی ایزوله وجود دارد.

 

پروتئین وی در چه مواد غذایی وجود دارد

پروتئین وی پروتئین موجود در شیر است، در واقع ۲۰ درصد از پروتئین موجود در شیر را وی تشکیل می دهد و مابقی آن کازئین می باشد.بنابراین شیر و فرآورده های لبنی منابع غذایی پروتئین وی محسوب می شوند ولی مقدار آن در مقایسه با پودرهای مکمل پروتئین وی خیلی کمتر است.

 

سرعت هضم و جذب وی پروتئین

هضم و جذب وی پروتئین از معده آغاز می شود و در روده کوچک ادامه می یابد.زمان هضم این پروتئین کوتاه است و تنها حدود یک ساعت و نیم زمان می برد، این در حالی است که این زمان برای کازئین به ۷ ساعت می رسد. برای همین باید در نظر داشت که اگر هدف از مصرف وی پروتئین، دریافت یک پروتئین زود هضم است نباید آنرا با کازئین یا شیر ترکیب کرد.همچنین میزان جذب ویپروتئین در روده کوچک حدود ۱۰-۸ گرم در ساعت است در حالی که این عدد برای کازئین ۵ می باشد.

 

در ادامه به معرفی برخی از مکمل های وی می پردازیم:

پودر وی پروتئین ۱۰۰% کاله پرو ۱۸۰۰ گرمی با طعم کوکی

Kalleh Pro Whey Protein Powder 1800 g

پروتئین وی کاله با طعم‌های جذاب و متنوع به تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن پرداخته و موجب حفظ و سلامت عضلات بدن، ترمیم عضلات آسیب دیده و بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

 

پودر پروتئین وی شکلاتی ام آر ام نوتریشن ۹۱۷ گرمی

خرید و قیمت پودر پروتئین وی ایزوله شکلاتی ام آر ام نوتریشن - 922 گرم

پروتئین وی ام آر ام (mrm) محصولی مناسب برای ورزشکارانی هست که به وزن ایده آل خود رسیده اند و حال به دنبال افزایش چگالی و کات کردن ماهیچه های خود هستند.

 

پودر ایزو وی کارن ۹۱۲ گرم

پودر ایزو وی کارن

مکمل پروتئینی ایزو وی کارن حاوی پروتئین وی است که بالاترین ارزش بیولوژیکی را دارد. پروتئین وی منبع غنی از اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAA) و سایر اسیدهای آمینه ضروری (EAA) است.

 

پودر وی پروتئین ۱۰۰% کاله پرو ۱۸۰۰ گرمی با طعم وانیل

پودر وی پروتئین ۱۰۰% کاله پرو ۱۸۰۰ گرمی با طعم وانیل

پودر وی پروتئین ۱۰۰ درصد کاله پرو اولین مکمل ورزشی تولید شده توسط این شرکت می‌باشد. پروتئین وی کاله با داشتن ۷۴ درصد پروتئین کنسانتره وی و ۹ درصد کربوهیدرات یک مکمل ورزشی بسیار مناسب جهت رشد عضلات و افزایش توده عضلانی می‌باشد. پروتئین وی کاله مناسب ورزشکارانی است که در دورهای کات و یا عضله سازی قرار دارند ومیزان کربوهیدرات دریافتی به بدن خود به حداقل ممکن نگه داشته‌اند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا