مکمل هامکمل های بدنسازی

مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می شود

کراتین یک پپتید کوچک است که ساختاری از چندین اسید آمینه می باشد. به طور خاص، کراتین از ال-آرژینین، گلایسین و متیونین ساخته شده است.کراتین یک اسید آلی نیتروژنی است که به تامین انرژی سلول های بدن کمک می‌کند. عملکرد اصلی آن تسهیل بازیافت آدنوزین تری فسفات، انرژی، سلول است. کراتین همچنین نقش مهمی در متابولیسم انرژی مغز دارد. کراتین یک ماده طبیعی است که در بدن تولید می‌شود. در کبد، پانکراس و کلیه ها از اسیدهای آمینه گلیسین و آرژنین سنتز می‌شود. کراتین به صورت کراتین فسفات در ماهیچه ها ذخیره می‌شود. هنگامی که سطح ATP (آدنوزین تری فسفات) در عضله کم است، کراتین فسفات یک گروه فسفات را به ADP (آدنوزین دی فسفات) اهدا می‌کند، وATP را تشکیل می‌دهد و در نتیجه سطح ATP را بازیابی می‌کند. این فرآیند سنتز فسفوکراتین نامیده می‌شود و به طور مداوم در حین ورزش اتفاق می افتد.

 

مکمل کراتین چیست؟

کراتین یک اسید آلی نیتروژن‌دار است که به تامین انرژی سلول‌های بدن، به‌ویژه سلول‌های عضلانی کمک می‌کند. کراتین به‌طورطبیعی در گوشت قرمز و ماهی وجود دارد و توسط بدن ساخته می‌شود. بااین‌حال این ماده را می‌توان از طریق مکمل‌ها نیز دریافت کرد. کراتین از سه آمینواسید به نام‌های آل-آرژنین، متیونین و آل گلیسین تشکیل شده است. این اسید آمینه‌ها حدود یک درصد از خون انسان را تشکیل می‌دهند.

در بدن انسان حدود ۹۵ درصد کراتین نزدیک عضله‌های اسکلتی و حدود ۵ درصد آن در مغز ذخیره می‌شود و در طی انجام فعالیت‌های بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتین با ادامه تولید در ماهیچه‌های در حال کار، به تامین انرژی مداوم عضلات کمک می‌کند. مقادیر کمی نیز در قلب، مغز و سایر بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتین و پروتئین تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. بعد از خوردن پروتئین، کراتین از طریق کلیه و کبد در بدن تولید می‌شود؛ سپس ماهیچه‌ها کراتین را به کراتین فسفات تبدیل می‌کنند که باعث تقویت عضلات می‌شود.

 

بهترین کراتین کدام است؟

همه مکمل های کراتین با هم برابر نیستند. اگر قصد مصرف مکمل کراتین دارید، نمونه های کراتین مونوهیدارت را خریداری کنید. بسیاری از مکمل ها دارای مواد کم ارزشی هستند که نیازی به آنها ندارید و ممکن است هزینه بیشتری نیز برای خرید آنها پرداخت کنید.

مکمل کراتین به شکل پودر بهترین گزینه است. مطالعات نشان داده اند که کراتین مایع و کراتین اتیل استر (CEE) ناپایدار بوده و در دستگاه گردش خون تجزیه می شوند. چاد کرکسیک، استادیار فیزیولوژی ورزش در دانشگاه اوکلاهاما، پودر کراتین ۱۰۰ درصد خالص را توصیه می کند. برخی شرکت ها الکترولیت ها و مواد دیگر را به کراتین اضافه می کنند، اما آزمایش های صورت گرفته نشان داده اند که آنها تاثیر اندکی بر بهبود عملکرد دارند.

پیشنهادی:  بهترین قرص برای درمان پوکی استخوان

به گفته کرکسیک، بهتر است با خرید پودر کراتین و ترکیب آن با آبمیوه هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده و هم بهترین نتایج را کسب کنید. قند موجود در آبمیوه سطوح انسولین را افزایش می دهد که به افزایش جذب کراتین در عضله کمک می کند.

پودرهای با کیفیت پایین که به سختی در مایع حل می شوند و در انتهای ظرف ته نشین می شوند نیز سود چندانی برای شما ندارند زیرا کراتین را برای عضلات خود و نه لیوان نیاز دارید. اگر این اتفاق رخ می دهد برند دیگری را خریداری کنید.

 

انواع کراتین

کراتین مونوهیدرات رایج ترین فرم کراتین است که جذب روده ای مناسبی دارد و در بیشتر مطالعات از همین نوع کراتین استفاده شده است. این شکل اصلی کراتین خود به دو صورت است که یکی از آن ها به صورت حذف مونوهیدرات (یا به عبارتی کراتین آب گیری و خشک شده) است و زمانی که در یک محیط آبی قرار می گیرد به کراتین مونوهیدرات تبدیل می شود. کراتین مونوهیدرات شامل ۸۸ درصد کراتین و ۱۲ درصد آب است و زمانی که به صورت خشک عرضه می شود، به صورت ۱۰۰ درصد کراتین خواهد بود. همین امر باعث می شود در یک کپسول کراتین، مقدار بیشتری کراتین خالص وجود داشته باشد.

کراتین مونوهیدرات می تواند به صورت میکرونیزه شده نیز وجود داشته باشد (که با نام کراتین میکرونیزه به فروش می رسد) که در اثر یک سری فرایند های مکانیکی اندازه ذرات آن کاهش و حل پذیری آن افزایش یافته است. از نظر مکمل دهی، این نوع کراتین با کراتین مونوهیدرات یکسان است.

کراتین هیدروکلراید (کراتین HCL) نوع دیگری از کراتین است که مشخصه آن اتصال مولکول به یک قسمت اسید هیدروکلریک است. ادعا می شود که این نوع کراتین به مصرف دوز کمتری نسبت به کراتین مونوهیدرات نیاز دارد، اما این ادعا هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است.

نوع دیگر کراتین، کراتین مایع است که به نظر می رسد، کم اثر تر از کراتین مونوهیدرات باشد. علت این کاهش اثر تبدیل کراتین به کراتینین در اثر روزها شناوری در آب است.

پیشنهادی:  بهترین راه برای جلوگیری از سرطان پروستات در آقایان چیست؟

کراتین بافری (با نام تجاری Kre-Alkylyn) نوع دیگری از کراتین موجود در بازار است که ادعا می شود به دلیل داشتن PH بالاتر، اثر قوی تری نسبت به کراتین مونوهیدرات دارد. زیرا می تواند راحت تر در عرض غشای سلول جابجا شود و بهتر خود را به سلول عضلانی رسانده و ذخیره شود. البته این ادعا در مطالعات اثبات نشده است و در مطالعه ای که کراتین بافری را با کراتین مونوهیدرات مقایسه کرده بود، هیچ تفاوتی بین دو نوع کراتین، در میزان تجمع در بافت عضلانی، در ۳۶ ورزشکار مقاومتی کار مشاهده نشد.

نوع دیگر کراتین، کراتین اتیل استر است که ادعا می شود اندکی بیشتر از کراتین مونوفسفات می تواند در عضله ذخیره شود. اما مطالعات بالینی این مورد را تأیید نکرده و نشان داده است که به طور کلی کراتین اتیل استر اثرگذاری کمتری نسبت به کراتین مونوهیدرات دارد.

انواع دیگری از کراتین نیز وجود دارد؛ شامل کراتین کلات منیزیم، کراتین نیترات، کراتین سیترات، کراتین مالات، کراتین پیرووات، کراتین آلفا-کتوگلوتارات، سدیم کراتین فسفات، کراتین پلی اتیلن گلیکوزیله، کراتین گلوکونات و سیکلوکراتین، که اثرات مشابه کراتین مونو هیدرات دارند.

در واقع اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اثرگذار ترین نوع کراتین، چه نوعی است، باید بگوییم، ما چیزی به نام مؤثرترین نوع کراتین نداریم و کراتین مونوهیدرات، علی رغم محبوبیت و مقبولیتی که در بازار مکمل یافته است، اثری مشابه سایر کراتین ها دارد.

 

عوارض مصرف مکمل های کراتین چیست؟

مکمل‌های کراتین می‌توانند عوارض جانبی زیادی ایجاد کنند، از جمله آنها مشکلات گوارشی، افزایش وزن، آسیب کلیه و گرفتگی عضلات است. مکمل های کراتین نیز می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگر قصد مصرف مکمل‌های کراتین را دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد خطرات و مزایای احتمالی صحبت کنید و توصیه های لازم در مورد زمان و نحوه مصرف این مکمل ها دریافت کنید.

شما می توانید تمامی محصولات مکمل کراتین را از داروخانه آنلاین یارافارما به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

پودر کراتین مونوهیدرات ۱۰۰ گرم کارن

کراتین مونوهیدرات کارن 100 گرم

پودر کراتین مونوهیدرات ۱۰۰ گرمی پی ان سی ساخت ایران و یک مکمل عالی برای عضله سازی و افزایش توان بدنی ورزشکاران است. این مکمل بدنسازی با تولید انرژی در بدن کمک می‌کند بهتر و مؤثرتر تمرین کنید و خیلی زودتر به حجم دلخواه خود برسید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا