مکمل ها

بهترین راه برای جلوگیری از سرطان پروستات در آقایان چیست؟

پروستات یکی از غده های بسیار مهم در بدن آقایان است. متاسفانه یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین آقایان ایرانی سرطان پروستات است. این سرطان مشکلات و اختلالات زیادی را به همراه دارد. اما با کمک یک سری راهکارها می توان ریسک ابتلا به آن را پایین آورد. در ادامه این راهکارها را برایتان عنوان می کنیم.

 

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان

سرطان پروستات، بعد از سرطان معده و سرطان پوست، جزو شایع ترین سرطان ها در بین آقایان است. طبق آمارهای به دست آمده این سرطان در بین مردان ایرانی بسیار زیاد است و تقریبا ۱۶ درصد آقایان ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند. به طور کلی ریسک ابتلا به این سرطان در بدن آقایان، با افزایش سن بالا می رود. البته باید بگوییم نژاد و بیماری های ژنتیکی نیز در ابتلا به این سرطان بی تاثیر نیستند.

به طور کلی سرطان پروستات در بیشتر مواقع کاملا خنثی و بی علامت خودش را نشان می دهد. این سرطان ناشی از رشد یک تومور در پروستات و دستگاه تناسلی آقایان است که هیچ قسمت دیگر بدن را درگیر نمی کند. اما این موضوع فقط مختص زمانی است که این سرطان در بدن به وجود می آید. زمانی که این تومور و غده شروع به رشد و پیشرفت می کند، خودش را با علائمی نشان می دهد که فرد متوجه وجود این بیماری می شود. از جمله شایع ترین مشکلاتی که به دنبال این سرطان برای افراد به وجود می آید، اختلالات جنسی، مشکلات ادراری و درد و بی حسی است. در ادامه در خصوص علائم، راه های پیشگیری و راه های درمان این نوع سرطان با شما صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

 

چه عواملی باعث بروز سرطان پروستات در مردان می شود؟

همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم، عوامل متعددی باعث بروز سرطان پروستات در آقایان می شود. حال بهتر است تا این علائم را بررسی کنیم.

  • افزایش سن

یکی از اصلی ترین و مهمترین عواملی که باعث ابتلا به این بیماری می شود، افزایش سن است. با افزایش سن تغییرات زیادی در بدن به وجود می آید. از جمله این تغییرات از دست دادن بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی بدن است. همچنین کاهش ترشح هورمون های ضروری در بدن نیز یکی دیگر از تغییراتی است که با افزایش سن در بدن به وجود می آید. به طور کلی ریسک ابتلا به سرطان پروستات در آقایان بالای ۵۰ سال بیشتر است.

 

  • ژنتیک

از دیگر عوامل تاثیرگذار برای ابتلا به سرطان پروستات، ژنتیک است. در صورتی که یک سری ژن ها در سوابق خانوادگی وجود داشته باشد، خطر ابتلا به این سرطان در بدن افزایش می یابد. همچنین در صورتی که یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری مبتلا باشند، خطر ابتلای شما به این نوع سرطان افزایش می یابد.

  • نژاد
پیشنهادی:  تاثیر شربت موکوزیفت به دانه باران بر کرونا چیست؟

نژاد یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار برای ابتلا به این نوع سرطان مردانه است. به طور کلی آقایان آفریقایی بیشتر از سایر نژاد ها در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

 

با چه روش هایی می توان خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داد؟

از آنجایی که همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است، ما قصد داریم در این بخش به یک سری راهکارها برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات اشاره کنیم.  تمامی این روش ها و راهکارها طبق تحقیقات علمی بررسی شده اند. به همین علت بهتر است با دقت آنها را بررسی کنید.

  • اعمال اصلاحات در رژیم غذایی

یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات در آقایان، ایجاد اصلاحات در رژیم غذایی است. به خاطر داشته باشید مصرف چربی بیش از اندازه یکی از عادت های بد غذایی است که خطر ابتلا به این سرطان را در آقایان افزایش می دهد. مصرف فست فودها، غذاهای سرخ کردنی، گوشت ها چرب، سس مایونز و… همگی جزو چربی های مضری هستند که مصرف بیش از حد آنها خطر ابتلا به این سرطان را در آقایان افزایش می دهد. برای اینکه ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید، بهتر است تا مصرف این چربی های مضر را به حداقل برسانید و از چربی های سالم و غیر اشباع استفاده کنید.

همچنین بهتر است مصرف میوه جات و سبزیجات تازه را افزایش دهید. مصرف کلم به خصوص کلم بروکلی نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان را دارد. آقایانی که می خواهند با ایجاد اصلاحات در رژیم غذایی با سرطان پروستات جلوگیری کنند باید از حبوبات و پروتئین های بیشتری استفاده کنند. این موضوع نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری ها و همچنین این بیماری را دارد.

  • استفاده از مکمل پروستات

یکی دیگر از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، استفاده از مکمل پروستات است. البته مکمل های بسیار زیادی در داروخانه ها موجود است که به تقویت عملکرد پروستات در بدن آقایان کمک می کند و ریسک ابتلا به این بیماری خطرناک را در آنها کاهش می دهد. اما به طور کلی مصرف این مکمل ها نیازهای بدن به ویتامین ها و املاح و همچنین مواد معدنی را برطرف می کند و از بروز این مشکل و بیماری در بدن آقایان جلوگیری می کند.

چاقی و اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در آقایان افزایش دهد. همچنین چاقی برای بدن عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد؛ ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، ابتلا به چربی خون و فشار خون و… همگی جزو عوارض چاقی برای بدن است. برای حفظ سلامت پروستات و سایر اندام های بدن، بهتر است تا در صورت اضافه وزن، از رژیم غذایی مناسب استفاده شود تا وزن به حد طبیعی و نرمال خود برسد. این موضوع ریسک ابتلا به انواع بیماری ها، از جمله این نوع سرطان را کاهش می دهد.

 

  • ترک سیگار و دخانیات

یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات، ترک سیگار و دخانیات است. همانطور که می دانید در سیگار هزار و یک نوع ماده کشنده وجود دارد. سیگار کشیدن باعث بروز بسیاری از سرطان ها در بدن می شود. به همین علت بهتر است تا برای حفظ سلامتی آن را ترک کرد. این موضوع در خصوص سایر دخانیات دیگر نیز صدق می کند.

  • ورزش کنید
پیشنهادی:  بهترین قرص مکمل غذایی برای چاق شدن

ورزش های سبک و راحت برای بدن بسیار مفید هستند. حتی اگر توانایی جسمی ندارید، می توانید از یک پیاده روی ساده شروع کنید. به خاطر بسپارید که بی تحرکی و کم تحرکی بیشترین تاثیر منفی را برای بدن دارند. بنابراین سعی کنید در هفته چند روز را به انجام ورزش های مورد علاقه تان اختصاص دهید.

سرطان پروستات چه علائمی دارد؟

همانطور که در بخش ابتدایی به این موضوع اشاره کردیم، در مراحل اولیه، سرطان پروستات کاملا خنثی و بی علامت در بدن فرد خودش را نشان می دهد. اما زمانی که این بیماری در بدن پیشرفت کند، علائم شدیدتری پیدا می کند. موارد زیر همگی علائم بروز این بیماری هستند.

  1. تکرر ادرار

یکی از علائم ابتلا به این سرطان، تکرر ادرار است؛ خصوصا در شب ها. کسانی که قبل از خواب مایعات زیادی مصرف نمی کنند اما در طول شب دو الی سه بار برای دفع ادرار از خواب بیدار می شوند، ممکن است به این سرطان مبتلا شده باشند. زیرا این نوع تکرر ادرار غیر عادی و غیر طبیعی است.

  1. اختلال در دفع ادرار

از دیگر نشانه های سرطان پروستات، اختلال در دفع ادرار است. ممکن است برخلاف اینکه فرد احساس ادرار شدید دارد، نتواند به خوبی ادرارش را تخلیه کند و یا جریان ادرار قطع و وصل شود. این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها سرطان پروستات است.

  1. دفع خون یا منی به همراه ادرار

از دیگر نشانه های ابتلا به این نوع سرطان دفع خون یا منی به همراه ادرار است. به طور کلی اصلی ترین اختلالاتی که سرطان پروستات برای بدن افراد به وجود می آورد، اختلال در ادرار است. در صورتی که به طور مکرر در ادرار خون یا منی دیده شود، باید این موضوع را پیگیری کرد. زیرا یکی از دلایل آن مربوط به این سرطان مردانه می شود.

  1. درد و سوزش زیاد در هنگام تخلیه ادرار

علاوه بر اینکه تمامی موارد بالا جزو نشانه های ابتلا به سرطان پروستات هستند، احساس درد و سوزش در هنگام دفع ادرار نیز می تواند به موارد بالا اضافه شود. این درد و سوزش گاهی به قدری زیاد است که فرد به سختی ادرارش را دفع می کند. زیرا این نشانه ها  جزو نشانه های سرطان پروستات در بدن آقایان است.

  1. درد و سوزش در هنگام نعوظ

سرطان غده پروستات در بدن افراد، نه تنها در ادرار و دفع آن مشکل به وجود می آورد، بلکه در روابط و مسائل جنسی نیز اختلال ایجاد می کند. اختلال در نعوظ یا احساس درد و سوزش فراوان در نعوظ از دیگر دلایل و نشانه های این سرطان در بدن آقایان است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا