بهداشت دهان و دندان

مسواک چند وقت یکبار باید عوض شود؟

مسواک‌ها عمر محدودی دارند. به خصوص اگر تحت درمان ارتودنسی هستید، ابزارهای ارتودنسی عمر مسواک شما را زودتر تمام می‌کند. برای این که متوجه شوید چه زمانی باید مسواکتان را عوض کنید، به برس‌های آن دقت کنید. اگر برس‌های مسواک‌ها شما خم یا ساییده شده باشند، زمان آن رسیده است که مسواکتان را عوض کنید. همچنین اگر در زمان مسواک‌زدن می‌زنید برس‌های آن موازی با سطح دندان‌های شما شوند، مسواک شما فرسوده شده و کارایی خود را از دست داده است.
اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند هر ۳ ماه مسواک خود را عوض کنید. با استفاده مرتب از مسواک ، مسواک ها فرسوده و نرم می شوند و با از بین بردن پلاک از دندان و لثه ، کارایی کمتری دارند. مطالعات نشان داده است که حدود ۳ ماه موی سر مسواک از بین می رود.

یکی دیگر از ملاحظاتی که به طور معمول در مورد آن فکر نمی کنیم (و احتمالاً دوست نداریم به آن فکر کنیم) این است که میکروب ها می توانند در موهای مسواک پنهان و جمع شوند. این امر باعث می شود بعد از سرماخوردگی ، تعویض مسواک خود مهم باشد یا خطر عفونت مجدد احتمالی وجود داشته باشد.

در صورت عدم مراقبت صحیح از قارچ و باکتری نیز می توان در موی سر مسواک ایجاد کرد. پس از استفاده ، مطمئن شوید که مسواک خود را کاملاً شستشو داده و خشک می کنید ، بدون اینکه در حالت ایستاده قرار داشته باشید ، آن را ذخیره کرده و از مسواک های دیگر استفاده کنید. هنگام مسافرت حتما سر مسواک خود را بپوشانید تا از آن محافظت کرده و از انتشار میکروب ها کاسته شود.

پیشنهادی:  کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود

 

چه اتفاقی می‌افتد اگر تعوضی مسواک را به موقع انجام ندهیم؟

اگر دانستن این که باکتری‌ها و قارچ‌ها به مرور زمان در میان الیاف مسواک جمع می‌شوند دلیل کافی برای تعویض مسواک نبود، خطرات بسیار دیگری در عدم تعویض مسواک وجود دارند که ما را تهدید می‌کند. یکی از این خطرات آسیب رساندن به لثه است، مسواک‌های قدیمی در پاکسازی جرم از روی دندان‌ها بی‌تأثیر هستند و منجر به ایجاد التهاب در لثه می‌شود. التهاب لثه در صورتی که درمان نشود می‌تواند منجر به عفونت و ریزش دندان شود.

مهم‌تر از این موارد، استفاده بیش ازحد مسواک می‌تواند شما را بیمار کند. علاوه بر ایجاد باکتری‌ها و قارچ‌ها، مسواک شما می‌تواند کپک بزند، حتی در صورت نگهداری در نزدیکی توالت، احتمال اینکه یکسری ذرات را ناخواسته وارد دهان خود کنیم وجود دارد.

 

نکاتی برای پاکیزگی مسواک

برای مراقبت از مسواک و به تبع آن حفظ سلامت دندان ها، کافیست مسواک خود را با آب شستشو دهید و اجازه دهید در هوای خشک، کاملا رطوبت خود را از دست بدهد. اگر برای پاکیزه کردن دندان هایتات وسواس دارید، می توانید مسواکتان را در الکل قرار داده و یا از دهان شویه ها برای ضد عفونی کردن آن استفاده کنید. گزینه دیگر، قرار دادن مسواک در آب در حال جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه است.دقت کنید که مسواک را به هیچ وجه برای ضد عفونی در داخل مایکروویو یا ماشین ظرف شویی قرار ندهید.

 

عوارض جدی رعایت نکردن زمان تعویض مسواک

حتما با خود می گویید که آیا حتما باید این زمان رعایت شود یا اگر رعایت نشود آیا عوارضی بروز خواهد کرد ؟ پاسخ را با توضیح در ادامه ی بخش آورده ایم .

پیشنهادی:  راهنمای خرید دهان شویه

مسواک به مرور با استفاده مکرر ساییده شده و مثل سابق توانایی حذف پلاک از روی سطح دندان را ندارد بنابراین هر بار مقداری از آنها باقی می مانند.

ابتلا به بیماری پریودنتال و از دست دادن دندان، به دلیل تجمع عمده پلاکها روی دندان از بدترین عوارض تعویض نکردن مسواک در زمان مناسب است. چنانچه بارها گفته ایم بر اثر ماندن پلاک ها روی سطح دندان به مروز استحکام دندان ها از بین رفته و خراب شوند. دقت داشته باشید که وجود پلاک روی دندان تنها به خراب شدن دندان ختم نمیشود بلکه مشکلاتی جمله تورم لثه ها، التهاب، تحریک و بیماری های لثه ای را موجب خواهند شد.

مشکل دیگری که با استفاده مکرر از مسواک فرسوده بروز می کند تحریک دندان و لثه است که به ایجاد شکاف های V شکلی نزدیک خط لثه ها منجر می شود.

بخش سلامت دهان و دندان نمناک توصیه می کند برای جلوگیری زا بروز چنین مشکلاتی هر فصل یک مسواک جدید برای خود خریداری کرده و از بروز چنین عوارضی جلوگیری کنید .

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا