بهداشت دهان و دندان

چه مسواکی برای کامپوزیت مناسب است

کامپوزیت دندان چیست

کامپوزیت دندان، یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن تیرگی‌های دندان و جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان‌هاست.کامپوزیت از نوعی مادۀ رزینی ساخته می‌شود و در زیبایی طرح لبخند، تاثیر زیادی می‌گذارد. بعد از فرآیند کامپوزیت دندان، لازم است مراقبت‌های خاصی انجام دهید.باید به صورت مداوم از مسواک یا خمیردندان مناسب استفاده کنید تا از ایجاد پوسیدگی و تجمع باکتری‌ها روی سطح کامپوزیت جلوگیری شود.

 

ویژگی های مسواک مناسب برای کامپوزیت

مسواک مورد نظر شما می بایست به تاییدیه انجمن دندانپزشکی رسیده باشد. سر مسواک در اندازه های مختلفی عرضه می شوند. سر مسواک می بایست بر اساس سایز دندان های بالا و پایین شما انتخاب شود تا دسترسی کاملی به همه دندان ها و شیارها وجود داشته باشد. در واقع انتخاب بهترین مسواک برای کامپوزیت برای حداکثر پاکسازی خواهد بود. مسواک زدن پس از کامپوزیت دندان به حفظ بافت دندان ها و همینطور نگهداری کامپوزیت کمک زیادی می کند. مسواک زدن پس از کامپوزیت دندان می بایست طبق اصول، صحیح و بدون نقص صورت بگیرد. در صورت مسواک نزدن در نهایت شاهد زرد شدن و کدر شدن دندان ها خواهید بود. مسواک زدن پس از کامپوزیت می بایست با حساسیت بیشتری دنبال شود. کامپوزیت دندان از مواد شیمیایی و رزینی تهیه شده است. باید قبول کنیم که مقاومت این مواد به نسبت مینای دندان کمتر است.
نوع فرچه ای که برای مسواک انتخاب می شود بسیار مهم است. فرچه نرم، متوسط و سخت هستند. فرچه های سخت اصلاً انتخاب خوبی برای کامپوزیت نیستند. بهتر است از فرچه های متوسط استفاده کنید. فرقی نمی کند از مسواک دستی استفاده می کنید یا مسواک برقی، به هر حال باید به نوع فرچه آن دقت داشته باشید. برخی از افراد تصور می کنند که دندان های محکمی دارند اما حقیقت این است که غذاهای قندی و نوشیدنی های اسیدی مشکلات زیادی برای دندان ها استفاده می شود. نیاز است که مسواک شما به طور کلی دارای فرچه های استاندارد باشد تا پاکسازی به صورت کامل صورت بگیرد.

پیشنهادی:  راهنمای خرید مسواک و ویژگی های مسواک خوب

 

آیا استفاده از مسواک برقی برای کامپوزیت دندان ضرر دارد؟

برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از مسواک برقی باعث آسیب به کامپوزیت دندان می‌شود. اما در واقع مسواک برقی آسیبی به کامپوزیت یا حتی روکش‌های دندانی وارد نمی‌کند.
اگر نگران جدا شدن کامپوزیت دندان هستید، باید بدانید معمولاً قدرت لرزش مسواک برقی به حدی نیست که بتواند کامپوزیت را از سطح دندان جدا کند.
حتی تارها و پرزهای مسواک برقی معمولاً نرم است و هیچگونه آسیبی به کامپوزیت وارد نمی‌کند یا باعث خراش دادن سطح کامپوزیت نمی‌شود.
مسواک برقی به علت لرزش و سرعت بالای خود، قادر است تمامی رسوبات و جرم‌های روی سطح کامپوزیت را پاک کند و حتی مانع از ایجاد پلاک یا باکتری روی سطح دندان شود.
این مسواک با داشتن تارهای نرم از ایجاد خلل و فرج در سطح کامپوزیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود عفونت یا پوسیدگی روی سطح دندان به وجود نیاید.
با کمک مسواک برقی طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان افزایش پیدا خواهد کرد.
در صورتی که قصد دارید برای مسواک زدن دندان‌ها از مسواک برقی استفاده کنید، سعی کنید دور تند مسواک برقی را مورد استفاده قرار ندهید و از لرزش و سرعت پایین‌تر آن استفاده کنید تا به شکل ملایم و یکنواخت تمامی دندان‌ها مسواک زده شود.

 

انواع مسواک کامپوزیت

انواع مسواک ها با توجه به نوع فرچه و موهایشان متفاوت هستند؛ در مسواک سه نوع پرز اصلی وجود دارد که عبارتند از:

 

مسواک نرم برای کامپوزیت (سافت)

مسواک نرم یا Soft یکی رایج ترین نوع مسواک ها برای کامپوزیت است که توسط پزشکان توصیه می شود. این نوع مسواک برای دندان های کامپوزیت شده و لثه های حساس گزینه ایده آلی می باشد. در واقع این نوع مسواک برای افرادی که به تازگی یک عمل دندانپزشکی انجام داده اند؛ یا کامپوزیت و لمینت دندان انجام داده اند مناسب می باشد. مسواک دارای برس های زبر یا متوسط باعث خراشیدن و آسیب به بافت لثه و کامپوزیت‌ها می‌شود.

 

مسواک متوسط برای کامپوزیت (مدیوم)

پیشنهادی:  راهنمای خرید دهان شویه

همانطور که از نام مسواک مدیوم یا Medium مشخص است؛ این نوع مسواک دارای فرچه های متوسط می باشد. مسواک مدیوم برای کامپوزیت می تواند لکه ها یا پلاک های روی سطح دندان را عمیق‌تر از برس های نرم پاک کنند ولی ممکن است پس از مسواک زدن باعث درد یا ناراحتی شوند. این مسواک نه دارای برس های خیلی سفت است و نه خیلی نرم.مسواک های مدیوم نیز می توانند برای تمیز کردن دندان ها گزینه خوبی باشند؛ اما ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کنند. پس مسواک سافت یا نرم گزینه بهتری برای تمیز کردن کامپوزیت ها و دهان و دندان است.

 

مسواک سخت برای کامپوزیت (هارد)

فرچه های استفاده شده در مسواک های سخت یا Hard در مقایسه با مسواک های نرم و متوسط بسیار قوی تر و سفت‌تر هستند. این نوع مسواک ها به راحتی در بازار موجود نمی باشند. ممکن است که این نوع مسواک بتواند لکه ها یا جرم های تشکیل شده بر روی کامپوزیت ها را بهتر از بین ببرد؛ اما مشکل بزرگی که دارد می تواند به مینای دندان صدمه برساند.

 

 

مسواک زدن پس از کامپوزیت باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.زدن مسواک بعد از انجام کامپوزیت دندان به حفظ بافت دندان ها و افزایش طول عمر کامپوزیت ها بسیار کمک می کند. مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان باید صحیح، بدون نقص و اصولی صورت بگیرد. در صورت عدم مسواک زدن بعد از ونیر کامپوزیت در نهایت شاهد زرد شدن، رنگ پذیری، کدر شدن و کاهش ماندگاری کامپوزیت ها خواهیم شد. کامپوزیت دندان مانند دندان طبیعی به مراقبت های لازم نیاز دارد. انتخاب مسواک مناسب برای کامپوزیت دندان زمانی که به تازگی این درمان زیبایی را برای دندان های خود انجام داده اید؛ اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا مسواک مخصوص کامپوزیت و لمینت دندان می تواند در دوام و ماندگاری این روش های درمانی تا حد خیلی زیادی تاثیر گذار باشد.

شما می توانید مسواک هایی که برای کامپوزیت مناسب هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا