بهداشت دهان و دندان

همه چیز در مورد مسواک بین دندانی

بهترین مسواک بین دندانی

مسواکی که آن را با نام بین دندانی می شناسیم در انگلیسی اینتردنتال یا (Interdental Brush) نام دارد. همانطور که از نامش بر می آید، این مسواک فضاهای بین دندان ها را تمیز می کند. این ها یک سر بسیار کوچک و باریک دارند که شامل تعدادی الیاف ریز و نرم است. در واقع همین بخش، اصطلاحاً فرچه این مسواک ها است.مسواک ارتودنسی یا اینتردنتال، برعکسِ تصور بسیاری از افراد، به هیچ عنوان جایگزین مسواک های معمولی نیست، بلکه در کنار مسواک های معمولی استفاده می شود و در مجموع به ارتقاء سلامت دهان و دندان کمک می کند.از آنجا که با مسواک معمولی تنها سطوح جلو و عقب دندان ها تمیز می شوند و عملا فضای بین دندانی دست نخورده و در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند، با کمک مسواک های ریز و باریکی که به خوبی وارد فضای بین دندان ها می شوند می توان این فضا ها را نیز تمیز کرد.

برای تمیز کردن مناسب دندان بسیار مهم است که برس بین دندانی با اندازه مناسب انتخاب کنید. اغلب اوقات بیشتر از یک سایز برس، مورد نیاز است. دندانپزشک حرفه‌ای شما می‌تواند به انتخاب مناسب‌ترین اندازه برس برای شما کمک کند.یک بار در روز و ترجیحاً شب‌ها از مسواک بین‌دندانی استفاده کنید. در هر فضای بین دندانی چندین بار برس را به جلو و عقب حرکت دهید. برای استفاده آسان‌تر از آن به آینه نگاه کنید. هنگامی که رشته‌های برس پوسیده می‌شوند آن را عوض کنید.لطفاً از محصولات دارای بسته‌بندی و تولید استاندارد استفاده کنید. از خمیردندان استفاده نکنید زیرا خمیردندان‌ها حاوی لایه‌بردار هستند. به جای استفاده از خمیر دندان از ژل تپه بین دندانی حاوی فلوراید که مخصوصاً برای استفاده روی مسواک‌های بین دندانی طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

 

مسواک بین دندانی چه کاربردی دارد ؟

از مسواکهای بین دندانی برای تمیز کردن مواردی مثل :

سیم و براکت های ارتودنسی دندان
پل های دندانی
در مواردی که لثه تحلیل رفته و ریشه دندان آشکار شده است می توان استفاده کرد .
تمیز کردن فاصله بین دندانی در افرادی که به طور طبیعی فاصله دندانی دارند
نواحی زیر سیم های قوس دار ارتودنسی
مابین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز
تمیز کردن فاصله بین دندان های ارتودنسی شده
در واقع با استفاده از این مسواکها شما از عفونت های قارچی دهان و دندان در مواردی که گفته شد ، در امان می مانید.

پیشنهادی:  چه مسواکی برای کامپوزیت مناسب است

 

هرچند وقت یکبار باید از مسواک بین دندانی استفاده کرد؟

مهم ترین نکته این است که هیچ چیزی جای مسواک معمولی را نمیگیرد بنابراین شما تحت هر شرایطی باید با برس های معمولی دندان هایتان را تمیز کنید. همچنین بهتر است که به ازای هر بار استفاده از مسواک معمولی، از فرچه های بین دندانی نیز استفاده کرد. اما اگر برایتان مقدور نیست زیاد از آن استفاده کنید، دست کم روزی ۱ بار با کمک این برس فضاهای بین دندانی خود را تمیز کنید.

 

آیا از مسواک بین دندانی میتوان برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت استفاده کرد؟

علاوه بر کاربرد و اهمیت این مسواک ها در ارتودنسی دندان، در اطراف ایمپلنت نیز از مسواک بین دندانی مناسب استفاده می کنند. این کار باعث می شود ایمپلنت نسبت به هجوم باکتری ها مقاوم شود و کمتر آسیب ببیند. همچنین برای مسواک زدن ما بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتزهای دندانی نیز از این نوع مسواک استفاده می شود .نحوه استفاده از این مسواک ها که به نوعی می توانند با نام مسواک بین دندانی ایمپلنت نیز شناخته شوند به این ترتیب است که مسواک را اطراف پین های ایمپلنت قرار داده و به آرامی با حرکات رفت و برگشت بین پین ها را تمیز می کنیم.

 

چرا مسواک بین دندانی ضروری است؟

به منظور حذف موثر پلاک‌های بین دندانی، نخ دندان یا برس بین‌دندانی را با توجه به اندازه شکاف بین دندان‌ها انتخاب کنید. هنگامی که شکاف بین دندان زیاد است؛ برس بین‌دندانی برای حذف پلاک‌ها بسیار موثر است. استفاده از برس بین دندانی برای تمیز کردن مناطقی که پوسیدگی آنها درمان شده است، پشت عاج‌ها، زیر پل‌های دندانی یا در فضاهای باز باقی مانده پس از کشیدن دندان، بسیار موثر است. یک برس بین دندانی مناسب به شکل حرف L برای تمیز کردن بین دندان‌ها مناسب است. از این مسواک در هر دو طرف داخلی و بیرونی دندان استفاده کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از مسواک­ بین دندانی

استفاده از این نوع مسواک نیز دارای مزایا و معایبی است که بهتر است آن را بدانید :

پیشنهادی:  انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی و کاربرد آنها

الف – مزایا:
استفاده آسان (دسته مسواک را بگیرید و دندان­هایتان را تمیز کنید)

سادگی تمیز کردن مسواک میان دندانی

قابلیت تمیز کردن فواصل بزرگ میان دندان­ها، مخصوصا میان دندان­های کج، تاج دندان یا بریج دندان.

بر عکس نخ دندان های مومی، لایه مومی از خود بر روی سطح دندان بر جا نمی گذارد (لایه های مومی روی دندان، موجب تجمع پلاک می شوند)

 

ب – معایب:

قیمت بالاتر نسبت به نخ دندان

مسواک میان دندانی در مرکز خود دارای یک سیم ظریف بوده که معمولا هنگام استفاده به لثه ها آسیب می زند.

با وجود اینکه می­ توانید آن را تمیز کنید اما امکان استریل کردن آن وجود ندارد. از آنجایی که استفاده از مسواک میان دندانی ممکن است به لثه آسیب بزند، این امر باعث ایجاد عفونت خواهد شد.

 

 

در آخر تعدادی از بهترین مسواک های بین دندانی را به شما معرفی می کنیم.شما می توانید این محصولات را از داروخانه آنلاین یارافارما تهیه نمایید :

مسواک بین دندانی تپه مدل EXTRA SOFT بسته ۶ عددی

مسواک بین دندانی تپه مدل EXTRA SOFT سایز 3 بسته 6 عددی

استفاده از برس بین دندانی برای تمیز کردن مناطقی که پوسیدگی آنها درمان شده است، پشت عاج‌ها، زیر پل‌های دندانی یا در فضاهای باز باقی مانده پس از کشیدن دندان، بسیار موثر است.

 

 

مسواک بین دندانی تپه مدل Angle بسته ۶ عددی

مسواک بین دندانی تپه مدل Angle سایز 3 بسته 6 عددی

مسواک بین‌دندانی tepe اطراف براکت‌ها، نواحی زیر سیم‌های قوس‌دار ارتودنسی، مابین پیچ‌های ایمپلنت و زیر پروتز و فاصله بین دندان‌های ارتودنسی شده را به خوبی از تمام مواد اضافی که ممکن است لای آن گیر کرده باشند، پاک می‌کند.

 

 

مسواک بین دندانی مدل ایزی پیک مدیوم لارج M/L تپه

مسواک بین دندانی سایز متوسط ایزی پیک تپه ۳۶ عددی

مسواک بین دندانی سایز متوسط ایزی پیک تپه راهی ساده اما با کارآمد بالا برای پاک کردن فواصل بین دندانی است و دهان شما را پاکیزه، تازه و سالم می سازد. این محصول همچنین برای پاک کردن بین براکت ها و ایمپلنت های دندانی نیز مناسب است.

 

 

براش بین دندانی پروفشنال ۰.۹ میلی متری تریزا

براش بین دندانی پروفشنال 0.9 میلی متری تریزا

مسواک بین دندانی متوسط تریزا مدل پروفشنال، یک مسواک کوچک با برسی به سایز متوسط است که برای تمیز کردن نواحی گفته شده طراحی و ساخته شده است. قطر برس این مسواک ۰.۹ میلی متر می‌باشد که به راحتی وارد فضای بین دندان‌ها شده و جرم و پلاک‌های تشکیل شده بین دندان‌ها را کاملاً از بین می‌برد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا