بهداشت دهان و دندان

راهنمای خرید بهترین خمیردندان

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت عمومی بدن و حفظ ظاهر و زیبایی ضروری است. داشتن دندان‌هایی سفید و دهان معطر و خوشبو علاوه بر لذت بخش بودن اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل استفاده از محصولاتی که در سالم نگه داشتن دهان و دندان کمک کند از دغدغه‌ها به شمار می‌رود.

خمیردندان از جمله ضروری‌ترین محصولات بهداشت دهان و دندان است که به سلامت دندان‌ها، لثه و در مواردی زبان به ما کمک می‌کند. امروزه با وجود تنوع زیاد تولید خمیر در بازار و افزایش ویژگی‌های به خصوص هر خمیردندان، روند انتخاب را با مشکل روبرو می‌کند و سؤالاتی در حوزه اینکه بهترین خمیردندان کدام است مطرح می‌شود.

 

انواع خمیردندان

امروزه خمیردندان‌ها با تنوع زیاد و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. هر فرد با توجه به نیاز خود و مناسب با جنس دندان‌های خود می‌تواند خمیردندانی با ویژگی‌های برطرف‌کننده مشکلات دهان و دندانی مورد نظر، می‌تواند مناسب‌ترین خمیردندان را انتخاب و خریداری کند. از انواع خمیر دندان‌ها می‌توان به خمیردندان‌های ضد حساسیت، خمیردندان سفید‌کننده، خمیردندان ضد پوسیدگی و خمیردندان ضد پلاک و جرم اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خمیردندان ضد حساسیت

دندان‌ها به راحتی با گرم و سرد شدن تحریک می‌شوند و درد می‌گیرد و در بلند مدت ممکنن است شکسته شوند. خمیردندان‌های مخصوص این نوع حسایت که حاوی نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیم هستند درد حاصل از حساسیت دندان‌ها نسبت به خوردن غذا‌های گرم و سرد را تسکین می‌دهد. تأثیر این خمیر دندان روی دندان و تسکین درد ممکن است ۴ هفته به طول انجامد. استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت روی اعصاب دندان تأثیر گذاشته و با جلوگیری از پاسخ سلول‌های عصبی به محرک‌های درد و مسدود کردن لوله‌های عاج دندان، علائم آلرژی عاج دندان‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال استفاده طولانی مدت و مداوم از خمیر دندان‌های ضد حساسیت توصیه نمی‌شود و بهتر است قبل از استفاده در مورد مدت و مقدار استفاده با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

خمیردندان سفید کننده

استفاده از خمیر دندان‌های سفید‌کننده بسیار پرطرفدار است چراکه اغلب مردم داشتن دندان‌های سفید و زیبا را ترجیح می‌دهند. از این رو برند‌های زیادی به تولید این نوع از خمیردندان روی آورده‌اند و این موضوع حساسیت امر انتخاب بهترین برند را بیشتر می‌کند. خمیردندان‌های سفید‌کننده به طور کلی حاوی ترکیبات پاک‌کننده بسیار قوی و مواد ساینده هستند که دندان‌ها را سایش می‌دهند و موجب تمیزی و سفیدی و شفافیت دندان‌ها می‌شوند. این خمیردندان‌ها جرم‌ها و لکه‌های روی دندان شما را هدف قرار می‌دهند و به مینای دندان‌ها آسیب قابل توجهی وارد نمی‌کنند. هم‌چنین افرادی که دندان خراب و پوسیده دارند از استفاده این خمیر دندان منع شده‌اند زیرا مواد شیمیایی درون خمیردندان باعث آلرژی و ایجاد حساسیت در دندان می‌شوند.

پیشنهادی:  چه مسواکی برای کامپوزیت مناسب است

 

خمیردندان ضد پوسیدگی

پوسیدگی دندان نوعی عفونت است که به تدریج مینای دندان را تخریب می‌کند. مراجعه به پزشک اولویت ترمیم پوسیدگی است و خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی نیاز مراجعه به دندانپزشک را برطرف نمی‌کند. استفاده از فلوراید برای دندان‌هایی که در معرض پوسیدگی قرار دارند، کمک به جلوگیری از پوسیدگی می‌کند. فلوراید تأثیرمستقیم بر مینای دندان می‌گذارد و این امر از پوسیدگی پیشگیری می‌کند‌.

ترکیبات فلوراید مانند سدیم فلوراید، مونوفلوئورو فسفات با غلظت ۱۰۰۰ ppm تا ۱۵۰۰ PPM برای افراد بالغ مناسب‌ترین نوع خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی محسوب می‌شود. هر روز و روزی سه بار دندان‌های خود را با این خمیر دندان شستوشو دهید و مطمئن شوید که حجم لازمی از خمیردندان را استفاده کنید چراکه استفاده بی‌رویه از فلوراید مینای دندان را از بین می‌برد.

 

خمیردندان ضد پلاک و جرم

خمیر دندان‌های جرم گیر از انواع خمیر دندان‌های سفید‌کننده است. خمیر دندان‌های ضد جرم از تجمع جرم روی دندان‌ها جلوگیری کرده و خطرات بیماری‌های لثه‌ای را با کاهش اثرات سموم باکتریایی کاهش می‌دهد. البته استفاده بیش از حد مجاز این خمیر دندان‌ها به دلیل از بین بردن مینای دندان و حساس کردن دندان‌ها، توصیه نمی‌شود. از طرفی دیگر ذرات این نوع خمیردندان لثه‌ها را خرد کرده و آنها را تجزیه می‌کند.

پلاک یک لایه باکتری روی دندان است که حفظ تعادل آن ضروری است و عدم رعایت بهداشت آن باعث تجمع باکتری‌ها و ایجاد تارتار می‌شود. تارتار نوعی رسوب است که به سختی از بین می‌رود و روی دندان‌ها و زیر لثه جمع می‌شود و منجر به بیماری‌های لثه می‌شود. ترکیبات شیمیایی موجود در این نوع خمیردندان مانند پیرو فسفات‌ها و سیترات روی از جمع شدن تارتار روی دندان جلوگیری می‌کنند.

 

مواد تشکیل دهنده خمیردندان

برخی از مواد موجود در خمیر دندان‌ها مانند مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و اسانس‌ها می‌توانند حساسیت‌زا باشند و یا موجب از بین رفتن سلامت دهان و دندان شوند. گاهی اوقات رعایت کردن میزان دوز استاندارد مواد و ترکیب‌های به کار رفته در تهیه خمیر‌دندان می‌تواند از بروز مشکل جلوگیری کند. در نتیجه انتخاب بهترین و درست‌ترین شرکت تولید‌کننده و ترکیب‌کننده مواد تشکیل دهنده بسیار مهم و حیاتی است.

از جمله ترکیب‌های حساسیت‌زا می‌توان لورل‌سولفات‌دی‌سدیم را نام برد که بافت‌ها را تحریک می‌کند و یا تریکلوزان که باعث حس سوزش در دهان می‌شود‌. نکته بسیار مهم دیگر دی‌اتیلن‌گلیکول که ماده‌ای سمی است و استفاده از آن در ترکیبات خمیر دندان از سال ۲۰۰۷ ممنوع اعلام شد اما در حقیقت این ماده هنوز هم در مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تشخیص آن توسط مصرف‌کننده وجود ندارد.

پیشنهادی:  راهنمای خرید دهان شویه

 

ترکیبات تشکیل دهنده خمیر دندان‌ها

فلوراید

فلوراید به تنهایی قادر به تمیز کردن دندان‌ها نیست اما در به پاک کردن جرم‌های جمع شده روی دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. فلوراید با تقویت مینای دندان از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند و با از بین برن جرم‌ها موجود روی لثه از به وجود آمدن بیماری لثه پیشگیری می‌کند. اکثر دندان پزشکان بر استفاده از فلوراید در خمیر دندان‌های به دلایل اثبات شده از فواید آن تأکید می‌کنند.

مواد کف‌کننده

مواد کف‌کننده تنها با هدف ایجاد احساس تمیزی به خمیردندان اضافه می‌شود. سدیم لوریل سولفات یا صابون بافتی ضخیم و خامه‌ای دارد و برای از بین بردن طعم نامطبوع ایجاد شده روی دندان نیز کمک می‌کند.

حساسیت زدا‌ها

افزودن نیترات پتاسیم یا فلوراید قلع به خمیردندان، باعث کاهش حساسیت دندان‌های شما را به سرما، گرما و یا شیرینی جات می‌شود.

کنترل‌کننده جرم

تیترا سدیم پیرو فسفات ماده‌ای است که مانع تجمع نمک‌های فسفات کلسیم که همان جرم می‌باشد در پشت دندان‌های جلوی فک پایینی می‌شود. ترکیبات مؤثر خمیر دندان‌های جرم گیر باید بیش از حد معمول با جرم و رسوبات حل شوند تا مؤثر واقع شوند و این یکنقطه ضعف در این نوع خمیر دندان هاست.

عوامل ضد باکتریایی

افزودن‌تری کلوزان به خمیر دندان باعث کاهش عفونت بین لثه و دندان می‌شود. ‌تری کلوزان ماده‌ای ضد میکروبی است که مانند فلوراید، می‌تواند عوارضی داشته باشد، اما فواید آن بیشتر از مضرات آن است.

 

خمیردندان کودکان

استفاده خمیر دندان مخصوص کودکان مناسب‌ترین گزینه برای استفاده کودکان از خمیر دندان است. وجود فلوراید در خمیر دندان برای کودکان احتمال بروز پوسیدگی دندان را در آن‌ها کاهش می‌دهد. البته در حین استفاده از خمیر دندان باید مواظب کودکان بود و مراقبت کرد کرد تا از بلعیدن خمیر دندان بپرهیزند. کودکان زیر۳ سال به اندازه یک دانه برنج و بزرگتر از ۳ سال به اندازه یک نخود از خمیر دندان روی مسواک کافی است.

 

خمیردندان گیاهی

افرادی دارای حساسیت نسبت به خمیر دندان‌های کلاسیک هستند اما این موضوع با مصرف خمیر دندان‌های بیو یا ارگانیک قابل رفع شدن است. خمیردندان‌های ارگانیک موجود در بازار صددرصد طبیعی نیستند و گیاهی بودن آن‌ها به این معنی نیست که هیچ ماده شیمیایی‌ای در آن وجود ندارد، بلکه به این معنی است که بیشتر مواد استفاده شده در آن طبیعی است.

عصاره بابونه در خمیر‌دندان به تقویت لثه و کاهش التهاب کمک می‌کند‌. رایحه‌های روغنی، مانند نعناع دشتی، نعناع فلفلی و دارچین، می‌توانند باعث ایجاد تحریک و آلرژی در برخی افراد شوند پس به برده شدن نام این مواد در لیست مواد تشکیل دهنده دقت کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا