بارداری

مکمل های سه ماهه سوم بارداری

مکمل ها در ۳ ماهه سوم بارداری امر بسیار مهمی است. در این دوره جنین رشد سریعی دارد بنابراین در این دوره خانم های باردار نیاز به یک رژیم غذایی مناسب دارند. بهتر است مادران باردار در این دوره از میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. یکی از مکمل هایی که در این دوره باید مورد استفاده قرار بگیرد ویتامین دی می باشد.

مصرف ویتامین ث و ویتامین A به میزان کم الزامی است البته از مصرف مواد غذایی مانند جگر خودداری کنید. خوردن زعفران در سه ماهه سوم بارداری چندان مشکل ندارد اما در سه ماهه اول از خوردن این ماده غذایی اجتناب کنید. مصرف زعفران در دوره بارداری بهتر است با نظر پزشک انجام بگیرد و به میزان بسیار کمی باید مصرف شود. تغذیه ۳ ماهه سوم بارداری بسیار حساس و مهم است که باید به شکل کاملا تخصصی انجام شود.

دستورات غذایی در سه ماهه سوم باید طبق دستورات پزشک متخصص قرار بگیرد تا بتواند شامل مواردی باشد که در این دوره به آنها نیاز مبرم دارید. به طور معمول در مادرانی که وزن ایده آل و متناسبی دارند ،نیاز به انرژی در این دوازده هفته، حدود ۴۵۰ کالری بیشتر از سه ماه اول یا ۱۱۰ کالری نسبت به سه ماه دوم خواهد بود ، البته تشخیص میزان مورد نیاز انرژی برای مادر و جنین توسط متخصص تغذیه به صورت اصولی و دقیق مشخص می شود و این مقدار انرژی دریافتی در زنان باردارمختلف، متفاوت خواهد بود .

 

مهم ترین مواد غذایی در ۳ماهه آخر کدامند؟

در سه ماهه سوم همانند شش ماهه اول بارداری از همه گروههای غذایی بایستی در برنامه روزانه باشد اما مقدار آن نسبت به قبل افزایش پیدا می کند.

• میوه و سبزیجات در سه ماهه آخر بارداری استفاده از سبزیجات تازه یا پخته و میوه‌ها توصیه می شود . مصرف مقادیر قابل توجهی از میوه و سبزیجات به کاهش خشکی مزاج کمک می کند از طرفی میوه و سبزی های مصرفی بخش اعظمی از مواد مورد نیاز بدن مادر مانند انواع ویتامین‌ها ، املاح و فیبر را تامین می کند.

• گوشت و پروتئین ها در این دوره استفاده از انواع گوشت‌ها توصیه می شود. سعی شود هفته ای ۲-۱ بار از ماهی استفاده کنید. با مصرف مقادیر لازم از ماهی در وعده های غذایی و دریافت امگا ۳ به رشد مغزی جنین کمک شایانی می نمایید.

برای دریافت امگا۳ مورد نیاز می توانید از منابع دیگر مانند گردو بادام، پسته، فندق یا برخی دیگر از دانه‌های روغنی مانند کنجد وتخم کتان، نیز کمک بگیرید.

• نان و غلات از دیگر گروها ی غذایی است که توصیه می شود خانمهای باردارسعی کنند از غلات سبوس دار استفاده کنند.

• شیر و لبنیات معمولا مصرف این گروه در بین خانمهای باردار کمتر از حد انتظار است و باید بدانید که لبنیات کم چرب مهمترین منبع غذایی تامین کننده کلسیم میباشد و خانمهای باردار در سه ماهه سوم بایستی روزی چهار واحد لبنیات استفاده کنند.

پیشنهادی:  قبل از بارداری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

 

در سه ماهه سوم بارداری چه چیزهایی بخوریم؟

رشد بچه تا اندازۀ زیادی به آنچه می خورید بستگی دارد برای همین است که رژیم غذایی مادر در ماه ۷ تا ۹ بارداری بسیار حائز اهمیت است. اکنون، روزانه خدود ۲۰۰ کیلو کالری و مقداری ویتامین، فیبر و مادۀ معدنی بیشتر از همیشه نیاز دارید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که باید در برنامۀ غذایی تان بگنجانید:

 

غذاهای سرشار از آهن

برنامۀ غذایی که آهن کافی نداشته باشد می تواند منجر به بروز کم خونی در دوران بارداری گردد که در نهایت سبب احساس خستگی و سرگیجه می شود. همچنین ممکن است منجر به خونریزی زیاد در حین زایمان گردد. برای پیشگیری از این مسئله می توانید در برنامۀ غذایی سه ماهۀ آخر بارداری تان، گوشت، فراورده های لبنی، تخم مرغ، سبوس گندم و لوبیا را بگنجانید.

 

غذاهای غنی از پروتئین

در این مرحله از بارداری، روزانه به ۷۰ گرم پروتئین نیاز دارید زیرا این ماده به شکل گیری بدن کودک کمک می کند. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین سبب می گردد تا میزان گلوکز خون تان ثابت بماند و احتمال بروز دیابت بارداری کاهش پیدا کند. برای تامین پروتئین، می توانید غذاهایی نظیر توفو، سبزیجات، ماهی و گوشت مصرف کنید.

 

غذاهای سرشار از DHA (دوکوزاهگزانوییک اسید)

غذاهای غنی از DHA به رشد مغز کودک کمک می کند. روزانه به حدود ۲۰۰ میلی گرم DHA (دوکوزاهگزانوییک اسید) نیاز دارید و برای تامین این مقدار باید شیر، تخم مرغ و میوه در غذای تان بگنجانید.

 

غذاهای غنی از فولیک اسید

فولیک اسید در گیاهان سبز و پربرگ نظیر اسفناج و کاهو یافت می شود و شما می توانید در سه ماهه سوم بارداری، این سبزیجات را در برنامه غذایی تان بگنجانید. دریافت فولیک اسید سبب می گردد تا رشد جنین به خوبی صورت بگیرد و خطر زایمان نوزاد با وزن کم را نیز کاهش می دهد. علاوه بر سبزیجات مذکور می توانید مکمل فولیک اسید، لوبیا یا مرکبات مصرف کنید.

 

غذاهای حاوی کلسیم

در سه ماهه سوم بارداری استخوان های بچه باید تقویت شوند به همین دلیل برنامه غذایی تان باید روزانه ۸۰۰ میلی گرم کلسیم را تامین سازد. برای دریافت این میزان کلسیم می توانید فراورده های لبنی نظیر پنیر، توفو یا ماست را به برنامۀ غذایی تان اضافه کنید. ماهی سالمون و مغزهای خوراکی (آجیل) نیز از منابع خوب کلسیم هستند. با این حال، پیش از مصرف ماهی سالمون با پزشک خود مشورت کنید؛ در صورت موافقت پزشک، ماهی را به خوبی بپزید و از مصرف آن به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

 

غذاهای سرشار از منیزیم

بدن به منیزیم نیاز دارد زیرا این ماده به جذب کلسیم و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند، بنابراین باید این ماده را در برنامۀ غذایی تان بگنجانید. برای دریافت روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم منیزیم، می توانید بادام، تخم کدو، جو و جو پرک، لوبیا و آرتیشو (کنگر فرنگی) را در میان غذاهای مصرفی تان قرار دهید. همچنین مصرف این خوراکی ها دردهای عضلانی را کم می کند و احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد.

پیشنهادی:  نحوه صحیح شیردادن به نوزاد در روزهای اول تولد

 

غذاهای سرشار از ویتامین C، B6 و B12

این ویتامین ها با کمک به رشد عضلانی و جفت نقش مهمی در رشد جنین ایفا می کنند. ویتامین های مذکور در پرتقال، موز، لیمو شیرین، هویج، نخود و بادام یافت می شوند.

 

میوه ها و سبزیجات

خوردن میوه ها و سبزیجات نیز در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر می توانند به رفع یبوست و تنظیم گوارش بدن کمک کنند. می توان آن ها را به صورت آب میوه، اسموتی، خام، تازه، یخ زده یا کنسرو شده مصرف کرد.

 

مغزهای خوراکی و آجیل

مغزهای خوراکی منبع غنی پروتئین، تیامین و اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. اگر حال و حوصله نهار و شام را ندارید، یک مشت بادام، گردو یا پسته بردارید و از خوردنش لذت ببرید.همچنین اگر به دنبال افزایش وزن در سه ماهه سوم بارداری تان هستید، باید بیشتر غذا بخورید و غذاهایی مغذی و پر کالری مانند میوۀ خشک، آجیل، کراکر و کرۀ بادام زمینی مصرف کنید.

 

چه مکمل هایی در سه ماهه سوم بارداری بخوریم

ویتامین D؛ صرف کلسیم در طول روز برای خانم های باردار به منظور جذب کلسیم برای استخوان‌ها، مصرف ۱۵ میکروگرم ویتامین D در طول روز الزامی است.برای اینکه در طول سه ماه سوم به رشد مناسب مغز و شبکیه چشم جنین کمک کنید می توانید از اسید داکوزاکسانوئیک استفاده کنید.

کلسیم؛ مصرف روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در برنامه غذایی خود داشته باشید، استفاده از این مکمل استحکام استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد شما تضمین می‌شود.

مصرف فولیک اسید در این دوران اهمیت بسیار زیادی دارد و به تولد نوزاد سالم کمک می کند. همچنین، در این دوران نباید از مکملهایی نظیر مکمل ویتامین آ و ویتامین ایی بیش از اندازه استفاده کنید. زیرا خطر آسیب به کبد وجود دارد.

بهترین مکمل ها در دوران بارداری به شرح زیر هستند:

قرص کلسی شور ویتان ۳۰ عدد

قرص کلسی شور ویتان 30 عدد

قرص کلسی شور ویتان حاوی منیزیم، روی، کلسیم و ویتامین D3 بوده و با ترکیبات موثر خود در سلامت و حفظ استحکام استخوان نقش دارد. این محصول متابولیسم بدن را نیز تنظیم می‌کند.

 

پرگمام ویتالی تون سافت ژل ۶۰ عددی

پرگمام ویتالی تون سافت ژل 60 عددی

پرگمام (مولتی پریناتال) ویتالی تون حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی به همراه اسید‎های چرب امگا۳ از جمله “دی اچ ای” است که برای بهبود آمادگی بدن بانوان پیش از بارداری و دوران بارداری لازم و ضروری است. این مکمل موجب حفظ سلامت مادر شده و به رشد و سلامت جنین کمک می‌کند.

 

کپسول اسید فولیک ۸۰۰ Folic Acid یورو ویتال

کپسول اسید فولیک 800 Folic Acid یورو ویتال

قرص اسید فولیک ۸۰۰ یورو ویتال پیشگیری کننده و کمک به درمان کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید و عوارض ناشی از آن است که به حفظ سلامت قلب و عروق نیز می‌انجامد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا