بارداری

نحوه صحیح شیردادن به نوزاد در روزهای اول تولد

بدون شک دوران شیردهی، از زیباترین و در عین حال دشوارترین مراحل زندگی مادر است. چرا که همانند دوران بارداری که مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی بودید، در این دوران هم باید دستورات خاصی را دنبال کنید. شیر مادر منبع اصلی تغذیه نوزاد در دو سال ابتدایی تولد اوست. بنابراین هر غذا و دارویی که در دوران شیردهی مصرف کنید، به نوعی روی نوزاد تاثیر خواهد گذاشت.

 

نحوه صحیح شیردادن به نوزاد در روزهای اول تولد

مادر شدن یک نعمت است. زنی که آنقدر لیاقت داشته که خداوند به او فرزندی بخشیده، باید قدردان این نعمت باشد. چرا که از این به بعد، با نام مقدس مادر خطاب خواهد شد. بدون شک دوران بارداری، دورانی پر از اضطراب و انتظار است. اکنون انتظار به پایان رسیده و نوزادی را که ۹ ماه انتظارش را می کشیدید، در آغوش دارید. معمولا اولین کاری که بعد از به آغوش کشیدن نوزاد خود باید انجام دهید، شیردادن به اوست. دوران شیردهی دورانی بسیار حساس و مهم برای نوزاد و صدالبته مادر است. به خصوص اگر فرزند اولتان باشد، نیاز به آموزش بیشتری خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم که شما را با نحوه صحیح شیردادن به نوزاد، به خصوص در روزهای آغازین تولد، آشنا کنیم.

 

دوران شیردهی، نعمتی برای مادر و نوزاد

بدون شک دوران شیردهی، از زیباترین و در عین حال دشوارترین مراحل زندگی مادر است. چرا که همانند دوران بارداری که مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی بودید، در این دوران هم باید دستورات خاصی را دنبال کنید. شیر مادر منبع اصلی تغذیه نوزاد در دو سال ابتدایی تولد اوست. بنابراین هر غذا و دارویی که در دوران شیردهی مصرف کنید، به نوعی روی نوزاد تاثیر خواهد گذاشت. حتی تحقیقات ثابت کرده است که حال روحی شما در هنگام شیردادن به فرزندتان، روی او تاثیر می گذارد. شیر مادر بهترین غذای ممکن برای نوزاد است. زیرا سرشار از پادتن ها، مواد قندی، آنتی اکسیدان، پروتئین و به طور کلی هر ماده ای است که نوزاد در دو سال ابتدایی تولد به آن احتیاج دارد. اما شیردادن به نوزاد، برای مادر هم فواید فراوانی دارد. با شیردادن به نوزاد خود، سریع تر دوران نقاهت پس از زایمان را طی می کنید. از طرفی، شیردهی و برقراری ارتباط جسمی با نوزاد، ریسک ابتلا به افسردگی پس از زایمان را به شدت کاهش می دهد. شیردادن به نوزاد، به کاهش وزن مادر بعد از زایمان هم کمک می کند. زیرا مصرف کالری در بدن مادر افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده است که شیردهی باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان و سرطان تخمدان در آینده می شود. از پوکی استخوان مادر در آینده جلوگیری می کند و هزاران فایده دیگر برای مادر و نوزاد او دارد. بنابراین، دوران شیردهی نیز مثل دوران بارداری، دورانی سخت و صد البته لذت بخش است. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از این دوران زیبا و پر مسئولیت، به سلامتی عبور کنید.

 

 

آغوز، شیر پرقدرت

آغوز در پزشکی به شیر پرقدرت مشهور است. در حقیقت آغوز نخستین شیری است که در بدن مادر ساخته می شود. تولید آغوز از ماه سوم تا چهارم بارداری آغاز شده و در غدد شیری پستان جمع می شود. آغوز با وجود اینکه حجم زیادی ندارد، اما سرشار از پادتن هایی است که بدن نوزاد تازه متولد شده به آن نیاز دارد. دلیل تاکید پزشکان بر این که حتما بلافاصله بعد از زایمان و به آغوش کشیدن نوزاد، به او شیر دهید، همین موضوع است. جهان اطراف ما پر است از میکروارگانیسم هایی که بدن نوزاد به آن ها عادت ندارد. مصرف آغوز، تا حد زیادی ایمنی نوزاد را در روزهای ابتدایی تامین می کند.

پیشنهادی:  مکمل های سه ماهه اول بارداری

 

پیدا کردن موقعیت درست شیردهی به نوزاد

تغذیه با شیر مادر ، یکی از طبیعی ترین اتفاقات در جهان است. تغذیه با شیر مادر هدیه ای است که فقط شما می توانید به فرزند خود بدهید. یک نوزاد سالم و کامل، احتمالاً به طور غریزی می داند که در سینه مادر چه کار کند. اما سوال اساسی این جاست. چگونه به نوزاد خود شیر دهیم؟ اکنون قصد داریم تا شما را با مسائل مربوط به دوران شیردهی، مثل نحوه نگه داشتن نوزاد، آروغ زدن و… آشنا کنیم.

هفته اول تولد: موقعیت یابی و چسباندن نوزاد به سینه

در هفته های اول تولد، تماس پوستی مادر با پوست به نوزاد شما کمک می کند تا با مهارت های غریزی شیردهی خود ارتباط برقرار کنید. همچنین به شما و نوزاد کمک می کند از دوران شیردهی لذت ببرید. هر مادری به مرور زمان متوجه می شود که چه چیزی برای او مفید است. نکته مهم اینجاست که چیزی که برای یک مادر مفید است ممکن است برای دیگری کار نکند. هنگامی که موقعیت مناسب خود و نوزادتان را پیدا کنید، نوک سینه های شما سالم می مانند و کودک شما می تواند به خوبی تغذیه کند. نگرانی در مورد درد نوک سینه یا تغذیه راحت با شیر مادر یکی از نگرانی های رایج در میان مادران تازه زایمان کرده است. بهبود موقعیت شیردهی به از بین بردن بسیاری از موارد درد نوک سینه کمک می کند. توجه داشته باشید که این مقاله فقط پیشنهادات و ایده های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد تا بهترین موقعیت را برای شیردهی پیده کرده و همراه با نوزادتان از این دوران نهایت لذت را ببرید.

در سه تا پنج روز اول پس از تولد، ممکن است که هنگام شیر دادن به نوزاد در نوک سینه احساس درد داشته باشید. با گذشت زمان و پیدا کردن موقعیت مناسب، درد سینه، همچنین نوک سینه های زخم شده یا ترک خورده به مرور زمان التیام می یابند.

اگر درد نوک سینه بعد از روزهای اولیه شیردهی بدتر شد، این درد ممکن است به دلایل دیگری مانند عفونت باکتریایی باشد. در چنین مواردی حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سعی کنید که نشانه های اولیه گرسنگی نوزاد خود را بشناسید. به این ترتیب می توانید قبل از اینکه نوزاد به شدت گرسنه شود، موقعیت مناسب شیردهی را برای او فراهم کنید. نشانه های اولیه می تواند باز کردن دهان، حرکت دادن سر به طرف دیگر و هر نشانه دیگری باشد. منتظر گریه نوزاد نمانید. چراکه گریه نوزاد نشان دهنده گرسنگی شدید است.

 

 

نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

  1.   قبل از شروع دستان خود را بشویید و یک لیوان آب نزدیک زمان شیردهی بنوشید. پشت و کمرتان را صاف کرده و راحت بنشینید. چند کوسن یا بالش پشت کمر تان بگذارید. از یک بالش کوچک دیگر روی زانوها استفاده کنید تا در صورت نیاز کودک را به سینه خود نزدیک کنید. انواع مختلفی از بالش های شیردهی وجود دارد که می توانید در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.
  2.   همانطور که اشاره کردیم، از همان روزهای ابتدایی تولد سعی کنید موقعیت مناسب شیردهی را پیدا کنید. کودک را روی پای خود بگذارید و سر، شانه ها و بدن خود را در یک خط مستقیم نگه دارید. بینی نوزاد را در مقابل نوک سینه قرار دهید و اجازه دهید سر نوزاد به عقب متمایل شود و با یک دست سر نوزاد را نگه دارید. از دست دیگری برای نگه داشتن نوزاد در کنار خود استفاده کنید.
  3.   بینی نوزاد را با نوک پستان تنظیم کنید. دهان نوزاد باید کاملاً باز شود، به اندازه ای که نوک سینه و قسمت پایینی آرئول تیره( هاله تیره رنگ اطراف نوک سینه) را بپوشاند. اگر اینطور نیست، نوک پستان خود را روی لب بالای نوزاد بکشید تا او را تشویق کنید.
  4.   اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما در موقعیت مناسب شیردهی قرار دارد و دهن آن به درستی چفت شده است. معمولا نوزاد سر خود را به عقب خم می کند و چانه او به سینه شما برخورد می کند. نوزاد باید مقدار زیادی از سینه را به دهان بگیرد. به طوریکه نوک سینه شما به سمت سقف دهان او برود. ممکن است لازم باشد با دستتان  سینه خود را نگه دارید تا مطمئن شوید که مانع تنفس نوزاد نمی شود.
  5.   بلع نوزاد را بررسی کنید. هنگامی که شیر شما شروع به جریان می کند (و به رفلاکس رها کردن معروف است)، صدای بلعیدن نوزاد را می شنوید و فک او را در حال حرکت مشاهده می کنید. با افزایش جریان، ممکن است احساس سوزش در سینه خود داشته باشید که این موضوع کاملاً طبیعی است.
  6.   برای برطرف کردن گرسنگی و تشنگی نوزاد، بگذارید کودک شما به مدت طولانی و هر زمان که می خواهد تغذیه کند. هرچه کودک شما بیشتر بنوشد، سینه های شما بیشتر شیر تولید می کند. اگر کودک شما هنوز شیر بیشتری می خواهد، از سینه دیگر به او شیر بدهید. وقتی سیر شد، نوزاد شما سینه شما را رها می کند یا به خواب می رود.
  7.   نوزادان عاشق شیر مادر هستند و علاوه بر بلعیدن شیر، ممکن است مقداری هوا را نیز ببلعند. چرخاندن و گرفتن باد گلو به آروغ زدن آن ها کمک می کند. به این ترتیب شیر راحت تر پایین می آید و باعث جلوگیری از محبوس شدن هوا در شکم نوزاد می شود. بهترین زمان برای آروغ زدن نوزاد ، وسط غذا خوردن یا درست بعد از آن است.
  8.   مطمئناً هیچ دو نوزاد به یک شکل تغذیه نمی کنند. بیش از ۵۰ درصد از نوزادان در سال اول زندگی خود دچار نوعی مشکل تغذیه می شوند.
پیشنهادی:  قبل از بارداری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

به طور کلی، دوران شیردهی، دورانی زیبا و لذت بخش است و به برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند کمک فراوانی می کند. امیدواریم که مطالعه مطالب بالا برای شما مفید بوده و به شما کمک کند که با سلامتی از این دوران عبور کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا