مادر و کودکمکمل داروییمکمل ها

اهمیت استفاده از قطره آهن در کم خونی کودکان

یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد جسمی و ذهنی کودکان، آهن نام دارد که باید حتما به میزان کافی به بدن کودک برسد در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی برای کودکان به وجود آید. در واقع آهن به عضله ها کمک می کنند تا بتوانند اکسیژن را به شکل بهتری ذخیره و در نهایت مصرف کنند. کم خونی کودکان یکی از مشکلات شایع در بین آنها می­باشد.

استفاده از قطره آهن می تواند به خوبی از کم خونی کودکان پیشگیری کند که در ادامه به صورت مفصل با آن آشنا خواهید شد.

علت ایجاد کم خونی کودکان چیست؟

یکی از مشکلات شایع در بین کودکان، فقر آهن و کم خونی می باشد. علل مختلفی برای ایجاد کم خونی کودکان وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از علل مهم استفاده نکردن از غذاهای حاوی آهن می باشد. کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند و بعد از ۶ ماهگی غذا های کمکی مناسب و مفید را استفاده نمی کنند ممکن است با مشکل کم خونی کودکان روبرو شوند.
  • کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند و البته از شیر خشک هایی استفاده می کنند که از آهن غنی سازی شده تولید نشده است.
  • یکی از علل دیگر در ایجاد کم خونی کودکان ، استفاده از شیر بز یا شیر گاو قبل از یک ساله شدن می باشد.
  • نوزادانی که با وزن کم به دنیا می آیند و یا به صورت نارس متولد می شوند، بیشتر در معرض کم خونی کودکان می باشند.
  • بر عکس زمان تولد، کودکانی که دارای اضافه وزن هستند، ممکن است با این مشکل روبرو شوند.

اهمیت استفاده از قطره ی آهن

بدن برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد و اگر آهن مورد نیاز بدن تامین نشود، هموگلوبین به میزان کافی تولید نمی شود و در نتیجه گلبول های قرمز نیز در بدن کمتر تولید می شود و مشکلات جدی برای بدن کودک به وجود خواهد آمد. به همین سبب تمام پزشکان و متخصصان بیان می کنند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند بعد از ۶ ماهگی حتما باید از قطره ی آهن استفاده کنند تا بدن به میزان مورد نیاز آهن دسترسی پیدا کند. نوزادانی نیز که از شیرخشک تغذیه می شوند، باید حتما به آن ها تا سن ۶ ماهگی شیر خشک غنی شده از آهن بدهند تا با مشکل روبرو نشوند و بعد از ۶ ماهگی به آن ها نیز باید قطره آهن داده شود.

پیشنهادی:  چگونه کرونا دلتا را با سرماخوردگی تشخیص دهیم؟

اگر بخواهیم اهمیت استفاده از قطره آهن را برای شما بازگو کنیم بهتر است بگوییم اگر آهن مورد نیاز بدن تامین نشود، چه مشکلاتی برای نوزاد و کودک ممکن است به وجود آید. از شایع ترین این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کم خونی کودکان می تواند منجر به کاهش رشد ذهنی و جسمی کودک شود. در حقیقت در سنین بزرگ تر یادگیری کودکان با ضعف روبرو می شود و نسبت به هم سن و سالان خود یادگیری کمتر و دیر تری خواهد داشت. در مورد رشد جسمی نیز می توان بیان کرد که مهارت های حرکتی او نیز با مشکل روبرو می شود.
  • نوزادانی که با کمبود آهن و کم خونی روبرو هستند، گوشه گیر بوده و از جمع فراری هستند و دوست دارند تنها باشند که در آینده با مشکلات اجتماعی روبرو خواهند شد.
  • کمبود آهن و کم خونی کودکان می تواند موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن ها شود و کودکان به راحتی به بیماری های آنفولانزا، انواع عفونت، سرماخوردگی و … مبتلا شوند.
  • ضعف عضلانی از دیگر مشکلاتی است که کم خونی کودکان به وجود می آورد و در آینده کودک نمی تواند به راحتی ورزش انجام دهد و سریع احساس خستگی و ضعف می کند.

 

برای پیشگیری از کم خونی کودکان چه اقداماتی را باید انجام داد؟

همانطور که بیان کردیم کم خونی کودکان می تواند مشکلات متعددی را برای آن ها به وجود آورد به همین سبب قبل از ایجاد آن باید روش های پیشگیرانه را بدانید و تا حد امکان آن ها را به کار ببرید تا با مشکلات آن روبرو نشوید. بهترین روش های پیشگیری کم خونی کودکان به صورت زیر می باشد.

 

استفاده از مکمل آهن

تا سن ۴ و ۶ ماهگی نوزاد باید از شیر مادر تغذیه شود و یا اینکه از شیرخشک های غنی از آهن استفاده کرد تا آهن مورد نیاز به بدن نوزاد برسد. بعد از این زمان باید حتما از مکمل های آهن و قطره آهن استفاده شود تا نوزاد دچار کم خونی و فقر آهن نشود. استفاده از مکمل آهن، یکی از بهترین روش های پیشگیری از کم خونی کودکان می باشد.

 

استفاده از غذاهای سرشار از آهن

بعد از ۴ و ۶ ماهگی نوزاد، می توان به او علاوه بر شیر و شیرخشک، غذاهای مفید و ضروری داد. برای انتخاب غذاها بعد از ۶ ماهگی باید دقت کنید که آن ها تا حد امکان سرشار از آهن باشند تا بتوان از کم خونی کودکان جلوگیری کرد. مواد غذایی مانند ماهی، گوشت مرغ، گوشت قرمز، اسفناج، حبوبات و …. سرشار از آهن هستند و بهتر از آن ها برای تغذیه ی نوزاد استفاده کنید. علاوه بر این مواد شما می توانید از سرلاک های غنی شده نیز استفاده کنید.

پیشنهادی:  بهترین راه افزایش انرژی در سالمندان چیست؟

 

بالا بردن قدرت جذب آهن

زمانی که شما از قطره ی آهن و یا مواد غذایی سرشار از آهن استفاده می کنید، می توانید از مواد غذایی استفاده کنید که قدرت جذب آهن در بدن کودکان بالا برود. مواد غذایی که دارای ویتامین سی هستند می توانند بهترین گزینه برای شما باشند. به طور مثال استفاده از پرتقال، توت فرنگی، لیمو، گوجه فرنگی و … بسیار مناسب می باشد و از کم خونی کودکان جلوگیری می کند.

 

مصرف بیش از حد شیر ممنوع

نوزاد و کودکانی زیر ۵ سال تا حد مشخصی باید شیر مصرف کنند و مصرف بیش از اندازه ممکن است مشکلات متعددی برای آن ها به وجود آورد. بیشتر از حدود ۷۱۰ سی سی مصرف شیر در یک روز برای کودکان و نوزادان ممنوع می باشد.

 

قطره آهن سیدرال گوچه چیست؟

قطره آهن سیدرال گوچه یک مکمل آهن است که می تواند به خوبی از کم خونی کودکان پیشگیری کند و در صورت وجود آن، به سرعت کم خونی را درمان کند. این قطره دارای ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فردی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از مهم ترین ویژگی های آن کمک به رشد جسمی و ذهنی کودکان می باشد. رشد ذهنی کودکان در سنین پایین انجام می پذیرد، به همین سبب باید تمام مواد مغذی ضروری مانند آهن به بدن برسد.
  • برخی از قطره های آهن ممکن است به صورت موقت دندان های کودکان را سیاه کند. اما این قطره مانع از سیاه شدن دندان های کودکان می شود و شما می توانید بدون دغدغه برای پیشگیری از کم خونی کودکان آن را استفاده کنید.
  • این قطره برای کودکانی که با فقر آهن روبرو هستند و یا نمی توانند از طریق مواد غذایی آهن مورد نیاز را دریافت کنند، بسیار مناسب می باشد.
  • این قطره به راحتی با دستگاه گوارش هماهنگ می شود زیرا آهن با مخاط موجود در دستگاه گوارش برخورد نمی کند و باعث ایجاد حالت تهوع در کودکان نمی شود به همین سبب کودکان به راحتی این قطره را می خورند.

به یاد داشته باشید که برای استفاده از این قطره حتما قبل از مصرف آن را تکان بدهید و اگر نوزاد شما از طعم آن خوشش نمی آید از قطره هایی استفاده کنید که طعم دار شده اند و به راحتی می توان آن ها را به نوزاد داد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا