مکمل هاویتامین ها

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می شود

گزگز دست و پا می تواند موقتی یا مربوط به آسیب عصبی ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. بسیاری از شرایط رایج و اختلالات خودایمنی می توانند باعث گزگز و همچنین برخی از بیماری های نادر شوند. درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.
همه ما به احتمال زیاد احساس سوزن سوزن شدن موقتی در دست یا پاهایمان داشته ایم. اگر روی بازوی خود بخوابیم یا به مدت طولانی با پاهای روی هم قرار گرفته بنشینیم، ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این احساس را مشاهده کنید که به آن پارستزی گفته می شود. این احساس همچنین ممکن است به عنوان یک احساس گز گز یا سوزن سوزن شدن توصیف شود. علاوه بر گز گز شدن، ممکن است احساس بی حسی، درد یا ضعف در دست ها و پاهای خود یا اطراف آن نیز داشته باشید.

از عواملی که باعث احساس گز گز یا سوزن سوزن شدن در دست و پا می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کمبود کلسیم

یکی از اصلی‌ترین دلایل گزگز کردن و بی حسی دست و پا، کمبود کلسیم است. این ماده حیاتی در مواد غذایی مختلفی ازجمله شیر، ماست، پنیر، کشک، اسفناج، کلم بروکلی، انجیر خشک، گردو، بادام، پرتقال، لوبیا، سویا و کنجد یافت می‌شود. درصورتی‌که به پزشک مراجعه کرده‌اید و او دلیل بی حسی دست یا پای شما را کمبود کلسیم عنوان کرده است، باید مواد غذایی حاوی کلسیم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
بعضی از افراد، لبنیات دوست ندارند و ممکن است با مصرف لبنیات، دچار حالت تهوع شوند. برخی دیگر در جذب کلسیم از طریق مواد غذایی مشکل دارند. چنین افرادی با مصرف مداوم بهترین مولتی ویتامین می‌توانند به‌راحتی کلسیم و سایر مواد غذایی موردنیاز بدنشان را تامین کنند و از شر بی‌حسی و گزگز دست و پا رها شوند.

 

کم‌خونی و فقر آهن

یکی دیگر از دلایل بی‌حسی و ایجاد حس سوزن‌سوزن شدن در دست و پا، کم‌خونی و فقر آهن است. فقر آهن موجب کاهش سطح گلبول‌های قرمز و خواب رفتن یا سوزن سوزن شدن دست و پا می‌شود. درصورتی‌که فقر آهن دارید، باید مواد غذایی حاوی آهن مثل لوبیا سفید، جگر، عدس، شکلات تلخ، تن ماهی، نخود، گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادام هندی، اسفناج، کشمش و گوشت گوسفند و گاو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
اگر در آزمایشتان کمبود آهن مشخص شد، باید علاوه‌بر مواد غذایی حاوی آهن، خرید فولیک اسید را هم در دستور کار خود قرار دهید. مصرف فولیک اسید، گلبول‌های قرمز تازه‌نفس در بدن شما می‌سازد و از گزگز شدن دست و پا، زوال عقل، افسردگی، مشکلات بینایی یا ضعف عضلانی جلوگیری می‌کند.

پیشنهادی:  بهترین قرص برای درمان پوکی استخوان

 

کمبود منیزیم

کمبود منیزیم، سلامت استخوان‌ها را به‌خطر می‌اندازد و موجب تشنج، گرفتگی عضلات، از بین رفتن اشتها، تغییر ریتم قلب و بی‌حسی دست و پا می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم به رفع بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا کمک می‌کند. بادام، دانه کنجد، دانه‌های آفتابگردان، بادام هندی، تخم کدو، شیر، بلغور جو دوسر، موز، کلم بروکلی، ذرت شیرین و نخود فرنگی، چند مورد از مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند.

 

کمبود ویتامین دی

درصورتی‌که میزان ویتامین D در بدن کافی نباشد، جذب کلسیم با مشکل روبه‌رو می‌شود و همین مسئله بی‌حسی و گزگز کردن دست و پا را به‌همراه دارد. خوشبختانه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برای جذب و دریافت ویتامین دی کافی است ولی متاسفانه سبک زندگی بسیاری از افراد به‌گونه‌ای است که امکان استفاده از نور خورشید را ندارند؛ ازاین‌رو باید مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین دی مثل ماهی، زرده تخم مرغ، میگو، قارچ، بلغور جو دوسر و غلات را در اولویت خود قرار دهند.
درصورتی‌که تمایلی به مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو ندارید یا بدنتان با جذب ویتامین دی از غذاها مشکل دارد، از قرص ویتامین دی کمک بگیرید. این قرص، نیاز بدن شما به این ویتامین مهم و حیاتی را به‌راحتی برطرف می‌کند.

 

کمبود ویتامین ای

ویتامین E، نقش مهم و اساسی در محافظت از بدن دارد و کمبود آن، موجب ضعیف شدن سیستم عصبی بدن می‌شود. درصورتی‌که با کمبود ویتامین E روبه‌رو هستید، باید منابع غذایی حاوی این ویتامین مثل بادام، آووکادو، تخم آفتاب‌گردان، اسفناج، کره بادام زمینی، فندق، کیوی، زردآلوی خشک و روغن جوانه گندم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
برای اینکه فرایند جذب ویتامین E در بدن خود را بهبود ببخشید، از قرص ویتامین E معتبر و تاییدشده کمک بگیرید. درحال‌حاضر انواع و اقسام قرص ویتامین E داخلی و خارجی در بازار وجود دارد. برخی از قرص‌های ویتامین E خارجی، تقلبی هستند و به‌همین‌دلیل قیمت پایینی دارند؛ ازاین‌رو باید نسبت‌به قیمت قرص ویتامین e حساسیت و توجه ویژه داشته باشیم.

 

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های اساسی برای سلامتی بدن است و کمبود آن، احساس مداوم خستگی، سردرد، تغییر رنگ پوست، افسردگی، مشکلات گوارشی و بی‌حس شدن دست و پا را به همراه دارد. گوشت‌های گاو، ماهی، صدف، لبنیات، تخم مرغ، موز و انواع سبزیجات، حاوی این ویتامین حیاتی هستند. البته اگر به‌‌هردلیل امکان مصرف این مواد غذایی برای شما وجود ندارد، از قرص ویتامین B12 استفاده کنید.
مصرف قرص ویتامین B12 باعث بهبود و سهولت فرایند جذب این ویتامین در بدن می‌شود.

پیشنهادی:  اهمیت ریکاوری بدن تمرین و نقش مکمل

 

کمبود مس

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی سوزن سوزن شدن دست و پا، کمبود مس است. گاهی مواقع، مصرف نکردن مواد غذایی حاوی مس مثل گوشت، ماهی، میوه و آجیل باعث کمبود این ماده در بدن می‌شود و گاهی، مصرف نادرست و بیش‌ازحد زینک (روی)، مس موجود در بدن را ازبین می‌برد.اگر می‌خواهید بازدهی قرص زینک را به بالاترین حد ممکن برسانید و از آسیب دیدن منابع مس در بدن خود جلوگیری کنید، درباره بهترین زمان مصرف قرص زینک برای مردان و زنان تحقیق کرده و قرص‌های خود را در این بازه زمانی مصرف کنید. مصرف قرص در این بازه باعث می‌شود که مس موجود در بدن‌تان حفظ شود و بی‌حسی و گزگز شدن دست و پاهایتان ازبین برود.

 

شما می توانید محصولاتی که برای جلوگیری از گزگز دست و پا موثر هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عددی

خرید و قیمت تافی کلسیم و ویتامین D کارن 60 عددی

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عدد یک مکمل با طعمی دلپذیر، برای تامین‌ کلسیم مورد نیاز روزانه گروه‌های سنی مختلف می باشد.

 

 

کپسول فلیپ ۲۰ های هلث ۳۰ عدد

خرید و قیمت کپسول فلیپ 20 های هلث 30 عدد

کپسول فلیپ ۲۰ های هلث یک مکمل کم خونی است و برای جبران آهن مورد نیاز بدن کاربرد دارد. این مکمل با داشتن ویتامین ث سبب جذب بهتر و بیشتر آهن شده و کمک شایانی در تامین سلامت عمومی بدن دارد.

 

 

ویال خوراکی B12 پلاس یورو ویتال

ویال خوراکی B12 پلاس یورو ویتال

ویال خوراکی ویتامین B۱۲ پلاس یوروویتال به بدن در ساخت گلبول‌های قرمز کمک کرده و سطح انرژی را افزایش می‌دهد. این محصول ضمن تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین B۱۲ مانع از بروز خستگی و سرگیجه می‌شود.

 

 

قرص منیزیم ۷ فلکسان

قرص منیزیم ۷ فیشر فلکسان با تامین منیزیم و ویتامین‌های گروه ب و د۳ به حفظ عملکرد عضلات و رفع خستگی عضلانی کمک می‌کند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا