مکمل هاویتامین ها

چه ویتامینی برای جلوگیری از سفیدی مو خوب است

رنـگ دانـــه‌هـــای مـــوجـــود در ملانوسیت‌ها، عامل ایجاد رنگ موی سر می باشند. زمانی که سـاخـت ایـن رنـگدانه‌ها توقف پیدا کند، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و بــه اصـطـلاح شروع به سـفـیـد شدن می‌ کند و تارهای سفید مو در ترکیب با تـار هـای سـیاه، حالتی خـاکـسـتـری بـه خود می‎گیرد.پروکسید هیدروژن به مـیـــزان کــمـــی ‌در ســـراســـر بـــدن مانند فولیکول‌های مو تولید می‌شود، ولی با افزایش پیدا کردن سن، مقدار تولید آن هم بالا می‌رود چرا که بدن دیگر قادر به خنثی کردن تولید این ماده نمی باشد. زمانی که ملانوسیت‌ها به طور غیر فعال حضور دارند یا تعداد ملانین هر تار مو به کمتر از حد معمول می‌رسد، مو تغییر رنگ پیدا کرده و تبدیل به رنگ خاکستری دیده مـی‌شـود ولـی چـنـانچه ملانوسیت‌ها کاملا رنگدانه‌های خود را از دست بدهند، مو به طور کامل سفید می‌شود.

علت سفید شدن مو

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در کنار فاکتور سن، منجربه سفید شدن مو شوند:
کمبود هر کدام از ویتامین‌های B6، B12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند در سفید شدن زودهنگام موها نقش داشته باشد. براساس مطالعاتی در سال ۲۰۱۵ بر روی کمبود انواع ویتامین‌ها، مشخص شد که کاهش سطح ویتامین D3، ویتامین B12 و مس در بدن می‌توانند با سفید شدن مو مرتبط باشند. مکمل‌ها می‌توانند کمبود ترکیبات مغذی که بر تولید رنگدانه‌ها تأثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ موها شده است را جبران کنند. در این صورت تولید رنگدانه بهبود یافته و موها به رنگ اولیه خود برمی‌گردند.

 

ژنتیک

براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳، سفید شدن زودهنگام موهای برخی از افراد تا حد زیادی به عامل ژنتیک مرتبط است. همچنین نژاد و قومیت نیز می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. این پروسه می‌تواند در افراد سفید پوست از سن ۲۰ سالگی آغاز شود، در حالی که ممکن است افراد با نژاد آسیایی از سن ۲۵ و نژاد آفریقایی آمریکایی از ۳۰ سالگی شاهد سفید شدن موهایشان باشند.

 


استرس اکسیداتیو 

درحالی که سفید شدن مو بیشتر جنبه ژنتیکی دارد اما یک بخشی از آن می‌تواند در نتیجه استرس اکسیداتیو باشد. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها برای خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کافی نباشند، در این صورت رادیکال‌های آزاد به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رسانند.افزایش میزان استرس اکسیداتیو، پیری و بروز بیماری‌های مختلف را در پی خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به بیماری ویتیلیگو (vitiligo) اشاره کرد. ویتیلیگو یا لک و پیس، در واقع نوعی اختلال در تولید رنگدانه پوست است که می‌تواند با مرگ سلول ملانین یا کاهش عملکرد آن باعث سفید شدن مو شود.برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خودایمنی می‌توانند احتمال سفید شدن زودهنگام موها را در افراد افزایش دهند. همچنین تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد نشان می‌دهد، اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند با ناهنجاری موها در ارتباط باشد. سفید شدن موها در بیماری آلوپسی آره‌آتا (alopecia areata) یا ریزش مو سکه‌ای نیز شایع است.ریزش مو سکه‌ای در واقع یک بیماری پوستی خودایمنی است که منجربه ریزش موهای پوست سر، صورت و یا سایر نواحی بدن می‌شود. هنگامی که موهای این نواحی دوباره شروع به رشد می‌کنند ممکن است به دلیل کمبود ملانین، تمایل به سفید شدن پیدا کنند.

پیشنهادی:  بهترین زمان امگا 3 در آقایان چه زمانی است؟

 

عوامل استرس‌زا

نظریات ضد و نقیضی در مورد تأثیر عوامل استرس‌زا زندگی بر سفید شدن زودهنگام موها وجود دارد. براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه نیویورک، سلول‌هایی که مسئول رنگ موها هستند می‌توانند در اثر استرس کاهش یابند. مطالعات دیگری در این زمینه نشان می‌دهد که استرس ممکن است در سفیدی موها نقش داشته باشد اما تأثیر آن نسبت به بیماری‌ها و سایر فاکتورها کمتر خواهد بود.

 

سیگار کشیدن

براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، موهای افراد سیگاری ۲/۲۱ برابر بیش از سایرین قبل از ۳۰ سالگی سفید خواهد شد. همچنین مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند باعث سفیدی زودهنگام موها در مردان جوان شود.

 

رنگ مو و محصولات شیمیایی

محصولات و رنگ موهای شیمیایی حتی شامپوها می‌توانند در سفید شدن موها نقش داشته باشند. زیرا بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات مضری هستند که باعث کاهش ملانین می‌شوند. هیدروژن پروکساید (Hydrogen peroxide) یا آب اکسیژنه یک ترکیب شیمیایی مضر است که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد. همچنین استفاده زیاد از محصولاتی که موها را سفید می‌کنند نیز در نهایت می‌توانند باعث سفید شدن موها شوند.

 

کدام ویتامین ها به سیاه شدن دوباره مو کمک می کنند ؟

بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو در حقیقت تنها یک ویتامین نیست. هر یک از ویتامین‌های زیر می‌توانند به سیاه شدن مو کمک کنند البته باید دید عامل سفیدی، مربوط به کمبود کدامیک از آنها می‌شود:
ویتامین‌های گروه B (شامل B12،B6 و بیوتین)
ویتامین D
ویتامین E

 

ویتامین های گروه B

همان طور که دیدیم برخی از ویتامین‌های گروه ب می‌توانند در سیاه شدن دوباره مو مفید واقع شوند. از این میان، ویتامین ب ۱۲ بیش از سایر ویتامین‌ها در سفید شدن مو نقش دارد و شاید بتوان آن را مهم‌ترین ویتامین برای سیاه شدن مو دانست. کمبود این ویتامین موجب می‌شود تا سلول‌های مو ضعیف شده و رنگدانه خود را از دست بدهند. در این صورت به راحتی می‌توان با رساندن این ویتامین به بدن دوباره موهایی با رنگ اصلی خود داشت.
داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین B12 یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به رفع سفیدی مو است. غذا‌های دریایی، تخم مرغ و گوشت از بهترین منابع سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند. کمبود این ویتامین در گیاه‌خواران نیز بسیار شایع است. از طریق خوردن مکمل‌های ویتامین B12 نیز می‌توان به تامین این ویتامین کمک کرد.جگر و ماهی‌هایی همچون سالمون نیز از بهترین منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین محسوب می‌شوند.

 

ویتامین B10

پیشنهادی:  تاثیر دارچین بر روی کاهش وزن و لاغری ؟

ویتامین ب۱۰ یک نام جایگزین برای ترکیب آلی PABA است که یک ماده کریستالی سفید به شمار می‌آید. در واقع ویتامین B10 یک ویتامین یا ماده مغذی نیست اما در برخی مواد مغذی مثل مخمر آبجو، قارچ، غلات کامل، اسفناج و … می‌توانید آن را بیابید. جالب است بدانید که بدن انسان قابلیت سنتز ویتامین ب۱۰ را در روده‌ها دارد. یکی از فواید این ویتامین توانایی قابل توجه آن در حفظ رنگ طبیعی موها است. ویتامین ب۱۰ از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کرده و همچنین رشد موها را به بهبود می‌بخشد.

 

ویتامین D

نتایج تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد که در سنین پایین دچار سفیدی مو شده‌اند، با کمبود ویتامین D مواجه بوده‌اند. این ویتامین در تولید ملانین فولیکول مو تاثیرگذار بوده و بنابراین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین خوردن غذاهای حاوی این ماده می‌توان دوباره موها را به رنگ سیاه درآورد. ماهی‌های چرب از جمله بهترین خوراکی‌های حاوی ویتامین دی هستند.

 

ویتامین E

به طور کلی ویتامین‌هایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و در جلوگیری از سفید شدن مو نقش دارند. ویتامین E نیز یکی از این ویتامین‌ها است که می‌تواند به عنوان یک ویتامین برای سیاه شدن مو معرفی شود. تخمه آفتاب‌گردان، آووکادو، روغن زیتون، میگو و ماهی قزل آلا از جمله خوراکی‌های سرشار از ویتامین E هستند که گنجاندن آنها در رژیم غذایی می‌تواند در سیاه شدن دوباره مو تاثیرگذار باشد.

 

شما می توانید محصولاتی که برای جلوگیری از سفیدی مو موثر هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

قرص ب کمپلکس پلاس زینک نکستایل

قرص ب کمپلکس پلاس زینک نکستایل

قرص ب کمپلکس پلاس زینک نکستایل حاوی ویتامین های گروه B، بیوتین، ویتامین سی و زینک می باشد که در سلامت پوست، مو و ناخن بسیار موثر است.بیوتین با عملکرد خود مانع سفید شدن زودرس موها می شود که یکی از دغدغه های افراد در جامعه است. علاوه بر آن ریزش مو را کنترل می کند و سلامت موها را ارتقا می بخشد.

 

 

کپسول هیرویت هلث اید (Hair-Vit health aid) 30 عدد

قرص هیرویت هلث اید

هیرویت سرشار از سرشار از ویتامین های B ، املاح معدنی از جمله زینک ، آهن و اسیدهای آمینه ضروری است.ویتامین های خانواده B را ویتامین تخصصی پوست، مو و ناخن می دانند که دریافت روزانه آن ها می تواند موجب افزایش زیبایی و سلامت این اندام ها شود همچنین بیوتین با عملکرد خود مانع سفید شدن زودرس موها می شود.

 

 

قرص بیوتین ۲۵۰۰ میکروگرم یوروویتال

قرص بیوتین 2500 میکروگرم یوروویتال

مصرف این قرص به حفظ و بهبود سلامت پوست، مو و ناخن، بهبود وضعیت متابولیسم بدن کمک می‌کند.بیوتین با عملکرد خود مانع سفید شدن زودرس موها می شود که یکی از دغدغه های افراد در جامعه است. علاوه بر آن ریزش مو را کنترل می کند و سلامت موها را ارتقا می بخشد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا