بارداری

مکمل های بارداری از چه زمانی شروع می شود

مکمل های مولتی ویتامین در زمان بارداری توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه تجویز می شوند. شاید بسیاری از زنان باردار بپرسند که زمان مصرف ویتامین ها در بارداری چگونه است؟ این محصولات بدون شک باید همراه با مواد غذایی سالم و طبیعی مصرف شوند که تاثیرات آنها افزایش پیدا کند.

همچنین انواع ویتامین ها در زمان های متفاوت، سریع تر در بدن جذب می شوند. به همین دلیل چگونگی مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

زمان مصرف مکمل های مورد نیاز در بارداری

اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است و عمدتاً در سبزیجات و میوه های با برگ سبز تیره یافت می‌شود. برای رشد لوله عصبی جنین مهم است. اسید فولیک به جلوگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات کمک می‌کند. مقدار توصیه شده روزانه اسید فولیک برای زنانی که قصد باردار شدن دارند ۴۰۰ میکروگرم (mcg) است.

زنان باردار باید ۶۰۰ میکروگرم فولات (نوعی اسید فولیک) در روز مصرف کنند. حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، بهتر است مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید.

 

امگا ۳

امگا ۳ نوعی اسید چرب مهم است که برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری است. اکثر افراد در رژیم غذایی خود امگا ۳ کافی دریافت نمی‌کنند، بنابراین مصرف مکمل در دوران بارداری ضروری است. مصرف مکمل امگا ۳ را باید از ابتدای بارداری یا به محض شروع تلاش برای بارداری شروع کنید.

مکمل های امگا ۳ به صورت کپسول یا مایع در دسترس هستند. اگر مکمل مایع مصرف می‌کنید، پس از باز کردن، حتما آن را در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که تحت نظر و تجویز پزشک میزان آن مشخص میشود. پزشک بر اساس اینکه هرفردی بسته به نیاز بدن تشخیص میدهد مصرف این مکمل ها از چه زمانی شروع می شود.

 

کپسول نرم ژلاتینی امگا ۳ ویواتیون

امگا ۳ تداژل ۱۰۰۰ تهران دارو

کپسول روغن ماهی امگا ۳ ویوا بدون جیوه

پیشنهادی:  مکمل های سه ماهه سوم بارداری

سافت ژل مگا امگا ۱۰۰۰ میلی گرم ۹ ۷ ۶ ۳ باریویتال

 

ویتامین دی

ویتامین D یک ویتامین مهم برای زنان باردار است. به بدن کمک آن‌ها می‌کند تا کلسیم را جذب کند که برای رشد استخوان ها و دندان های کودک مهم است. ویتامین د در بارداری چه زمانی مصرف شود؟

زنان باردار به ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. بهترین راه برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. با این حال، بسیاری از زنان در دوران بارداری به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، بنابراین مصرف مکمل ضروری است.

با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه، درصورت لزوم برای سه ماهه اول بارداری مصرف ویتامین دی شروع می شود. این ویتامین، محلول در چربی بوده و بهتر است بعد از ناهار آن را مصرف کنید.

 

قرص ویتامین D3 فورت ۲۰۰۰ واحد هولیستیکا

سافت ژل ویتامین D3 1000 واحد نورم لایف

قرص ویتامین D3 1000 واحد یوروویتال

قرص ویتامین D3 1000 هلث اید

 

آهن

آهن یک ماده معدنی مهم برای زنان باردار است. به ساخت هموگلوبین کمک می‌کند که اکسیژن را در خون حمل می‌کند. آهن همچنین به رشد مغز و سیستم عصبی کودک کمک می‌کند.اکثر زنان باردار به ۳۰ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مصرف قرص های مکمل آهن معمولا از حدود هفته ۲۰ بارداری شروع می‌شود. برخی از زنان ممکن است نیاز به مصرف دوز بالاتر آهن، تا ۶۰ میلی گرم در روز داشته باشند.

شما می‌توانید آهن را از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، توفو (پنیر سویا)، اسفناج و غلات و نان های غنی شده دریافت کنید. مصرف مکمل آهن اغلب برای دریافت آهن کافی در دوران بارداری ضروری است.

کپسول آهن فرودین

کپسول فروفورت دئودنال عبیدی

کپسول سیدرال فارمانوترا

 

در هفته چندم بارداری باید از مولتی ویتامین مینرال استفاده کرد؟

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن زنان باردار بسیار شایع است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود، جنین، جفت و بدن مادر در معرض آسیب های جبران ناپذیری قرار می گیرند. به همین دلیل مصرف مکمل های مولتی ویتامین بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای جلوگیری از ایجاد خطرات برای سلامتی نوزاد و مادر است.

پیشنهادی:  مکمل های سه ماهه اول بارداری

زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری بر اساس شرایط مادر مشخص می شود و در هر کشوری ممکن است متفاوت باشد. زیرا زنان باردار در برخی از کشورها به دلیل شرایط جغرافیایی آن محیط بیشتر در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی قرار دارند. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت در ایران، زنان از پایان ماه چهارم بارداری یا در هفته ۱۶ ام دوران بارداری خود باید روزانه یک عدد از مکمل های مولتی ویتامین ساده یا مینرال را تا حدود سه ماه بعد از زایمان استفاده کنند.

در این صورت کمبود ریزمغذی ها در بدن آنان از بین می رود و سلامت مادران و جنین در دوران بارداری و بعد از آن نیز حفظ می شود. البته مصرف این مکمل ها برای مادرانی که از سو تغذیه رنج می برند باید سه ماه قبل از دوران بارداری شروع شود. مصرف این محصولات باید تحت نظر پزشک و با تجویز او انجام گیرد. زیرا پزشک تغذیه بر اساس شرایط جسمی و روحی مادر و کمبود ریزمغذی های بدن او نوع مکمل های مولتی ویتامین، نحوه و زمان مصرف آنها را مشخص می کند.

 

نکاتی راجب مکمل آهن

اگر قرص آهن را همراه ویتامین مصرف کنید، سبب افزایش میزان جذب آهن میشود.در نتیجه توصیه میشود تا قرص آهنتان را همراه مرکبات،گوجه فرنگی،طالبی و توت فرنگی که ویتامین دارند استقاده کنید.هم چنین مصرف آهن موجود در گوشت یاعث افزایش جذب آهن میشود.

همان طور که بعضی از مواد باعث افزایش جذب آهن میشود،بعضی از مواد غذایی هم باعث کاهش جذب میشوند و نباید با قرص آهنتان همزمان مصرف کنید.سبوس گندم ،قهوه،شیر،اگزالات موجود در اسفناج و زرده تخم مرغ جزو این مواد هستند.جذب آهن با معده خالی افزایش می یابد.

ممکن است با مصرف آهن دچار عوارض گوارشی مثل تهوع ، یبوست، درد معده واسهال شوید.در این صورت برای کاهش عوارض میتوانید قرص را قبل از خواب یا با معده پر مصرف کنید.همان طور که گفته شد بروز یبوست با مصرف قرص آهن شایع است و بهترین راه کار برای کاهش یا از بین بردن یبوست ،افزایش فیبر مصرفی و مصرف مایعات فراوان است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا