بارداری

قبل از بارداری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

همانطور که می دانید بارداری و زایمان کار خیلی راحتی نمی باشد و برای برخی از افراد مشکلات و دردسرهای زیادی را دارد. ما در ادامه ی این مقاله می خواهیم شما را با مهم ترین نکاتی که قبل از بارداری باید به آن ها توجه کنید آشنا کنیم تا شما اطلاعات کافی را نسبت به آن ها داشته باشید زیرا این نکات بسیار مهم و ضروری می باشند و هر خانم باردار باید به آن ها توجه کند و آن ها را تا جایی که می تواند رعایت کند تا در هنگام بارداری و زایمان خود دچار مشکل نشود و بتواند به راحتی باردار شود و زایمان آسان تری داشته باشد.

خوب است بدانید که قبل از بارداری مرد و زن باید به نکات مهم غذایی توجه داشته باشند زیرا همانطور که می دانید تغذیه ی سالم تاثیر خیلی زیادی در رشد جنین می گذارد.بهبود سلامت قبل از بارداری و زایمان مهمترین چیزی است که می تواند در افزایش سلامت شما در طول بارداری تاثیر گذار باشد.

استفاده از مکمل قبل از بارداری و مکمل های ویژه بانوان نیز در طول دوران بارداری و زایمان بسیار مفید می باشند و شما می توانید زیر نظر پزشکتان از این مکمل ها استفاده کنید تا بدنتان مقاوم تر شود.حال می خواهیم بدانیم که قبل از بارداری چه نکاتی وجود دارد که ما باید به آن ها توجه کنیم.

 

اصلی ترین نکاتی که قبل از بارداری و زایمان باید به آن ها توجه کرد:

 

۱-آگاهی از چگونگی آغاز روند بارداری:

همانطور که می دانید حدود ۱۴روز قبل از شروع قاعدگی بعدی تخمک گذاری انجام می شود و سپس تخمک های آزاد شده به زیر لوله فالوپ منتقل می شوند و در آنجا منتظر اسپرم می مانند و هنگامی که شما با همسرتان رابطه ی جنسی برقرار می کنید اسپرم های زیادی وارد واژن می شود و سپس از طریق دهانه ی رحم به داخل رحم انتقال می یابند و در نتیجه اسپرم ها با تخمک ترکیب می شوند و لقاح صورت می گیرد.

 

بارداری

 

۲-از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید:

اگر اقدام به باردار شدن کرده اید ولی هنوز نمی دانید باردار هستید یا خیر و ممکن است چند وقت طول بکشد تا جواب باردار بودن شما بیاید باید در طول این دوره از مصرف و نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید و به هیچ عنوان در این دوره ی حساس از مشروبات الکلی استفاده نکنید زیرا مشکلات خیلی زیادی را برای جنین شما ایجاد می کند. همانطور که می دانید در ماه های اول قلب و نخاع کودک شکل می گیرد و اگر شما مشروبات الکلی مصرف کنید مشکلات خیلی جدی برای جنین شما ایجاد می شود.

پیشنهادی:  نکاتی درباره مراقبت های سه ماه آخر بارداری

 

۳-استفاده از ویتامین های مخصوص بارداری و مکمل بارداری:

بدن شما در این دوره به ویتامین ها و مکمل های زیادی نیاز دارد و  بدن شما باید از انواع ویتامین ها و مکمل ها تامین شود. بدن هر خانم بارداری در این دوره از زندگی به اسید سولفیک نیاز دارد زیرا استفاده از اسید فولیک جنین را از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود بهره مند می کند و علاوه بر آن از بروز انواع بیماری های مادرزادی که بر اثر کمبود اسید فولیک ایجاد می شود جلوگیری می کند.

 

۴-وزن خود را کاهش دهید:

قبل از اینکه نسبت به باردار شدن اقدام کنید سعی کنید اگر دچار اضافه وزن می باشید حتما وزن خود را زیر نظر پزشک کاهش دهید زیرا وزن زیاد یکی از موارد مهمی است که امکان باردار شدن را کاهش می دهد.

زمانی که شاخص توده بدنی فرد بالا باشد در هورمون انسولین اختلال ایجاد می کند و در نتیجه در فرایند بارداری نیز اختلال و مشکل به وجود می آید بنابراین به همین دلیل است که کاهش وزن کمک زیادی به بارداری می کند و زمانی که وزن شما کاهش می یابد بدنتان سالم تر می شود و توانایی بیشتری را برای مقابله با شرایط سخت بارداری و زایمان و فرزندآوری را پیدا می کند.

 

۵-استرس را از خود دور کنید:

استرس تاثیر خیلی زیادی در کاهش احتمال بارداری دارد بسیاری از زوج هایی که استرس زیادی دارند نمی توانند به راحتی باردار شوند بنابراین یکی از نکات خیلی مهمی که قبل از بارداری و زایمان باید به آن توجه داشته باشید این است که استرس را تا جایی که می توانید از خود دور کنید و سعی کنید آرامش داشته باشید و نگران چیزی نباشید.

 

۶-کاهش میزان اسپرم ناشی از مصرف سیگار:

اگر شما چندین بار تلاش کرده اید اما موفق نشده اید و باردار نمی شوید و اگر همسرتان دائم سیگار می کشد باید بدانید که سیگار کشیدن همسرتان یکی از دلایلی است که احتمال بارداری را کاهش می دهد. شما باید از همسرتان بخواهید که سیگار کشیدن را ترک کند و زمانی که همسرتان سیگار را ترک کرد می توانید دوباره اقدام به بارداری کنید و باردار شوید.علاوه بر مردان بسیاری از خانم ها هستند که سیگار می کشند باید بدانید که مصرف سیگار در خانم ها باعث سقط جنین و کاهش توانایی باروری می شود و همچنین کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند نسبت به سایر کودکان وزن خیلی کمتری دارند. پس توجه داشته باشید که اگر جزء افراد سیگاری می باشید قبل از باردار شدن حتما آن را کنار بگذارید تا برای شما مشکل ایجاد نشود و بتوانید به راحتی باردار شوید.

پیشنهادی:  مکمل های سه ماهه سوم بارداری

 

۷-انجام آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری:

از دیگر نکاتی که قبل از بارداری و زایمان باید به آن توجه کرد انجام آزمایش های پیش از بارداری می باشد. اگرچه این آزمایشات هزینه ی زیادی دارند و اجباری نمی باشند اما اگر در خانواده ی شما سابقه ی بیماری های ژنتیکی وجود دارد بهتر است برای سلامت جنین خود حتما آزمایشات پیش از بارداری را انجام دهید و خیال خود را راحت کنید زیرا این آزمایشات می توانند کمک زیادی به شما بکنند. پس انجام آزمایشات قبل از بارداری و زایمان را فراموش نکنید.

 

۸-مراجعه به دندانپزشکی قبل از باردار شدن:

سعی کنید قبل از اینکه باردار شوید حتما به دندانپزشک برای معاینه دندان هایتان مراجعه کنید زیرا ممکن است در دوران بارداری و زایمان خود برای دندان هایتان مشکل ایجاد شود و شما در طی دوران بارداری خود نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید و در نتیجه اذیت می شوید.

 

۹-تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات:

سعی کنید قبل از باردار شدن حتما یک برنامه ی ورزشی برای خود تعیین کنید و در دوران بارداری نیز آن را دنبال کنید زیرا ورزش کردن باعث می شود شما بدن سالم و قوی را داشته باشید و در دوران بارداری و زایمان خود خیلی کمتر اذیت می شوید.

 

 

 

۱۰-از آلودگی های محیطی دوری کنید:

باید توجه داشته باشید که قبل از بارداری باید از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری کنید زیرا بیماری های عفونی در این دوره ی حساس بسیار خطرناک می باشد و ممکن است به جنین شما آسیب زیادی وارد شود همچنین استفاده از حشره کش ها، برخی از مواد شوینده و… می توانند بر روی رشد جنین شما اثر منفی بگذارد.

نکاتی که در بالا ذکر کردیم از اصلی ترین و مهم ترین کارهایی است که قبل از بارداری و زایمان باید به آن ها توجه کنید تا بتوانید یک بارداری و زایمان خوب و بدون خطر داشته باشید.

 

ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری

– ید:

مصرف ید در بینایی، مهارت های شنوایی و حرکتی و همچنین رشد مغز کودک بسیار موثر و مفید می باشد.

– آهن:

مصرف آهن در این دوران از بروز خستگی مادر جلوگیری می کند و علاوه بر آن برای جنین نیز بسیار مفید می باشد.

– امگا ۳ و ویتامین D

 

مکمل ها و ویتامین های مفید در باروری مردان:

روی:

در سلامت و باروری مردان نقش مهمی را ایفا می کند.

سلنیوم:

این مکمل برای تولید طبیعی اسپرم می باشد و استفاده از آن ضروری است.

ویتامین D:

در تحرک بهتر سلول های اسپرم نقش مهمی دارد و به آن ها کمک می کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا