بارداری

مکمل های سه ماهه اول بارداری

امروزه مصرف بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها در دوران بارداری برای امادگی های قبل بارداری که دغدغه بسیاری از زنان باردار است، به یک نیاز مبرم تبدیل‌شده و نشان می‌دهد که مصرف آن‌ها، ناهنجاری‌های جنینی و نیز عوارض دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

مکمل‌های ضروری دوران بارداری شامل آهن، کلسیم، ویتامین دی، فولیک اسید و ید هستند و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. تغذیه دوران بارداری و مکمل‌هایی که در این دوره مصرف می‌کنید در سلامت جنین و رشد و نمو فرزند شمام تاثیر مستقیم دارد.

 

نقاط عطف رشد در سه ماه اول

اولین ضربان قلب

بسته شدن لوله عصبی

تشکیل ستون فقرات

شکل گیری بازوها، پاها، انگشتان دست و پا

تشکیل سیستم های اندام اساسی و ویژگی های صورت

تشکیل ماهیچه ها، گلبول های سفید خون و تارهای صوتی

 

تغذیه در سه ماهه اول بارداری

تغذیه مناسب باعث تقویت جنین در ماه اول بارداری می‌شود. به‌همین دلیل باید تنوع مواد غذایی را حفظ کنید. گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزهای خام منبع اصلی آهن محسوب می‌شوند. لبنیات منبع کلسیم و سبزیجات منبع فیبر است که در رشد عصبی جنین تاثیر می‌گذارد. در کنار رژیم غذایی غنی و با تجویز پزشک، می‌توانید مکمل های دوران بارداری دارای فولیک‌اسید و ید را نیز مصرف کنید.

ویتامین‌های آهن، ید، کلسیم و فیبر علائم بارداری، مانند احساس خستگی و کم‌خونی را کاهش می‌دهند. میزان کالری دریافتی در بارداری فقط، ۳۰۰ کیلوکالری بیشتر از حالت عادی است. نگران تهوع‌های صبحگاهی نیز نباشید زیرا جنین هر آنچه که لازم دارد را دریافت می‌کند. برای جلوگیری از تهوع می‌توانید وعده‌های غذایی را در حجم کم و تعداد بیشتر مصرف کنید.

در ماه دوم بارداری امکان ابتلا به دیابت بارداری افزایش می‌یابد. دلیل آن، ترشح هورمون‌های ضدانسولینی از جفت جنین است. به‌همین دلیل مصرف مواد قندی و نمکی را قطع کنید. یکی دیگر از تبعات مقاومت به انسولین، کبد چرب است. معمولاً کبد چرب بارداری، اختلال نادری است که در سه ماهه سوم رخ می‌دهد. ولی باید با درمان فوری کبد چرب جلوی گسترش بیماری را گرفت.

اگر به‌خاطر تهوع‌های صبحگاهی اشتها نداشتید و وزن کم کردید، نگران نباشید. در ماه سوم دوباره اشتهای خود را به‌دست می‌آورید و مثل قبل می‌توانید وعده‌های غذایی خود را مصرف کنید. اما نباید بیشتر از کالری مجاز تجویزشده توسط پزشک، دریافت کنید.

پیشنهادی:  نکاتی درباره مراقبت های سه ماه دوم بارداری

 

ویتامین های دوران بارداری برای سه ماهه اول

بدیهی است که رژیم غذایی متعادل توصیه اول برای دریافت ویتامین ها و مینرال هاست. با این حال برخی از زنان در تامین مقادیر توصیه شده از راه تغذیه دچار مشکل هستند. مکمل های بارداری گروهی از ویتامین های ضروری دوره بارداری را ارائه می دهند برای مادر و جنین قبل از لقاح و هفته ها و ماه های بارداری طراحی شده اند. این ویتامین ها به طور خاص برای سه ماه اول بارداری فرموله شده اند:

 

اسید فولیک

اسید فولیک مهم ترین ویتامینی است که برای حمایت از رشد و نمو جنین لازم است. اسید فولیک از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات یا همان نقص لوله عصبی پیش گیری می کند. همچنین به جلوگیری از نقایص قلبی و شکاف کام و لب کمک می کند.

زنان باردار روزانه به ۴۰۰ الی ۸۰۰ میکرو گرم فولات نیاز دارند. روزهای ۱۴ تا ۲۸ بارداری زمانی است که رشد و بسته شدن لوله های عصبی جنین رخ می دهد. مقدار اسید فولیک نقش جدی در بسته شدن لوله عصبی ایفا می کند.

از آنجایی که این پدیده در روزهای اولیه بارداری رخ می دهد زنانی که قصد مادر شدن دارند باید مقادیر کافی اسید فولیک مصرف کنند. خانم هایی که رژیم گیاهخواری دارند یا از مصرف غذاهای حاوی اسید فولیک محروم هستند، پزشک مصرف قرص اسید فولیک یا مولتی ویتامین های دارای این ماده مغذی را از حداقل سه ماه قبل بارداری تا هفته دوازدهم بارداری توصیه می کند.

 

آهن

آهن ماده معدنی مهمی است که برای ساخت همگلوبین مورد نیاز است. این پروتئین اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند. مادر باردار دو برابر بیش از روزهای دیگر چیزی در حدود ۲۷ میلی گرم به آهن نیاز دارد. اکثر مولتی ویتامین های دوره بارداری از این مقدار حمایت می کند.

آهن کافی به جنین در حال رشد کمک می کند تا مقدار اکسیژن مورد نیاز برای رشد قلب و ریه ها و ماهیچه های قوی را دریافت کند. جنین همچنین برای ساخت خون خود به آهن نیاز دارد.

آهن همچنین به عملکرد سالم عضلات، قلب، ریه ها و سایر اندام های مادر کمک می کند و در عین حال انرژی او را افزایش داده و از احساس خستگی و فرسودگی جلوگیری می کند. تولد زودرس و تولد نوزاد کم وزن از عوارض کمبود آهن در دوره بارداری به شمار می آید.

 

DHA

DHA ماده مغذی دیگری است که در طول سه ماه اول بارداری مفید می باشد. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) نوعی اسید چرب امگا ۳ است که برای رشد و تکامل جنین به ویژه رشد مغز و چشم ضرورت دارد. متخصصان مصرف حداقل ۳۰۰ میکرو گرم DHA را توصیه می کنند. مصرف غذاهای دریایی این مقدار را تامین می کند اما اگر تمایلی ندارید حتما مکمل های دوران بارداری حاوی DHA یا مکمل امگا ۳ به تنهایی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

پیشنهادی:  اهمیت مکمل های دوران بارداری چیست؟

 

ید

ید دیگر ماده معدنی است که در سه ماه اول بارداری برای کمک به رشد سیستم عصبی جنین ضروری است. سیستم عصبی نوزاد شامل مغز، نخاع و اعصاب برای حرکت کردن، فکر کردن و احساس کردن طراحی شده است. ۲۲۰ میکروگرم ید مقداری است که در اوایل بارداری باید مصرف شود. ممکن است همه مولتی ویتامین های بارداری حاوی ید نباشند. از پزشک خود بپرسید آیا به مصرف ید احتیاج دارید یا خیر؟

ید در دوران بعد از تولد برای ساخت هورمون های تیروئیدی لازم است تا بدن انرژی غذاها را ذخیره کند. ماهی، شیر و پنیر و ماست غذاهای دارای ید طبیعی هستند. مصرف نمک های ید دار نیز ید بدن را تامین می کند.

 

ویتامین B6

زنان باردار به میزان ۲٫۵ میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارند. این ویتامین در کاهش حالت تهوع در ماه های اول بارداری موثر است. حدود ۸۵ درصد مادران باردار از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برند که در سه ماه اول بارداری بیشتر شایع است. از همین رو وجود ویتامین B6 در مکمل های بارداری یا به طور جداگانه توصیه می شود.

 

مکمل سه ماهه اول بارداری

حال که با ویتامین های مورد نیاز در سه ماه اول بارداری آشنا شدید، بد نیست که در مورد مکمل های سه ماهه اول بارداری نیز اطلاعات کسب کنید. به طور کلی، هر نوع مکملی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده با دوز مشخص باشد، می تواند برای سه ماهه اول بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه به یکی از بهترین مکمل های سه ماهه اول بارداری اشاره می کنیم که تمامی نیازهای شما را به مصرف ویتامین ها در این دوران برطرف خواهد کرد.

پرگمام ویتالی تون سافت ژل ۶۰ عددی

پرگمام ویتالی تون سافت ژل 60 عددی

پرگمام (مولتی پریناتال) ویتالی تون حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی به همراه اسید‎های چرب امگا۳ از جمله “دی اچ ای” است که برای بهبود آمادگی بدن بانوان پیش از بارداری و دوران بارداری لازم و ضروری است. این مکمل موجب حفظ سلامت مادر شده و به رشد و سلامت جنین کمک می‌کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا