پوست و زیبایی

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم

نور خورشید در مقدار کم برای پوست خوب است‌ اما اگر مدت زمان بسیار طولانی در بیرون از منزل باشید و زمانی که نور خورشید در قوی ترین حالت است ؛ که در چنین حالتی نور خورشید می تواند عاملی برای آفتاب سوختگی باشد.آفتاب سوختگی می تواند عاملی برای مشکلات پوستی، پیری زودرس یا سرطان پوست باشد و برای همه اتفاق بیفتد. اصلاً هم ربطی ندارد که افراد مستعد مشکلات دیگر پوستی باشند، در هر صورت مشکلات مربوط به آفتاب سوختگی می‌ تواند برای همه ایجاد شود. به همین دلیل ضد آفتاب ها همراه با در نظر گرفتن مقیاس های مختلف در برابر نور خورشید برای محافظت از پوست ساخته شده اند.ضدآفتاب ها اشعه های فرابنفش را جذب می‌ کنند یا آن ها را مسدود می‌ کنند اما نمی توانند به عمق پوست نفوذ کنند .بسیار مهم است که نوع ضدآفتاب مورد استفاده، چگونگی و زمان استفاده از آن را بشناسید.

 

نکات مهم در مورد استفاده درست از ضد آفتاب ها


تست حساسیت

پیش از مصرف کرم ضد آفتاب، باید ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا از عدم حساسیت پوستی مطمئن شوید. پیشنهاد میکنیم مقداری ضد آفتاب روی پوست مچ دست خود مالیده و نتیجه را مشاهده کنید، اگر پس از مدتی خارش، قرمزی، سوزش یا تاول مشاهده کردید، یعنی این ضد آفتاب باعث آلرژی پوستی شما میشود و باید مصرف آن را قطع کرده و به دنبال یک کرم ضد آفتاب مخصوص پوست حساس باشید.

 

زمان مصرف ضد آفتاب

ضد آفتاب ها را باید بر اساس نوع جذب و ساختاری که دارند ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خوشید استفاده کرد. مثلا ژل ضد آفتاب، اسپری ضد آفتاب و فلوئید ها دارای جذب بالایی هستند پس کافیست ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده شوند اما کرم های ضد آفتاب، لوسیون ها جذب کندتری دارند پس ۳۰ دقیقه قبل باید استفاده شوند .زیرا در صورتی ضد آفتاب جذب پوست نشده باشد نمی تواند فعالیت خود را علیه پرتوها شروع کند.

 

مقدار مصرف کرم ضد آفتاب

برای پوشش دهی کامل پوست به ضد آفتاب باید ۱ تا ۲ بند انگشت از ضد آفتاب را برداشته و علاوه بر کل صورت (بجز دور چشم و روی لبها) بر روی گردن و گوش نیز بزنید.در استفاده از ضد آفتاب ها دست و دل باز باشید و هیچوقت به مقدار کم از آن استفاده نکنید. مقدار استفاده از ضد آفتاب برای اعضای دیگر بدن عبارت است از نصف قاشق چای‌خوری برای صورت گردن، یک قاشق چای‌خوری برای برای کمر و شانه‌ها، یک قاشق چای‌خوری برای دست ها، یک قاشق چای‌خوری برای ساعدها و دو قاشق چای‌خوری برای پاها.

 

مقدار مصرف ضد آفتاب با پد آرایشی

در صورتی که با پدهای آرایشی می خواهید کرم ضد آفتاب را روی صورت پخش کنید باید توجه داشته باشید که مقداری از ضد آفتاب در داخل پد آرایشی جذب می شود و بر روی پوست شما قرار نمی گیرد پس اگر از ضد آفتاب به اندازه ۱ یا ۲ بند انگشت استفاده می کنید و با نوک انگشتان خود آن را ماساژ می دهید ؛ به وسیله پد آرایشی باید مقدار استفاده را بیشتر کنید.

 

تمدید ضد آفتاب

ضد آفتاب خود را هر ۳-۴ ساعت تمدید کنید. نیازی نیست برای هر تمدید ضد آفتاب صورت خود را بشوئید مگر اینکه بجز ضد آفتاب بر روی پوست شما آلودگی و گرد و غبار و یا آرایشی قرار داشته باشد.
در صورتی که در طی یکی از مراحل درمانی پوستی مثل لیزر درمانی، درمان لک، لایه برداری، درمان جوش و… قرار دارید حتما ضد آفتاب را هر ۲ ساعت تمدید کنید زیرا در این مدت پوست شما بسیار حساس و نازک تر شده و پرتوهای فرابنفش خورشید می توانند باعث آفتاب سوختگی و ایجاد لک و تیرگی بیشتری بر پوست شما شوند.
اگر پوست شما دارای کک و مک است باید بدانید که تنها راه کم هزینه ای که می تواند شما را از شر کک و مک خلاص کند استفاده مداوم از ضد آفتاب هاست.

پیشنهادی:  دلایل استفاده از ماسک صورت

 

مصرف ضد در روزهای برفی

در روزهای برفی نیز باید از ضد آفتاب استفاده شود زیرا نور خورشید و اشعه های آن به سطح شفاف و سفید برف برخورد کرده و دوباره به اطراف بازتاب می شوند. این بازتاب نور را حتی می توان از اذیت شدن چشم ها در روزبرفی متوجه شد.به همین دلیل است که کوهنوردان از عینک استفاده می کنند و از طرفی پوست آنها دچار سوختگی می شود . چون تمامی نور به محیط بازتاب داده شده و به پوست برخورد می کنند.

 

مصرف ضد آفتاب در روزهای ابری و مه

در روزهای ابری، مه آلود نیز از ضد آفتاب استفاده شود. هرچند که ابرها تا حدی از عبور اشعه های یو وی جلوگیری می کنند اما باز هم بخشی از پرتوها از ابر و مه قابل عبورند. پس خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش در چنین وضعیت آب و هوایی نیز برقرار است.

 

مصرف روزانه ضد آفتاب

سعی کنید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که شدت تابش نور خورشید بیشتر است از منزل خارج نشده و در منزل بمانید ولی همچنان ضد آفتاب زدن را فراموش نکنید. وقتی در ساعاتی که نور خورشید شدید است از خانه خارج می شوید، حتی اگر از ضد آفتاب استفاده کرده اید هم سعی کنید با لباس های آستین بلند، کلاه های لبه دار و شلوارهای بلند استفاده کنید تا پوست تمام بدن شما در برابر آفتاب محفوظ باشد.

 

ضد آفتاب در هنگام شنا

در صورتی که قصد شنا کردن در استخرهای روباز را دارید و یا شنا در رودخانه یا دریا که هیچ سقفی برای آنها وجود نداشته و نورخورشید مسقیم می تابد ؛ حتما قبل از خیس شدن ازضد آفتاب های مقاوم در برابر تعریق و آب استفاده کنید و همچنین به محض خروج از آب بدن را خشک و ضد آفتاب بزنید زیرا قطرات آب مانند ذره بین عمل می کنند و برای تبخیر خود ، هنور خورشید را به خود جذب می کنند در نتیجه پوست بیشتر دچار آفتاب سوختگی و خشکی خواهد شد.

 

ضد آفتاب چشم و پوست دور چشم

برای محافظت از پوست دور چشم حتما از ضد آفتاب های دور چشم و یا کانسیلرهای دارای spf استفاده کنید. هرگز از ضد آفتاب صورت خود برای اطراف چشم استفاده نکنید زیرا پوست اطراف چشم بسیار حساس است.

 

ضد آفتاب زیر آرایش

حتما ضد آفتاب را پس از مواد آرایشی روی پوست خود بمالید زیرا ممکن است با لوازم آرایشی تاثیر کرم ضد آفتاب را از روی پوست از بین ببرد.

 

ضد آفتاب و محصولات دافع حشرات

اگر از محصولات دافع حشرات استفاده میکنید، باید بدانید که این محصولات تاثیر کرم ضد آفتاب را تا یک سوم کاهش میدهد. درصورت استفاده همزمان از ضد آفتاب و محصولات دافع حشرات، باید از ضد افتابی استفاده کنید که spf بالایی داشته باشد.

 

تاریخ انقضای ضد آفتاب

حتما تاریخ انقضای ضد آفتاب را چک کنید. طبق ادعای سازمان عذا و داروی آمریکا، کرم های ضد آفتاب نهایتا ۳ سال دوام می آورند و پس از این مدت باید آنها را دور انداخت. توجه داشته باشید که هرگز از کرم ضد آفتابی که تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده استفاده نکنید.

 

چه مقدار ضدآفتاب باید استفاده کرد

می‌دانید که توصیه می‌شود هنگام شستن موها به اندازه یک سکه شامپو مصرف شود. اما درباره‌ی کرم ضد آفتاب، بر عکس است.

باید حدود ۳۰ گرم از کرم ضد آفتاب مصرف کنید که حدودا برابر با اندازه یک لیوان شات است!

 

چه زمانی آن را بزنید

پوست شما نیاز دارد که ضد آفتاب به آن نفوذ کند تا بتواند حفاظت مناسب را دریافت نماید. نمی‌توانید کمی کرم به صورتتان بزنید و بلافاصله بیرون بروید!

لوسیون را حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن به پوستتان بمالید.

پیشنهادی:  همه چیز در مورد کرم آبرسان

 

راه صحیح استفاده از ضد آفتاب

با وجود این که ضد آفتاب استفاده می کنم اما باز هم یک خط واضح از تیرگی روی بازو و ساق پایم مشاهده کردم. آیا شما هم چنین تجربه مشابهی را داشته اید؟ خوب باید راه صحیح استفاده از ضد آفتاب را به صورت موثر بررسی کنیم تا بتوانیم از فصل تابستان هم لذت زیادی ببریم.

نکته ۱: قبل از استفاده آن را به خوبی تکان دهید.

نکته ۲: برای صورت ضد آفتاب شما باید ۲۰ میلی متر قطر داشته باشد و آن را روی ۵ نقطه (گونه ، پیشانی، بینی و چانه) بزنید و سپس آن را پخش کنید.

نکته ۳: دستان خود را به طور گسترده روی صورت تان تکان دهید.

نکته ۴: بعد از استفاده از ضد آفتاب روی کل صورت، دوباره یک لایه دیگر از آن را اعمال کنید .

نکته ۵: برای گردن ۲۳ الی ۲۴ میلی متر قطر ضد آفتاب نیاز است . آن را در چند نقطه مختلف بزنید و قبل از اینکه آن را به سمت بالا ببرید، به آرامی روی پوست تان پخش کنید.

نکته ۶: برای بازو یا ساق پا مستقیماً به صورت خطی آن را روی پوست پخش کنید و به آرامی با حرکات دایره ای و به شکل بزرگ این کار را انجام دهید.

 

نکاتی که باید حین استفاده از ضد آفتاب به خاطر داشته باشید

۱) ضد آفتابی انتخاب کنید که شماره SPF آن بالای ۳۰ و ضدآب باشد و همچنین از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند.

۲) حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضد آفتاب جذب پوست شود بنابراین استفاده از ضد آفتاب وقتی که از در منزلتان بیرون رفتید، خیلی دیر است و می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی شود.

۳) در مصرف ضدآفتاب سخاوتمند باشید و به مقدار کافی از آن استفاده کنید. حتی بهترین ضد آفتاب‌ها هم در صورتیکه کم مصرف شوند تأثیری نخواهند داشت. بیشتر بزرگسالان حدوداً به یک اونس (حدود ۳۰ گرم) ضد آفتاب نیاز دارند تا تمام نواحی بدن که تحت تماس مستقیم نور خورشید قرار دارند را پوشش دهد. البته این مقدار بسته به نیاز افراد می‌تواند بیشتر شود.

۴) همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد فقط پوست صورت نیست که به ضد آفتاب نیاز دارد و در واقع هر بخش از پوست بدن که بدون پوشش است باید توسط ضدآفتاب ایمن شود. حتی برای لب‌ها نیز از بالم‌های لب حاوی ضد آفتاب با درجه SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

۵) هر۲ ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. اما در صورت شنا کردن و یا تعریق زیاد حتی با وجود ضدآب بودن ضد آفتاب نیاز است که بلافاصله آن را تجدید کنید.در مصرف ضدآفتاب سخاوتمند باشید و به مقدار کافی از آن استفاده کنید.

۶) برای استفاده از کرم ضد آفتاب های اسپریی، بطری را به حالت ایستاده نگه دارید و به صورت بالا و پایین دستانتان را حرکت داده و کامل بر روی پوستتان اسپری کنید.سعی کنید به مقدار کافی و یکنواخت بزنید. قبل از اینکه ضد آفتاب را بر روی پوستتان اسپری کنید، اطمینان حاصل کنید که باد نمی‌وزد. مراقبت باشید که ضد آفتاب را استنشاق نکنید. هنگام استفاده از کرم‌های ضد آفتاب اسپریی در اطراف صورت، به خصوص در کودکان، بسیار مراقب باشید.

۷) هنگام استفاده از ضد آفتاب یا کرم‌های ژلی، به میزان کافی از آن بر روی کف دست خود بریزید سپس آن را در سراسر پوستتان که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد پخش کنید. ضد آفتاب را آنقدر به پوست خود بمالید تا دیگر هیچ نقطه سفیدی را بر روی پوستتان نبینید.

۸) لب‌ها نیز می‌توانند قربانی اثر آفتاب بشوند و آفتاب سوختگی لب‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد و خطر بروز سرطان لب را افزایش می‌دهد. پس از آن‌ها هم با یک بالم لب حاوی SPF محافظت کنید.

۹) حتما ضد آفتاب را پس از مواد آرایشی روی پوست خود بمالید زیرا ممکن است با لوازم آرایشی تاثیر کرم ضد آفتاب را از روی پوست از بین ببرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا