مکمل هامکمل های غذایی

مکمل کلسیم را چگونه مصرف کنیم

اهمیت کلسیم

کلسیم، نقش‌های مختلفی در بدن بازی می‌کند. بنابراین سطح مناسب آن در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. ضرورت وجود سطح مناسب کلسیم در بدن شامل موارد زیر است:

سلامت استخوان: حدود ۹۹٪ کلسیم موجود در بدن انسان در استخوان‌ها و دندان‌ها است. کلسیم برای رشد، نگهداری و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است.

انقباض عضله: وقتی عصب، عضله را تحریک می‌کند، بدن کلسیم آزاد خواهد کرد. کلسیم به پروتئین‌های موجود در عضله کمک می‌کند تا کار انقباض را انجام دهند.

سیستم قلبی عروقی: کلسیم در لخته شدن خون نقش اساسی دارد. روند لخته شدن پیچیده است و مراحل مختلفی دارد. این مراحل مستلزم طیف وسیعی از مواد شیمیایی از جمله کلسیم می‌باشد. همچنین، کلسیم باعث شل شدن عضله صاف عروق خونی نیز می‌شود.
موارد دیگر: کلسیم برای بسیاری از آنزیم‌ها، یک عامل حیاتی است. بدون کلسیم، برخی از آنزیم‌های کلیدی نمی‌توانند به طور موثر کار کنند.

 

بهترین زمان مصرف قرص‌ کلسیم

بهترین زمان مصرف قرص‌های کلسیم همراه با وعده غذایی است و تقریباً دو ساعت قبل و چهار تا شش ساعت بعد از مصرف هر داروی دیگری که ممکن است با قرص‌های کلسیم تداخل داشته باشد.
برای آگاهی از طریقه مصرف قرص کلسیم، باید ابتدا برچسب آن را بررسی کنید تا بفهمید این مکمل، دارای چه نوع کلسیمی می‌باشد. سیترات کلسیم را می‌توان با غذا یا بدون آن، در هر ساعتی از شبانه روز مصرف کرد. اما کربنات کلسیم باید حتما به همراه غذا مصرف شود. زیرا اسید معده تولید شده هنگام غذا خوردن به بدن کمک می‌کند تا کربنات کلسیم را جذب کند.

 

مقدار مصرف روزانه کلسیم

مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای بیشتر بزرگسالان ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است. اگرچه زنان بالای ۵۰ سال و همه افراد بالای ۷۰ سال باید ۱۲۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنند.
برای کودکان ۴ تا ۸ ساله ۱۰۰۰ میلی گرم و برای کودکان ۹ تا ۱۸ ساله ۱۳۰۰ میلی گرم روزانه مصرف کلسیم توصیه شده است.

 

چگونگی مصرف کلسیم

در حالت کلی بهتر است مکمل کلسیم خود را با غذا میل کنید. در این صورت خطر بروز عوارض جانبی گوارشی آن مانند معده درد و غیره کاهش پیدا می‌کند. و همان‌طور که گفته شد کربنات کلسیم به همراه غذا بهتر جذب بدن می‌شود.
مکمل کلسیم را با یک لیوان بزرگ آب میل کنید.
اگر لازم است که روزانه چند قرص کلسیم مصرف می‌کنید بین آن‌ها فاصله ایجاد کنید. چون بدن نمی‌تواند بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم را به طور یکجا جذب کند. به عنوان مثال اگر روزانه دو عدد قرص مصرف می‌کنید یکی را بین ناهار و دیگری را بین شام میل کنید.
اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً از پزشک یا داروساز در خصوص تأثیر احتمالی کلسیم روی دارو سؤال کنید. چون در برخی موارد نباید کلسیم با برخی داروها مصرف شود. یادتان باشد که مصرف برخی داروها در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کنند و کلسیم نیز به نوبه خود باعث کاهش جذب آهن، زینک، کروم و منگنز می‌شود. بهتر است پزشک معالجتان زمان و شیوه مصرف داروها و مکمل‌هایتان را مشخص کند.

پیشنهادی:  چه ویتامینی برای جلوگیری از ریزش مو مفید است

 

انواع مکمل کلسیم

مکمل های کلسیم به اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، قرص جویدنی، شربت و پودر موجود هستند.
یکی از تفاوت های اصلی بین این مکمل ها، فرم کلسیم موجود در آنهاست.

کلسیم به دو شکل موجوددر مکمل کلسیم:
کربنات کلسیم
سیترات کلسیم
این دو شکل از کلسیم از لحاظ مقدار کلسیم موجود در آنها و چگونگی جذب آنها متفاوت هستند. عنصر کلسیم به مقدار کلسیمی گفته می شود که در ترکیب مکمل موجود است.

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم ارزانترین و در دسترس ترین شکل کلسیم است و حاوی ۴۰ درصد عنصر کلسیم بوده و معمولا مقدار زیادی کلسیم را در یک وعده غذایی کوچک تامین می کند.با این حال این شکل از کلسیم احتمالا باعث عوارض جانبی مثل نفخ، آروغ زدن و یبوست می شود. توصیه می شود که برای جذب بهتر، کربنات کلسیم را با غذا میل کنید.

سیترات کلسیم

۲۱ درصد آن را عنصر کلسیم تشکیل می دهد و این بدین معناست که شما لازم است قرص های بیشتری را مصرف کنید تا بتوانید مقدار کلسیم موردنیازتان را بدست آورید. و این شکل از کلسیم کمی گران می باشد.این شکل از کلسیم راحت تر از کربنات کلسیم جذب می شود و می توان آن را با یا بدون غذا میل کرد.سیترات کلسیم، شکلی از کلسیم است که به افرادی با سندروم روده تحریک پذیر توصیه می شود.
سیترات کلسیم بهترین گزینه برای افرادی است که سطح پایینی از اسید معده دارند-حالتی که در بین سالمندان و افرادی که داروهای رفلاکس اسید معده را مصرف می کنند، شایع است.
دو شکل از مکمل های کلسیم شامل کربنات کلسیم و سیترات کلسیم است. کربنات کلسیم لازم است با غذا میل شود و اثربخشی آن درصورتی کمتر است که شما دارای سطح پایینی از اسید معده باشید.

پیشنهادی:  برای افزایش وزن چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

 

 

چه مواد غذایی سرشار از کلسیم می باشند؟

مواد غذایی سرشار از کلسیم عبارت اند از شیر و محصولات لبنی (ماست، پنیر، کشک، دوغ)، سبزیجات مانند کلم بروکلی و اسفناج، مرکبات بخصوص پرتغال، انجیر خشک، گردو و بادام، کنسرو ماهی های استخوان دار (ساردین، کیلکا، سالمون)، حبوبات بخصوص انواع لوبیا، دانه ها مثل کنجد، سویا و محصولات فرآوری شده سویا با کلسیم.یک لیوان شیر یا ماست حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد.یک قطعه پنیر به سایز قوطی کبریت نیز حدود همین مقدار کلسیم (۳۰۰ میلی گرم) دارد.

 

 

عوارض مصرف خودسرانه کلسیم چیست؟

اگر مکمل های کلسیم را بیشتر از میزان تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید و مقدار کلسیم در خون به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند باعث بالا رفتن فشارخون، نارسایی کلیه، سنگ های کلیه، مشکل جذب سایر مواد معدنی مانند آهن و روی، ضربان قلب نامنظم و یبوست میشود.

 

شما می توانید مکمل هایی که برای تامین کلسیم مناسب هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

 

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عددی

خرید و قیمت تافی کلسیم و ویتامین D کارن 60 عددی

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عدد یک مکمل با طعمی دلپذیر، برای تامین‌ کلسیم مورد نیاز روزانه گروه‌های سنی مختلف می باشد.

 

 

 

قرص کلسیم و ویتامین D3 یوروویتال ۵۰ عدد

قرص کلسیم و ویتامین D3 یوروویتال ۱۰۰ عدد

قرص کلسیم و ویتامین D3 یوروویتال هر قرص حاوی ۶۰۰ میلی گرم کلسیم همراه ویتامین D برای اثر پذیری بیشتر جهت کمک به حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها است.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا