پوست و زیبایی

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

ضد آفتاب یک داروی بدون نسخه بسیار تحت نظارت FDA است. به این معنی که تک تک محصولات ضد آفتاب، چه شیمیایی و چه معدنی، باید دارای تاریخ انقضای تایید شده توسط FDA باشند. اگر تاریخ انقضای ضد آفتاب شما پاک شده، توجه داشته باشید که اکثر این محصولات تا ۳ سال ماندگاری دارند.»
مواد فعال ضد آفتاب های فیزیکی یا بر پایه مواد معدنی، به جای جذب اشعه ماوراء بنفش، آن را منعکس می کنند. این ضدآفتاب‌ها معمولا به صورت لوسیون عرضه می ‌شوند؛ یعنی مواد فعال آن مانند اکسید روی یا دی ‌اکسید تیتانیوم در ترکیبات غیرفعال معلق هستند که به شما اجازه می ‌دهند ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید.
با این حال، نانوذرات ریز موجود در اکسید روی و دی ‌اکسید تیتانیوم، چگال ‌تر از محیط اطراف خود هستند و به مرور زمان به هم می‌ چسبند و در لوسیون به‌ طور نابرابر توزیع می‌ شوند. در نتیجه، هنگامی که بعد از فاسد شدن از ضد آفتاب استفاده می ‌کنید، حتی یک لایه پوشش کامل نخواهید داشت؛ زیرا برخی قسمت های پوست توده‌ هایی از مواد معدنی محافظ را دریافت می کنند و در برخی قسمت های دیگر پوست، اصلا محافظتی ندارید.
از طرف دیگر توجه داشته باشید هر چه SPF کمتر باشد، معمولا استفاده از ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته خطر بیشتری دارد. در واقع SPF ضد آفتاب بعد از فاسد شدن، به مراتب کمتر می شود و در نتیجه عملا هیچ تاثیری نخواهد داشت.
یک ضد آفتاب با SPF 15 ممکن است همان مواد فعالی را داشته باشد که ضد آفتابی با SPF 50 دارد، اما تفاوت در این است که ضد آفتاب اولی حاوی غلظت کمتری از مواد فعال است. بنابراین، اگر تاریخ مصرف آن تمام شده باشد، ضد آفتاب SPF 15 تقریبا تمام توانایی خود را برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش از دست داده است.

ضدآفتاب های شیمیایی حاوی موادی همچون هموسالات، آووبنزون و اکسیدبنزون هستند که بلافاصله بعد از تاریخ انقضا شروع به اکسیده شدن می‌کنند. در نتیجه نباید چنین ضدآفتاب را روی پوست صورت خود بمالید به این خاطر که مشکلات زیر را ایجاد خواهد کرد:
آفتاب سوختگی شدید
حساسیت پوست به مواد کهنه و تاریخ گذشته
فتوایجینگ (چین و چروک ناشی از اشعه یو وی)
کرم ضدآفتاب را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. آن را در مکانی خنک و عاری از رطوبت بگذارید. مکان‌های خشک و تاریک بهترین محل برای نگهداری کرم های آرایشی و بهداشتی هستند.

پیشنهادی:  انواع کرم پوست و کاربرد آن

از آنجا که برخی کارخانه‌ها تاریخ تولید و انقضا درج نمی‌کنند، سازمان غذا و داروی جهانی تولیدکننده‌ها را ملزم ساخته تا محصولات خود را به گونه‌ای بسازند که اثر بخشی آنها تا سه سال پیاپی ادامه داشته باشد.
این را به یاد داشته باشید که پس از تاریخ انقضا، شاید در ظاهر کرم‌ها سالم باشند اما دیگر تاثیری که باید بگذارند را از دست می‌دهند. SPF کرم ضدآفتاب پس از تاریخ انقضا خاصیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند پوست را در مقابل اشعه‌های یو وی محافظت کند. به این خاطر که مواد تشکیل دهنده کرم به تدریج شکسته می‌شوند و حتی ممکن است خارش یا حساسیت در پوست ایجاد کنند.
به این نکته توجه داشته باشید که وقتی تاریخ مصرف کرم ضدآفتاب تمام می‌شود، میکروب‌ها و باکتری‌ها ممکن است در آن رشد کنند و استفاده از آن کرم سبب بروز عفونت در پوست خواهد شد.

 

چگونه از فاسد شدن ضد آفتاب جلوگیری کنیم؟

چند نکته ساده اما مهم وجود دارد که رعایت آن ها ماندگاری ضد آفتاب را تا حد امکان تضمین می کند. در این بخش به توضیح این نکات می پردازیم.
نگهداری دور از نور تا قبل از تاریخ انقضای ضد آفتاب
درست مانند عطر و ادکلن، کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از انقضا و فاسد شدن زودهنگام نیاز به شرایط نگهداری خاصی دارد. اگر کرم ضد آفتاب خود را در فاصله زمانی بین استفاده در کنار پنجره قرار دهید، می تواند اشعه ماوراء بنفش را جذب کند و حتی دیگر اثر حفاظتی برای پوست شما نخواهد داشت. بنابراین توصیه می کنیم محصولات ضد آفتاب خود را در داخل کشو یا کمد نگهداری کنید.
نگهداری ضد آفتاب در جای خنک
لازم نیست کرم ضد آفتاب را در یخچال قرار دهید، اما مطمئن شوید که در معرض دمای بسیار بالا قرار نگیرد. اگر ضد آفتاب خیلی داغ شود، گرما می تواند باعث ناپایداری آن شده و به فاسد شدن ضد آفتاب منجر شود. به یاد داشته باشید دمای مناسب برای نگهداری کرم ضد آفتاب، ۷۷ درجه فارنهایت یا ۲۵ درجه سانتی گراد است.
نگهداری ضد آفتاب در جای خشک
این نکته به این معنی است که ضد آفتاب را از روی پیشخوان حمام خود بردارید، زیرا گرما و رطوبت می تواند باعث بی ثباتی و فاسد شدن ضد آفتاب شود و حتی ممکن است ضد آفتاب شما، بدون اینکه متوجه شوید، کپک بزند.

پیشنهادی:  چگونه پوست آفتاب سوخته را سفید کنیم + درمان آفتاب سوختگی

 

تشخیص ضد آفتاب تاریخ گذشته

در این قسمت از مقاله شما را با علائم ظاهری ضد آفتاب های تاریخ گذشته و چگونگی جلوگیری از خراب شدن آن ها آشنا می کنیم. اگر مدت طولانی از خرید کرم گذشته است و نسبت به سالم بودن یا نبودن آن اطمینان ندارید، بهتر است قبل از استفاده به بافت و بوی کرم توجه کنید؛ به عنوان مثال اگر آب و روغن آن جدا شده است یا دانه دار شده باشد و یا رنگ و بوی آن تغییر کرده باشد، به احتمال زیاد دیگر خاصیت محافظتی خود را از دست داده است و باید جایگزین شود.
قبل از اتمام تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب، برای حفظ کیفیت و جلوگیری از خراب شدن زود هنگام، پیشنهاد می کنیم آن را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید و در محیطی با دما و رطوبت مناسب قرار دهید. زیرا گرما، نور خورشید و رطوبت بر روی محصولات مراقبت از پوست تأثیرات ناخوشایندی به جا می گذارد. حتی کرم ضد آفتابی که هنوز باز نشده است، در صورت قرار گیری در محیط نامناسب منسوخ می شود و کارایی خود را از دست خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا