بارداری

همه چیز درباره مراقبت های سه ماه اول بارداری

برای یک زن بسیار حیاتی است که بداند در دوران بارداری چه باید بکند و از چه کارهایی باید اجتناب کند تا به این وسیله از خود و نوزاد در حال رشد خود مراقبت کند. ممکن است تغییرات بدن در سه ماه اول بارداری باعث شود تا تمام حواس خود را به آن معطوف کنید، اما بچه دار شدن بر سایر قسمت های زندگی شما نیز تأثیر می گذارد.

 

همه چیز درباره مراقبت های سه ماه اول بارداری

فرزند نعمتی است که خداوند آن را به انسان عطا فرموده است. بنابراین بانوانی که نعمت باردار شدن و به دنیا آوردن فرزند به آنها داده شده باید به بهترین شکل ممکن قدردان آن باشند. بخش مهمی از این قدردانی به مراقبت و نگهداری از جنین در دوران بارداری بر میگردد. دوران بارداری یکی از بهترین و لذت بخش ترین و صد البته از سخت ترین دوران های زندگی هر زنی به حساب می آید. به خصوص سه ماه اول بارداری بسیار حساس است. به طوری که کوچکترین تغییری در رژیم غذایی، محل زندگی و حتی هرگونه تغییری در رفتار خودتان و اطرافیان روی فرزندتان تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که حتی قبل از شروع دوران بارداری باید بیاموزید، مراقبت های بارداری است. از حساس ترین مراحل زندگی جنین، می توان به سه ماه ابتدایی آن اشاره کرد. یعنی سه ماه اول بارداری برای جنین بسیار سرنوشت ساز و مهم است. به همین علت مراقبت های سه ماه اول بارداری، بسیار مهم بوده و پزشکان تاکید فراوانی بر آن دارند. در این مقاله قصد داریم درباره مراقبت های بارداری به خصوص در سه ماه ابتدایی آن صحبت کنیم و ضمن بیان اهمیت این موضوع، آن را به شما آموزش دهیم.

 

تغییرات جسمی در دوران بارداری

بارداری زمانی آغاز می شود که جنین در حال رشد در غشای آندومتر رحم زن کاشته شود. اکثر زنان باردار پس از لانه گزینی هیچ گونه علائم خاصی را نشان نمی دهند، اگرچه در این دوران میزان کمی خونریزی کاملا عادی است. پس از لانه گزینی، به آندومتر رحم، «دسیدوا» گفته می شود. جفت، جنین در حال رشد را به دیواره رحم متصل می کند تا جذب مواد مغذی، دفع مواد زائد و تبادل گاز از طریق خون مادر انجام شود. اکثر زنان باردار علائم متعددی را تجربه می کنند که می تواند نشان دهنده بارداری باشد. این علائم شامل تهوع و استفراغ، خستگی مفرط، هوس خوردن غذاهای خاصی که معمولاً به آن ها توجه نمی شود و تکرر ادرار، به ویژه در طول شب است. این علائم معمولاً در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر می شوند.

 

تکرر ادرار: در اواخر سه ماهه اول، احساس می کنید که دفعات ادرارتان افزایش یافته است. این به این دلیل است که رحم در حال رشد به مثانه شما فشار می آورد. حتی ممکن است در هنگام سرفه یا عطسه کمی ادرار به لباس زیرتان نشت کند.

پیشنهادی:  نکاتی درباره مراقبت های سه ماه آخر بارداری

سرگیجه: بدن شما در حال حاضر در حال تلاش برای تولید خون اضافی برای حمایت از نوزاد است. همین تغییراتی که در بدن رخ می دهد، می تواند باعث بروز سرگیجه شود. گرسنگی ، ضعف یا استرس نیز می تواند باعث تشدید این علائم شود.

سوزش سردل: ماهیچه هایی که غذا را تجزیه می کنند در دوران بارداری شل تر می شوند. تغییرات هورمونی نیز بر این موضوع تاثیر می گذارد. در حقیقت در این دوران غذا مدت بیشتری در معده شما می ماند تا به بدن شما زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی بدهد. همه این موارد می تواند باعث سوزش سر دل یا بدتر شدن آن شود.

یبوست: شما باید روزانه از قرص ها یا مکمل های حاوی آهن استفاده کنید. آهن موجود در این محصولات می تواند منجر به یبوست شود. کند شدن تجزیه غذا نیز می تواند باعث یبوست و نفخ شود. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب (حدود هشت لیوان در روز) بنوشید. از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید. در صورت داشتن مشکلات شدید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت ادامه یافتن مشکل، ممکن است پزشک مکمل شما را تغییر دهد.

 

در سه ماه اول بارداری چه اتفاقی برای جنین می افتد؟

سه ماه اول بارداری به مرحله رشد معروف است. در این مرحله کودک شما سریع ترین رشد خود را در مقایسه با کل دوران بارداری تجربه می کند. میزان رشد و تکامل جنین در سه ماه اول بارداری بسیار چشمگیر است. در این مدت کوتاه، کودک از یک سلول بارور شده که اصطلاحا سلول تخم یا زیگوت نامیده می شود، به مجموعه ای از اندام ها و سیستم های در حال رشد تبدیل می شود. در سه ماه اول بارداری اتفاقات مهم فراوانی رخ می دهد. در این دوران همه اندام های حیاتی شکل می گیرند و مغز شروع به رشد می کند. اگرچه در پایان سه ماه اول بارداری، نوزاد فقط به اندازه یک سیب کوچک است، اما دارای تمام ماده ژنتیکی اولیه، اندام های اصلی و سیستم عصبی است. همچنین این جنین کوچک دارای ضربان قلب، اندام، انگشتان دست و پا و حتی مو است.

در ماه اول، اندام های اصلی شروع به شکل گیری می کنند. لوله عصبی که در آینده به مغز و نخاع تبدیل خواهد شد، تشکیل می شود. سلولهای خونی شروع به رشد می کنند. دستگاه گوارش، قلب و سیستم گردش خون تشکیل می شود. چشم ها و گوش ها نیز شروع به رشد می کنند. در ماه دوم، سیستم عصبی، ادراری، گوارشی و گردش خون به رشد خود ادامه می دهد. در همین دوران، جنین به آرامی شکل انسانی خود را به دست می آورد، اما هنوز شبیه یک نوزاد کامل انسان نیست. ضربان قلب نوزاد به وضوح شنیده می شود و حتی کودک شروع به حرکت می کند. اما حرکات جنین هنوز توسط مادر حس نمی شود. در ماه سوم، اندام های تناسلی خارجی تشکیل می شوند، اما تشخیص آنها از طریق سونوگرافی هنوز آسان نیست. ناخن های دست، ناخن پا و پلک ها ایجاد می شوند.

پیشنهادی:  مکمل های باروری چه کمکی می توانند در باروری کنند؟

 

چرا سه ماه اول بارداری بسیار مهم است؟

همه این تغییرات سریع که در سه ماه اول بارداری رخ می دهد، به این معناست که بدن شما باید محیطی امن و سالم و مغذی برای رشد و تغذیه جنین در حال رشد فراهم کند. تغذیه ناکافی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین ممکن است باعث توقف رشد جسمی و روحی در نوزاد شود. بنابراین، برای رشد سالم جنین، شما باید به خوبی از بدن خود مراقبت کنید. همانطور که اشاره شد، تقریبا تمام اندام های حیاتی جنین در سه ماه اول بارداری تشکیل می شوند و به رشد خود ادامه می دهند. به همین علت این دوران برای جنین بسیار حیاتی است و همین موضوع باعث می شود که ریسک سقط جنین در سه ماه اول بارداری بسیار بالا باشد.

 

رژیم غذایی در دوران بارداری

اهمیت رژیم غذایی در دوران بارداری بر هیچ کس پوشیده نیست. چرا که تا زمانی که جنین در رحم شما زندگی میکند، بدن شما منبع اصلی تغذیه اوست. هر آنچه که می خورید و می آشامید به طور مستقیم بر نوزادتان تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که مصرف بسیاری از داروها در این دوران برای شما ممنوع می شود. چرا که می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. بنابراین رژیم غذایی شما باید حاوی موادی مفید و مغذی باشد تا بتواند هم مواد مورد نیاز جنین را به او برساند، هم سلامتی شما را در این دوره حساس حفظ کند. رژیم غذایی شما باید حاوی انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین B6 باشد. مصرف این ویتامین به بهبود علائم بارداری به ویژه تهوع کمک می کند. در این دوران ممکن است دچار یبوست شده باشید. پس مصرف مواد غذایی فیبردار را به هیچ وجه فراموش نکنید. مصرف شیر و لبنیات در این دوران بسیار ضروری است. البته فراموش نکنید که از محصولات پاستوریزه استفاده کنید. مصرف قرص آهن را فراموش نکنید. به اندازه کافی غذای حاوی پروتئین مصرف کنید. حتما باید که از گوشت کاملا پخته شده استفاده کنید. مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید و سعی کنید بیش از یک لیوان چای در روز ننوشید. توجه داشته باشید که این ها یک سری دستورالعمل های کلی هستند. برای تنظیم رژیم مناسب خودتان، حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

امیدواریم که با رعایت موارد بالا بارداری سالم و بی خطری را تجربه کنید. به عنوان آخرین نکته فراموش نکنید که به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کرده و وضعیت سلامتی خود و فرزند عزیزتان را چک کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا