بهداشت دهان و دندانمکمل هاویتامین ها

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود

کمبود ویتامین و پوسیدگی دندان رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند و کمبود آن ها ممکن است سلامت دندان های شما را به خطر بیندازد. به طور مثال بدن هنگام کمبود کلسیم، مقدار مورد نیاز خود را از دندان ها و استخوان های شما دریافت می کند و همین مسئله خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.در این مقاله به اینکه کمبود چه ویتامین هایی باعث پوسیدگی دندان می شود می پردازیم.

 

کلسیم

کلسیم به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی کمک می‌کند و مصرف آن در دوران کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد. اما، خوب است بدانید که همه افراد برای داشتن دندان‌ها و استخوان‌های سالم در طول زندگی به کلسیم نیاز دارند. زمانی که سطح کلسیم در بدن کم باشد، بدن سعی می کند کلسیم مورد نیاز خود را از دهان و استخوان ها دریافت کند که این امر خطر پوسیدگی و حفره دندان را افزایش می دهد.
مطالعات نشان داده است افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، دو برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به التهاب لثه یا بیماری لثه هستند: در حالی که افرادی که کلسیم کافی مصرف می کنند از سلامت بهتری برخوردارند.
به طور کلی، استخوان ها ممکن است به دلیل کمبود کلسیم آسیب ببینند که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. علاوه بر لبنیات، سبزیجات سبز، بروکلی، ساردین، بادام، صدف، ماهی قزل آلا و سبزیجات سرشار از کلسیم هستند. اگر رژیم غذایی شما کمبود کلسیم دارد، باید مکمل های کلسیم مصرف کنید.

 

ویتامین دی

ویتامین D به اندازه کلسیم برای بدن مهم است. بدن برای جذب کلسیم مورد نیاز و افزایش تراکم استخوان به این ویتامین نیاز دارد. کمبود ویتامین دی باعث کمبود کلسیم در بدن و دندان و پوسیدگی، رشد ناکافی دندان و بیماری لثه می شود.
بهترین راه برای دریافت ویتامین D این است که هر روز حداقل ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید بمانید. تخم مرغ، ماهی، روغن جگر ماهی و کنسرو ماهی تن سرشار از ویتامین D هستند. برای دریافت ویتامین D می توانید از غذاها و نوشیدنی های غنی شده با ویتامین D مانند شیر، آب پرتقال و غلات استفاده کنید.

 

فسفر

پیشنهادی:  چگونه کرونا دلتا را با سرماخوردگی تشخیص دهیم؟

فسفر نیز مانند ویتامین D برای جذب کامل کلسیم در بدن ضروری است. برای افزایش سطح سلامت استخوان خوشبختانه اکثر لبنیات حاوی فسفر هستند. اما هیچ مکمل فسفری در دسترس نیست. غذاهای دریایی مانند ساردین، میگو، ماهی تن و سالمون منابع عالی فسفر هستند. اگر می خواهید فسفر را از گیاهان دریافت کنید، می توانید از انواع حبوبات، غلات، لوبیا و سبزیجات استفاده کنید، فسفر در گوشت ها و پنیرها نیز وجود دارد.

 

ویتامین سی

این نوع ویتامین می تواند بافت همبند لثه را تقویت کند و از دندان ها و لثه ها در برابر بیماری محافظت کند. ورم لثه اولین مرحله بیماری است که در آن لثه ها به دلیل التهاب قرمز می شوند که باعث تورم و خونریزی راحت آن ها می شود. مرکبات حاوی ویتامین سی زیادی هستند و می توانید از پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و نارنگی استفاده کنید. اما، ویتامین C در سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز، کلم بروکلی و حتی کلم پیچ نیز یافت می شود.

 

پتاسیم

پتاسیم مانند ویتامین D تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود می بخشد و می تواند از ضعیف شدن ساختارهای استخوانی بدن مانند استخوان فک جلوگیری کند. پتاسیم برای لخته شدن خون ضروری است. پتاسیم یک ماده موثر برای حفظ سلامت لثه است. همانطور که می دانید، موز سرشار از پتاسیم است. اما پتاسیم در سبزیجات برگ سبز، ماست و شیر، پنیر، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، آووکادو، آلو و لوبیا نیز یافت می شود.

 

ویتامین A

این نوع ویتامین بهترین ویتامین برای بهبود بینایی و شفافیت پوست است. مصرف ویتامین A بهترین راه برای حفظ سلامت غشاهای مرطوب بدن و جریان بزاق در دهان است. ویتامین A از خشکی دهان جلوگیری می کند و با محافظت از سلامت مخاط دهان، دهان را سریع التیام می بخشد. اگر می خواهید دهان و لثه های سالمی داشته باشید، بهتر است از ماهی، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز و جگر استفاده کنید. اسفناج، کلم پیچ، کلم و سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین و طالبی سرشار از ویتامین A هستند، این سبزیجات و میوه ها حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

 

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان چگونه است؟

برای اینکه بتوانید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید و بیشتر از دندان‌های خود مراقبت کنید، باید ابتدا پوسیدگی دندان را بشناسید. پوسیدگی دندان‌ها توسط باکتری‌های معمولی در دهان شما آغاز می‌شود. شما با مواد غذایی که مصرف می‌کنید، نه تنها خودتان، بلکه این باکتری‌ها را هم تغذیه می‌کنید.
تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از صرف غذا، مواد غذایی باقی مانده، آب دهان، باکتری‌ها و سایر مواد دیگر بصورت یک لایه نازک به نام پلاک، روی تمام سطوح دندان‌های شما را می‌پوشاند. در صورتی که قند و نشاسته با پلاک برخورد کند، اسید تشکیل می‌شود. این اسید می‌تواند در عرض ۲۰ دقیقه یا بیشتر پس از اتمام غذا به دندان‌های شما حمله کرده و استارت پوسیدگی دندان را بزند. این حملات مکرر می‌تواند مینای روی دندان را از بین برده و باعث پوسیدگی دندان شود. باکتری موجود در پلاک باعث التهاب شده و می‌تواند لثه، استخوان و سایر قسمت‌ها را از بین ببرد.
برخی از مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان می‌شود و می‌توان گفت که روند این پوسیدگی را تندتر می‌کنند. قند و نشاسته یکی از شایع‌ترین دلایل پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در آنها هستند. این مواد غذایی به رشد باکتری‌ها کمک کرده و پلاک را تغذیه می‌کند که در نهایت باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

پیشنهادی:  اهمیت تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن

شما می توانید محصولاتی که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

قرص ویتامین ث جویدنی ۲۵۰ اسوه

خرید و قیمت قرص ویتامین ث جویدنی 250 اسوه

قرص جویدنی ویتامین ث ۲۵۰ اسوه مکملی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش می دهد.

 

 

کپسول نرم ویتامین D3 1000 واحد ویتامین لایف ۶۰ عدد

کپسول نرم ویتامین D3 1000 واحد ویتامین لایف 60 عدد

کپسول نرم ویتامین D۳ ۱۰۰۰ واحد ویتامین لایف نقش مهمی در جذب کلسیم، سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد. مصرف این مکمل از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 

 

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عددی

خرید و قیمت تافی کلسیم و ویتامین D کارن 60 عددی

تافی کلسیم و ویتامین D کارن ۶۰ عدد یک مکمل با طعمی دلپذیر، برای تامین‌ کلسیم مورد نیاز روزانه گروه‌های سنی مختلف می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا