مکمل هاویتامین ها

کدام ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌‌ای پیچیده است که از سلول‌ها، فرایندها و ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. این مجموعه به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و سموم دفاع می‌کند. حفظ سلامتی سیستم ایمنی در طول سال کلید جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها است. انتخاب سبک زندگی سالم شامل مصرف مواد غذایی مفید و مغذی، داشتن خواب کافی و ورزش منظم مهم‌ترین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بعضی از مکمل‌ها می‌تواند به بهبود واکنش‌های سیستم ایمنی و افزایش توانایی آن در مقابله با بیماری‌ها کمک کند. این مکمل‌ها حاوی بعضی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌ی گیاهان دارویی یا سایر ترکیبات شیمیایی مؤثر هستند. البته بعضی از مکمل‌ها با بعضی از داروها تداخل دارند و بعضی از مکمل‌ها برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند مناسب نیستند. اگر با تجویز پزشک یا بدون نسخه دارو مصرف می‌کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید، قبل از اینکه مصرف هر نوع مکملی را شروع کنید با پزشک مشورت کنید.

 

ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

مصرف ویتامین ها برای داشتن سیستم ایمنی سالم ضروری می باشد. بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن عبارت است از:

ویتامین D: ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی هر دو موثر می باشد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده اند که این ویتامین در مهار تکثیر برخی ویروس ها مانند برخی انواع ویروس آنفولانزا نیز نقش دارد. همچنین ویتامین دی با مهار تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی مانع آسیب به سلول ها شده و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارد؛ به طوری که برخی آن را بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانسته اند.

ویتامین C: ویتامین C نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل عفونی دارد. پرتقال، کیوی، چغندر، گل کلم، اسفناج و بادمجان حاوی مقادیر فراوان ویتامین C می باشند.

ویتامین E: ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی داشته و با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن مانع آسیب اکسیداتیو سلول ها می شود. بادام خیس خورده، کره بادام زمینی، دانه آفتاب گردان و فندق سرشار از ویتامین E می باشند.

ویتامین B6: ویتامین B6 نیز در تقویت سیستم ایمنی و بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به سلول ها نقش دارد. مرغ، سالمون، نخود و سبزیجات سرشار از ویتامین B6 هستند.

ویتامین A: ویتامین A نیز خواص ضد التهابی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. پنیر، تخم مرغ، ماهی، شیر، ماست، جگر گاو، سیب زمینی شیرین، اسفناج و بروکلی حاوی مقادیر فراوان ویتامین A هستند.

 

عوامل زیر برای رشد و تقویت طبیعی یک دفاع ایمنی قوی مهم هستند:

۱) رژیم متعادل
خوردن غذای مناسب نقش اصلی را در تقویت سیستم ایمنی بدن بعهده دارد. یک رژیم غذایی متعادل نه تنها پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و چربی های کافی بدن را تأمین می کند ، بلکه تمام مواد معدنی لازم ، ویتامین ها و مقدار زیادی فیبر را نیز در اختیار بدن قرار می دهد. این می تواند از تضعیف سیستم ایمنی جلوگیری کند.
قابل توجه است که بدن برای ساخت سلول های جدید و ایجاد تعادل در متابولیسم، به برخی عناصر کمیاب که شامل آهن ، ویتامین B12 ، سلنیوم ، روی و بسیاری از مواد دیگر می شود، نیز نیاز دارد .
داشتن رژیم غذایی متعادل در دستیابی به وزن سالم و حفظ آن نیز مهم است. نوسانات وزن بدن موجب تحلیل رفتن انرژی و بنابراین اغلب با افزایش حساسیت به عفونت ها همراه است.در رابطه با تغذیه باید گفت که فقط حفظ تعادل نیست که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بلکه برخی از مواد غذایی نقش ویژه ای در سیستم ایمنی بدن دارند و بنابراین به صورت جداگانه در زیر ارائه می شوند.

پیشنهادی:  اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

۲) ویتامین C

رادیکال های به اصطلاح آزاد، هر روز در متابولیسم بدن تولید می شوند. این رادیکال ها به سلولهای بدن که نیاز به ترمیم مداوم دارند ، آسیب می رسانند که تحت عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود.
برای جلوگیری از اثر رادیکال های مذبور ، بدن انسان به کمک مواد دیگری احتیاج دارد که یکی از آنها ویتامین C است. از آنجا که ویتامین C در آب محلول است ، می تواند از طریق کلیه دفع شود. بنابراین ، مصرف بیش از حد ویتامین C و انباشتگی آن در بدن معمولاً بعید است.
مصرف تقریباً ۷۵ میلی گرم در روز برای بزرگسالان و حداکثر ۵۰ میلی گرم برای کودکان و نوزادان توصیه شده است. ویتامین C عمدتا در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود که در آن به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی عمل می کند. علاوه بر ویتامین C ، سایر ویتامین های دیگر نیز برای عملکرد سالم بدن به مقدار کافی لازم هستند.

۳) روی (Zn)

عنصر کمیاب روی (Zn) فعالیت سلولهای ایمنی را تقویت می کند و بنابراین به محافظت از ایمنی سالم کمک می نماید. مهم است که بدانید بدن ذخایر روی زیادی ندارد ، بنابراین مصرف روزانه حدود ۷ تا ۱۰ میلی گرم توصیه شده است.
غذاهای حیوانی به ویژه از نظر روی (Zn) غنی هستند ، بنابراین گیاهخواران باید توجه ویژه ای به مصرف روی کافی داشته باشند. غذاهای گیاهی حاوی روی به ویژه شامل پوسته جو دوسر ، سبوس گندم و جوانه های غلات است.

۴) چربی های مناسب

ویتامین ها را می توان به دو گروه، محلول در آب و محلول در چربی تقسیم کرد. ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند برای اینکه بتوانند جذب شوند ، باید نخست با چربی های موجود در دستگاه گوارش مخلوط گردند. اسیدهای چرب اشباع نشده دارای وظایف متابولیکی بسیار مهمی هستند که شامل کاهش سطح کلسترول در خون نیز می شود.
احتیاط: استفاده از ویتامین های محلول در چربی باید با احتیاط صورت گیرد ، زیرا این ویتامین ها به راحتی ویتامین های محلول در آب دفع نمی شوند و بنابراین می توانند منجر به مصرف بیش از حد و انباشتگی در بدن شوند.

۵) زنجبیل

زنجبیل حاوی روغن زنجبیل (Gingerole) است که دارای اثرات ضد التهابی است و علاوه بر این دارای تأثیر مثبت بر رگ های خونی است.
با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرک علمی روشنی در این باره وجود ندارد. آنچه مسلم است این است که زنجبیل یک معدن طلای واقعی برای ویتامین ها و مواد معدنی است: غده زنجبیل غنی از ویتامین C ، پتاسیم ، فسفر ، آهن و منیزیم است.

پیشنهادی:  چرا باید الکارنتین و امگا3 را با هم مصرف کنیم؟

۶) ورزش

تمرینات استقامتی منظم، گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه ، بافت های بدن به طور دائمی و موثر تری با مواد مغذی و گرما تأمین می شوند. اگر ویروس ها یا باکتری ها به پوست نفوذ کرده یا از طریق غشاهای مخاطی جذب شوند ، سلول های ایمنی می توانند با سرعت بیشتری به محل مربوطه ورود پیدا کرده و از گسترش بیشتر عوامل بیماری زا در مراحل اولیه جلوگیری کنند. علاوه بر این ، ورزش سیستم قلبی عروقی را تقویت کرده و بنابراین از فشار خون بالا جلوگیری می کند.
احتیاط: در این کار نباید زیاده روی کنید: ورزش های سنگین می توانند سبب تضعیف سیستم ایمنی شوند.

۷) حفظ آرامش و استراحت لازم

حفظ آرامش همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برنامه ریزی منظم جهت برخورداری از زمان آرامش ، باعث تجزیه هورمون های استرس ( مانند کورتیزول) می شود که در حقیقت برای سیستم ایمنی بدن مضر هستند. کورتیزول یک سم واقعی برای سلولهای ایمنی بدن محسوب می شود که از تکثیر آنها جلوگیری کرده و یا تجزیه در مراحل اولیه را در پی دارد. بنابراین آرامش می تواند از این اثر هورمونی مخرب جلوگیری کند. توصیه می شود که اوقات استراحت و آرامش خود را برنامه ریزی کنید و از خوابیدن کافی غفلت ننمائید.

 

دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

دلایل مختلفی برای ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن وجود دارد. دلایل اصلی این موارد عبارتند از:
۱-کمبود خواب و استرس
۲-داروها ، به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها و کورتیکوئیدها
۳-دخانیات
۴-الکل
۵-بیماریها
۶-سن بالا
۷-سن پائین
۸-بارداری
۹-کمبود خواب و استرس

 

شما می توانید محصولاتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

 

کپسول پاورفیت هولیستیکا ۳۲ عدد

کپسول پاورفیت هولیستیکا 32 عدد

کپسول پاورفیت هولیستیکا سیستم ایمنی را تقویت کرده و از ایجاد تب خال و زگیل پیشگیری می‌نماید. پاورفیت یک مکمل غذایی طبیعی حاوی عصاره قارچ شیتاکه است که، تقویت کننده و نیروبخش بوده و موجب افزایش قوای جسمی می‌شود.

 

 

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس ۲۰۰ میلی لیتر

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس 200 میلی لیتر

شربت ایمیونس ویتابیوتیکس با دارا بودن ویتامین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل مختلف آسیب‌رسان محافظت می‌کند. این شربت در افزایش اشتها و همچنین افزایش سطح انرژی بدن انسان نیز موثر است.

 

 

 

قرص مکیدنی روژویت زیست تخمیر ۳۰ عددی

خرید و قیمت قرص مکیدنی روژویت زیست تخمیر 30 عددی

ژل رویال روژویت زیست تخمیر برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک ، افزایش قوای جنسی و بهبود میزان باروری ، تقویت سیستم ایمنی و افزایش ، سلامت عمومی بدن و کاهش علائم یائسگی می باشد.

 

 

 

قرص ایمیونس ویتابیوتیکس ۳۰ عددی

قرص ایمیونس ویتابیوتیکس ۳۰ عددی

قرص ایمیونس ویتابیوتیکس با دارا بودن آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی های ضروری موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از سلول ها در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا