مکمل هاویتامین ها

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

انقباض ناگهانی و شدید عضلات بدن منجر به اسپاسم عضلات می شود. این مشکل در هر سنی بروز می کند اما در بین بزرگسالان شایع تر از کودکان است. ۵۰ تا ۶۰ درصد بزرگسالان، به خصوص خانم ها، دچار گرفتگی عضلات پا در خواب می شوند. بیشتر از ۲۰ درصد این افراد، در طول روز هم اسپاسم عضلانی دارند.این عارضه خطرناک نیست ولی باعث درد و بدخوابی شخص می شود. در بعضی موارد هم این گرفتگی ها علامت یک بیماری یا عارضه است که باید درمان شود.

 

کمبود ویتامینهای گروه B (بخصوص B6 و B12) و ویتامین E باعث اختلال در عملکرد عضلات و کرامپ عضلات در خواب می شود. به جز ویتامینها، کمبود مواد معدنی و بهم خوردن تعادل الکترولیتهای بدن هم از رایجترین علل کرامپهای شبانه است. که این موارد عبارتند از:

 

ویتامین B1
این ویتامین محلول در آب بوده و بدن توانایی تولید آن را ندارد. در واقع این ویتامینی است که باید با خوردن مواد غذایی مختلف به بدن شما منتقل شود. ویتامین B1 که تاثیر زیادی روی سیستم عصبی بدن داشته و الکترولیت‌ها را به بخش داخلی یا خارجی سلول‌های عضلانی منتقل می‌کنند. بنابراین یکی از پاسخ‌ها به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود، ویتامین B1 است.
با خوردن غلات کامل، برنج قهوه‌ای، گوشت مرغ، سویا، آجیل و خشکبار، لوبیا و نخود فرنگی می‌توانید ویتامین B1 بدن خود را تامین کنید.

 

ویتامین B12
ویتامین B12 یا کوبالامین یکی از تاثیرگذارترین ویتامین‌ها بر روی گرفتگی عضلات می‌باشد. برای تولید گلبول‌های قرمز و کارکرد درست سیستم عصبی نیاز جدی به ویتامین B12 دارید. اگر رنگ پوست شما به سمت رنگ زرد متمایل شده است، ممکن است به صورت جدی کمبود ویتامین B12 داشته باشید.با خوردن لبنیات و غذای حیوانی مانند جگر، گوشت گاو، گوشت بره، مرغ و تخم مرغ می‌توانید نسبت به تامین این ویتامین اقدام کنید.

 

کمبود ویتامین D
اگر شما هم به دنبال پاسخ این پرسش بودید که کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود، باید ویتامین D را به عنوان یکی از این موارد در نظر بگیرید. کمبود این ویتامین می‌تواند توده عضلات را کاهش داده و باعث ایجاد درد و ضعف در عضلات شود. دانشمندان معتقدند درمان بسیاری از مشکلاتی که برای عضلات به وجود می‌آید، با خوردن ویتامین D برطرف خواهد شد.
اگر بعد از آزمایش متوجه شدید میزان این ویتامین در بدن شما کم نیست، باید به دنبال دلیل جدی‌تری برای گرفتگی عضلات باشید.
می‌توانید برای جذب این ویتامین غذاهایی مانند ماهی‌های سالمون و ساردین، مرغ، گوشت گاو و جگر گاو، تخم مرغ و محصولات لبنی را نوش جان کنید. البته باید بدانید که منبع عظیم جذب ویتامین D نور آفتاب است.اگر بدن شما به صورت غیر طبیعی به کمبود ویتامین D دچار است باید از مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین D استفاده کنید. حتما در رابطه با روش مصرف این قرص‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

پیشنهادی:  اهمیت استفاده از ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

منیزیم

شاید منیزیم به عنوان یک ماده معدنی و نه ویتامین، جوابی برای این سوال نباشد که کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود اما باید بدانید که منیزیوم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که کلسیم و پتاسیم بدن را به تمامی اندام‌ها می‌رساند. بنابراین در صورت کمبود این ماده معدنی در بدن و عدم انتقال کلسیم و پتاسیم اسپاسم‌های عضلانی اتفاق می‌افتد. کلیه‌ها وظیفه دارند میزان منیزیوم بدن را تنظیم نمایند. باید بدانید که استخوان‌ها منبع این ماده معدنی در بدن می‌باشند.
به صورت کلی کمبود منیزیوم خیلی نادر است ولی در صورت بروز این مشکل، عوارضی مانند گرفتگی عضلات به وجود خواهد آمد.
همچنین فردی که به کم خونی مبتلا است، گلبول‌های قرمز کمی داشته و این موضوعی است که باعث کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن خواهد شد. طبیعتا این موضوع می‌تواند درد زیادی را در عضلات به وجود آورده و در شرایطی به گرفتگی آن‌ها منجر شوند.
معمولا افرادی که به کم خونی دچار هستند، دائما احساس ضعف و خستگی داشته و نمی‌توانند به صورت طولانی مدت به فعالیت‌های سنگین مشغول شوند.

 

درمان گرفتگی عضلات

از درمان‌های مهم کرامپ عضلانی، فیزیوتراپی و استفاده از ماساژ و اعمال کشش به عضلاتی است که دچار این مشکل هستند. همچنین استفاده از گرما در ناحیه دچار گرفتگی عضلانی یا استفاده از گرما و سرما به صورت متناوب می‌تواند به کاهش درد فرد مبتلا کمک کند. به‌علاوه باید دقت داشت،‌ برای جلوگیری از ایجاد دوباره کرامپ عضلانی از بروز کم‌آبی در طول شبانه‌روز جلوگیری شود و همچنین تکنیک‌های استرچینگ (تمرین‌های کششی) عضلات را در طول روز اجرا کرد.

پیشنهادی:  مولتی ویتامین های کودکان و تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن

 

شما می توانید محصولاتی که برای جلوگیری از گرفتگی عضلات موثر هستند را از داروخانه آنلاین یارافارما سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید.
برخی از این محصولات عبارتند از:

قرص کارتیژن رز نیچرز اونلی ۳۰ عدد

خرید و قیمت قرص کارتیژن رز نیچرز اونلی 30 عدد

قرص کارتیژن رز نیچرز اونلی با ترکیبات موثر گلوکوزامین و عصاره رز هیپ پیش ساز ساخت غضروف بوده و در درمان آرتروز، سرکوب عوامل التهابی در مفصل‌ها و بهبود غضروف سازی موثر است.

 

 

 

کپسول شارک کارتیلاج ۷۵۰ استرالین فارما ۳۰ عددی

خرید و قیمت کپسول شارک کارتیلاج 750 استرالین فارما 30 عددی

کپسول شارک کارتیلاج ۷۵۰ استرالین فارما، حاوی ترکیبی ویژه بنام غضروف کوسه ماهی است تا بتواند در کاهش التهاب، تورم و خشکی مفاصل ناشی از آرتریت، موثر بر درمان دردهای استخوان و مفاصل و کمک به تولید مواد مورد نیاز در حفظ سلامت بافت‌های همبند، کاربرد داشته باشد.

 

 

 

قرص یونی بن بلند لیبرتی ۶۰ عددی

خرید و قیمت قرص یونی بن بلند لیبرتی ۶۰ عددی

فرمولاسیون قرص یونی بن بلند شامل ترکیبی از بهترین املاح کلسیم به همراه ویتامین D۳، منیزیم، روی و ویتامین K۱ است. حضور دو ملح کربنات و سیترات کلسیم در کنار هم موجب افزایش جذب کلسیم و کمک به رفع مشکل استئوپروز و پوکی استخوان می‌شود.

 

 

 

قرص فلکساویت آپوویتال ۳۰ عددی

قرص فلکساویت آپوویتال ۳۰ عددی

قرص فلکس اویت سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که هر کدام جدا از خاصیت‌هایی که دارند که برای استخوان و مفاصل مفید هستند. همچنین این قرص به عملکرد طبیعی غضروف، استخوان، و عضلات بدن کمک می‌کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا