بهداشت دهان و دندان

انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی و کاربرد آنها

انجام پروسه مسواک زدن به صورت کلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر فرد است. همان‌طور که اشخاص به سلامت پوست، مو، ناخن و بسیاری از قسمت‌های بدن خود می‌پردازند، مهم است که سلامتی دندان‌های خود را نیز مد نظر قرار دهند که انجام روزانه پروسه مسواک این امر را میسر می‌کند. اما از بین افراد، اشخاصی که دارای ارتودنسی هستند به دلیل وجود این وسیله در دندان‌های آن‌ها احتیاج است که با دقت‌تر و بهتر از دیگر افراد به مسواک زدن بپردازند. در این مطلب به عنوان مسواک بین دندانی ارتودنسی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی کدام است؟

مسواک‌های مخصوص ارتودنسی دارای یک یا چند ویژگی خاص هستند که مسواک‌ها را در تمیز کردن دندان موثر می‌کند. این موارد شامل:

  • سر برس‌های گرد
  • موهای نرم و منعطف یا موهایی با شکل خاص
  • گردن باریک
  • دستگیره‌های زاویه دار، مخروطی یا ارگونومیک

گفته می‌شود که هر مسواک به طور موثر ذرات غذای به دام افتاده را از اطراف براکت‌ها و سیم‌ها خارج می‌کند. برخی از آ‌ن‌ها سر کوچک‌تری نسبت به مسواک‌های معمولی دارند، بنابراین می‌توانند راحت‌تر به مکان‌های کوچک و دور از دسترس دندان نفوذ کنند. برخی از انواع مسواک‌های مخصوص ارتودنسی عبارت اند از:

 

مسواک ارتودنسی براکت کلین تریزا

مسواک ارتودنسی براکت کلین تریزا

 

مسواک دو منظوره ایمپلنت و ارتودنسی با سری بسیار کوچک تپه

مسواک دو منظوره ایمپلنت و ارتودنسی با سری بسیار کوچک تپه

براش بین دندانی تریزا

مسواک بین دندانی تریزا سایز ۴ (۱.۳mm) سه عدد

 

مسواک بین دندانی تپه

مسواک بین دندانی تپه مدل EXTRA SOFT سایز 3 بسته 6 عددی

مسواک ایمپلنت تریزا

مسواک ایمپلنت تریزا Trisa مدل اینتردنتال کلین Interdental Clean

 

کاربرد مسواک های مخصوص ارتودنسی چیست؟

در عنوان قبلی اشاره‌ای کوچک به اصلی‌ترین کاربرد مسواک‌های ارتودنسی یعنی تمیز کردن دندان‌ها و اطراف براکت‌ها و سیم‌ها داشتیم. اما اگر بخواهیم به دیگر کاربرد این مسواک‌ها اشاره‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که مسواک‌های ارتودنسی مخصوصا نوع شارژی آن‌ها دارای یک سنسور محافظ از لثه‌های شما است. این سنسور هم‌چنین دارای یک تایمر است که از مسواک زدن طولانی جلوگیری می‌کند تا اتفاقی ناگوار برای دندان‌های شما پیش نیاید.

پیشنهادی:  کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود

معمولا سر برس تمامی این مسواک‌ها گرد و کوچک است. این مورد همان‌طور که اشاره کردیم باعث می‌شود تا مناطقی از دندان‌ها که یک مسواک معمولی نمی‌تواند آن‌ جا را تمیز کند، به راحتی تمیز شوند. به عنوان مثال، مسواک شارژی Oral-B Pro 1000 یکی مسواک تخصصی ارتودنسی و دندان‌های فاقد ارتوندسی است اما برس آن باز هم کوچک طراحی شده زیرا این موضوع می‌تواند برای دندان‌های فاقد ارتوندسی نیز مناسب باشد. این مسواک هم‌چنین از نیروی مافوق صوت برای شکستن و حذف پلاک و باکتری از روی دندان استفاده می‌کند.

 

نحوه استفاده از انواع مسواک های مخصوص ارتودنسی

استفاده از انواع مسواک‌های مخصوص ارتودنسی هیچ تفاوتی با مسواک معمولی ندارد. همان‌طور که برای شست و شو دندان‌ها از خمیر دندان به همراه مسواک استفاده می‌کنید، برای این دسته از مسواک‌های نیز می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. شایان ذکر است که در بسیاری از فروشگاه‌ها و یا داروخانه‌ها، مواد شست و شو دندان‌های حاوی ارتودنسی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این مواد شوینده بر روی مسواک شما قرار می‌گیرند و بافتی شبیه به خمیر دندان دارند. آن‌ها دارای یک فرآیند ضد میکروبی هستند که مسواک را بین استفاده نیز تمیز نگه می‌دارند. آن‌ها هم‌چنین معمولا با فلوراید پوشانده شده‌اند و طعم نعناع یا بسیاری از طعم‌های دیگر را با خود به همراه دارند. معمولا می‌توانید آن‌ها را به صورت تیوپی خریداری کنید و یا پک‌های ۱۶ عددی که هر کدام تا چهار دفعه قابل استفاده هستند.

 

چه کسانی می توانند از مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند؟

همان‌طورکه از عنوان و تیترها پیداست، تمامی افرادی که دارای ارتودنسی هستند می‌توانند به راحتی از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند. اما سیستم بی‌نظیری که بر روی این مسواک‌ها به کار رفته باعث شده تا افرادی که دارای ارتودنسی نیستند نیز جذب این مسواک‌ها شوند.

به صورت کلی، هیچ گونه محدودیت یا مشکلی برای استفاده از این مسواک‌ها توسط افرادی که ارتودنسی ندارند وجود ندارد. اما، به دلیل این که مسواک‌های برقی این دسته با توجه به سیم‌های ارتودنسی طراحی و ساخته شده‌اند، ممکن است برای لثه‌هایی که فاقد ارتودنسی هستند فرآیند مناسبی نداشته باشند. لذا توصیه می‌گردد که اگر قصد خرید این دسته از مسواک‌ها را دارید بیشتر مسواک‌های دستی را در انتخاب خود قرار دهید تا مسواک‌ها برقی.

پیشنهادی:  راهنمای خرید بهترین خمیردندان

 

مزایای استفاده از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی

بهداشت نامناسب دندان می‌تواند منجر به انواع مشکلات شود. مشکلات دندان‌های ارتودنسی علاوه بر دردناک بودن، اغلب می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. به همین دلیل است که همیشه مسواک زدن درست در صبح و شب مفید است. در این قسمت به مزایای استفاده از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی می‌پردازیم.

 

تمیز شدن دندان‌ها بدون درد به همراه مسواک برقی

اگر لثه‌ها و دندان‌های کاربر سالم هستند، مسواک برقی نباید باعث ایجاد درد یا ناراحتی شود. این موضوع به این دلیل است که موها برای انجام کار به اندازه کافی استقامت دارند، اما از طرف دیگر به اندازه کافی نرم هستند تا از تحریک لثه جلوگیری کنند.

 

کنترل سرعت تمیز کردن دندان‌ها به همراه مسواک دستی

مسواک‌های دستی نه تنها امکان کنترل سرعت بیشتر را فراهم می‌کنند، بلکه توانایی بیشتری برای تنظیم فشار در اطراف مناطق حساس یا دردناک را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

تمیز کردن عمیق مینای دندان به همراه مسواک برقی

بیشتر مسواک‌های برقی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به مناطق خاصی از دندان وارد می‌شوند که تمیز کردن آن‌ها با مسواک‌های دستی دشوار است. نزدیک‌ترین نواحی دندان‌ها به لثه و شکاف‌های بین دندان‌ها اغلب میزبان باکتری‌ها هستند. موهای مسواک‌های برقی به سرعت حرکت می‌کنند و عمیقا دندان را تمیز می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانند به هر شکاف و منحنی دندان برسند تا ذرات غذا و باکتری‌های مخرب را حذف کنند. این روش یک راه عالی برای مبارزه با التهاب لثه و بیماری لثه است.

 

سخن آخر

اگر شما یا فرزندتان دارای ارتودنسی هستید، می‌توانید از مسواک برقی، باتری دار یا دستی استفاده کنید. بسیاری از مسواک‌ها به طور خاص طراحی شده‌اند تا برای تمیز کردن سیم‌ها و براکت ارتودنسی و دندان‌ها موثر باشند. به دنبال یک مسواک با موهای نرم و انعطاف پذیر و سر مسواک برای تمیز کردن اطراف براکت‌ها و سیم‌ها باشید. مهم نیست از چه نوع مسواک استفاده می کنید، دستی باشد یا برقی فرقی ندارد، تنها باید حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنید و هر ۳ تا ۴ ماه یکبار سر مسواک خود را با مسواک جدید تعویض کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا