مکمل داروییمکمل ها

بهترین قرص تقویت کننده استخوان و مفاصل

غضروف‌ها با جنس لاستیکی و در عین حال محکمی که دارند از ساییده شدن استخوان‌ها به هم در منطقه مفصل جلوگیری می‌کنند. این امر باعث اهمیت زیاد این قسمت از بدن شده است. در حال حاضر بیماری‌هایی وجود دارند که باعث تخریب این قسمت حیاتی از بدن شده و منجر به دردهای شدید می‌گردند. برای جلوگیری از تخریب غضروف و تقویت استخوان‌ها در ناحیه مفاصل، باید از قرص‌ها و داروهای مربوطه استفاده کنید. این داروها در عین کاهش درد شما به استخوان‌هایتان کمک خواهند کرد تا  به بازسازی غضروف و تقویت مفاصل بپردازند.

 

قرص مفصل ساز

امروزه با شیوع پوکی استخوان و بیماری‌های این چنین که بر استخوان و مفاصل تأثیر منفی می‌گذارند، بسیاری از افراد درگیر استخوان دردهای شدید هستند. البته برخی از صدمات به استخوان‌ها در همان ابتدا منجر به درد نمی‌شود و پنهان می‌ماند. در موقعیت‌های این چنین لازم است که از قرص‌های مفصل ساز یا قرص غضروف ساز استفاده کرده و زیر نظر پزشک مصرف کنید.

در ناحیه مفصل بیماری‌هایی همچون آرتروز  و بورسیت سبب آسیب و التهاب استخوان و غضروف می‌شوند. علاوه بر آنها طی ضربه و یا فشار، استخوان‌ها در قسمت مفصل جابه‌جا می‌شوند که این امر نیز باعث ساییدگی سر استخوان‌ها و در نتیجه تخریب غضروف و مفصل در آن منطقه می‌شود. برای بهبود این وضعیت و بازسازی غضروف‌های آسیب‌دیده سر استخوان‌ها قرص‌هایی مثل یونی بن، تریپل فلکس نیچرمید و … در بازار موجود می‌باشند. تریپل فلکس نیچرمید ساخت آمریکا بوده و تاکنون قوی‌ترین قرص موجود است.

چند نمونه از قرص‌های مفصل ساز به شرح زیر می‌باشد:

قرص فلکس اورت یوروویتال

قرص فلکس اورت یوروویتال حاوی گلوکزآمین، کندروئیتین، کلاژن، عصاره زنجبیل، عناصر کلسیم، روی، سلنیوم، منگنز، مس، ویتامین های C ،D3 ،E ،B12 و فولیک اسید می باشد. بهبود حرکت و افزایش انعطاف پذیری مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز، تشکیل ماتریکس لازم جهت شکل گیری استخوان ها، کاهش درد و التهاب مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز و جلوگیری از پوکی استخوان از ویژگی های قرص فلکس اورت می باشد.

قرص فلکس اورت یوروویتال ۶۰ عددی

 

قرص استئوپلاس یوروویتال

قرص استئوپلاس یوروویتال حاوی مواد موثره ای نظیر گلوکز آمین، کندروئیتین، زنجبیل، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، منگنز، مس و ویتامین ث است که به حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل کمک می کنند و از تخریب مفاصل پیشگیری می نماید و باعث بهبود حرکت و افزایش انعطاف پذیری مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز می شود.

قرص استئوپلاس یوروویتال ۴۵ عدد

 

قرص استئوکینون هولیستیکا

استئوکینون مکمل کلسیم حاوی ویتامین K2 و D می باشد که در سلامت استخوان و پیشگیری از بیماری های استخوانی مانند استئوپروزیس ( پوکی استخوان) و شکستگی ها نقش به سزایی دارد. مکمل استئوکینون به سبب داشتن ویتامین k2 در پیشگیری و درمان این بیماری ها مکانیسمی متفاوت داشته است.

قرص استئوکینون هولیستیکا

 

پیشنهادی:  پن پوست خشک درماتیپیک چه ویژگی هایی دارد ؟

قرص تقویت استخوان و مفاصل یونی بن

قرص یونی بن ساخت کشور سوییس و شرکت لیبرتی است که توسط شرکت ابیان دارو در ایران نیز به تولید می‌رسد. این قرص با افزایش جذب کلسیم، باعث کاهش عوارض و مشکلات گوارشی می‌شود. ساختار این قرص از موادی همچون کلسیم و ویتامین دی ۳ ساخته شده است. کلسیم موجود در ترکیب آن عملکرد عضلانی، انتقال عصبی را تقویت کرده و مراحل تولید انرژی و آنزیم‌های گوارشی را تسهیل می‌بخشد. از این‌ها گذشته با تنظیم سلولی، حفظ و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را موجب می‌شود. ویتامین دی مورد ذکر نیز جذب کلسیم و فسفر را افزایش داده و همانند کلسیم سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را تضمین می‌کند. کنار هم قرارگرفتن کلسیم و ویتامین دی ۳ در قرص یونی بن، رشد طبیعی استخوان‌ها را در کودکان ممکن می‌سازد.

 

قرص گیاهی آرتـرودیـن

قرص آرترودین در موارد حفظ سلامت بافت مفاصل، ضدالتهاب مفاصل در استئوآرتریت و آرتریت روماتویید تجویز می‌گردد. این قرص حاوی اولئورزین گام Boswellia serrata (کندور)، دانه کرفس Apium graveolens، ریزوم زنجبیل Zingiber officinale و ریزوم زردچوبه Curcuma longa استاندارد شده است. هرکدام از این موارد خود به تنهایی از مواد تقویت‌کننده مفاصل می‌باشند. با وجود اثرات مفید این دارو، در مواردی استفاده از آن منع شده است. در افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند و یا از وجود زخم‌های گوارشی رنج می‌برند استفاده از این قرص مضر خواهد بود.

 

قرص جوینتیس ویتابیوتیکس

از سری فواید این قرص می‌توان به حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل، بهبود عملکرد مفاصل و غضروف‌ها، جلوگیری از فرسایش غضروف‌ها، کمک به تولید کلاژن و تسکین درد مفاصل اشاره کرد. ساختمان جوینتیس ویتابیوتیکس از ویتامین‌های C، E و D ساخته شده که هر کدام آن‌ها از موارد موردنیاز برای استحکام استخوان‌ها به شمار می‌روند.

 

 برای تقویت مفاصل چه بخوریم

کلسیم ماده معدنی است که برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل ضروری است. برای بهبود و تقویت استخوان‌ها در قسمت مفاصل و همچنین تقویت غضروف سازی اولین ماده‌ای که باید به فکر تأمین آن باشید کلسیم می‌باشد. این ماده معدنی در مواد غذایی ای همچون شیر، پنیر، کره، اسفناج، میوه‌های خشک، سویا، حبوبات، پیاز و سبزیجات سبز رنگ به فراوانی وجود دارد. توصیه می‌شود از مواد لبنی و سبزیجات به فراوانی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. این عمل باعث تأمین کلسیم بدن شما به‌صورت طبیعی خواهد بود. در واقع اگر این مواد غذایی را مصرف نکنید مجبور خواهید شد از قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم استفاده کنید که عوارض خاص خودشان را دارند.

پیشنهادی:  اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

از سری مکمل‌هایی که کلسیم بدن شما را تامین می‌کند و برای کودکان، بزگسالان و سالمندان تجویز می‌گردد کربنات کلسیم (۴۰ درصد کلسیم عنصری)، کلرید کلسیم (۲۱ درصد کلسیم عنصری)، کلسیم گلوکونات (۹ درصد کلسیم عنصری)، لاکتات کلسیم (۱۳ درصد کلسیم عنصری) هستند. همان‌طور که اشاره کرده ایم هر کدام از این قرص‌ها حاوی درصد خاصی از کلسیم می‌باشند که با توجه به نیاز بدن شما تجویز خواهند شد. البته قرص‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که در ساختار خود علاوه بر کلسیم حاوی ویتامین‌ها و مواد مدنی دیگری مثل منیزیم هستند.

در بین عموم مردم افراد زیر بیشتر به کمبود کلسیم و در نتیجه بیماری‌های مفصلی و استخوانی دچار می‌شوند. این افراد در کنار برنامه غذایی سرشار از کلسیم باید از قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم نیز استفاده کنند.

  • افراد گیاه‌خوار
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان
  • استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدها
  • حساسیت به لاکتوز و استفاده محدود از محصولات لبنی
  • مصرف داروهای روده
  • ابتلا به بیماری‌های گوارشی که توانایی جذب کلسیم را از شما می‌گیرند، مانند بیماری التهاب روده یا بیماری سلیاک
  • کسانی که مجبور به مصرف زیاد پروتئین و سدیم هستند که این امر سبب می‌شود کلسیم بیشتری دفع کنند.

 

فواید قرص مفاصل

به قسمتی که دو استخوان را به یکدیگر متصل می‌کند مفصل می‌گویند. در صورت آسیب به این نقطه از بدن شما متحمل دردهای شدیدی خواهید شد. برای ازبین‌بردن این دردها و بهبود قسمت‌های آسیب دیده مفصل لازم است که از قرص‌هایی استفاده کنید که به برخی از آن‌ها در متن اشاره ردیم. این قرص‌ها دارای اثرات مثبت بسیاری هستند. از جمله این فواید می‌توان به تقویت استخوان‌ها با افزایش جذب کلسیم، تقویت غضروف سازی در قسمت مفاصل، بهبود وضعیت دندان‌ها، از بین بردن درد مفاصل، افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت مفاصل  و … اشاره کرد.

 

سخن پایانی

کلسیم از سری مواد مورد نیاز در بدن می‌باشد که در تنظیم ضربان قلب، تنظیم سیستم عصبی محیطی از طریق کنترل پالس‌های عصبی کاربرد دارد. هم‌چنین تأثیر بر عملکرد هورمون‌ها، انقباض عضلات، انعقاد خون و از همه مهم‌تر استحکام استخوان‌ها از دیگر مواردی است که وجود کلسیم در بدن را ضروری می‌کند. از طرفی این ماده معدنی خود به خود در بدن تولید نمی‌شود.

با این حساب باید رژیم غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند. البته برخی از افراد به علت داشتن یک سری از بیماری‌ها قادر به جذب این ماده معدنی نیستند که در این شرایط استخوان‌ها دچار ساییدگی و تخریب می‌شوند. این افراد مجبور به مصرف مکمل‌ها و قرص‌های مفصل سازی و تقویت استخوان‌ها هستند. طی این مقاله به برخی از این قرص‌ها و فواید و مضرات آن‌ها اشاره کردیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا