روانشناسی

داروها و مکمل های کاهش استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از بیماری‌های روحی غیر ارادی است که هر فرد ممکن است در درجاتی از زندگی خود با آن رو به رو شود و با آن دست و پنجه نرم کند. در برخی از موارد اما، استرس و اضطراب به حدی بر زندگی غالب می‌شود که انجام امور روزانه را برای شخص مختل می‌سازد و کار‌های اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد در آرزوی آرامش به هنگام سخنرانی در جمع و یا حضور بی‌دغدغه در جلسه آزمون به دنبال راه‌ها و دارو‌هایی برای درمان این امر طبیعی می‌باشند. این مقاله با هدف معرفی درمان‌های مؤثر برای برای استرس و اضطراب و معرفی دارو‌ها و روش‌های کنترل استرس به شما کمک می‌کند تا به شناخت کافی از سلامت روان خود دست پیدا کنید.

 

راه های کاهش استرس

دارو‌های متعددی برای درمان و کاهش استرس و اضطراب در دسترس هستند اما داروی مناسب برای هر شخص با معاینه کامل توسط روان پزشک متخصص و بررسی تمامی شرایط فیزیولوژیک و روانی وی تجویز می‌شود. پس از مصرف بی‌رویه و بدون تجویز جدا خودداری کنید.

 

بنزودیازپین (Benzodiazepine)

بنزودیازپین‌ها دارو‌های آرام‌بخش هستند که به آرام شدن ذهن کمک می‌کنند. بنزودیازپین‌ها برای درمان بسیاری از اختلالات اضطرابی مانند حملات اختلال اضطرابی فراگیر، پانیک و اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این دارو‌ها عبارت‌اند از:

آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام، کلردیازپوکساید، لورازپام، دیازپام

دارو‌های بنزودیازپینی به صورت کوتاه‌ مدت اضطراب را درمان می‌کنند. این دارو‌ها باید تحت نظر پزشک و فقط برای دوره معینی مصرف شوند زیرا استفاده بلند مدت آن‌ها باعث بروز اختلالات دیگر می‌شود.

 

بوسپیرون (Buspirone)

این دارو با تأثیر گذاشتن بر مواد شیمایی مغز، خلق‌وخو فرد را هدف قرار می‌دهد. بنابراین با تجویز دکتر در مدت زمان کوتاه یا بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نتایج آن مشاهده شود.

 

دارو‌های ضدافسردگی برای درمان استرس

دارو‌های ضدافسردگی با تأثیر بر پیام‌رسان‌های عصبی علائم اضطراب را کاهش می‌دهند و در برخی موارد برای رفع استرس و اضطراب از دارو‌هایی با کاربرد ضدافسردگی استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و تحت هیچ شرایطی بدون مجوز پزشک از دارو‌های فوق استفاده خودسرانه نفرماییید.

 

درمان خانگی استرس و اضطراب

برای درمان استرس و اضطراب می‌توانید از قرص‌هایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده‌اند و دارای صلاحیت کامل هستند استفاده کنید. البته با تغییر سبک زندگی می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک و در خانه از اضطراب خود بکاهید و به زندگی خود آرامش بیشتری دهید.

۱-ورزش کنید. اگر روزانه وقت هرچند کوتاهی را برای ورزش در نظر بگیرید نتیجه زیادی در اخر کار مشاهده می‌کنید. سی دقیقه پیاده روی روزانه اثر بلند مدتی در کاهش استرس می‌گذارد.

پیشنهادی:  دلایل خشم چیست و آیا می توان آن را کنترل کرد؟

۲-مدیتیشن و ریلکسیشن. چند دقیقه از روز را صرف تمرکز بر خود و رسیدن به آرامش درونی خود کنید. چشمانتان را ببندید و مغز خود را از هرگونه افکار منفی پاک کنید تا اضطراب از شما دور شود.

۳-بنویسید. اگر اهل نوشتن خاطرات روزانه نیستید، از امروز شروع کنید و دست به قلم شوید. حتی نوشتن یادداشتهای روزانه و یادآوری مسائل به خودتان از دغدغه فراموشکاری شما میکاهد و استرس کار‌های غقب افتاده را از شما دور می‌کند.

۴-وقت خود را در کنار خانواده دوستانتان بگذرانید. این کار به شما کمک می‌کند جدا از هر نگرانی و استرسی که دارید لحظاتی را شاد باشید و از فضای اضطراب دور شوید.

۵-فعالیتی که به آن علاقه دارید انجام دهید. به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و از آن لذت ببرید. فیلم مورد علاقه خود را ببینید در کنار آن خوراکی مورد علاقه‌تان را نوش جان کنید. همه این‌ها استرس را از شما دور می‌کند.

۶-جدول یا سودوکو حل کنید. اگر در روز کمی وقت خود را صرف تمرکز کردن بر کاری بکنید خود به خود از فضای استرس خارج می‌شوید و تمام ذهن خود را برای فعالیتی که روی آن تمرکز کرده‌اید خالی می‌کنید.

۷-از فعالیت‌های هنری قافل نشوید. نقاشی کنید، کاردستی بسازید، شعر بنویسید و یا حتی آشپزی کنید تا هنر و حس خوب جای استرس و اضطراب را پر کند.

۸-مصرف کافئین خود را پایین بیاورید. کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بی‌شک باعث افزایش استرس می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید از نوشیدن کافئین پرهیز کنید و یا حتی مصرف آن را قطع کنید.

۹-به موسیقی‌های آرام گوش دهید. موسیقی به خودی خود هورمون‌های شادی را در بدن افزایش می‌دهد و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش علاوه برایجاد لذت آرامش را به مغز شما القا می‌کند.

۱۰-برنامه‌ریزی کنید و کار‌های خود را عقب نیاندازید. نظم زندگی شما باعث می‌شود خیال شما راحت‌تر باشد. بنابراین استرسی در میان نخواهد بود.

 

چه چیزهایی برای استرس خوبه؟

تغذیه صحیح همیشه از مهم‌ترین مواردی بوده که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رعایت رژیم غذایی سالم نه‌تنها یک عامل پیشگیری از بیماری هاست، بلکه در درمان بسیاری از آن‌ها نیز راه‌گشا است. برای رسیدن به سلامت کافی بدن خود پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های اشباع نشده، ویتامین و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از خوردن غذا‌های سرخ شده پرهیز کنید. چای و قهوه بدون کافئین را جای گزین کنید و استعمال دخانیات را به کل از زندگی خود حذف کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها ترشح هورمون‌های مربوط به استرس را به میزان زیادی در بدن کاهش می‌دهند پس تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید.

ویتامین های گروه B سبب بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی می‌شوند. غذا‌هایی مانند: حبوبات، سیب زمینی، موز، بادام زمینی، اسفناج، تخم مرغ و غلات سبوس‌دارحاوی مقدار زیادی ویتأمین B هستند.

 

سنبل الطیب (سنبل کوهی)

اثرات درمانی سنبل الطیب به‌قدری قوی است که از آن به‌عنوان قوی‌ترین دارو ضد افسردگی و اضطراب نام می‌برند. دمنوش این گیاه را هم به شکل تنها و هم به شکل ترکیب با بادرنجویه و بابونه می‌توانید استفاده کنید. حدود یک قاشق چایخوری خشک شده سنبل الطیب را کوبیده و داخل یک لیوان آب جوش بریزید نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. در طول روز چند بار می‌توانید با فاصله‌ی زمانی بنوشید.

پیشنهادی:  دلایل خشم چیست و آیا می توان آن را کنترل کرد؟

نکته: سنبل الطیب خواب‌آور است پس به هنگام انجام کار‌هایی که تمرکز بالایی می‌خواهند مثل رانندگی استفاده نکنید.

 

اسطوخودوس

می‌توان از عرق اسطوخودوس جدا و یا به صورت شربت استفاده کرد و یا گل‌های خشک آن را در محیط خانه قرار دهید تا با رایحه‌ی آن آرامش بگیرید. این گیاه را می‌توان به شکل دمنوش استفاده کرد و به دلیل خاصیت آرامش‌بخشی که دارد باعث کاهش استرس می‌شود.

 

بادرنجویه

بادرنجویه داروی گیاهی ضد استرس قوی است. می‌توانید روغن بادرنجویه برای مالش عضلات پشت گردن و شقیقه استفاده کنید.

هم‌چنین اسانس این گیاه برای استفاده در غذا موجود است. دمنوش این گیاه نیز طبق دستور العمل‌های قبلی به راحتی تهیه می‌شود و قابل استفاده برای افرادی که از استرس رنج می‌برند می‌باشد. اگر حساسیت خاصی دارید قبل از مصرف عوارض جانبی مصرف را مطالعه کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

بابونه

تهیه چای بابونه و یا استفاده از مکمل بابونه به کم شدن علائم استرس و اضطراب کمک می‌کند. حتی عطر بابونه به هنگام دم کشیدن آرامش بخش می‌باشد.

 

قرص منیزیم

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطح منیزیم بدن با ابتلا به اضطراب رابطه دارد. با مصرف مقادیر مناسب منیزیوم در برنامه غذایی زیر نظر پزشک علائم استرس خود را کاهش دهید.

 

ویتامین C

مصرف مکمل‌های ویتامین C در یک دوره متناوب در بهبود استرس و برطرف کردن افسردگی مؤثر است. این ویتأمین باعث ثبات فشارخون در هنگام استرس می‌شود. مصرف میوه اللخصوص پرتغال ویتأمین c بدن را بالا می‌برد.

 

آروماتراپی

به استفاده از اسانس‌های طبیعی در هوا با روشن کردن شمع معطرآرموتراپی می‌گویند که در کنترل استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند. بسیاری از رایحه‌ها منحصراً آرام‌بخش هستند که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اسطوخودوس، بهارنارنج، بابونه، رز ، ترنج، بابونه رومی، کندر، چوب صندل، پرتقال یا شکوفه پرتقال، شمعدانی

 

قطره گیاهی هایپیران پورسینا

قطره گیاهی هایپیران از عصاره گیاه هوفاریقون گرفته شده است و مطالعات انجام شده در آزمایشگاه‌ها و برخی از افراد نشان داده است که قطره هایپیران، آرام بخش، مسکن و ضد اضطراب بوده و موجب اثرات ضد افسردگی می‌شود.

قطره گیاهی هایپیران پورسینا ۳۰ میلی لیتر

 

 

برای از بین بردن استرس چه کار کنیم

اگر استرس دارید، در مرحله اول خودتان می‌توانید به رسیده به آرامش خود کمک کنید. دیدن پزشک متخصص و استفاده از دارو زیر نظر آن‌ها نیز در مرحله دوم به کمک شما می‌آیند. این دارو‌ها قادر به ایجاد تغییراتی در بدن و مغز هستند که مغز شما را متمرکز می‌کنند و به کاهش علائم استرس و ایجاد آرامش در شما کمک می‌کنند.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا