روانشناسی

دلایل خشم چیست و آیا می توان آن را کنترل کرد؟

خشم

یکی از طبیعی ترین احساسات و حالات درونی هر انسانی است. اما نحوه بروز آن بسیار مهم است. کسانی که نمی توانند عصبانیت و احساسات منفی درونی شان را کنترل کنند، در واقع در مهارت های ارتباطی شان ضعیف هستند. در این بخش می خواهیم به شما دلایل و راهکارهای مناسبی برای کنترل احساسات منفی را ارائه دهیم.

 

پیشگفتار

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که به شدت عصبانی و ناراحت شوید. حس خشم و عصبانیت مانند هر حس دیگری در بدن همه ما انسان ها وجود دارد. این یکی از طبیعی ترین احساسات بدن است. به همین علت باید گفت کم و بیش برای همه پیش می آید. متاسفانه گاهی شعله های خشم به قدری زبانه می کشند که افراد دست به کارهای نامتعارف و غیر اخلاقی می زنند. این موضوع به شدت آسیب زا است؛ به همین علت باید از طریق راهکارهای درست آن را کنترل کرد. شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود بیاید که آیا می توان خشم را کنترل کرد؟ ما در این بخش تصمیم داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

خشم را بهتر بشناسیم

شاید همه شما یک تعریف کلی از حس خشم و عصبانیت در ذهن خود داشته باشید اما ممکن است به طور دقیق ندانید که این حس چیست و چگونه رخ می دهد؟ به طور کلی خشم و عصبانیت جزو احساسات منفی انسان ها به حساب می آید. اما نوع بروز آن در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی اوقات افراد به دنبال این احساست منفی و عصبانیت، واکنش های بسیار خشونت آمیزی از خودشان نشان می دهند و گاهی اوقات ممکن است کنترل شده با این احساس برخورد کنند.

به طور کلی زمانی که یک نفر خشمگین می شود، فشار خونش بالا می رود و ضربان قلبش تند می شود. این جزو اثرات فیزیولوژیکی عصبانیت برای بدن افراد است. به همین علت باید گفت به دنبال عصبانیت، افراد توانایی چند برابری پیدا می کنند و شاید قادر باشند کارهای بسیار سخت و سنگین را انجام دهند. ممکن است شما بارها و بارها در طول زندگی خود شاهد دعواها و مشاجرات خیابانی بوده باشید. در این دعواها که افراد بسیار عصبانی و پرخاشگر هستند، گاهی رفتارهای جنون آمیزی از خودشان نشان می دهند که شاید منجر به آسیب فیزیکی شدید به سایر افراد شود.

حال قضاوت با شماست. آیا واقعا برای تخلیه خشم، به خرج دادن این همه خشونت و پرخاشگری راه درستی است؟ این در حالیست که اکثر کسانی که به شدت عصبانی و پرخاشگر می شوند، پس از فروکش شدن خشم خود، نادم و پشیمان می شوند و با خود می گویند: “ای کاش خشم را کنترل می کردم! “بنابراین بهتر است تا جلوی بروز این اتفاقات وحشتناک گرفته شود. اما آیا میدانید چطور؟ در ادامه همراه ما باشید.

پیشنهادی:  داروها و مکمل های کاهش استرس و اضطراب

 

چرا افراد عصبانی می شوند؟ – دلیل خشمگین شدن چیست؟

به طور کلی دلایل زیادی برای خشم و عصبانیت وجود دارد. یکی از این دلایل، صبر و تحمل کم است. افرادی که همیشه در زندگی خود عجول بوده اند و آستانه صبر و تحمل شان کوتاه است، بیشتر از سایرین عصبانی می شوند. همچنین ممکن است به دلیل بعضی از بیماری های روحی و روانی، افراد به حد بسیار بالایی از خشم برسند. ممکن است یک حادثه ناگوار، تجاوز جنسی، مرگ عزیز و… باعث ایجاد زخم های روحی و روانی در افراد شود. این موضوع آنها را بسیار حساس و آسیب پذیر می کند و باعث می شود که آنها زود از کوره در بروند و عصبانی شوند.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید گاهی اوقات دلیل خشم، مشکلات و بیماری های جسمی است. وجود برخی ناراحتی های جسمی، آستانه صبر و طاقت را پایین می آورد و این موضوع موجب بروز واکنش های منفی می شود. آیا برای شما این سوال پیش آمده است که کنترل خشم امکان پذیر است یا خیر؟ در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

آیا کنترل کردن خشم امکان پذیر است؟

اگر از کسانی که در حد جنون خشمگین می شوند بپرسید که آیا کنترل خشم امکان پذیر است، قطعا به شما پاسخ منفی می دهند و کنترل این احساس را غیر ممکن می دانند. اما در حقیقت هیچ غیر ممکنی در خصوص کنترل احساسات وجود ندارد و می توان آنها را کنترل کرد.

کنترل پرخاشگری به شما کمک می کند تا از یک فرد عصبانی و پرخاشگر به یک فرد معمولی تبدیل شوید. در واقع هیچ کس نمی تواند وجود خشم را انکار کند و یا نمی توان از آدم ها انتظار داشت که هیچ گاه پرخاشگری نکنند. اما بهتر است تا این احساسات منفی در حد متعادل بروز پیدا کنند و عصبانیت بیش از حد منجر به انجام کارهای غیر معقولانه نشود. زمانی که افراد عصبانی می شوند، هیچ کس نمی تواند به آنها بگوید که کافیست و از پوسته پرخاشگری بیرون بیا! زیرا در این حالت ممکن است افراد با کوچکترین حرف یا اقدامی، به شدت پرخاشگری کنند و خشم شان به نقطه اوج برسد. موضوعی که اهمیت دارد این است که افراد راه های کنترل خشم را پیدا کنند و با استفاده از این راه ها، اجازه ندهند که تا سر حد جنون عصبانی شوند. بنابراین کنترل عصبانیت ممکن است و فقط نیاز به کسب مهارت های کنترل خشم دارد. در ادامه شما را با چند راهکار ساده ولی موثر برای کنترل احساسات منفی آشنا می کنیم.

 

آشنایی با چند راهکار موثر و آسان برای کنترل خشم و عصبانیت

برای کنترل خشم، روش های مختلفی وجود دارد. شما می توانید با به کارگیری این روش ها عصبانیت و پرخاشگری خودتان را تا حد زیادی کنترل کنید.

  1. نفس عمیق بکشید

عصبانیت با بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب همراه است. در واقع تغییرات فیزیولوژیکی در بدن باعث تشدید عصبانیت می شوند. برای فروکش شدن خشم و جلوگیری از شدت گرفتن آن، چند نفس عمیق بکشید. تنفس صحیح به شما کمک می کند تا عصبانیت خود را کنترل کنید.

  1. سکوت کنید
پیشنهادی:  داروها و مکمل های کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از راه های کنترل خشم و عصبانیت، سکوت کردن است. قطعا این کار برای افراد عصبانی و پرخاشگر بسیار سخت است. زیرا آنها می خواهند در همان لحظه با کلامشان، عصبانیت درونی شان را تخلیه کنند. اما این کار ممکن است عواقب بدی داشته باشد. به همین علت بهتر است تا اگر عصبانی شدید، سعی کنید سکوت کنید. برای اینکه بتوانید به سکوت خود پایبند باشید، به حرف ها و اتفاقات اطرافیانتان فکر نکنید و سعی کنید حواس خودتان را پرت کنید.

  1. محل را ترک کنید

یکی دیگر از موثرترین روش های کنترل خشم، ترک محل است. فضایی که باعث متشنج و عصبی شدن شما می شود را ترک کنید. پس از ترک محل، قدم بزنید و با خودتان فکر کنید. این کار تاثیر چشمگیری بر کنترل خشم دارد. قطعا شما می توانید با استفاده از این روش، تاثیرات مطلوب آن بر روی روابط تان با دیگران را ببینید.

  1. عصبانیت تان را با لحن مناسب بیان کنید

سعی کنید به جای بالا بردن صدایتان، قدرت کلامتان را بالا ببرید. به خاطر داشته باشید،کسانی که عصبانیت خود را به طرز وحشتناکی بروز می دهند، افراد ضعیفی هستند. آنها توانایی دفاع از خود و حقشان را ندارند و با متشنج کردن فضا و درگیری با دیگران می خواهند همه چیز را به نفع خودشان تمام کنند. در واقع این افراد در مهارت های ارتباطی شان بسیار ضعیف هستند و نمی توانند خواسته شان را بیان کنند. شما باید برای کنترل پرخاشگری و احساسات منفی از قبل تمرین کنید تا در لحظه بتوانید درست برخورد کنید. گاهی اوقات عصبانیت در زندگی کاملا طبیعی است. اما بهتر است آن را با لحن مناسب و گیرا بیان کنید. کسانی که عصبانیتشان را با داد و بیداد مطرح می کنند، حتی اگر حق به جانب هم باشند، باز هم کسی به آنها حق نمی دهد. بنابراین در صورتی که علت عصبانیت خود را با دیگران مطرح کنید و آن را با استفاده از لحن و بیان مناسب به گوش دیگران برسانید، قطعا می توانید از حق خود دفاع کنید.

  1. استفاده از مکمل آرامشبخش

بعضی از افراد با استفاده از راهکارهای ساده و معمولی نمی توانند هیجانات منفی درونشان را کنترل کنند. در این صورت بهتر است آنها از نظر روانی درمان شوند. زیرا ادامه یافتن عصبانیت و احساسات منفی برای آنها خطرات بعدی در پیش دارد. همچنین استفاده از مکمل های آرامشبخش کمک زیادی به کنترل خشم و عصبانیت می کند. این مکمل ها از تغییرات منفی فیزیولوژیکی در بدن جلوگیری می کنند و به افراد کمک می کنند تا بتوانند احساسات منفی شان را به خوبی کنترل کنند. بنابراین پس از یک دوره استفاده از داروهای آرامشبخش، این افراد می توانند احساسات منفی درونی شان را به خوبی کنترل کنند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا