پوست و زیبایی

برای رفع خشکی پوست چه چیزی موثر است؟

خشکی پوست

عوارض و عواقب بسیار بدی برای پوست دارد. پوست خشک و ملتهب هم سلامت شما را به خطر می اندازد و هم باعث احساس ناراحتی در بدن می شود. آیا می دانید چه عوامل باعث خشک شدن پوست می شوند و چگونه باید آنها را برطرف کرد؟ در ادامه همراه ما باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

 

چطور خشکی پوست را تشخیص دهیم؟  خشکی پوست چه علائمی دارد؟

آیا می دانید خشکی پوست چه علائمی دارد و برای رفع خشکی آن باید چه کاری انجام داد؟ به طور کلی پوست خشک علائم بسیار واضح و روشنی دارد. به طوری که شما به راحتی متوجه آن می شوید. به طور کلی پوست خشک را می توان از علائم و نشانه های زیر تشخیص داد.

  1. احساس کشیدگی در پوست

یکی از علائم و نشانه های خشکی پوست، احساس کشیدگی در پوست است. این موضوع بعد از تماس با آن با شدت بیشتری بروز پیدا می کند. به عنوان مثال بعد از استحمام پوست به قدری خشک می شود که برای باز و بسته کردن دست ها، باید به سختی این کار را انجام دهید. در این صورت خشکی پوست تا حدی زیاد است که شاید شما گمان کنید پوستتان انعطاف پذیری ندارد.

  1. زبر شدن پوست

پوست سالم، نرم و لطیف و شاداب است. در صورتی که پوست زبر و خشن باشد، قطعا به دلیل خشکی بیش از حد است. زیرا زبر شدن پوست از دیگر علائم خشک شدن پوست است.

  1. خارش و التهاب پوست

تا حد زیادی پوست به رطوبت نیاز دارد. در صورتی که خشکی در پوست اتفاق بیفتد، به دنبال آن خارش و التهابات پوستی به وجود می آید.

  1. پوسته پوسته شدن

یکی دیگر از نشانه های خشکی پوست، پوسته پوسته شدن آن است. با توجه به شدت خشکی در پوست، پوسته پوسته شدن خفیف یا شدید می شود.

  1. ترک خوردن پوست

ترک های سطحی یا عمقی پوست از دیگر نشانه ها و علائم خشکی در پوست هستند. با توجه به شدت خشکی، ترک ها عمق های متفاوتی نیز خواهند داشت.

  1. تغییر رنگ پوست

یکی دیگر از نشانه های خشک شدن پوست، تغییر رنگ آن است. رنگ پوست در این افراد به خاکستری و شاید قرمز مایل است.

 

چرا پوست خشک می شود؟  علت خشکی پوست چیست؟

آیا می دانید خشکی پوست چه علتی دارد؟ به طور کلی عدم برخورداری پوست از رطوبت کافی به عوامل متعددی وابسته است. گاهی اوقات ممکن است یکی از این عوامل و گاهی چند عامل با یکدیگر باعث خشک شدن پوست می شوند. برای رفع خشکی پوست، ابتدا باید دلایل آن را بشناسید تا بتوانید آن را برطرف کنید. بنابراین در ادامه به بررسی دلایل خشک شدن پوست خواهیم پرداخت.

  1. آب و هوا
پیشنهادی:  چه رنگ مویی پوست را روشن می کند؟

یکی از اصلی ترین دلایل خشکی پوست، آب و هوا است. اکثر کسانی که از خشک شدن پوست رنج می برند، در فصول سرد سال این عارضه را تجربه می کنند. سرما و خشکی هوا یکی از اصلی ترین دلایل خشک شدن پوست است. علاوه بر آن، زندگی در شهرها و مناطقی که آب و هوای گرم و خشکی دارد، باعث خشک شدن پوست می شود.

  1. گرما و سرمای زیاد

یکی دیگر از دلایل خشک شدن بیش از حد پوست، سرما و گرمای زیاد است. گاهی اوقات قرار گرفت در معرض گرمای بخاری، شومینه و سیستم های گرمایشی و همچنین قرار گرفتن در معرض سیستم های سرمایشی باعث خشک شدن پوست می شود.

  1. دوش آب داغ

کسانی که با آب داغ دوش می گیرند، آسیب های جدی به پوست و موهای خود وارد می کنند. آب داغ حمام هم باعث خشکی مو و هم باعث خشک شدن پوست می شود. علاوه بر آن شنا کردن در آبی که کلر زیادی دارد، یکی دیگر از عوامل خشک شدن پوست است.

  1. استفاده از صابون و شوینده های نامناسب

هر کسی باید از صابون و شوینده های مناسب با جنس پوستش استفاده کند. در صورتی که از شوینده های نامناسب استفاده شود، پوست آسیب های زیادی را تجربه می کند که یکی از آنها خشکی و التهاب است. کسانی که پوست خشک و ملتهبی دارند، باید از صابون و شوینده های مناسب با جنس پوستشان استفاده کنند.

  1. بیماری

یکی دیگر از دلایل خشک شدن پوست بیماری های پوستی است. کسانی که از اگزمای پوستی، پسوریازیس، آلرژی و… رنج می برند، مدام به خشکی پوست مبتلا می شوند. البته این خشکی فقط به دلیل شرایط خاص بیماری است.

 

چه کسانی بیشتر به خشکی پوست مبتلا می شوند؟

حال که با علائم و دلایل خشکی پوست آشنا شدید، بهتر است تا بدانید چه کسانی بیشتر از سایرین به این نوع خشکی مبتلا می شوند؟ به طور کلی همه انسان ها و در هر سن و سالی ممکن است به خشکی مو و پوست مبتلا شوند. اما بعضی از افراد بیشتر از سایرین به این عارضه پوستی دچار می شوند.

  • کسانی که بالای ۴۰ سال سن دارند

اولین گروه کسانی هستند که سن آنها بالای ۴۰ سال است. با بالا رفتن سن سلول های پوستی عملکرد خود را تا حد زیادی از دست می دهند و ممکن است آسیب های زیادی به پوست وارد شد. کلاژن سازی در پوست کاهش می یابد و چین و چروک های ریز و یا عمیقی بر سطح پوست ظاهر می شوند. به دنبال همه این تغییرات، پوست خشک و کم آب می شود. بنابراین افراد بالای ۴۰ سال بیشتر از سایرین به خشکی پوست مبتلا می شوند.

  • زندگی در مناطقی که آب و هوای خاص دارد

آب و هوای محل زندگی تاثیر زیادی بر حفظ سلامت و رطوبت پوست دارد. کسانی که در مناطق بسیار سردسیر و یا بسیار گرمسیر زندگی می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خشک شدن پوست قرار دارند.

  • افرادی که به علت نوع شغلشان با آب تماس زیادی دارند
پیشنهادی:  همه چیز در مورد کرم آبرسان

گروه دیگر کسانی هستند که به دلیل نوع شغلشان با آب تماس پوستی زیادی دارند. به عنوان مثال آرایشگرها و مربیان شنا کسانی هستند که به دلیل نوع شغلشان تماس زیادی با آب دارند و به همین علت بیشتر از سایرین به خشک شدن پوست مبتلا می شوند.

 

برای رفع خشکی پوست چه کارهایی انجام دهیم؟ – روش های درمان پوست خشک

حال که در مورد خشک شدن پوست اطلاعات کاملی به دست آوردید، بهتر است تا به بررسی راه های درمان خشکی پوست بپردازیم.

  1. از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

اولین کاری که برای رفع خشکی پوست باید انجام دهید، استفاده از کرم مرطوب کننده است. کرم مرطوب کننده مناسب پوستتان را تهیه کنید و حداقل روزی سه بار آن را به پوست دست و صورتتان بمالید تا به خوبی جذب شود. در صورتی که پوست بدنتان نیز خشک است، می توانید از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید.

  1. آب بنوشید

یکی دیگر از راه های درمان پوست خشک، نوشیدن آب زیاد است. آب تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت و طراوت پوست می گذارد. به همین علت نوشیدن آب کافی می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

  1. استفاده از صابون و شوینده های مناسب برای پوست

اگر می خواهید از خشک شدن پوست جلوگیری کنید و یا پوست خشک تان را درمان کنید، بهتر است تا از شوینده های مناسب برای پوستتان استفاده کنید. استفاده از صابون یا سایر شوینده هایی که برای پوست های چرب مناسب است، تا حد زیادی پوست را خشک می کنند. بنابراین حتما از محصولات شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید.

  1. محیط زندگی تان را مرطوب نگه دارید

اگر در فصل سرد و یا در منطقه سردسیر یا گرمسیر زندگی می کنید، بهتر است تا محیط زندگی تان را مرطوب نگه دارید. این کار را با استفاده از دستگاه بخور انجام دهید. حتی اگر به دستگاه بخور دسترسی ندارید، می توانید یک ظرف آب روی بخاری قرار دهید تا هوای منزلتان مرطوب شود.

  1. از شوینده های مناسب برای لباس هایتان استفاده کنید

جالب است تا بدانید استفاده از پودرهای ماشین لباسشویی که لباس ها را بیش از حد خشک می کند، بر روی پوست نیز تاثیر منفی می گذارد و باعث خشک شدن پوست نیز می شود. برای درمان خشکی پوست بهتر است تا از شوینده های مناسب برای لباس هایتان استفاده کنید.

  1. به پزشک مراجعه کنید

گاهی اوقات ممکن است خشکی پوست به دلیل بیماری باشد. به همین علت برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از خشک شدن پوست، بهتر است تا به پزشک مراجعه کنید و مشکلات و بیماری های پوستی تان را درمان کنید. به خاطر داشته باشید تا زمانی که از مشکلاتی همچون اگزمای پوستی و… رنج می برید، نمی توانید جلوی خشک شدن پوستتان را بگیرید.

  1. با آب ولرم حمام کنید

دوش آب داغ باعث خشک شدن پوست می شود. به همین علت برای درمان خشکی پوست، بهتر است تا با آب ولرم حمام کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا