زنان

بهترین روش درمان بوی واژن در سریع ترین زمان

بوی بد واژن، همواره یک معضل بسیار بزرگ برای خانم ها می باشد که نه تنها برای خود فرد بلکه برای شریک جنسی نیز می تواند آزار دهنده باشد. عوامل بسیاری می تواند در بروز این بوی بد موثر باشد. میزان ترشحات ناحیه واژن در هر فرد و در طول زمان های مختلف می تواند متغیر باشد. اما همه این ترشحات بوی بدی ندارند و نیاز به درمان خاصی هم نمی باشد. ترشحات واژن که همراه با بوی بد می باشند، باید به سرعت درمان شوند و با مراجعه به بهترین متخصص زنان علت ایجاد آن ها مشخص شود. در ادامه به بررسی علل و درمان بوی بد واژن می پردازیم.

 

بوی واژن

بوی واژن، چیزی کاملاً طبیعی است که همه خانم­ها با آن سروکار دارند و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. برخی از بوهای واژن نشان­دهنده مشکلی در فرد است. بوی واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی  نیز قابل توجه باشد. بدین ترتیب که، قوی­ترین مقدار ترشحی که می­تواند بو داشته باشد، معمولاً در اواسط سیکل ماهانه قاعدگی است. پس از مقاربت نیز بوی واژن ممکن است قوی­تر شود. تعریق معمولی نیز می­تواند باعث ایجاد بوی واژن شود. بنابراین بوی نامطبوع و قوی، بخصوص بویی که برای چندین روز ادامه دارد و بویی شبیه به بوی ماهی می­دهد، می­تواند نشانه­ای از یک مشکل اساسی سلامتی در فرد باشد.

بوی غیرطبیعی واژن اغلب با علائم دیگری از جمله ترشحات سفید مایل به خاکستری، سوزش و خارش همراه است. همه اینها با هم علائم یک بیماری به نام واژینیت هستند. عمدتاً اکثر زنانی که بهداشت را رعایت نمی­کنند و از دوش استفاده می­کنند و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بوی غیرطبیعی واژن هستند. همچنین، زنانی که شریک جنسی جدیدی دارند یا مرتباً شریکشان را عوض می­کنند، بیشتر در معرض خطر بوی غیرطبیعی واژن قرار می­گیرند.

 

علل بوی بد واژن

عفونت های باکتریال یا عفونت های قارچی

عدم رعایت بهداشت ناحیه تناسلی به خصوص به هنگام قاعدگی و بعد از نزدیکی

کوتاه نکردن موهای زائد ناحیه تناسلی

تعریق ناحیه به خصوص در فصل تابستان

استفاده از لباس های زیر چسبان تنگ و پلاستیکی که موجب افزایش تعریق و ایجاد بوی بد می شود.

گشادی واژن در افرادی که زایمان های مکرر داشته اند.

لابیاهای بلند که موجب جمع شدن ترشحات و قطراتی از ادرار می شود و بوی بد و نامطبوع ایجاد می کند.

استفاده از مواد غذاهای سرخ کرده و آماده به طور مکرر

علل نادر فیستول رکتوواژینال

سیکل قاعدگی

رژیم غذایی

تامپونی که مدت طولانی داخل واژن مانده باشد.

 

روش­های از بین بردن بوی واژن

واژن دارای رایحه­ای منحصر به فرد است که برخی از زنان ممکن است نسبت به بوی واژن احساس خودآگاهی داشته باشند. حتی برای یک واژن سالم نیز بسیار طبیعی است که بوی خفیفی داشته باشد. با این حال، این بو می­تواند بر اثر عواملی چون وجود عفونت یا سایر عوامل مربوطه، تغییر کند. از جمله عواملی که می­تواند بر بوی طبیعی واژن اثرگذار باشند می­توان به تغذیه و وضعیت سلامتی اشاره کرد.

راهکارهای بسیاری برای بهبود بوی واژن پیشنهاد می­شود که از نظر علم پزشکی مورد قبول نیست. در واقع، انجام برخی از کارها می­تواند منجر به عفونت­هایی شود که این به نوبه خود منجر به ایجاد و تشدید بوی نامطبوع واژن می­شود.

داشتن احساساتی منفی در مورد بوی واژن می­تواند منجر به مشکلاتی در عزت­نفس و تصویر بدن شود. با این حال، طبیعی است که واژن بوی ملایمی داشته باشد. این بو با تغییرات هورمونی در دوران بارداری، سیکل قاعدگی و یائسگی تغییر می­کند. داشتن بوی لطیف و ملایم دلیلی برای نگرانی نیست. ولی با این اوصاف، اکثر زنان تمایل دارند که راجع به درمان این بوی خفیف نیز با پزشک مشورت کنند. از جمله بوهای واژن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

– واژن با بوی ماهی

هنگاهی که عوامل خاصی بر ترکیب شیمیایی واژن تأثیر می­گذارند، باکتری­های مضر خارج از کنترل شروع به رشد می­کنند و بویی شبیه بوی ماهی را تولید می­کنند. شایع­ترین عفونت واژن که در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله رایج است، عفونت واژینوز باکتریایی است. برخی از زنان مبتلا به این نوع عفونت، ممکن است دارای علائم دیگری از جمله خارش، سوزش و ترشحات مایل به زرد و کرم نیز باشند که اگرچه ممکن است به عفونت قارچی شبیه باشد ولی بسیاری از خانم­ها از طریق بوی ماهی آن را تشخیص می­دهند.

پیشنهادی:  نوار بهداشتی مشبک یک انتخاب مناسب برای بانوان

راههای درمان این بوی بد، مصرف آنتی­بیوتیک­های تجویزی توسط متخصص زنان، اجتناب از دوش گرفتن، عدم استفاده از محصولات معطر در داخل و یا اطراف واژن(محصولات معطری که موجب تغییر ترکیب شیمیایی واژن می­شوند که این به نوبه خود منجر به واژینوز باکتریایی می­شود)، انجام رابطه جنسی ایمن و سالم و جلوگیری از داشتن شرکای جنسی متعدد که می­تواند بر تعادل باکتریایی واژن تأثیرگذار و موجب واژینوز باکتریایی شود که شایع­ترین نوع عفونت زنان است و موجب ایجاد بوی واژن می­شود.

زمانی که فرد دچار واژینوز باکتریایی شده باشد، پس از مراجعه به پزشک، پزشک براساس علائم ترشح، واژن وی را معاینه می­کند و یا سطح PH واژن را معاینه می­کند که ببیند آیا واژن فرد دچار عفونت باکتریایی شده است یا خیر. متأسفانه برخی از زنان به طور بیشتری در معرض ابتلاء به عفونت­های باکتریایی واژن قرار می­گیرند در صورتی که برخی دیگر ممکن است هیچ­گونه عفونتی نداشته باشند.

 

– بوی شیرین یا آبجو مانند واژن

زمانی که مخمر در واژن بیش از حد معمول رشد کند می­تواند بوی شیرینی شبیه بوی عسل یا کلوچه ایجاد کند. در این صورت واژن ممکن است بوی آبجو یا نان و گاهی اوقات نیز بوی ترشی دهد. سوزش شدید، خارش یا احساس خشکی معمولاً با عفونت­های قارچی همراه است. این علائم که با گذشت زمان بدتر می­شوند، گاهی اوقات نیز ممکن است زنان شاهد ترشحاتی شوند که شبیه پنیر دلمه است.

اگرچه زنان درگیر با این عفونت می­توانند با استفاده از داروهای بدون نسخه خود را درمان کنند ولی زنانی که برای اولین بار است که با این نوع عفونت مواجه می­شوند و قبلاً سابقه عفونت قارچی را نداشته­اند، باید با پزشک مشورت کنند و دستورالعمل­های لازم  را اجرا کنند.

اقدامات مؤثر برای جلوگیری از رشد بیش از حد مخمر نیز شبیه اقداماتی است که برای جلوگیری از واژینوز باکتریایی باید انجام داد؛ از قبیل اجتناب از محصولات معطر و نگرفتن دوش و غیره. استراتژی­های دیگری که زنان باید انجام دهند این است که آنتی­بیوتیک­ها را فقط در صورت لزوم مصرف کنند چرا که در برخی از زنان، آنتی­بیوتیک­ها می­توانند باکتری­های مفید واژن را از بین ببرند و شرایط رشد مخمرهای واژن را فراهم کنند.

خشک نگه­داشتن ناحیه واژن یکی دیگر از راههای مقابله با رشد مخمرها در واژن است. از انجایی که مخمرها در محیط­های مرطوب با بیشترین سرعت رشد می­کنند، بنابراین لازم است که پس از تمیز کردن واژن، از باقی ماندن رطوبت روی واژن و از پوشیدن لباس­های زیر خیس، خودداری کرد.

 

– بوی شیرین و مخمری واژن

وقتی از بوی شیرین صحبت می‌شود منظور بوی بیسکوییت نیست؛ بلکه منظور، بوی شکر سوخته است. این اتفاق هم به باکتری‌ها ربط دارد. واژن یک سیستم باکتریایی بسیار قوی و در حال تغییر مداوم دارد. گاهی اوقات این اتفاق باعث تولید بویی شیرین و ناخوشایند می‌شود.

بسیار رایج است که واژن بوی تند یا ترش تولید می‌کند که می‌توان آن را با بوی غذاهای تخمیر شده و کپک زده مقایسه کرد. در واقع مایه ماست و خمیر ترش نان حاوی همان نوع باکتری‌های خوبی هستند که بیشترین درصد باکتری‌های واژن را تشکیل می‌دهند. نام این باکتری لاکتوباسیل است.

 

– بوی گندیدگی

علت بوی گندیدگی نیز به زیاد شدن باکتری‌ها و استفاده طولانی از یک تامپون برمی‌گردد . در دوران قاعدگی واژن شبیه به یک ماشین پرکار مشغول تولید باکتری است. این اتفاق در برخی از خانم‌ها باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود و شدت بو در هر شخص متفاوت است.

 

– بوی فلز واژن

موارد زیادی از بوی مس مانند و فلزی واژن گزارش می‌شود. این بو جای نگرانی ندارد و به ندرت نشان‌دهنده یک مشکل جدی است. خون حاوی آهن است که بوی فلز می‌دهد. شایع‌ترین عارضه قاعدگی، خونریزی است. در طول قاعدگی، خون و بافت از دیواره رحم خارج شده و از مجرای واژن عبور می‌کنند. رایحه فلزی نباید مدت زیادی پس از دوره قاعدگی باقی بماند. همچنین اگر واژن با مایع منی تماس داشته باشد، سطح pH تغییر کرده و بوی فلز ایجاد می‌شود. همچنین خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی نیز بسیار شایع است که باعث ایجاد بوی فلز می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از بریدگی و خراشیدگی واژن از روان کننده استفاده کنید.

پیشنهادی:  چکاپ های زنانه باید چند وقت یکبار انجام شود و چه اهمیتی دارد؟

 

– بوی کپک‌ زدگی

فعالیت بدنی و تعریق زیاد ممکن است باعث بوی ماندگی و کپک شود. پوشیدن لباس‌های نایلونی نیز سبب گیرافتادن بوی عرق در واژن می‌شود. این بو را می‌توان با استفاده از لباس‌های مناسب و استحمام فوری پس از ورزش برطرف کرد.

 

– بوی وایتکس یا حمام تازه تمیز شده

منظور از بوی وایتکس بوی مواد شیمیایی مانند بوی پس از ضدعفونی و شستن حمام با مواد شوینده است. ادرار حاوی مقداری آمونیاک به نام اوره است. تجمع ادرار در لباس زیر با اطراف لباس می‌تواند بوی مواد شیمیایی مثل وایتکس را ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که بوی شدید آمونیاک از طریق ادرار نشانه کم‌آبی بدن است و بهتر است آن را جدی بگیرید و آب بیشتری میل کنید.

 

برای جلوگیری از بوی واژن باید چکار کرد؟

برای از بین بردن بوی واژن، اگرچه نمی­توان همه بوها را از بین برد، اما با رعایت پروتکل­های بهداشتی خاصی می­توان از شدت بو جلوگیری کرد. در زیر به معرفی نمونه­هایی از این راهکارها پرداخته می­شود.

– اتخاذ اقدامات بهداشتی مناسب؛ استفاده از روش­های بهداشتی ایمن و سالم می­تواند بوی واژن را کاهش دهد از قبیل:

– پاک کردن واژن از جلو به عقب، با این کار از ورود مواد مدفوع به داخل واژن جلوگیری می­شود.

– ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی

– استفاده از یک صابون ملایم و بدون عطر

– تعویض لباس زیر به صورت روزانه و یا زمانی که لباس زیر عرق کرده یا کثیف است.

– شستن لباس زیر در محصولات بدون عطر

– دوش گرفتن بعد از تعریق، چرا که عرق می­تواند بوی واژن را تغییر دهد.

– برای کاهش بوی واژن به دلیل قاعدگی، باید از محصولات داخلی استفاده کرد. نشستن روی پد مرطوب و یا رطوبت پدهای پارچه­ای قابل استفاده مجدد نیز می­تواند باعث ایجاد بوی واژن شود. لازم به ذکر است که تعویض مکرر پوشاک­ها در زمان قاعدگی بسیار مهم است.

– مراقبت از واژن بعد از رابطه جنسی؛ گاهی اوقات مایع منی با مایع واژن تعامل پیدا می­کند که این نیز به تشدید بوی واژن کمک می­کند. برای جلوگیری از تماس مایع منی با مایع واژن از کاندوم استفاده شود و از روان­کننده­های معطر یا طعم­دار خودداری شود.

– پروبیوتیک مصرف کنید. پروبیوتیک­ها از باکتری­های سالم در سراسر بدن انسان از جمله در واژن حمایت می­کنند. همچنین ممکن است بتوانند به جلوگیری از برخی عفونت­های واژن به خصوص عفونت­های مخمری کمک کنند و می­توانند بدین طریق خطر بوی واژن را کاهش دهند.

– از پوشیدن لباس­های تنگ خودداری شود. چرا که لباس تنگ می­تواند مایعات و مواد اطراف واژن را به داخل واژن انتقال دهد.

– به حداقل رساندن مصرف شیرینی­جات؛ چون باعث رشد بیش از حد مخمر می­شود و بوی واژن را تقویت می­کند. تحقیقات نشان می­دهند که مصرف غذاهای خوشبو، هندوانه، سیب و کرفس ممکن است بتواند در کاهش بوی واژن کمک کننده باشد. یکی دیگر از روش­های مقابله با بوی واژن این است که زنان باید سعی کنند که آب زیادی را مصرف کنند.

 

استفاده از ژل بهداشتی بانوان

ژل برای بوی بد واژن هم وجود دارد. ژل‌ های بهداشتی بانوان با عطرهای گوناگون و مقدار اسیدیته مختلف در بازار یافت می‌شود که برای استفاده روزانه و قبل و بعد از هر رابطه توصیه می‌شود. ژل‌های معطر و تامپون‌های معطر می‌توانند در بسیاری از موارد، بوی بد واژن را بدون مصرف هیچ دارویی از بین ببرد.

با توجه به این که کشاله ران دارای مجموعه‌ای از غدد عرق است، آیا واقعا توقع دارید که واژنی بی بو داشته باشید؟ حقیقت این است که واژن محل میلیاردها باکتری است و ترکیب دقیق این باکتری‌ها گاهی اوقات تغییر کرده و بو تولید می‌شود. در استفاده از ژل بهداشتی زیاده‌روی نکنید.

 

دارو درمانی بوی واژن

درمان بوی بد واژن بستگی به علت آن دارد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا با تشخیص دقیق و به موقع آن درمان های مناسب با آن تجویز گردد. تجویز دارو برای رفع بوی بد واژن به علت بو بستگی دارد که این موضوع توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود. چنانچه علت بوی بد واژن عفونت های تریکومونیازیس یا واژینوز باکتریایی باشد، پزشک داروهایی نظیر تینیدازول، مترونیدازول، کلیندامایسین و … را تجویز می کند. باید توجه داشت که در هنگام بروز عفونت واژن باید از رابطه جنسی خودداری کرد تا زمانی که عفونت به طور کامل درمان شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا