زنان

چکاپ های زنانه باید چند وقت یکبار انجام شود و چه اهمیتی دارد؟

آیا می دانید انجام چکاپ های زنانه چه تاثیری در کیفیت زندگی خانم ها دارد؟ به طور کلی بدن خانم ها همواره با تغییرات بسیار زیادی روبرو است. پروسه بارداری و شیردهی، یائسگی و… همگی تغییرات زیادی را در بدن خانم ها به وجود می آورد. به همین علت با انجام این آزمایشات و چکاپ ها وضعیت بدنی به طور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

 

انجام چکاپ های زنانه چه اهمیتی دارد؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا انجام چکاپ های زنانه اهمیت دارد؟ شما تا چه حد به انجام به موقع این چکاپ ها اهمیت می دهید؟ همانطور که می دانید با گسترش تکنولوژی و پیشرفت زندگی های شهرنشینی، بیماری های مختلفی سلامت و حیات انسان ها را تهدید می کنند. این بیماری ها گاهی از قبل خودشان را نشان نمی دهند. بسیاری از افراد هستند که مدت هاست به بیماری های مختلفی مبتلا شده اند، بدون آنکه خودشان از این موضوع خبر داشته باشند. زیرا بسیاری از بیماری ها در مرحله اول کاملا خنثی و بی علامت هستند. بنابراین انجام چکاپ های زنانه می تواند شما را به موقع از وضعیت بدنی تان مطلع کند.

چکاپ های دوره ای به طور کامل وضعیت بدن را مشخص می کنند. این چکاپ ها وجود بیماری های کوچک و بزرگ را در بدن مشخص می کنند. گاهی هم ممکن است شما فقط در معرض ابتلا به بیماری قرار بگیرید و طبق نتیجه تست ها و چاپ ها بتوانید از مکمل بانوان برای پیشگیری از بروز این بیماری ها استفاده کنید. این موضوع می تواند به حفظ حیات و سلامت شما کمک زیادی کند. همچنین اگر شما بیمار شده باشید و در کوتاه ترین زمان متوجه بیماری خود شوید، قطعا درمان را آغاز می کنید. زمانی که بیماری در مراحل اولیه خودش است، درمان بسیار ساده تر و تاثیرگذارتر صورت می گیرد؛ خصوصا بیماری های خاص. اما متاسفانه بسیاری از بیماری هایی که پیشرفت می کنند، راه درمانی برای آنها وجود ندارد و یا درمان آنها صعب العلاج می شود. به همین علت انجام به موقع چکاپ های زنانه برای حفظ سلامتی و کنترل وضعیت جسمانی بسیار مهم و ضروری است.

 

 

آیا چکاپ های زنانه در هر سنی متفاوت است؟

با توجه به اینکه در هر سن و سالی بدن در یک وضعیت خاصی قرار می گیرد، به همین علت چکاپ های زنانه نیز در هر سنی متفاوت خواهند بود. قطعا چکاپ های قبل از زایمان با چکاپ های دوران یائسگی یکی نیستند. به همین علت باید در هر سن و سالی چکاپ های مخصوصی را انجام داد.

خانم هایی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند، باید چکاپ های دوره ای مانند تست پاپ اسمیر، معاینه پستان، آزمایشات مربوط به خون، بررسی وضعیت تیروئید، قند، چربی و… را بدهند. در مقابل خانم هایی که در بازه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال قرار دارند، به دلیل قرار گرفتن در شُرُف یائسگی، باید از تست های سنجش تراکم استخوان، پاپ اسمیر، ماموگرافی پستان، آزمایش خون و… را انجام دهند. انجام این آزمایشات در هر برهنه سنی اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه یکی از شایع ترین مشکلاتی که در بین خانم های ایرانی رواج پیدا کرده است، سرطان پستان و سرطان رحم است. بنابراین خانم های ۲۰ تا ۶۰ ساله باید هر ساله این دو تست را انجام بدهند تا از وضعیت سلامتی شان مطلع شوند. به طور کی انجام چکاپ های زنانه برای بانوان بسیار مهم و ضروری است؛ به خصوص بانوانی که در شُرُف بارداری و یائسگی هستند. زیرا این دسته از خانم ها، با تغییرات بدنی بسیار زیادی روبرو می شوند و گاهی احتمال دارد این تغییرات بدنی برای آنها مشکلاتی به وجود بیاورد.

پیشنهادی:  بهترین روش درمان بوی واژن در سریع ترین زمان

 

هدف از انجام چکاپ های زنانه چیست؟

حال که با اهمیت انجام چکاپ های زنانه آشنا شدید، بهتر است تا به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا انجام این چکاپ ها به چه هدفی صورت می گیرد؟ شاید بسیاری از خانم ها انجام این آزمایشات را ضروری ندانند و یا نسبت به انجام به موقع چکاپ های زنانه بی تفاوت باشند. اما زمانی که شما از اهداف مهم انجام این چکاپ ها مطلع شوید، قطعا خود را موظف به انجام آن می دانید.

قبل از اینکه اهداف انجام چکاپ های دوره ای زنانه را بررسی کنیم، بهتر است تا به یک موضوع مهم اشاره کنیم تا برای تمام خانم های کشورمان، فرهنگ سازی شود. بررسی وضعیت سلامتی فقط مختص زمانی که بیمار می شوید، نیست؛ بلکه شما باید زمانی که سالم و سلامت هستید، بدنتان را چکاپ کنید. هرگز به این فکر نباشید که پس از بیمار شدن چه کاری انجام دهیم، بلکه به فکر این باشید که جلوی بیمار شدنتان را بگیرید تا از داشتن زندگی سالم لذت برید.

هدف کلی از انجام چکاپ های زنانه را در موارد زیر برایتان خلاصه کردیم:

  1. بروز رسانی واکسیناسیون: یکی از اهداف مهم انجام چکاپ های زنانه، بروز رسانی واکسیناسیون است. در صورتی که شما نیاز به تزریق واکسن داشته باشید، در این چکاپ ها به شما یادآوری می شود.
  2. کمک به شناسایی بیماری های پنهان: قبل از بروز بیماری های خطرناک، فاکتورهای آن در بدن پدیدار می شوند. در انجام چکاپ های زنانه این فاکتورها مورد بررسی قرار می گیرند و در اکثر مواقع شناسایی می شوند. به همین علت با تحت درمان قرار گرفتن، از پدیدار شدن بیماری جلوگیری می شود.
  3. تشویق بانوان برای داشتن زندگی سالم: یکی دیگر از اهداف کلی انجام چکاپ های زنانه، فرهنگ سازی و تشویق بانوان برای داشتن زندگی سالم است. این کار باعث می شود تا خانم ها قدر سلامت خودشان را بدانند.
  4. ارزیابی وضعیت بدنی: از دیگر اهداف کلی انجام چکاپ های دوره ای زنانه، ارزیابی وضعیت بدنی است. قطعا شما نمی دانید زیر پوست و گوشت تان چه اتفاقی می افتد. آیا کم خون هستید؟ آیا کمبود ویتامین دارید؟ آیا به کبد چرب مبتلا هستید و…. بنابراین با انجام این تست ها وضعیت بدنی شما به طور کلی ارزیابی می شود.
پیشنهادی:  نوار بهداشتی مشبک یک انتخاب مناسب برای بانوان

پس از اینکه وضعیت سلامت بدنی شما مورد آزمایش قرار گرفت، در صورتی که مشکل خاصی وجود داشته باشد، پزشک برای شما دارو و یا اقدامات درمانی مناسب تجویز می کند. به این ترتیب می توانید بر روی سلامت عضو آسیب دیده بدن تمرکز کنید و در چکاپ های بعدی، سلامت این عضو را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهید. این موضوع باعث کمک به افزایش کیفیت زندگی شما می شود.

 

هر چند وقت یکبار چکاپ های زنانه را انجام دهیم؟

به طور کلی خانم ها باید هر ساله آزمایشات مربوط به وضعیت خونی، معاینه پستان، آزمایشات هورمونی و… را مرتبا انجام دهند. انجام تست پاپ اسمیر نیز برای کسانی که در تست های قبلی مشکل خاصی نداشتند و یا سابقه ابتلا به سرطان رحم را در خانواده شان نداشتند، هر ۵ سال یکبار توصیه می شود.

در صورتی که در چکاپ های زنانه متوجه شدید بیمار هستید، باید طبق نظر پزشک پس از یک دوره درمانی، مجدد وضعیت سلامتی تان را کنترل کنید. این موضوع تا حد زیادی به شما و به پزشک کمک می کند که ببینید درمان چه نتیجه ای برایتان داشته است. بنابراین در صورتی که بیماری خاصی داشتید و یا مشکوک به مشکل خاصی بودید باید به توصیه های پزشک توجه کنید و تا زمانی که سلامتی تان را به طور کامل به دست نیاوردید، تحت کنترل و مراقبت پزشک باشید.

 

در چه صورتی از مکمل بانوان استفاده کنیم؟

شاید این سوال برایتان مطرح شود که در چه صورتی باید از مکمل بانوان استفاده کنیم و یا استفاده از این مکمل ها چه ضرورتی برای بدن دارند؟ به خاطر داشته باشید شما می توانید از مکمل ها برای تامین نیازهای بدنتان به ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید. این موضوع ربطی به بیمار شدن یا نشدن شما ندارد. بلکه بدن همواره برای حیات به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. اما در صورتی که پس از انجام چکاپ های زنانه متوجه شدید بیمار هستید، حتما باید این مکمل ها را زیر نظر پزشک استفاده کنید تا برای بهبود وضعیت سلامت شما مفید باشند.

 

سخن پایانی

همه خانم ها باید انجام چکاپ های زنانه را جدی بگیرند. زیرا نتیجه این چکاپ ها وضعیت سلامت بدنی را تجزیه و تحلیل می کند. به خاطر داشته باشید، سلامت زنان در جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به تغذیه های ناسالم و سبک زندگی غلط، بیماری های مختلفی در بدن بروز پیدا می کنند. گاهی امکان دارد فرد از وجود این بیماری ها کاملا بی خبر باشد. اما زمانی که چکاپ های دوره ای را به موقع انجام دهد، قطعا به موقع متوجه وجود بیماری می شود و برای درمان آن اقدامات مناسبی را انجام می دهد. بنابراین انجام این چکاپ ها را جدی بگیرید و در فواصل زمانی معین نسبت به انجام آنها خودتان را موظف بدانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا