بهداشت دهان و دندان

راهنمای خرید مسواک و ویژگی های مسواک خوب

اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین موارد در زندگی افراد است. این که بتوانیم از بهترین مسواک برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنیم در واقع اولین قدم در زمینه بهداشت دهان و دندان را برداشته‌ایم. اما ویژگی یک مسواک خوب چیست و به هنگام خرید مسواک باید به چه مواردی توجه کنیم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به تمامی موارد پیرامون این موضوع بپردازیم.

 

انواع مسواک در بازار کدام اند؟

مسواک قطعا فواید بسیاری دارد که انسان‌ها در طول سالیان از آن بهره برده‌اند. ارزان و مقرون به صرفه بودن و همچنین قابل حمل و جمع و جور بودن از مزایای مسواک‌ها است. مسواک‌ها در واقع وسایلی هستند کاملا تحت کنترل شما می‌باشند و شما می‌توانید به راحتی به همراه آن‌ها فشار روی دندان‌ها و لثه‌های خود را به دلخواه کنترل کنید و از وارد آوردن فشار زیاد خودداری کنید. فشار روی دندان ممکن است باعث درد، حساسیت دندان، از بین رفتن مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان شود. در این قسمت به معرفی انواع مسواک‌ها موجود در بازار می‌پردازیم.

 

مسواک دستی

رایج ترین شکل مسواک موجود در خانه ها به طور معمول مسواک دستی است. چهار وجه متمایز کننده مسواک های دستی عبارتند از: سختی مویه مسواک، فرم سری مسواک، الگوی مویه مسواک و طراحی دسته. برای اکثر قریب به اتفاق مردم، مسواک با موی نرم راحت ترین و مطمئن ترین انتخاب خواهد بود. بر اساس میزان فشار دستان در هنگام مسواک زدن، مسواک های دارای برس سخت ​​و سفت می توانند به لثه ها، سطح ریشه و مینای دندان آسیب زده و یا از آن محافظت کنند.

 

مسواک با الیاف قابل جابجایی

مسواک با الیاف قابل جابجایی مسواکی است که برخی از الیاف آن متحرک هستند. این مسواک با باتری کار می‌کند و در حین مسواک زدن مقداری از الیاف آن به طور خودکار به جلو و عقب حرکت می‌کند تا بقیه مواد غذایی بهتر از کنار دندان شما خارج شود.

 

مسواک ارتودنسی

تفاوت مسواک‌های ارتودنسی با مسواک‌های معمولی در این است که وسط مسواک ارتودنسی توخالی است و می‌تواند اطراف براکت‌ها را بهتر تمیز کند.

پیشنهادی:  مسواک چند وقت یکبار باید عوض شود؟

 

مسواک یونی

مسواک‌های یونی از انواع مسواک‌هایی هستند که در آن‌ها به جای استفاده از اصطکاک، با تغییر قطبیت سطوح دندان از منفی به مثبت، پلاک را از بین می‌برند. مواد پلاک به طور موثر توسط دندان‌ها دفع می‌شوند و با موهای مسواک باردار به طور منفی جمع می‌شوند. هدف از این نوع مسواک بهبود کنترل میکروب پلاک‌ها تا حد زیادی است.

 

مسواک هوشمند

مسواک هوشمند دارای یک برنامه منحصر به فرد است که به مصرف کننده کمک می‌کند تا نحوه مسواک زدن خود را بهتر مدیریت کند. زمانی که فردی از این مسواک استفاده می‌کند، اطلاعات مربوط به دندان او از طریق حسگرهای روی مسواک ثبت شده و از طریق بلوتوث به تلفن همراه او ارسال می‌شود. این پیام حاوی اطلاعاتی مانند میزان فشار روی دندان، زمان مسواک زدن و مناطقی است که مسواک زده نشده است.

 

مسواک انگشتی

این نوع مسواک‌ها مانند کیسه‌ای داخل انگشت قرار می‌گیرند و بیشتر برای کودکانی استفاده می‌شوند که هنوز قادر به مسواک زدن نیستند و اولین دندان‌های شیری خود را به دست آورده‌اند.

 

مسواک برقی

این نوع مسواک با برق یا باتری کار می‌کند. آن‌ها دارای دسته‌ای هستند که مسواک را به صورت مکانیکی حرکت می‌دهد و برای تمیز کردن ذرات غذا از روی دندان‌ها و برای کاهش پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های دستی کار نمی‌کنند، بلکه در واقع مهم نحوه مسواک زدن است نه نوع مسواک! بنابراین حتی با یک مسواک معمولی نیز می‌توانید دندان‎های خود را به خوبی تمیز کنید.

برخی از افراد از مسواک زدن با مسواک برقی لذت می‌برند که باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف مسواک زدن کنند. در نتیجه سلامت دهان و دندان آن‌ها بهبود می‌یابد. هم‌چنین برای افرادی که توانایی فیزیکی پایینی دارند استفاده از این مسواک‌ها بسیار راحت تر است.

 

انواع برس مسواک در بازار کدام اند؟

به صورت کلی، برس‌های مسواک به دو دسته نرم soft و سخت hard تقسیم می‌شوند. در این بین نیز انواع برس‌های وی شکل، گرد و منحنی نیز وجود دارد. با توجه به این که لثه شما حساس است و یا دارای اروتودنسی هستید یا خیر، انتخاب انواع برس‌ها برای مسواک‌ها انجام می‌شوند. می‌توانید در این زمینه از متصدی داروخانه نیز کمک بگیرید.

پیشنهادی:  چه مسواکی برای کامپوزیت مناسب است

 

ویژگی بهترین مسواک ها

فرض بر این است که شما حداقل دو بار در روز از مسواک خود استفاده کنید. مسواک زدن به حذف باکتری‌ها و مواد زائد از روی دندان‌ها و هم‌چنین درخشان کردن دندان‌ها کمک می‌کند. بنابراین کیفیت مسواک شما عامل بسیار مهمی است که بر کیفیت بهداشت دهان و دندان شما تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌هایی وجود دارد که در این بین به عنوان ویژگی‌های یک مسواک خوب شناخته می‌شوند.

شما باید یک مسواک راحت را انتخاب کنید زیرا بهداشت دهان و دندان شما نه تنها بر سلامت دندان بلکه بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می گذارد. طبق تحقیقات مختلف، بهداشت نامناسب دهان و دندان و بیماری‌های لثه می ‌واند باعث بروز برخی انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، زوال عقل و دیابت شود. ویژگی‌های یک مسواک خوب عبارت اند از:

 

اندازه مسواک

اندازه مسواک شما باید متناسب با اندازه دهان شما باشد و هر بار یک تا دو دندان را مسواک بزنید سر مسواک بزرگتر باعث مشکل می‌شود و شما نمی‌توانید برخی از مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است را تمیز کنید.

 

دسته مسواک

نوع دسته مسواک بسته به ترجیحات فردی است. برخی افراد دستگیره بدون لغزش را ترجیح می‌دهند در حالی که برای برخی دیگر مسواک با گردن انعطاف پذیر راحت تر است.

 

برس‌ مسواک

شما باید موهای نرم یا خیلی نرم را به جای موهای زبر و سفتی انتخاب کنید. برخی افراد فکر می‌کنند که موهای سخت بهتر است پلاک و جرم را از سطح دندان‌ها پاک کنند، اما این درست نیست. موهای سخت می‌توانند باعث ایجاد زخم در بافت لثه شوند و از آنجایی که نمی‌توانند به راحتی خم شوند، بنابراین برخی از قسمت‌های بین دندان‌ها یا زیر لثه نمی‌توانند به درستی تمیز شوند.

 

سخن آخر

خرید مسواک نیز مانند خرید یک وسیله مراقبتی دارای انواع مواردی است که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد. برخی از افراد تنها با مراجعه به داروخانه‌ها و یا سوپرمارکت‌ها، مسواکی را تقاضا می‌کنند که هیچ شباهتی به دندان‌ها و بافت لثه آن‌ها ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا بیماری‌های بسیاری برای برای دندان و لثه‌ها به وجود آید. با مطالعه این مطلب می‌توانید بهترین نوع مسواک را برای دندان‌های خود انتخاب کرده و با اطمینان دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از شر باکتری‌ها و میکروب‌ها خلاص شوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا