مکمل های بدنسازی

خواص پروتئین وی برای بانوان

پروتئین وی یکی از بهترین مکمل‌های غذایی است که بین مردان و زنان طرفداران بسیاری دارد. این پروتئین می‌تواند به کاهش وزن، افزایش وزن، افزایش ساخت عضله و بسیاری از موارد مثبت دیگر در بدن بپردازد. از این رو، این ماده خوراکی در بین بانوان، علی‌الخصوص بانوان ورزشکار طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم به صورت اختصاصی به خواص پروتئین وی برای بانوان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

پروتئین وی چیست و از چه چیزی تشکیل شده است؟

پودر پروتئین وی یکی از رایج‌ترین مکمل‌های ورزشی موجود است و مزایای خوبی نیز برای بدن دارد. تحقیقات زیادی با شواهد علمی قوی انجام شده است که نشان می‌دهد این مکمل می‌تواند به شما در ساخت توده عضلانی بدون چربی، بهبود قدرت و از بین بردن چربی کمک کند. پروتئین وی جزء پروتئین شیر است. شیر از مواد مغذی مختلفی از جمله آب، ویتامین‌ها، کربوهیدرات و دو پروتئین تشکیل شده است: ۸۰ درصد کازئین و ۲۰ درصد وی.

در طی فرآوری شیر برای تهیه پنیر، در نتیجه یک واکنش آنزیمی، آب پنیر از کازئین (کشک) جدا می‌شود. تمامی اجزاء آب پنیر فیلتر می‌شود تا تمام مواد غیر آب پنیر دیگر حذف شود، سپس خالص شده و بعدا خشک می‌شود تا پودر ایجاد شود.

پروتئین آب پنیر (پروتئین وی) یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام نه اسید آمینه  ضروری از جمله سه آمینو اسید شاخه دار (BCAAs) است: لوسین، ایزولوسین و والین، که به دلیل مشارکت در سنتز پروتئین عضلانی و محافظت در برابر تجزیه عضلانی برای انرژی شهرت دارند (معروف به کاتابولیسم).

 

معرفی انواع پروتئین وی برای بانوان

حال که با پروتئین وی و اجزای آن به صورت اختصاصی آشنا شدید، به سراغ معرفی انواع پروتئین وی برای بانوان می‌رویم. پس از اتمامی این قسمت شما می‌توانید به راحتی اقدام به خرید بهترین پروتئین وی برای خود کنید.

 

پروتئین وی کنسانتره

در اینجا ما ابتدایی ترین انواع پروتئین وی، یعنی کنسانتره را داریم. برای درک آن، ابتدا باید نگاهی به نحوه ساخت پروتئین وی، صرف نظر از نوع آن، بیندازیم. شما با شیر شروع می‌کنید. نوعی ماده دلمه‌کننده، مانند مایه پنیر یا اسید، اعمال می‌شود و بخش جامد از مایع جدا می‌شود. آن کشک جامد برای تبدیل شدن به پنیر یا کازئین برداشته می‌شود و مایع باقی مانده به پروتئین وی تبدیل می‌شود.

پیشنهادی:  مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می شود

در این مرحله، پروتئین وی کنسانتره آماده است. این مکمل سرشار از پروتئین کامل است، اما حاوی مقداری چربی و قند به شکل لاکتوز است. جالب اینجاست که این چربی حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی است که از عملکرد سالم ایمنی و قلبی عروقی حمایت می‌کند.

 

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله نیز در واقع همان پروتئین وی معمولی است اما با غلظت پروتئین بیشتر که می‌تواند تاثیرات بیشتر و بهتری را بر روی بدن بانوان عزیز داشته باشد.

 

پروتئین وی هیدرولیز

برخی از شرکت‌ها از حرارت، اسید، آنزیم‌ها یا ترکیبی برای شکستن عمدی برخی از پیوندهای نگهدارنده آمینو اسیدها استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که این مواد مغذی به سرعت توسط بدن شما جذب شوند. پروتئین وی در حالت معمولی به سرعت توسط بدن شما جذب می‌شود.

اما در حالت هیدرولیز فرآیند جذب شدن دیرتر اعمال می‌شود. معمولا این فرآوری باعث می‌شود که پروتئین وی هیدرولیز شده طعم تلخ‌تری داشته باشد که باید آن را با طعم‌دهنده‌ها و سایر افزودنی‌ها ترکیب کرد.

 

پروتئین وی معروف به پروتئین شیر

نوع نهایی پروتئین وی کمی گیج کننده است. گاهی اوقات به طور مبهم به عنوان “پروتئین شیر” برچسب گذاری می‌شود. این محصول معمولا فقط ترکیبی از آب پنیر و کازئین است، از انواع کنسانتره یا ایزوله. به طور کلی، شما این را فقط در محصولاتی خواهید دید که از چندین منبع پروتئین استفاده می‌کنند.

 

بهترین پروتئین وی برای بانوان

به طور معمول، پروتئین وی ایزوله حاوی حدود ۳۰ درصد پروتئین بیشتر در مقایسه با کنسانتره و کربوهیدرات و چربی به میزان قابل توجهی کمتر است (حدود ۱ گرم کربوهیدرات و ۰ گرم چربی در هر وعده). پس می‌توان گفت از بین تمامی انواع پروتئین‌هایی که در عنوان قبلی به شما معرفی شد، پروتئین وی ایزوله بهترین انتخاب برای بانوان است. شما می‌توانید به راحتی این محصول را از تمامی داروخانه‌ها خریداری کرده و با استفاده از کمک مربی یا پزشک تغذیه خود به استفاده از آن در دوزهای پیشنهادی بپردازید.

پیشنهادی:  کدام مکمل برای چربی سوزی بهتر است

 

نحوه مصرف پروتئین وی برای بانوان

روش‌های بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید به استفاده از پروتئین وی پردازید. در این قسمت به رایج‌ترین و بهترین روش‌های استفاده از این مکمل غذایی می‌پردازیم.

 

شیک پروتئین وانیلی کم کربوهیدرات به همراه پروتئین وی

اسموتی‌ها بهترین راه برای دریافت پودر پروتئین شما هستند، اما اسموتی‌ها در صورت تکرار مکرر دیگر آنطور که باید جذابیت ندارند. اگر دستور تهیه اسموتی شما تکراری شده است و دیگر جذاب نیست، این شیک پروتئین وانیلی کم کربوهیدرات را با پروتئین وی امتحان کنید. طرز تهیه آن ساده است، ۲۰ گرم پروتئین وی را به همراه نصف قاشق وانیل ترکیب کرده و با آب مخلوط کنید.

 

پنکیک پروتئینی

پروتئین وی جایگزین آرد در پخت پنکیک خود برای یک شیرینی پر پروتئین و کم کربوهیدرات در برنامه صبحانه خود کنید. حذف قند و کربوهیدرات‌های فرآوری شده برای یک صبحانه با درصد پروتئین بالاتر، شما را برای ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد، قند خون را ثابت نگه‌ می‌دارد و خلق و خوی بهتری را به شما می‎بخشد.

 

پروتئین وی را با قهوه مخلوط کنید

قهوه مملو از پلی فنول‌های تقویت کننده مغز است، اما آیا می‌توان قهوه را حتی سالم‌تر استفاده کرد؟ یک پیمانه پروتئین وی به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا از مواد مغذی بیشتری از دمنوش صبحگاهی خود بهره‌مند شوید. برای داشتن چربی های سالم، پروتئین و قهوه غنی از پلی فنل، پروتئین وی را به قهوه کتو خود اضافه کنید. می‌توانید از نوشیدنی کلد برو نیز در این زمینه استفاده کنید.

 

کلام آخر

در حالی که اولویت دادن به منابع پروتئین کامل غذا بهترین است، پودر پروتئین وی می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد. پروتئین وی یک انتخاب عالی است زیرا حاوی سطوح بالایی از آمینو اسیدهای شاخه دار است. با این حال، اگر گیاهخوار هستید یا به لبنیات حساسیت دارید، پودر پروتئین وی گیاهی را نیز می‌توانید جایگزین کنید. می‌توانید از بین انواع پروتئین وی که در مطلب به آن‌ها اشاره شد، بهترین را انتخاب کرده و در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنید تا تاثیرات شگفت انگیز این محصول را بر روی بدن خود مشاهده کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا