مسائل جنسی

زگیل تناسلی چیست و راهکار آن

زگیل تناسلی یک بیماری شایع برای ناحیه تناسلی است. این زگیل ها کاملا با زگیل های معمولی متفاوت هستند و عوارض و درمان آنها نیز کاملا متفاوت می باشد. در این بخش می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و تمام نکات و اطلاعات مهم در این باره را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری عفونی شایع در بین خانم ها و آقایان است که در ناحیه تناسلی به وجود می آید. علت اصلی به وجود آمدن این بیماری نوعی ویروس به نام HPV است. به طور کلی این بیماری عفونی از طریق تماس پوستی و ارتباط جنسی به وجود می آید. متاسفانه طبق آمار، سن مبتلایان به این بیماری عفونی به ۱۲ سال رسیده است. معمولا این بیماری بین آقایان و خانم های بین ۱۲ تا ۳۵ سال به وجود می آید.

به طور کلی زگیل تناسلی در افرادی به وجود می آید که از نظر جنسی فعال هستند. به همین علت می توان گفت این بیماری در بین این افراد شایع است. یکی از اصلی ترین علت های ابتلا و انتقال این بیماری به سایر افراد، تماس پوستی و جنسی با افراد آلوده است. به طور کلی باید بگوییم زگیل تناسلی یک توده یا تومور خوش خیم غیر سرطانی است که روی لایه های رویی و سطحی پوست ایجاد می شود. به همین علت نباید آن را با زگیل های معمولی پوستی اشتباه گرفت. بیشترین نواحی پوست که این زگیل غیر سرطانی در آن به وجود می آید، دور مقعد، لگن، واژن و آلت تناسلی است. رنگ این زگیل ها بسیار نزدیک به رنگ پوست است اما کمی از سطح پوست بالاتر می آید.

 

عوامل تاثیر گذار در به وجود آمدن زگیل تناسلی

ویروس HPV یکی از اصلی ترین دلیل به وجود آمدن زگیل تناسلی است. این ویروس از طریق روابط جنسی به وجود می آید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که تمام افراد به نوع خطرناک این زگیل مبتلا نمی شوند. ممکن است بعضی از افراد زگیل تناسلی را در ناحیه تناسلی خود تجربه نکنند اما به طور کلی این زگیل بیشتر در ناحیه تناسلی به وجود می آید.

گاهی اوقات ممکن است افراد به این بیماری مبتلا شوند اما در ناحیه تناسلی آنها، هیچ ضایعه ای به وجود نیاید. ممکن است چند ماه پس از ابتلا به این بیماری، علائم آن بروز پیدا کند. این نوع ابتلا به ویروس اچ پی وی بسیار خطرناک است زیرا ممکن است ویروس به سلول های دهانه رحم برسد و خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش پیدا کند.

 

نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

حال که متوجه شدید زگیل تناسلی چیست و چگونه بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بهتر است تا نشانه های بروز این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهادی:  برای استفاده از کاندوم باید به چه نکاتی دقت کرد؟

به طور کلی بیشتر مبتلایان به این بیماری، علائم خاموش و خنثی دارند. اما ممکن است این نشانه ها در افراد، مختلف باشد. علائمی همچون سوزش، درد، خونریزی خفیف، خارش و… همگی نشانه های ابتلا به این بیماری هستند. این علائم زمانی بروز پیدا می کند که چند هفته از رابطه جنسی گذشته باشد. این زگیل ها در آقایان و بانوان در نواحی مختلف ظاهر می شوند. به موارد زیر توجه کنید

  • محل به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان
  • داخل یا اطراف ناحیه مقعد
  • ران
  • کشاله ران
  • کیسه بیضه
  • آلت تناسلی
  • محل به وجود آمدن زگیل تناسلی در بانوان
  • داخل یا اطراف ناحیه واژن
  • خارج واژن یا مقعد
  • داخل یا اطراف مقعد
  • دهانه رحم

گاهی ممکن است این زگیل ها به راحتی قابل دیدن نباشند اما می توان از روی علائم وجود آنها را تشخیص داد. این علائم شامل سوزش، خونریزی، خارش و در خانم ها ترشحات واژن می شود.

 

نحوه تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

در صورتی که شما علائم گفته شده را در بدن خود مشاهده کردید و یا به وضوح زگیل ها را روی نواحی نامبرده مشاهده کردید برای تشخیص دقیق تر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پس از مراجعه و معاینه توسط پزشک، سوالاتی از شما پرسیده می شود. با توجه به سوالاتی که از شما پرسیده می شود، وجود این بیماری تشخیص داده می شود.

در صورتی که لازم باشد، پزشک حتما معاینه فیزیکی انجام می دهد. انجام این معاینات را جدی بگیرید. زیرا در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده شود، درمان سریعتر انجام می شود و بیماری شدت نمی گیرد. بنابراین در صورتی که به وجود زگیل تناسلی در بدنتان مشکوک شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا تنها راه تشخیص این بیماری، مراجعه به پزشک و معاینه دقیق پزشکی است.

 

چگونه می توان از بروز زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز بیماری زگیل تناسلی، روش های متعددی وجود دارد. به طور کلی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید تا حد زیادی روابط جنسی را کنترل کرد. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری استفاده از کاندوم است. کاندوم علاوه بر اینکه از ابتلا به این زگیل غیر سرطانی جلوگیری می کند، از انتقال بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری می کند و به حفظ سلامت افراد کمک زیادی می کند.

روش دیگر جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، واکسن است. خانم ها و آقایان می توانند از واکسن سرواریکس استفاده کنند تا بدنشان در برابر ابتلا به این زگیل ایمن شود. همچنین این واکسن و سایر واکسن های رایج برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مقاربتی، باعث جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز می شوند. بسته به سن و سال افراد، این واکسن باید در یک، دو و یا سه مرحله تزریق شود. شروع رده سنی برای دریافت این واکسن از ۹ سال است و افراد تا ۴۵ سال نیز می توانند این واکسن را دریافت کنند.

یکی دیگر از روش های جلوگیری از ابتلا به این مشکل، اطمینان حاصل کردن از سلامت جسمی شریک جنسی تان است. در صورتی که از این موضوع اطمینان ندارید، حتما از کاندوم استفاده کنید و به هیچ عنوان رابطه دهانی برقرار نکنید. در صورتی که در رابطه جنسی، دخول مقعدی یا واژنی صورت بگیرد، شما باز هم باید از کاندوم استفاده کنید. زیرا این ویروس به سرعت از طریق ارتباط پوستی منتقل می شود.

پیشنهادی:  چرا از خرید و بیان کاندوم از داروخانه خجالت می کشید؟

 

در صورتی که زگیل تناسلی درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟ – عوارض زگیل تناسلی چیست؟

در صورتی که عفونت اچ پی وی یا همان زگیل تناسلی به موقع تشخیص داده نشود و یا به موقع درمان نشود، مشکلات بسیار زیادی برای بدن به وجود می آید. به طور کلی مشکلات رایج و عوارض ویروس اچ پی وی شامل موارد زیر می شود.

  • سرطان

یکی از مشکلات و بیماری هایی که با ویروس اچ پی وی رابطه بسیار نزدیکی دارد، سرطان دهانه رحم است. زگیل ناحیه تناسلی، انواع مختلفی دارد. به همین علت باید گفت با توجه به نوع آن، نوع سرطانی که در بدن به وجود می آید نیز متفاوت است. اما به طور کلی در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود و یا تشخیص داده نشود، خطر ابتلا به سرطان در افراد افزایش می یابد. به خصوص کسانی که به زگیل ناحیه تناسلی از نوع خطرناک مبتلا هستند.

یکی دیگر از عوارضی که زگیل تناسلی برای بدن دارد، ایجاد اختلالات در دوران بارداری است. البته درصد ابتلا به این بیماری در دوران بارداری بسیار پایین است. اما در صورتی که در دوران بارداری چنین مشکلی برای افراد به وجود بیاید، اختلالات متعددی برای ادرار کردن به وجود خواهد آمد. در صورتی که این زگیل ها داخل واژن به وجود آمده باشند، قعا روند زایمان را با مشکل روبرو می کنند. ممکن است این زگیل ها در حین زایمان خونریزی داشته باشند و یا این زگیل ها به گلوی نوزاد سرایت کند و باعث به وجود آمدن زگیل مادرزادی شود.

 

درمان زگیل تناسلی

در بعضی موارد درمان این بیماری به جراحی نیاز دارد. البته روش درمان باید به توصیه پزشک باشد. اما در بعضی موارد دیر مصرف مکمل پاورفیت می تواند موثر باشد. کپسول پاورفیت یک داروی کمکی است که به درمان زگیل تناسلی کمک می کند و برای بدن خواص دیگری مانند تقویت سیستم ایمنی، انرژی بخشی و… را دارد.

جمع بندی نهایی

ما در این بخش در خصوص یکی از بیماری های شایع در بین زنان و مردان صحبت کردیم. بیماری زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایعی است که از طریق رابطه جنسی و پوستی منتقل می شود. این بیماری مانند سایر بیماری ها با عوارض و علائمی همراه است. اما در بیشتر موارد، ممکن است که علائم آن خنثی باشد و شما از وجود آن بی خبر باشید. در صورتی که به وجود این بیماری مشکوک شدید، باید سریعا برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

در این بخش ما به روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی نیز اشاره کردیم. بهترین و مناسب ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از کاندوم است. همچنین تزریق واکسن نیز می تواند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا