مکمل داروییمکمل ها

بهترین قرص برای درمان پوکی استخوان

با بالا رفتن سن، یکی از مشکلاتی که گریبان گیره افراد می‌شود بیماری پوکی استخوان است. پوکی استخوان می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد و به صورت کلی زندگی را برای وی مختل کند. اما این مشکل امروزه با پیشرفت علم دیگر بیماری‌ نیست که نتوان آن را درمان کرد. در این مطلب قصد داریم تا به صورت اختصاصی به علل پوکی استخوان و بهترین قرص برای درمان پوکی استخوان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

پوکی استخوان به چه معناست؟

پوکی استخوان که به معنای “استخوان متخلخل” نیز نامیده می‌شود، بیماری‌ است که چارچوب داخل استخوان‌ها را به قدری نازک می‌کند که حتی یک افتادن جزئی یا ضربه بسیار کم یا پا گذاشتن بر روی یک تکه اثاثیه ممکن است باعث شکستگی شود. شکستگی می‌تواند در هر نقطه‌ای از اسکلت شما اتفاق بیفتد، اما شکستگی مچ دست، لگن و ستون فقرات از شایع‌ترین آن‌ها هستند.

قوی نگه داشتن استخوان‌ها هدفی هوشمندانه در هر سنی است. اما پیشگیری در دهه‌های بعد از ۵۰ سالگی، زمانی که استخوان‌های ضعیف منجر به شکستگی در یک زن از هر دو زن و یک مرد از هر پنج مرد می‌شود، به اولویت بزرگ‌تری تبدیل می‌شود. خوشبختانه، اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید در خانه و با کمک پزشک خود برای محافظت در برابر شکستگی‌های دردناک انجام دهید که می‌تواند شکستگی در استخوان شما را کاهش دهد و در کمال تعجب، حتی خطر مرگ به دلیل عوارض پوکی استخوان را از بین ببرد.

 

علل پوکی استخوان

به طور معمول، ما نمی‌توانیم آنچه را که در داخل استخوان‌هایمان اتفاق می‌افتد احساس کنیم. با این حال در طول زندگی ما، تیمی از سلول‌های تخصصی به طور مداوم چارچوب میکروسکوپی کلاژن (نوعی پروتئین) و مواد معدنی از جمله کلسیم را که استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد، به روز می‌کنند. مانند یک پروژه بی پایان بازسازی بزرگراه، استخوان قدیمی شکسته می‌شود و هر روز با استخوان جدید جایگزین می‌شود.

تا حدود ۲۵ سالگی، این کار بیشتر از آنچه که می‌گیرد، استخوان جدید اضافه می‌کند، بنابراین تراکم استخوان افزایش می‌یابد. از حدود ۲۵ سالگی تا ۵۰ سالگی، تراکم استخوان با مقادیر مساوی تشکیل استخوان و تجزیه استخوان ثابت می‌ماند. پس از ۵۰ سالگی، تجزیه استخوان از تشکیل استخوان پیشی می‌گیرد و از دست دادن استخوان اغلب، به ویژه در زمان یائسگی، تسریع می‌یابد.

پیشنهادی:  چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟

خطر پوکی استخوان و استئوپنی در زنان بیشتر است زیرا استخوان‌های زنان معمولا کوچک‌تر و متراکم‌تر از استخوان‌های مردان هستند. این خطر در یائسگی، زمانی که سطح استروژن تقویت کننده استخوان کاهش می‌یابد، افزایش می‌یابد. اما مردان نیز در معرض خطر هستند. سابقه خانوادگی شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان، شانس را برای هر دو جنس افزایش می‌دهد.

 

عواملی که بر روی پوکی استخوان تاثیر گذار است؟

موارد زیر به صورت کلی یکی از شایع‌ترین مواردی است که بر روی پوکی استخوان تاثیر می‌گذارند. این موارد عبارت اند از:

  • مصرف کم کلسیم، ویتامین D، پتاسیم یا پروتئین
  • عدم فعالیت
  • سیگار کشیدن
  • استفاده بیش از حد از الکل
  • استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند گلوکوکورتیکوئیدها (مانند پردنیزون برای آسم یا آرتریت)، برخی از داروهای ضد تشنج و استفاده بیش از حد از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم
  • اختلالات غذا خوردن که باعث کاهش وزن بدن شما می‌شود
  • سطوح پایین استروژن (برای زنان) یا تستوسترون (برای مردان)

 

درمان پوکی استخوان با استفاده از مکمل برای پوکی استخوان

برای درمان پوکی استخوان قرص‌‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید با تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کرده و این بیماری را در بدن خود ریشه‌کن کنید. اما، موضوعی که در این بین در میان است این است که تنها با مکمل برای پوکی استخوان نمی‌توان به تنهایی اقدام به درمان این بیماری کرد. در واقع در کنار مصرف قرص‌هایی که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم، باید در سبک زندگی خود نیز تغییراتی را به وجود آورید.

قرص‌های درمان پوکی استخوان عبارت اند از:

  • قرص آلندرونات (Fosamax)
  • قرص ریزدرونات (Risedronate Actonel)
  • قرص ایباندرونات (Ibandronate Boniva)

شایان ذکر است که استفاده از هر یک از این قرص‌ها می‌تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد که در ادامه مطلب اشاره‌ای مختصر به این عوارض داریم.

 

عوارض قرص های درمان پوکی استخوان

عوارض جانبی فوزامکس می‌تواند از متوسط تا شدید متغیر باشد. بیمارانی که فوزاماکس مصرف می‌کنند معمولا درد معده و سوزش پوشش دستگاه گوارش و هم‌چنین دردهای مفصلی، ماهیچه‌ای و استخوانی را تجربه می‌کنند. عوارض جانبی رایج ریزدرونات می تواند کمر درد، درد مفاصل، درد در ناحیه معده، ناراحتی معده، اسهال، مشکل در بلع، درد هنگام بلع، درد قفسه سینه، استفراغ خونی، مدفوع سیاه یا خونی، بی حسی یا احساس سنگینی در فک و درد مبهم و دردناک در لگن، کشاله ران یا ران باشد.

هم‌چنین عوارض جانبی قرص ایباندرونات نیز عبارت اند از درد مثانه، ادرار خونی یا کدر، درد قفسه سینه، مخاط تولید کننده سرفه، ادرار سخت، سوزش یا دردناک، مشکل در تنفس، تب یا لرز، میل مکرر به ادرار کردن، درد کمر یا پهلو، عصبی بودن، تنگی نفس، ضربان قلب آهسته یا سریع، عطسه کردن، گلو درد و سفتی در قفسه سینه. ناگفته نماند که تمامی این عوارض، صد در صد برای شما اتفاق نمی‌افتد و تنها به عنوان یک احتمال این موارد برای شما ارائه شده است.

پیشنهادی:  کپسول کو کیوتن چیست و چه کاربردی دارد

 

نشانه های پوکی استخوان و نحوه پیشگیری از این بیماری

در واقع بسیاری از افراد اطلاعات بسیار کمی درمورد نشانه‌های پوکی استخوان دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا درد ناشی از این بیماری را جدی نگیرند. پوکی استخوان در واقع یک بیماری خاموش است و تا زمانی که کسی دچار شکستگی نشود هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، برنامه‌ریزی اسکن استخوان در صورت توصیه است.

تست تراکم استخوان برای همه خانم‌های بیشتر از ۶۵ سال و بالاتر و برای زنان جوان‌تر در معرض خطر شکستگی بالاتر از حد طبیعی توصیه می‌شود. اگر مردان بالای ۷۰ سال سن دارند یا در معرض خطر نازک شدن استخوان هستند نیز این کار به آن‌ها توصیه می‌شود. با انجام این موارد می‌توانیم استخوان‌های خود را مورد آزمایش قرار دهید و در صورت وجود بیماری پوکی استخوان، سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

 

معرفی مکمل های مفاصل و استخوان

 

قرص فلکساویت آپوویتال ۳۰ عددی

قرص فلکساویت آپوویتال سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که هر کدام جدا از خاصیت‌هایی که دارند که برای استخوان و مفاصل مفید هستند. همچنین این قرص به عملکرد طبیعی غضروف، استخوان، و عضلات بدن کمک می‌کند.

کپسول آرترولیستیکا هولیستیکا 32 عدد

کپسول آرترولیستیکا هولیستیکا یک فرآورده طبیعی برای سلامت مفاصل و عملکرد عضلات، کمک به ترمیم و بهبود عضلانی پس از فعالیت ورزشی است.

قرص استئوکینون هولیستیکا

قرص استئوکینون هولیستیکا استحکام استخوان ها و جذب کلسیم به استخوان را بهبود می بخشد و باعث افزایش تولید استئوبلاست، فعال کردن استئوکلسین سرم پروتئین جذب کلسیم به استخوان می شود.

قرص استئوپلاس یوروویتال ۴۵ عددی

قرص استئوپلاس یوروویتال از تخریب مفاصل پیشگیری می نماید و باعث بهبود حرکت و افزایش انعطاف پذیری مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز می شود.

 

سخن آخر

بیماری پوکی استخوان یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی است که افراد با بالا رفتن سن به آن مبتلا می‌شوند. با تغییر در سبک زندگی و تغذیه می‌توانید خود را از شر این بیماری در امان نگهدارید. در صورت بروز بیماری، لطفا با مراجعه به پزشک داروی مورد نظر را تهیه کنید و بدون مراجعه هیچ اقدامی برای خرید دارو نکنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا