مکمل هامکمل های غذایی

بهترین مکمل و قرص‌های افزایش وزن و چاقی

امروزه وزن بدن علاوه بر خانم‌ها در آقایان هم مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که اغلب مردم به دنبال کاهش وزن و اندام روی فرم و زیبا هستند، افرادی نیز از لاغری رنج برده و به دنبال افزایش وزن می‌باشند. برای گروه دوم حتماً سؤال پیش آمده که برای چاقی چه کارهایی لازم است که انجام دهند؟ آیا هیچ قرصی وجود دارد که در این امر کمک کننده باشد؟ در این محتوا قصد داریم شما را با بهترین مکمل و قرص‌های افزایش وزن و چاقی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

راه‌های افزایش وزن

با توجه به اعداد و ارقام در بعد جهانی، سه پنجم مردم جهان از اضافه‌وزن رنج می‌برند. در مقابل افرادی نیز هستند که از لاغری و کمبود وزن دچار مشکلاتی هستند. همان‌طور که چاقی زیاد مسئله مهمی است و باید به آن توجه شود؛ لاغری زیاد نیز از سری اتفاقاتی است که می‌تواند دلیل مشکلات زیادی در بدن باشد. از این رو باید روش‌های زیادی برای رفع این مشکل جدی وجود داشته باشد.

در این میان افرادی نیز هستند که در اصل لاغر نیستند و از اندام قابل قبولی برخوردارند. این افراد گاها علاقه شدیدی به عضله‌سازی دارند و یا در حرفه‌هایی همچون بدنسازی، پرورش اندام و … مشغول‌اند. برای این منظور لازم است که چاق شوند. در زیر به چند روش ساده برای افزایش وزن اشاره کرده‌ایم.

 

۱)  غذا خوردن

ساده‌ترین روشی که به ذهن هر کسی می‌رسد این امر می‌باشد. البته باید اصول آن را رعایت کنید و با قانون پیش روید. توصیه می‌کنیم وعده‌های غذایی‌تان را به ۵ الی ۶ بار در روز افزایش دهید. در این وعده‌ها سعی کنید به جای قندها و غذاهای مضر، پروتئین و کربوهیدرات جای دهید. در واقع شما با این کار به طور طبیعی و سالم وزن اضافه می‌کنید ولی چربی مضر بدنتان زیاد نمی‌شود.

در میان وعده‌هایتان از آجیل‌ها، کره بادام‌زمینی، پنیر، میوه‌های خشک و آووکادو استفاده کنید. اسموتی یا شیک‌های تهیه شده با شیر کم‌چرب یا آبمیوه، حدود ۳۰ دقیقه قبل یا بعد از غذا بنوشید. مواد غذایی ای همچون گوشت، پنیر، شیر، ماهی، تخم‌مرغ و سویا را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. این مواد سرشار از پروتئین هستند. قسمت اعظم بدن شما از جمله عضلات، استخوان‌ها، پوست، مو و خون از پروتئین ساخته شده‌اند در نتیجه برای تقویت آنها این ماده ضروری می‌باشد.

پیشنهادی:  نقش کلاژن در بدن ( پوست، مو و استخوان)

فقط غذا خوردن نیست که در وزن شما تأثیر خواهد گذاشت؛ ساعات غذا خوردن نیز رابطه قوی ای با کاهش و افزایش وزن دارد. این امر از لحاظ علمی ثابت شده و طی تحقیقی که در منابع معتبر به تأیید رسیده اعلام شده است که توده بدنی افرادی که پس از ساعت ۸ شب غذا می‌خورند بیشتر از افراد دیگر می‌باشد. در این میان به کربوهیدرات غذایتان هم توجه کنید. چرا که این مواد به عنوان منبع اصلی انرژی بدن شناخته می‌شوند.

 

۲)    ورزش‌کردن

همه ما معتقدیم که با ورزش‌کردن لاغر می‌شویم و حتی به ذهنمان خطور نمی‌کند که با این روش می‌توان به وزن خود افزود. البته قوانین و فوت و فن‌های خودش را دارد که باید رعایت شود. ورزش کردن با گرسنه کردن شما، اشتهایتان را به غذا چند برابر خواهد کرد. توصیه می‌کنیم پس از ورزش و انجام حرکاتی مثل وزنه زدن، شنای سوئدی، کرانچ، لانز، اسکات و … از غذا و نوشیدنی‌های پروتئینی استفاده کنید.

 

۳)  استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های افزایش وزن

قرص‌های افزایش وزن عموماً با مکانیسم افزایش اشتها موجب چاقی می‌شوند. البته که این قرص‌ها نباید خودسرانه مصرف شوند چرا که اثرات جانبی و مضرات زیادی برای بدن دارند. از این ها گذشته بدن همه افراد با یکدیگر متفاوت است و این که یک قرص برای کسی مؤثر بوده دلیل بر اثر مفید آن روی بدن شما نمی‌باشد.

 

مکمل‌های اشتهاآور و چاق‌کننده

مکمل‌های اشتهاآور که گاهی به عنوان orexigenic نیز شناخته می‌شود باعث افزایش گرسنگی فرد می‌شوند. از این رو میل فرد به غذا خوردن افزایش یافته و در نهایت موجب چاقی می‌گردد. البته فقط قرص‌های شیمیایی به عنوان اشتهاآور تجویز نمی‌شوند و گاهی ویتامین‌ها و گیاهان دارویی به همراه رژیم غذایی سالم کارسازتر می‌باشد. در زیر به چند نمونه مکمل غذایی اشتهاآور اشاره کرده‌ایم که در صورت کمبود بدن کارساز خواهند بود.

 

قرص روی اشتهاآور

یکی از دلایل اصلی کاهش اشتها کمبود روی در بدن می‌باشد. از این رو اگر شما با کمبود روی مواجه هستید این نوع مکمل مناسب خواهد بود. از دیگر عوارض کمبود روی می‌توان به کاهش حس چشایی، کاهش سرعت بهبودی زخم‌ها و ریزش مو نیز اشاره کرد. شما می‌توانید با بررسی این عوامل به کمبود یا نرمال بودن میزان روی در بدن خود پی ببرید.

پیشنهادی:  اهمیت مکمل های دوران بارداری چیست؟

 

ویتامین B-1

تیامین یا ویتامین B-1 از سری موارد لازم و ضروری در امر رشد می‌باشد. کمبود این عنصر در بدن با کاهش اشتها، کاهش وزن، گیجی و سایر علائم عصبی خود را بروز می‌دهد. اگر دچار این کمبود می‌باشید از مکمل ویتامین B-1 استفاده کنید.

 

اسیدهای چرب امگا ۳

یکی از اسیدهای چرب ضروری بدن امگا ۳ می‌باشد که در غذاهای دریایی یافت می‌شود. البته تأثیر این مکمل به‌صورت صددرصدی نیس و ممکن است که باعث افزایش اشتها شود. اگر چنین مکملی برای بدن خود نیاز دارید توصیه می‌کنیم از ماهی‌های چرب مثل قزل‌آلا در وعده‌های غذایی خود زیاد استفاده کنید.

 

بهترین قرص برای چاقی

در امر چاقی قرص‌های زیادی به تولید رسیده‌اند که هرکدام از آنها عوارض خاص خودش را دارد. یکی از این قرص‌ها مگسترول استات می‌باشد. مگسترول با تأثیر بر روی پروژسترون در افراد مبتلا به سرطان و ایدز، باعث افزایش اشتهای این افراد می‌شود. علاوه بر خاصیت چاق‌کنندگی و اشتهاآوری این قرص، می‌توان به عواملی مثل کمک به درمان سرطان پستان و سرطان آندومتر نیز اشاره کرد. البته در این میان نباید از عوارضی همچون ناراحتی معده، تغییرات خلقی، مشکلات خواب، ادم، ابتلا به دیابت و لخته شدن خون غافل شد.

 

مکمل افزایش وزن گیاهی

همواره در بین مردم گیاهی بودن دارو از سری مزایای آن می‌باشد. بیشتر مردم دوست دارند به جای استفاده از محصولات شیمیایی از داروها و مواد گیاهی برای درمان و پیشگیری استفاده کنند. در امر چاقی نیز می‌توان از گیاهان و مکمل‌های گیاهی استفاده کرد. گیاهان تلخ محرک اشتها از سری مواد مورد تأیید پزشکان طب سنتی می‌باشند. طی تحقیقات انجام شده استفاده از گیاهان تلخ مزه و جویدن آنها می‌تواند موجب افزایش اشتهای شما شود.

 

عوارض قرص‌های چاقی و افزایش وزن

هر دارویی که به بدن وارد می‌شود جزو مواد خارجی به حساب آمده و از عوارض و مضراتی نیز برخوردار می‌باشد. به عنوان مثال دارویی مثل درونابینول که برای رفع بی‌اشتهایی تجویز می‌شود باعث گیجی، سرگیجه، خواب‌آلودگی، توهم و بدخلقی نیز می‌گردد. همچنین قرص اشتها آوراکساندرولون که برای افزایش وزن پس از جراحی تجویز می‌شود شامل عوارضی همچون آکنه، تغییر در میل جنسی، کلفتی صدا، رشد بیش از حد مو، چرخه قاعدگی نامنظم، تغییرات خلق و خوی و ناراحتی معده می‌باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا