مکمل داروییمکمل ها

بهترین قرص ضد یبوست برای درمان فوری

یکی از مشکلات بزرگی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یبوست است. یبوست شاید در ابتدا زندگی روزمره فرد را مختل نکند اما با گذر زمان و شدت گرفتن این بیماری به راحتی می‌شود تاثیرات منفی این بیماری بر روی انجام کارهای روزمره را مشاهده کرد. اما بهترین قرص برای درمان این بیماری چیست و آیا می‌توان با روش‌های خانگی این بیماری را درمان کرد یا خیر. در این مطلب به صورت اختصاصی به تمامی این موارد می‌پردازیم.

 

بیماری یبوست چه نوع بیماری است؟

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در تخلیه روده بزرگ مشکل داشته باشد. درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی اغلب می‌تواند به رفع آن کمک کند، اما گاهی اوقات ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد. یبوست می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد، مانند زمانی که مدفوع به آرامی از روده بزرگ عبور می‌کند. هرچه غذا در دستگاه گوارش کندتر حرکت کند، روده بزرگ آب بیشتری جذب می‌کند و مدفوع سفت‌تر می‌شود.

فردی که کمتر از ۳ بار در هفته مدفوع می‌کند ممکن است یبوست داشته باشد. گاهی اوقات، یبوست از انسداد روده بزرگ ناشی می‌شود. در این مورد، فرد به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد. در مواقع دیگر، ممکن است صرفا به دلیل کمبود فیبر یا آب باشد.

علائم اصلی یبوست عبارتند از:

  • مشکل در دفع مدفوع
  • زور زدن هنگام دفع مدفوع
  • دفع مدفوع کمتر از حد معمول
  • مدفوع توده‌ای، خشک یا سفت
  • درد و گرفتگی در شکم
  • احساس نفخ
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • دفع به همراه خون

 

آیا درمان خانگی یبوست امکان پذیر است؟

خوشبختانه راه‌های بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید در خانه با استفاده از آن‌ها تا حدودی یبوست خود را درمان کنید. شایان ذکر است که افرادی که دارای یبوست شدید هستند ممکن است این روش‌ها بر روی آن‌ها پاسخ‌گویی مناسب را نداشته باشد. از سویی دیگر، توصیه می‌شود هر روز یک روش تازه را امتحان کنید تا بدن شما به روش‌ها عادت نکند و همواره پاسخ مناسب را به شما ارائه دهد.

مکمل فیبر مصرف کنید

مکمل‌های فیبر عامل حجیم کننده هستند. آن‌ها وزن، اندازه و مدفوع را نرم می‌کنند که به حرکت مدفوع در روده شما کمک می‌کند. مکمل‌های فیبر می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی‌های جزئی شوند، زیرا ملین‌های ملایمی هستند، اما معمولا به خوبی این گرفتگی‌ها حل می‌شوند. اگر یبوست شما بسیار خفیف است و به صورت پراکنده اتفاق می‌افتد، می‌توانید آن را در صورت نیاز مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است ۱۲ ساعت تا سه روز طول بکشد تا اثر کند.

پیشنهادی:  بهترین مکمل و قرص‌های افزایش وزن و چاقی

آب بسیار بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب، به ویژه آب گرم در صبح، می‌تواند به شما کمک کند تا اجابت مزاج داشته باشید. هیدراته ماندن می تواند به مدفوع منظم کمک کند. اگر یبوست شدید نیز داشته باشید، نوشیدن آب می‌تواند به تحریک حرکت روده کمک کند. مقدار ۳.۷ لیتر برای مردان در روز و ۲.۷ لیتر برای زنان در روز کفایت می‌کند.

ورزش کنید

اگر احساس نفخ و تنبلی می‌کنید و چند روزی است که مدفوع نکرد‌ه‌اید، سعی کنید کمی تحرک داشته باشید. حرکت و ورزش می‌تواند ماهیچه‌های شکم و جریان خون به روده های شما را تحریک کند. هم‌چنین، داشتن یک برنامه روزانه منظم و اولویت دادن به خواب می‌تواند به اجابت مزاج منظم کمک کند.

از ملین ها استفاده کنید

انواع مختلفی از ملین‌ها وجود دارند که می‌توانند به کاهش یبوست شما کمک کنند. اکثر اینها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. گزینه ها شامل پلی اتیلن گلیکول، شیر منیزیم و لاکتولوز در دسته ملین‌های اسمزی قرار می‌گیرند، یعنی این نوع ملین‌ها با کشیدن آب به داخل روده، مدفوع را نرم می‌کنند. ملین‌های محرک نیز گزینه‌هایی شامل بیزاکودیل و سیلاکس هستند. این نوع ملین‌ها روده‌ها را تحریک می‌کنند تا منقبض شوند و مدفوع را در امتداد حرکت دهند.

 

چه چیزی باعث یبوست می شود؟

اغلب تشخیص علت دقیق یبوست دشوار است. با این حال، تعدادی از موارد وجود دارد که به این وضعیت کمک می‌کند، از جمله:

  • عدم مصرف فیبر کافی مانند میوه، سبزیجات و غلات
  • تغییر در روال یا سبک زندگی شما، مانند تغییر در عادات غذایی شما
  • نادیده گرفتن میل به دفع مدفوع
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • ننوشیدن مایعات کافی
  • اضطراب یا افسردگی
  • در کودکان، رژیم غذایی نامناسب، ترس از استفاده از توالت و مشکلات مربوط به آموزش توالت می‌تواند منجر به یبوست شود.

یبوست می تواند در نوزادان، کودکان و بزرگسالان رخ دهد. تخمین زده می‌شود که از هر ۷ بزرگسال، ۱ نفر و در بریتانیا از هر ۳ کودک، ۱ نفر در هر زمان یبوست دارد. این عارضه دو برابر بیشتر از مردان زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم‌چنین در افراد مسن و در دوران بارداری شایع‌تر است.

 

بهترین قرص های ضد یبوست ایرانی و خارجی

در حوزه بیماری یبوست، انواع قرص‌های مختلفی تا به امروز تولید شده‌اند که شما می‌توانید به راحتی بدون نسخه پزشک آن‌ها را از داروخانه تهیه کنید. در این قسمت در ابتدا به معرفی قرص‌های ضد یبوست ایرانی و سپس به معرفی قرص‌های ضد یبوست خارجی می‌پردازیم.

پیشنهادی:  مکمل غذایی برای افزایش وزن کودکان

قرص‌های ضد یبوست ایرانی

  • قرص سیلاکس دینه
  • کپسول رولاکس قائم دارو
  • کپسول ژلاکس ۱۰۰۰ دانا

قرص‌های خارجی ضد یبوست

  • بیزاکودیل
  • سیترات منیزیم
  • هیدروکسید منیزیم (شیر منیزیا)
  • لاکتیتول (Pzensy)
  • پلی اتیلن گلیکول (میرالاکس)

 

انواع قرص های ضد یبوست گیاهی کدام اند؟

تمامی قرص‌های ضد یبوست که در ساختار آن‌ها از گیاه سنا استفاده شده است کلا همه قرص‌های ضد یبوست گیاهی هستند. قرص سیلاکس یکی از انواع این قرص‌ها است که به عنوان قرص ضد یبوست گیاهی شناخته می‌شود. به راحتی می‌توانید این قرص را بدون نسخه از تمامی داروخانه‌ها تهیه کنید. توصیه می‌شود که در مصرف این دسته از قرص‌ها و یا قرص‌های شیمایی زیاده‌روی نکنید. زیرا، علاوه بر عادت کردن بدن به آن‌ها، به از بین بردن پرزهای روده نیز منجر می‌شود.

 

کپسول رولاکس قائم دارو

به خاطر داشتن مقادیر قابل توجهی از اسانس فرار و با تاثیر بر اندام گوارشی موجب بروز اثر ضد اسپاسمی و ضد نفخی می شود. سوء هاضمه را برطرف می کند. سنوزیدهای موجود در کپسول رولاکس قائم دارو دارای اثر ملینی می باشد. در درمان تنبلی روده استفاده می شود و در نتیجه یبوست را بر طرف می کند.

کپسول رولاکس قائم دارو ۳۰ عددی

 

ساشه گرانول پسیلیوم دینه

ساشه گرانول پسیلیوم دینه برای درمان یبوست مزمن مناسب است. گفتنی است پسلیوم یک فیبر گیاهی است که از پودر پوسته آن استفاده می‌شوند. یبوست مزمن معمولا زمانی رخ می‌دهد که روده رطوبت مواد غذایی دفع شده در بدن را جذب می‌کند.

ساشه گرانول پسیلیوم دینه ۱۰ عدد

 

قرص سنالاکس ایران داروک

قرص گیاهی حاوی عصاره برگ سنا و دانه گشنیز جهت رفع یبوست مزمن

قرص سنالاکس ایران داروک

 

سنا گراف ایران داروک تخلیه کننده کامل کولون

شربت سنا گراف از عصاره خشک برگ گیاه سنا به روش علمی تهیه و فرموله شده است و به عنوان مسهل کاربرد دارد. تخلیه کامل کولون قبل از جراحی، رادیوگرافی و کولونوسکوپی با استفاده از این شربت گیاهی انجام می پذیرد.

سنا گراف ایران داروک تخلیه کننده کامل کولون ۶۰ میلی لیتر

 

سخن آخر

از گذشته تا به امروز گفته شده است که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع در رابطه با بیماری یبوست نیز صدق می‌کند. اگر روزانه مقدار بسیاری آب نوشیده باشید و تحرک مورد نیاز بدن را نیز به همراه داشته باشید، در کنار یک رژیم غذایی فیبردار می‌توانید به راحتی خود را از ابتلا به بیماری یبوست در امان نگهدارید و یا اگر به این بیماری مبتلا هستید آن را درمان کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا