مکمل داروییمکمل ها

بهترین قرص برای درمان سردرد میگرن

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است که به نوعی با آن مواجه هستیم. در میان انواع سردرد، سردردهای میگرنی به دلیل شیوع و شدت آن، چالش‌های بزرگی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد ایجاد می‌کنند، بنابراین درمان موثر و کاهش علائم میگرن تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی و هوشیاری دارد.

در این مقاله سعی داریم به طور کامل به روش‌های نوین درمان میگرن بپردازیم و اطلاعات موثق و جدید را از بهترین قرص‌های درمان میگرن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

برای درمان میگرن از چه داروهایی می‌توان استفاده کرد؟

هدف از درمان میگرن تسکین علائم فعلی و هم‌چنین جلوگیری از حملات بعدی است. چندین دارو برای درمان میگرن تولید شده است. این داروها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • داروهای بدون نسخه: این داروها زمانی که سردرد رخ می‌دهد برای متوقف کردن علائم استفاده می‌شود.
  • داروهای پیشگیرانه: این داروها روزانه برای کاهش خطر حملات میگرنی مصرف می‌شوند.

انتخاب روش های درمان میگرن، برای بیمار بستگی به شدت میگرن و دفعات آن دارد. علائمی مانند تهوع و استفراغ، سردرد و سایر مشکلات زمینه‌ای تحت تأثیر نوع درمان قرار می‌گیرند. داروهایی که برای کاهش و درمان علائم استفاده می‌شوند، زمانی مؤثرتر هستند که با مشاهده اولین علائم برای جلوگیری از پیشرفت میگرن مصرف شوند.

 

معرفی قرص ها و دارو‌های مورد استفاده برای درمان میگرن

 

داروهای ضد درد و مسکن

این داروها شامل آسپرین و ایبوپروفن است. استفاده از مسکن‌ها برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند زخم‌های گوارشی زیر نظر پزشک مصرف می‌شوند. مسکن‌ها از جمله کافئین، آسپرین و استامینوفن در بهبود علائم خفیف تا متوسط ​​موثر هستند.

 

تریپتان ها

داروهایی مانند سوماتریپتان و ریزاتریپتان با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی، درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. تریپتان‌ها به صورت قرص، اسپری و شربت در دسترس هستند و می‌توانند از بسیاری از علائم مرتبط با میگرن جلوگیری کنند. این داروها به دلیل عوارض جانبی در افراد مبتلا به بیماری شدید قلبی استفاده نمی‌شوند.

پیشنهادی:  مولتی ویتامین های کودکان و تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن

 

دی هیدروگوتامین

برای درمان سردردهای عروقی و عصبی استفاده می‌شود. این دارو با تأثیر بر رگ‌های داخل جمجمه و کاهش تولید پپتیدهای التهابی، دردهای میگرنی را تا حد مطلوب کاهش می‌دهد. دی هیدروگتامین به صورت قطره بینی و ویال‌های تزریقی موجود است و از آن باید در اوایل شروع سردرد استفاده کرد تا اثر مطلوب حاصل شود.

این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به سردرد مزمن تجویز می‌شود. به دلیل برخی عوارض جانبی، دی هیدروگوتامین برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، بیماری‌های کبدی و کلیوی تجویز نمی‌شود. هم‌چنین مصرف این دارو در دوران بارداری کاملاً ممنوع بوده و بر سلامت جنین تأثیر منفی می‌گذارد.

 

لاسمیدیتان

این دارو به شکل قرص خوراکی یکی از داروهای جدید مورد استفاده برای درمان سردردهای میگرنی است. لاسمیدیتان می‌تواند به طور موثر درد میگرن را تسکین دهد. علاوه بر این، لاسمیدیتان در کاهش علائمی مانند حالت تهوع و حساسیت به نور در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی تأثیر مفیدی دارد. یکی از عوارض قرص لاسمیدیتان خشکی دهان و خواب آلودگی است.

 

آنتاگونیست CGRP

Abrogapent و rimagepent داروهای خوراکی هستند که اخیراً برای درمان میگرن تأیید شده‌اند. آزمایشات بالینی نشان داده است که این گروه از داروها در درمان سردرد و سایر علائم میگرن بسیار موثر هستند.

 

داروهای ضد تهوع

اگر سردرد با حالت تهوع همراه باشد، استفاده از این داروها بسیار موثر است. کلرپرومازین، متوکلوپرامید و پروکلوپرازین داروهای ضد تهوع هستند و معمولاً همراه با مسکن تجویز می‌شوند.

مصرف برخی از این داروها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اگر باردار یا در شرف باردار شدن هستید، بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.

 

داروهای جدید برای درمان میگرن

 

داروی سوماتریپتان

سوماتریپتان برای درمان سردردهای ضربان‌دار شدید که به مسکن‌های معمول مقاوم هستند، تجویز می‌شود. سوماتریپتان با بهبود وضعیت عروقی، فشار وارده بر دیواره‌های جمجمه و عروق خونی سر را کاهش می‌دهد. سوماتریپتان برای پیشگیری استفاده نمی‌شود، اما به کاهش علائم سردرد کمک می‌کند و برای موثر بودن باید در اوایل سردرد مصرف شود.

این دارو را می‌توان به صورت قرص، آمپول و قطره بینی استفاده کرد. برای موثرتر بودن، برخی از پزشکان سوماتریپتان را با ناپروکسن برای درمان بهتر حملات میگرنی تجویز می‌کنند. البته مصرف داروها می‌تواند عوارضی مانند سرگیجه، سوزن سوزن شدن پاها، حالت تهوع، خشکی دهان، خواب آلودگی و ناراحتی در قفسه سینه ایجاد کند.

پیشنهادی:  برای افزایش وزن چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

سوماتریپتان

 

کپسول نوروپنتین (گاباپنتین)

این کپسول خوراکی در اصل برای جلوگیری از تشنج در بیماران صرعی و برای درمان دردهای عصبی در زونا ساخته شده است. این دارو هم‌چنین به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. امروزه نوروپنتین کاربردهای زیادی دارد و به طور گسترده برای کنترل سردردهای عصبی کاربرد دارد. نوروپنتین در داروخانه‌ها به صورت کپسول ۱۰۰-۴۰۰ میلی گرمی موجود است.

این دارو می‌تواند فعالیت الکتریکی غیر طبیعی نورون‌ها را سرکوب کرده و از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کند. نوروپنتین باعث عوارض جانبی مانند خستگی، عدم تعادل و گیجی می‌شود. البته این عوارض موقتی هستند و پس از مدتی از بین می‌روند. در زمان مصرف این دارو ممکن است خلق و خوی شما را تغییر کند. اگر چنین عوارضی با افکار اضطرابی همراه بود، به پزشک خود اطلاع دهید.

گاباپنتین

 

داروی توپیرامات

توپیرامات یکی از داروهای جدیدی است که در سال‌های اخیر به عنوان راه حلی پیشگیرانه برای حملات میگرنی طراحی شده است. این دارو برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ در درمان تشنج پارشیال استفاده شد، اما آزمایشات بالینی نشان داده است که توپیرامات در درمان سردردهای میگرنی نیز تأثیر مفیدی دارد.

البته اثربخشی این دارو به تشخیص صحیح ماهیت و نوع میگرن بستگی دارد. دوزهای پایین توپیرامات یکی از روش‌های ارجح برای بیماران مقاوم به درمان است، زیرا نقش موثری در کاهش شدت سردردهای میگرنی دارد.

پس از اینکه بدن بیمار به دارو عادت کرد و عوارض جانبی نداشت، پزشکان ممکن است به تدریج دوز دارو را افزایش دهند. نحوه و زمان مصرف این دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید، زیرا ممکن است در عملکرد سیستم عصبی اختلال ایجاد کند.

 

مکمل های گیاهی درمان میگرن و سردرد

قرص تالنتال رازک

قرص تالنتال رازک یک مسکن گیاهی است که در درمان تب، سر درد های میگرنی، درد و ورم مفاصل، نقرس، درد های عضلانی، کمر درد و التهاب تاندون مفید است.

قرص روکشدار تالنتال ۴۸۰ میلی گرم رازک ۳۰ عدد

 

کلام آخر

اگر سردرد شدید و طولانی مدت دارید یا اگر دارو میگرن شما را بدتر می‌کند، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر سوالی در مورد میگرن دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا