مکمل ها

چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟

مهمترین مشکلات و بیماریهایی که با آنها سروکار داشته ایم زائیده ویروس ها بوده اند. بیماریهایی مانند: سارس، ایدز، ابولا و کووید  ۱۹ ویروس کرونا دلتا که دانشمندان را وادار به تهیه واکسن کرونا و پاسخ به این سوال که چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ کرده است. تا جایی که مصرف سرم و سایر داروها در داروخانه های معتبر به شدت افزایش یافته است.

بی شک عجیب ترین موجود خلق شده در هستی ویروس ها هستند. جاندارانی بسیار هوشمند که توانایی آلوده سازی همه جانداران دیگر شامل جانوران، گیاهان، میکروارگانیسم ها و حتی باکتریها را داشته اند و تاکنون بیش از ۶۰۰۰ گونه مختلف آنها شناخته شده اند که یکی از مهمترین این دسته ویروس ها، ویروس کرونا و گونه جهش یافته آن کرونا دلتا است. سوال و نگرانی که امروزه بسیاری از ذهن ها را به خود مشغول نموده، اینکه چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟

این موجود شگفت انگیز فقط در محیط خنثی و درون سلول و بافت زنده تکثیر شده و انگل اجباری درون سلولی اند و معدودی از آنها توانایی بیماری زایی در انسان را دارا هستند.

 

ویروس کرونا دلتا چیست؟

 

این ویروس نسخه جهش یافته ویروس کرونا اولیه یعنی (SARS-COV-2)    است که اولین بار در هند و طی همه گیری گسترده ماههای می و ژوئن ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) شناسایی گردید. به نظر می رسد ویروس کرونا دلتا نسبت به آلفا ۶۰% قابل انتقال تر بوده است.

این ویروس با اتصال آسانتر به  سلولهای انسانی که حاصل جهش ژنتیکی ویروس آلفا و تبدیل آن به گونه دلتاست و میزان آلودگی را افزایش و آسانتر به سیستم ایمنی بدن غلبه و بیماری ایجاد می کند. و این ویژگی هاست که پاسخ به سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ را دشوار می کند.

بیماران آلوده به ویروس کرونا دلتا، با وضعیت وخیم تر بیماری دست به گریبان بوده و مراجعه به بیمارستان و استفاده از سرم و اکسیژن در اغلب ناگزیر است و حتی این نگرانی را ایجاد نموده که واکسن کرونا بر روی اینگونه کارایی چندانی نداشته باشد.

چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ نشانه های اولیه آلودگی به ویروس کرونا دلتا، سردرد، آبریزش بینی و تب است و همین ویژگی موجب می شود علائم جدی نگرفته و فرد قرنطینه نشده و انتقال و گسترش ویروس سرعت یابد و از پاندمی به سونامی تبدیل شود با جدی گرفتن علائم و پیشگیری از انتشار این ویروس می توانیم به آسانی با این ویروس موذی مبارزه کنیم.

 

راههای مبارزه با ویروس کرونا دلتا:

 

بهترین راه پیشگیری بیماری کرونا، ممانعت از ورود ویروس به بدن است و در صورت ورود، ممانعت از تشدید علائم و بیماریزایی گسترده آن می باشد. پیشگیری دو مسیر مهم دارد.

۱-   پیشگیری از ورود ویروس به بدن با رعایت اصول بهداشتی: کرونا ویروس عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ در دستگاه تنفسی تکثیر و با ایجاد درگیر در ریه نارسائی تنفسی و گاهی قلبی و عروقی و کلیوی ایجاد و در مراحل پیشرفته موجب مرگ بیمار می شود. بهترین راه مخالفت از ورود ویروس استفاده از ماسک ( و در گونه دلتا استفاده همزمان از دو ماسک) ایجاد تهویه در محیط سربسته، پرهیز از اجتماعات و رعایت فاصله گذاری و شستشوی دستها و سطوح آلوده و ضد عفونی برای مخالفت از ورود ویروس به بدن است.

پیشنهادی:  هر آنچه باید درباره امگا3 بدانید

۲-   انجام واکسیناسیون سریع و گسترده: در صورت انجام واکسیناسیون جامعه هدف به صورت سریع و گسترده، زنجیره انتقال ویروس قطع شده و امکان کنترل بیماری فراهم می شود.

چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ نقش واکسن کرونا در این زمینه چیست؟

واکسن ها در کنترل بیماریهای همه گیر شامل اپیدمی ها و پاندمی ها نقش بسیار مهمی دارند و متخصصین علوم پزشکی و ژنتیک به محض ایجاد بیماری که زمینه همه گیر شدن را دارا باشد به ساخت واکسن رو می آورند.

در مورد ویروس ها واکسن های ساخته شده به کمک بخش هایی از جسم سلولی ویروس و یا ساختار و یا نقشه ژنتیکی RNA ویروس ساخته و تزریق می شوند. وابسته به تکنیک ساخت و جزء استفاده شده در تولید واکسن کارایی های متفاوتی نشان می دهد تا برای سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ پاسخی بیابند.

واکسن های فایزر و مدرنا بر اساس RNA ویروس، واکسن های کرونا واک، کواکسین، برکت و چند واکسن دیگر بر اساس ویروس غیر فعال و واکسن های اسپوتنیک وی و لایت، جانسون اند جانسون و آکسفورد آسترازنکا بر اساس ناقل ویروسی ساخته شده اند و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون از کادر درمان و گروه جمعیتی با خطر بالا آغاز و به سرعت همه افراد جامعه هدف واکسینه می شوند تا از ایجاد جهش در ویروس ممانعت و مبارزه با پاندمی آسانتر شود.

میزان اثر گذاری انواع واکسن ها بر روی کرونا ویروس و گونه ویروس کرونا دلتا:

تقریبا تمامی واکسن های تولید شده برای بیماری کووید ۱۹ که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده اند می توانند از بروز علائم شدید بیماری جلوگیری و میزان بستری و مرگ و میر را به شدت کاهش دهند. در اغلب واکسن ها بهترین میزان ایجاد ایمنی دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن رخ می دهد که در مورد سویه آلفا کرونا ویروس واکسن فایزر و مدرنا و آستارازنکا بیش از ۹۰% و واکسن سینو فارم تا حدود ۶۰% ایجاد ایمنی نموده است اما اثر بخشی همین واکسن ها در سویه ویروس کرونا دلتا تا حد زیادی کاهش می یابد.

وزارت بهداشت روسیه از اثر بخشی ۸۳% واکسن اسپوتنیک در برابر سویه دلتا صحبت می کند در حالی که این اثر بخشی برای واکسن آسترازنکا حدود ۶۰% و برای واکسن سینو فارم حدود ۵۰% گزارش شده است که نمی تواند پاسخ اطمینان بخشی برای سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ باشد.

بررسی های جدید و رفتارهای سویه های جهش یافته ویروس کرونا متخصصین را بر آن داشته تا تزریق دوز سوم واکسن به فاصله ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم توصیه کنند و این تزریق برای افراد با نقص سیستم ایمنی و کادر درمان بسیار ضروری تر است.

 

پروتکل ها و روش های درمانی در رابطه با چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟

 

در مواجهه با ویروس کرونا و سویه دلتای آن چند اصل مهم وجود دارد.

۱-   به محض بروز علائم اولیه که شبیه سرماخوردگی است فرد قرنطینه، استراحت و درمان با مایعات و مسکن را آغاز و از تماس با دیگران خودداری کند.

پیشنهادی:  آیا زدن واکسن کرونا در دوران بارداری ممنوع است؟

۲-   در صورت بروز علائم شدیدتر مانند تب و سرفه های مداوم، تنگی نفس و بی حالی به پزشک و مراکز درمانی سطح یک مراجعه و تحت نظر قرار گرفته و در صورت تداوم علائم در روز پنجم و با نظر پزشک اسکن ریه گرفته شود تا میزان درگیری احتمالی ریه مشخص گردد.

۳-   استفاده از استامینوفن برای کاهش تب سفارش می شود اما استفاده از داروها ضد ویروس مانند فاویپیراویر، رمدسیویر باید در بیمارستانها و مراکز درمانی تحت نظر پزشک متخصص انجام شود اما بهترین پاسخ برای سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ تقویت سیستم ایمنی بدن برای گذران دوره ویروسی بیماری است.

۴-   در سویه دلتا به علت افزایش شدید تعداد بیماران، داروهای تزریقی مانند رمد سیویر در مراکز درمانی منتخب به صورت سرپایی انجام میشود.

 

نقش سرم در مبارزه با ویروس کرونا دلتا

 

از عوارض شایع بیماری کووید ۱۹ و سویه دلتا کرونا ویروس کاهش اشتها و در نتیجه افزایش مفرط ضعف می شود. در موارد حاد استفاده از سرم برای تامین الکترولیت های بدن و رساندن داروهای ضروری به ویژه در موارد بستری در آی سی یو سفارش شده است. در میان نقش داروخانه های معتبر در تامین دارو سرم غیر قابل انکار است و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بسیاری از داروخانه های معتبر داروهای مورد نیاز را تامین و امکان پاسخگویی مناسب به سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ را فراهم می آورند.

 

چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم؟

 

همانطور که دیدید ویروس ها و بویژه کرونا ویروس ها و ویروس کرونا دلتا موجوداتی بسیار هوشمند و عجیب هستند مقابله با آنها نیازمند آگاهی همه جانبه و شناخت کافی از آنها و توانایی حدس زدن رفتارهای احتمالی بعدی ویروس مانند جهش ها تغییر رفتارهای آنهاست. برای پاسخ به سوال چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ چند اصل مهم وجود دارد:

اصل اول:  پیشگیری، بر اساس این اصل با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، ایجاد تهویه در فضای سربسته و پرهیز از تجمع و دورهمی مانع انتقال ویروس شویم.

اصل دوم: واکسیناسیون گسترده وسریع جامعه هدف مانع جهش ویروس شده و با کاهش میزان بستری امکان ارائه خدمات به بیماران با وضعیت حاد را آسانتر می کند.

اصل سوم: تشخیص سریع و زود هنگام ابتلا و انجام قرنطینه مانع سرایت بیشتر ویروس به سایر افراد می شود سرایت پذیری گونه دلتا بسیار بیشتر از سایر گونه های آن است.

اصل چهارم: به محض بروز علائم و ابتلا با پزشک و مراکز درمانی مشورت و درمانهای لازم را دریافت کرده و مراقب علائم ایجاد شده جدید و یا ماندگاری علائم پس از بروز اولیه باشیم.

اصل پنجم: پرهیز از خود درمانی و درمانهای سنتی که موجب تاخیر در مراجعه به پزشک شده و هیچ چیز بدتر از مراجعه دیرهنگام نیست.

اصل ششم: استفاده از مراکز درمانی و داروخانه های معتبر برای دریافت داروها با نسخه پزشک متخصص که موجب کاهش ازدحام و خدمت رسانی بیشتر می شود.

برای دادن پاسخ مناسب به پرسش چگونه با ویروس کرونا دلتا مبارزه کنیم ؟ راهی جز آگاهی، عدم ایجاد نگرانی و استرس، مسئولیت پذیری و رعایت اصول بهداشتی وجود ندارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا