مکمل هامکمل های غذایی

نقش کلاژن در بدن ( پوست، مو و استخوان)

 قطعا اگر تا به امروز حتی برای یک بار هم که شده اقدام به خرید محصولات مراقبتی پوست یا مو کرده باشید، واژه کلاژن یا محصول کلاژن ساز به گوشتان خورده است. اما کلاژن در واقع چیست و چه نقشی در بدن دارد. در این مطلب ما قصد داریم به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم و شما را با این ماده در بدن خودمان بیشتر آشنا کنیم. همراه ما باشید.

 

تاثیر کلاژن بر روی بدن چگونه است؟

آیا می‌دانستید که بدون کلاژن، بدن ما توده‌ای از بافت‌های بی‌شکل خواهد بود؟ در واقع، کلاژن نقش مهمی در نحوه عملکرد بیشتر ساختارهای بدن ما دارد. کلاژن یک پروتئین است. نام آن از کلمه یونانی “kólla” به معنای “چسب” گرفته شده است. در واقع، در بدن ما، کلاژن به انسجام بافت‌ها و اندام‌ها می‌انجامد. هم‌چنین خواص هیدراتاسیون، مقاومت و انعطاف پذیری را نیز فراهم می‌کند.

بدانید که بیش از ۲۰ نوع کلاژن در بدن انسان وجود دارد. نوع اول تا  ۹۹٪نوع پنجم از کل کلاژن بدن را نشان می‌دهد. این انواع مختلف کلاژن برای ساختن موارد زیر استفاده می‌شود:

  • نوع اول: استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، پوست و چندین اندام داخلی
  • نوع دوم: غضروف و ساختار چشم
  • نوع سوم: ماهیچه‌های اسکلتی و دیواره رگ‌های خونی
  • نوع چهارم: اکثر اندام‌های داخلی
  • نوع پنجم: اکثر بافت‌های همبند (حمایت کننده)

 

تاثیر کلاژن بر پوست به چه صورت است؟

کلاژن، نامی که شما در تبلیغات هر محصول پوستی آن را شنیده‌اید! این پروتئین ضروری برای کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک، افتادگی پوست و رنگ ناهموار پوست ضروری است. در اینجا فقط چند مورد از مزایایی که می‌توانید از کلاژن دریافت کنید آورده شده است:

 

کاهش چین و چروک و خطوط ریز

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، انتخاب‌های نامناسب لوازم آرایشی و افزایش سن همگی می‌توانند باعث کاهش سطح کلاژن در پوست شوند. هنگامی که سطح کلاژن کاهش می‌یابد، خطوط و چین و چروک‌های ظریف در اطراف دهان و چشم شما ظاهر می‌شوند. محصولات و مکمل‌های کلاژن می‌توانند به جلوگیری از این علائم پیری کمک کنند و پوست شما را برای مدت طولانی تری انعطاف پذیر و صاف نگه دارند.

پیشنهادی:  کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود

 

بهبود رنگ پوست

اسیدهای آمینه موجود در کلاژن کمک می‌کند پوست شما صاف، یکدست و سالم به نظر برسد. برای بهبود پوست ناهموار، کلاژن راه حل است.

 

اسکارها را به حداقل برسانید

اسیدهای آمینه کلاژن هم‌چنین می‌توانند به کاهش ظاهر لکه‌های تیره و اسکارهای ناشی از آکنه یا سایر مشکلات پوستی کمک کند. مکمل‌های کلاژن به شکل‌گیری بافت سالم کمک می‌کنند، که روند بهبود را تسریع می‌کند تا پوست شما بتواند به طور طبیعی خود را ترمیم کند.

 

تاثیر کلاژن بر روی موها چگونه است؟

فواید کلاژن در پوست متوقف نمی‌شوند. افزودن کلاژن به روتین مراقبت از مو نیز می‌تواند بسیار مفید باشد! در این قسمت به تاثیر کلاژن بر روی موها می‌پردازیم.

 

ریزش مو

با افزایش سن، سطح طبیعی کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. نشان داده شده است که مکمل‌های کلاژن پروتئین‌های سازنده موی بدن را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به موهای بلندتر و ضخیم‌تر شود.

 

موی خاکستری

کلاژن ممکن است با حمایت از ساختار سالم فولیکول مو (جایی که رنگدانه‌ای که به مو رنگ می‌دهد تولید می‌شود) به کاهش ظاهر موهای خاکستری کمک کند. هنگامی که کرم‌ها یا ژل‌های کلاژن مستقیما روی پوست سر اعمال می‌شوند، موهای خاکستری می‌توانند تیره‌تر و کمتر خشک به نظر برسند.

 

تقسیم انتهایی و شکستگی

نشان داده شده است که کلاژن در درمان موهای خشک و شکننده بسیار موثر است. مکمل‌های کلاژن و محصولات موضعی می‌توانند انتهای شکاف را ترمیم کنند و هم‌چنین سطح سالمی از هیدراتاسیون را حفظ کنند.

 

بررسی تاثیر کلاژن بر روی مفاصل و استخوان ها

هنگامی که کلاژن تجزیه می‌شود و استخوان قدیمی شکسته و جذب می‌شود، محصولات تجزیه آزاد می‌شوند. یکی از آنها تلوپپتید C ترمینال (CTX) (پوکی استخوان) است. خبر خوب این است که یک کارآزمایی بالینی نشان داد که مصرف کلاژن می‌تواند پوکی استخوان را کاهش دهد، که نشان می‌دهد کلاژن به حفظ استخوان‌های قوی و استحکام آن‌ها کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای روی بر روی ۵۱ زن یائسه صورت گرفت شد، پوکی استخوان با مصرف روزانه ۵ گرم پپتید کلاژن به اضافه ۵۰۰ میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D3 به مدت سه ماه کاهش یافت. پوکی استخوان در زنان مصرف کننده کلاژن تقریبا چهار برابر بیشتر کاهش می‌یابد. از یک طرف، در حالی که مصرف کلاژن می‌تواند از سلامت استخوان حمایت کند، مصرف MK4 (45 میلی گرم در روز) می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند و در آزمایشات بالینی نشان داده شده است که استخوان‌های قوی را حفظ می‌کند.

پیشنهادی:  تقویت سیستم ایمنی کودکان ۰ تا 2 سال

 

بهترین زمان مصرف پودر کلاژن

یک توصیه استاندارد در مورد مصرف پودر کلاژن این است که آن را در اول صبح مصرف کنید. دلیل اصلی این امر این است که مکمل را با معده خالی مصرف می‌کنید. این پیشنهاد به طور بالقوه دارای دلایلی است که مهم‌ترین آن‌ها این است که جذب کلاژن با معده خالی بهتر انجام می‌شود. مصرف آن در شب، نکته دیگری است که بیشتر در مورد مکمل های کلاژن شنیده می‌شود. این موضوع به این دلیل است که بدن شما هنگام خواب بهبود می‌یابد و به بدن شما زمان زیادی برای پردازش کلاژن می‌دهد. اما متاسفانه، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا مانند پیشنهاد قبلی وجود ندارد.

 

نحوه مصرف کلاژن چگونه است؟

شما می‌توانید برای مصرف کلاژن از پودرهای کلاژن و یا انواع قرص‌ها استفاده کنید. هم‌چنین توصیه می‌شود این محصول را به همراه ویتامین سی مصرف کنید. این پیشنهاد دارای پایه و اساس است زیرا ویتامین C به بهبود تولید کلاژن کمک می‌کند. با این وجود، هیچ مدرکی مبنی بر نیاز به مصرف ویتامین C همزمان با کلاژن وجود ندارد. با این حال، باید مطمئن شوید که مقدار روزانه خود از کلاژن را به درستی دریافت می‌کنید، چه با ویتامین سی چه بدون آن!

 

سخن آخر

وجود کلاژن در بدن ما می‌توان سلامتی ما را تضمین کند. شما می‌توانید از قرص‌ها و یا مکمل‌های کلاژن مصرف کنید تا نیاز بدن خود به این ماده را تامین کنید. البته ناگفته نماند که به صورت طبیعی این ماده در بدن تولید می‌شود اما این ماده آنقدر زیاد نیست که بتواند سلامت مو، پوست و استخوان‌ها را تامین کند. با داشتن رژیم غذایی مناسب در کنار مکمل‌های کلاژن، بهترین نتیجه را از سلامتی بدن خود دریافت کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا